Motorolie recept

Gestart door Josss, 14-01-2024 09:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Josss

Hai,

Binnenkort wil ik een bier brouwen die qua smaak richting motorolie gaat. Ik ben er wel uit met de moutstort, twijfel nog over hoe bitter ik het ga maken, het recept is nu 66 IBU. Ik heb er al een gebrouwen en die was 97 IBU (bedoeling was 79).

Wat denken jullie, heeft iemand nog een goed recept waarmee ik het kan vergelijken?

1 Motorolie
Russian Imperial Stout

11.0% / 24.8 °P
Recept door
Josss

BrewZilla 35L Gen4
70% efficiëntie

Batchvolume: 9 L
Kooktijd: 60 min

Maischwater: 15.41 L

Totaal water: 15.41 L
Kookvolume: 11.92 L

SG voor koken: 1.082

Kenmerken
Begin SG: 1.105

Eind SG: 1.021

IBU (Tinseth): 66

BU/GU: 0.63

Kleur: 122 EBC

Maischen
Temp. inmaischen — 71.8 °C
Temperatuur — 67 °C — 60 min

Mouten (3.965 kg)
2.5 kg (58.8%) — The Swaen Swaen Ale — Graan — 7.1 EBC
400 g (9.4%) — De Swaen WhiteSwaen tarwemout — Graan — 3.9 EBC
300 g (7.1%) — Weyermann Carawheat — Graan — 98.5 EBC
240 g (5.6%) — Thomas Fawcett Chocolate Malt — Graan — 1000 EBC
200 g (4.7%) — The Swaen PlatinumSwaen Oat Flakes — Graan — 0 EBC
200 g (4.7%) — Weyermann Roasted Barley — Graan — 1300 EBC
125 g (2.9%) — The Swaen BlackSwaen Coffee — Graan — 600 EBC
Overige (290 g)
290 g (6.8%) — Sugar, Table (Sucrose) — Suiker — 2 EBC
Hop (108 g)
18 g (7 IBU) — Northern Brewer (Bloemen) 11.2% — Maischen

18 g (3 IBU) — Styrian Celeja 3.7% — Maischen

18 g (28 IBU) — Northern Brewer (Bloemen) 10% — Koken — 40 min

18 g (11 IBU) — Styrian Celeja 3.7% — Koken — 40 min

18 g (13 IBU) — Northern Brewer (Bloemen) 11.2% — Koken — 10 min

18 g (4 IBU) — Styrian Celeja (Bloemen) 3.7% — Koken — 10 min

Diversen
0.5 g — Yeast Nutrients — Koken — 15 min

Gist
2 pakje — Lallemand (LalBrew) Nottingham Yeast 75%
299 miljard gistcellen
1.33 miljoen cellen / ml / °P

Vergisten
Hoofdvergisting — 19 °C — 14 dagen

Carbonisatie: 6 g/L
Schroten op 1,2 mm

Binnenkort wil ik een bier brouwen die qua smaak richting motorolie gaat. Ik ben er wel uit met de moutstort, twijfel nog over hoe bitter ik het ga maken, het recept is nu 66 IBU. Ik heb er al een gebrouwen en die was 97 IBU (bedoeling was 79).

Wat denken jullie, heeft iemand nog een goed recept waarmee ik het kan vergelijken.

https://share.brewfather.app/JSttnvrt8xtLFA

Bvk1983

Je zou US-05 ipv Nottingham kunnen overwegen. Moersleutel staat er om bekend veel met US-05 te brouwen.

Kapau

Zie deze post: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,46210.msg682443.html#msg682443

Tijdens deze Q&A werd het recept van motorolie soort-van gedeeld.
In het kort:
30% cara/melanoide mouten, 20% donkere mouten (600+ebc) en de rest munich/maris otter. Geen suiker/siroop.
8 Mouten totaal (pale/munich/cara/melanoide/dark (black,choco,special b).
Ze koken 1 uur, maar geven aan een "oversized boil kettle" te hebben.
Begin SG rond de 1.120 (30 plato), eind SG 1.040-1.048 (10-12 plato).
60 IBU puur uit Magnum hop
130-160 EBC
US-05 gist (zwaar beluchte wort met goede voeding)
Watertoevoegingen slaked lime & calcium bicarbonaat, evt calcium chloride voor meer body.
pH 5.4 - 5.5

Josss

Bedankt, ik heb nog us-05 liggen.
Dan zit ik goed met de bitterheid en ga voor alleen de Northern Brewer.

Ik denk nog na over de mouten. 

Chinook

Je bitterheid hangt af van de rest van je recept en wat je wil. Wat was er de vorige keer niet goed?

Ik denk dat je voor iets in de richting van Motorolie nog wel een beetje kan sleutelen. Je berekende FG is echt heel laag voor zoiets namelijk. Ik heb het ooit op 1.046 gemeten en sommige bieren eindigen nog veel hoger zelfs. Ik denk dat je je percentage suiker wel iets terug kan schroeven en/of meer mout toevoegen zodat je naar 1.120+ gaat. Dan houd je veel meer restsuikers over na vergisting. Je kan daar ook je gist op aanpassen. US-05 is minder agressief dan Nottingham in stouts en geeft naar mijn ervaring een wat ruimere rondere smaak. Ook eindigt het bij mij vaak een paar punten hoger. Het ligt ook meer in lijn met De Moersleutel, maar dat moet je echt helemaal zelf weten verder. London, S-33 en Windsor kunnen ook nog als je echt zoeter wil brouwen. Warmer maischen helpt daar ook iets bij.

Qua bitterheid hangt het van de vorige punten af. Als je op 1.046 wil eindigen zou ik minstens naar 90 IBU gaan. Voor een droger bier zou ik naar 70-80 gaan persoonlijk. Ik weet ook niet hoeveel IBU je uit je late hoppen haalt en zou vooral naar de eerste gift kijken. En mag ik vragen waarom je een maischhop toepast?

Josss

Citaat van: Chinook op 14-01-2024  15:20 uJe bitterheid hangt af van de rest van je recept en wat je wil. Wat was er de vorige keer niet goed?

Ik denk dat je voor iets in de richting van Motorolie nog wel een beetje kan sleutelen. Je berekende FG is echt heel laag voor zoiets namelijk. Ik heb het ooit op 1.046 gemeten en sommige bieren eindigen nog veel hoger zelfs. Ik denk dat je je percentage suiker wel iets terug kan schroeven en/of meer mout toevoegen zodat je naar 1.120+ gaat. Dan houd je veel meer restsuikers over na vergisting. Je kan daar ook je gist op aanpassen. US-05 is minder agressief dan Nottingham in stouts en geeft naar mijn ervaring een wat ruimere rondere smaak. Ook eindigt het bij mij vaak een paar punten hoger. Het ligt ook meer in lijn met De Moersleutel, maar dat moet je echt helemaal zelf weten verder. London, S-33 en Windsor kunnen ook nog als je echt zoeter wil brouwen. Warmer maischen helpt daar ook iets bij.

Qua bitterheid hangt het van de vorige punten af. Als je op 1.046 wil eindigen zou ik minstens naar 90 IBU gaan. Voor een droger bier zou ik naar 70-80 gaan persoonlijk. Ik weet ook niet hoeveel IBU je uit je late hoppen haalt en zou vooral naar de eerste gift kijken. En mag ik vragen waarom je een maischhop toepast?

De vorige keer had ik op een andere maner gebrouwen en was ik wat lager uitgekomen, had er niet aan gedacht om de hopgift aan te passen.
Er was niks mis met het biertje, hij was lekker, het is gewoon leuk om  met een recept te spelen en het was geen motorolie. Nu ga ik dichterbij komen.

Ik twijfel over de us-05, die heeft toch een lagere alcohol tolerantie.
Ondertussen zie ik door de bomen het bos niet meer. Ben het nu op papier aan het uitschrijven.

Chinook

Citaat van: Josss op 14-01-2024  15:40 uDe vorige keer had ik op een andere maner gebrouwen en was ik wat lager uitgekomen, had er niet aan gedacht om de hopgift aan te passen.
Er was niks mis met het biertje, hij was lekker, het is gewoon leuk om  met een recept te spelen en het was geen motorolie. Nu ga ik dichterbij komen.

Ik twijfel over de us-05, die heeft toch een lagere alcohol tolerantie.
Ondertussen zie ik door de bomen het bos niet meer. Ben het nu op papier aan het uitschrijven.

Ik denk dat je vooral je OG en in mindere mate dan je FG wil aanpassen, al hangt het er ook van af wat er 'geen motorolie' aan was. Roast, bitterheid, dikte, wrangheid, zoetheid, esters, etc. Ik vind zelf hogere OG en meer roast vaak lekkerder, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

US-05 kan makkelijk 14% aan als het goed is. De Moersleutel gebruikt deze gist veelvuldig en haalt vaak genoeg 12%+ ABV. Ik heb US-05 zelf ook al vaak over 12% getild en twee keer zelfs naar 16%. Als je goed voor je gist zorgt moet het wel lukken.

Josss

Citaat van: Chinook op 14-01-2024  16:13 uIk denk dat je vooral je OG en in mindere mate dan je FG wil aanpassen, al hangt het er ook van af wat er 'geen motorolie' aan was. Roast, bitterheid, dikte, wrangheid, zoetheid, esters, etc. Ik vind zelf hogere OG en meer roast vaak lekkerder, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

US-05 kan makkelijk 14% aan als het goed is. De Moersleutel gebruikt deze gist veelvuldig en haalt vaak genoeg 12%+ ABV. Ik heb US-05 zelf ook al vaak over 12% getild en twee keer zelfs naar 16%. Als je goed voor je gist zorgt moet het wel lukken.

Ik ben er uit, ik ga hem zoals hieronder brouwen. Hoeft voor mij niet erg zoet te zijn.
Bedankt voor de hulp
De volgende keer ga ik voor de London gist, dan kom ik uit op FG 1.036

1 Motorolie
Russian Imperial Stout

12.2% / 27.7 °P
Recept door
Josss

BrewZilla 35L Gen4
70% efficiëntie

Batchvolume: 9 L

Maischwater: 17.49 L
Totaal water: 17.49 L
Kookvolume: 12.92 L

SG voor koken: 1.095

Kenmerken
Begin SG: 1.118
Eind SG: 1.025
IBU (Tinseth): 76
BU/GU: 0.64
Kleur: 205 EBC

Maischen
Temp. inmaischen — 73.6 °C
Temperatuur — 68 °C — 60 min

Mouten (5.091 kg)
2.546 kg (50%) — The Swaen Swaen Ale — Graan — 7.1 EBC
509 g (10%) — Weyermann Caramunich I — Graan — 101 EBC
509 g (10%) — Weyermann Carawheat — Graan — 98.5 EBC
509 g (10%) — The Swaen GoldSwaen Brown Light — Graan — 180 EBC
255 g (5%) — Thomas Fawcett Black Malt — Graan — 1300 EBC
255 g (5%) — The Swaen BlackSwaen Coffee — Graan — 600 EBC
255 g (5%) — Thomas Fawcett Chocolate Malt — Graan — 1000 EBC
255 g (5%) — Weyermann Roasted Barley — Graan — 1300 EBC

Hop (54 g)
27 g (47 IBU) — Northern Brewer (Bloemen) 11.2% — Koken — 60 min
27 g (29 IBU) — Northern Brewer (Bloemen) 11.2% — Koken — 20 min

Diversen
0.5 g — Yeast Nutrients — Koken — 15 min

Gist
2 pakje — Fermentis US-05 Safale American 81%
299 miljard gistcellen
1.19 miljoen cellen / ml / °P

Vergisten
Hoofdvergisting — 19 °C — 14 dagen

Schroten op 1,2 mm

Chinook

Als je het niet te zoet wil zou ik wel de hoeveelheid cara een beetje omlaag doen. 30% is wel erg veel en je hebt 20% van rond de 100 EBC. Dat geeft weinig diepgang en kunnen veel zoete smaak geven. Misschien dat je een deel wil vervangen voor een donkere versie en wellicht Amber, aroma, melanoidin of getoaste mout. 15% 1000+ EBC kan, maar is voor deze OG ook wel erg veel. Misschien dat je 5-10% wil vervangen voor iets zonder kaf, zoals chocolade rogge/tarwe/Carafa Special. Ik heb zelf ook wel eens iets gebrouwen met 20% roast, maar wel met een deel daarvan tarwe om het iets zachter te maken. Dat werkte heel erg goed in een pastry stout.

Josss

Citaat van: Chinook op 15-01-2024  00:24 uAls je het niet te zoet wil zou ik wel de hoeveelheid cara een beetje omlaag doen. 30% is wel erg veel en je hebt 20% van rond de 100 EBC. Dat geeft weinig diepgang en kunnen veel zoete smaak geven. Misschien dat je een deel wil vervangen voor een donkere versie en wellicht Amber, aroma, melanoidin of getoaste mout. 15% 1000+ EBC kan, maar is voor deze OG ook wel erg veel. Misschien dat je 5-10% wil vervangen voor iets zonder kaf, zoals chocolade rogge/tarwe/Carafa Special. Ik heb zelf ook wel eens iets gebrouwen met 20% roast, maar wel met een deel daarvan tarwe om het iets zachter te maken. Dat werkte heel erg goed in een pastry stout.

Bedankt, de volgende wordt een ipa, kan ik hier nog even over nadenken.

Josss

Gisteren de motorolie gebrouwen, de pomp zat weer verstopt en ik heb langer door moeten koken om in de buurt te komen van de gewenste sg. Verder ging het prima.
Ik heb een blowoff moeten plaatsen, terwijl ik een half zakje minder heb gebruikt dan brewfather zei.

1 Motorolie poging 2
Russian Imperial Stout

10.6% / 27.2 °P
Recept door
Josss

Volmout

BrewZilla 35L Gen4 spoelen
72% efficiëntie

Batchvolume: 10.2 L

Maischwater: 17.41 L
Totaal water: 17.41 L
Kookvolume: 11.83 L
SG voor koken: 1.104

Kenmerken
Begin SG: 1.116
Eind SG: 1.035
IBU (Tinseth): 67
BU/GU: 0.58
Kleur: 200 EBC

Maischen
Temp. inmaischen — 74.1 °C
Temperatuur — 68 °C — 60 min

Mouten (5.503 kg)
2.5 kg (45.4%) — The Swaen Swaen Ale — Graan — 7.1 EBC
1 kg (18.2%) — The Swaen Swaen Munich Light — Graan — 13 EBC
529 g (9.6%) — Weyermann Carawheat — Graan — 98.5 EBC
370 g (6.7%) — Weyermann Melanoidin — Graan — 59 EBC
276 g (5%) — Thomas Fawcett Black Malt — Graan — 1300 EBC
276 g (5%) — The Swaen BlackSwaen Coffee — Graan — 600 EBC
276 g (5%) — Thomas Fawcett Chocolate Malt — Graan — 1000 EBC
276 g (5%) — Weyermann Roasted Barley — Graan — 1300 EBC

Hop (53.4 g)
24.8 g (39 IBU) — Northern Brewer (Bloemen) 11.2% — Koken — 60 min
28.6 g (28 IBU) — Northern Brewer (Bloemen) 11.2% — Koken — 20 min

Diversen
0.195 g — Yeast Nutrients — Koken — 15 min

Gist
2 pakje — Lallemand (LalBrew) London English-Style ESB 72%
449 miljard gistcellen
1.62 miljoen cellen / ml / °P

Vergisten
Hoofdvergisting — 20°C — 14 dagen

Schanulleke

Het is niet mijn bier, maar ik vind het wel dapper. Ben benieuwd wat het eind-SG wordt. En als die wat hoog uitvalt, kan je er altijd nog een lekkere "affogato" van maken.

Chinook

Ik ben benieuwd naar het resultaat. Er zit nog steeds vrij veel geroosterde mout in, maar met deze gist is het wellicht goed in balans. Ik kook mijn zware bieren trouwens ook altijd minstens twee uur om überhaupt mijn SG te halen, maar ook om extra smaak toe te voegen. Volgens mij doen veel grote brouwerijen dat ook.

Citaat van: Schanulleke op 06-02-2024  11:22 uHet is niet mijn bier, maar ik vind het wel dapper. Ben benieuwd wat het eind-SG wordt. En als die wat hoog uitvalt, kan je er altijd nog een lekkere "affogato" van maken.

Het is allemaal relatief. Ik vind 1.035 nog meevallen, al zou ik zelf meer hop hebben toegevoegd waarschijnlijk. Vanaf 1.035 wordt naar mijn mening het mondgevoel voor zware stouts beter. Zelf schiet ik vaak voor minstens 1.040. Vanmiddag heb ik iets gebotteld wat hier zelfs nog ver overheen ging, en ik kan nu al niet wachten het te proeven. Als je alles goed balanceert (roast, IBU, alcohol en FG) kan je heel mooi bier maken.

Josss

Citaat van: Chinook op 06-02-2024  22:30 uIk ben benieuwd naar het resultaat. Er zit nog steeds vrij veel geroosterde mout in, maar met deze gist is het wellicht goed in balans. Ik kook mijn zware bieren trouwens ook altijd minstens twee uur om überhaupt mijn SG te halen, maar ook om extra smaak toe te voegen. Volgens mij doen veel grote brouwerijen dat ook.

Het is allemaal relatief. Ik vind 1.035 nog meevallen, al zou ik zelf meer hop hebben toegevoegd waarschijnlijk. Vanaf 1.035 wordt naar mijn mening het mondgevoel voor zware stouts beter. Zelf schiet ik vaak voor minstens 1.040. Vanmiddag heb ik iets gebotteld wat hier zelfs nog ver overheen ging, en ik kan nu al niet wachten het te proeven. Als je alles goed balanceert (roast, IBU, alcohol en FG) kan je heel mooi bier maken.

Nadeel is dat het zo snel op is, zou toch wat langer moeten staan om op smaak te komen.
Van de vorige batch heb ik er nog 3.

Goldin

Citaat van: Chinook op 06-02-2024  22:30 uIk ben benieuwd naar het resultaat. Er zit nog steeds vrij veel geroosterde mout in, maar met deze gist is het wellicht goed in balans. Ik kook mijn zware bieren trouwens ook altijd minstens twee uur om überhaupt mijn SG te halen, maar ook om extra smaak toe te voegen. Volgens mij doen veel grote brouwerijen dat ook.

In een interview vertelde de hoofdbrouwer dat hij een deel van de bitterheid uit de mout haalt ipv de hop. Daarom is het ook een relatief bescheiden IBU (55) voor een RIS.

Mijn vorige experiment is gestopt op 1.050. met een start van 1.126. Deze zit voor mij nu wel op het randje van dikte ;-).

@Josss Ik wil binnenkort ook een motorolie RIS maken. Ik ben benieuwd naar je resultaat.

Chinook

Citaat van: Goldin op 09-02-2024  16:11 uIn een interview vertelde de hoofdbrouwer dat hij een deel van de bitterheid uit de mout haalt ipv de hop. Daarom is het ook een relatief bescheiden IBU (55) voor een RIS.

Mijn vorige experiment is gestopt op 1.050. met een start van 1.126. Deze zit voor mij nu wel op het randje van dikte ;-).

@Josss Ik wil binnenkort ook een motorolie RIS maken. Ik ben benieuwd naar je resultaat.

Dat is ook onderdeel van de balans inderdaad. Heeft hij zelf ook 55 genoemd? Ik had namelijk meer iets als 70 in mijn hoofd, maar ik weet niet meer hoe ik daar precies aan kom. De waardes op Untappd vertrouw ik niet, want daar staan ook stouts tussen met IBU 16 en dat gaat mij wel heel ver.

Welke gist heb je daarvoor gebruikt? En ook lactose gebruikt of dat niet? 1.050 is inderdaad erg hoog, maar kan heel goed uitpakken vind ik. Ik heb sommige bieren van De Moersleutel ook wel eens gemeten op 1.055 ongeveer.

Josss

Citaat van: Goldin op 09-02-2024  16:11 uIn een interview vertelde de hoofdbrouwer dat hij een deel van de bitterheid uit de mout haalt ipv de hop. Daarom is het ook een relatief bescheiden IBU (55) voor een RIS.

Over een week doe ik een meting, gisting ligt nu bijna stil. Er zit een pill in het gistvat die niet geijkt is.

Goldin

Citaat van: Chinook op 09-02-2024  16:38 uDat is ook onderdeel van de balans inderdaad. Heeft hij zelf ook 55 genoemd? Ik had namelijk meer iets als 70 in mijn hoofd, maar ik weet niet meer hoe ik daar precies aan kom. De waardes op Untappd vertrouw ik niet, want daar staan ook stouts tussen met IBU 16 en dat gaat mij wel heel ver.

Welke gist heb je daarvoor gebruikt? En ook lactose gebruikt of dat niet? 1.050 is inderdaad erg hoog, maar kan heel goed uitpakken vind ik. Ik heb sommige bieren van De Moersleutel ook wel eens gemeten op 1.055 ongeveer.

Veel cara en donkere mouten. Was even de voorraad aan het opmaken. Begonnen met US05. Toen die de brui gaf een flinke starter M42 toegevoegd voor nog een paar puntjes extra. Nee geen lactose gebruikt.

De maischtemperatuur was 69 graden. Dus veel onvergistbare suikers.

Josss

Hij blijft nu al een aantal dagen steken op 1.052. Ik ga een starter maken met het 3de zakje gist dat ik nog heb liggen. Ik twijfel nog over de grote van de starter, of ik 3 of 4,5 liter zal doen.

Van 1116 naar 1052 is toch 64 verschil, zit dus al wat alcohol in.

Chinook

Citaat van: Goldin op 12-02-2024  16:19 uVeel cara en donkere mouten. Was even de voorraad aan het opmaken. Begonnen met US05. Toen die de brui gaf een flinke starter M42 toegevoegd voor nog een paar puntjes extra. Nee geen lactose gebruikt.

De maischtemperatuur was 69 graden. Dus veel onvergistbare suikers.

Weet je nog hoeveel je ongeveer van iedere speciaalmout hebt gebruikt en welke kleur cara je hebt gebruikt? Meestal kom ik tegen mijn zin in namelijk een stuk lager uit. Ik moet ook wel zeggen dat ik pas sinds kort iets hoger durf te gaan in Extra Dark Crystal dus misschien moet ik dat eerst maar eens proberen.

Citaat van: Josss op 12-02-2024  16:28 uHij blijft nu al een aantal dagen steken op 1.052. Ik ga een starter maken met het 3de zakje gist dat ik nog heb liggen. Ik twijfel nog over de grote van de starter, of ik 3 of 4,5 liter zal doen.

Van 1116 naar 1052 is toch 64 verschil, zit dus al wat alcohol in.

Ik denk niet dat ESB gaat helpen hier. Met een hoge maischtemperatuur en maltose-negatieve gist kom je snel uit op 60-65%. Trek daar 20% geroosterde mout van af en dan kom je wel uit op iets als 50-55%. Ik heb ooit berekend dat (hele) donkere mouten tot slechts 20% vergistbaar zijn. Dus je kan rekenen op minstens ~8 punten die je bovenop je berekende FG moet tellen. Met die hoge temperatuur is dat misschien nog wel iets meer. Als je dat verder omlaag wil trekken zou ik voor US-05 of Nottingham kiezen in de hoop dat die dat nog trekken. Je ABV valt mee, dus met een starter lukt dat misschien wel.
Je zou ook kunnen proberen je ABV verder omhoog te sturen met suiker als je dat wilt, of je gaat voor een relatief lichte RIS.

Josss

Citaat van: Chinook op 12-02-2024  19:14 uWeet je nog hoeveel je ongeveer van iedere speciaalmout hebt gebruikt en welke kleur cara je hebt gebruikt? Meestal kom ik tegen mijn zin in namelijk een stuk lager uit. Ik moet ook wel zeggen dat ik pas sinds kort iets hoger durf te gaan in Extra Dark Crystal dus misschien moet ik dat eerst maar eens proberen.

Ik denk niet dat ESB gaat helpen hier. Met een hoge maischtemperatuur en maltose-negatieve gist kom je snel uit op 60-65%. Trek daar 20% geroosterde mout van af en dan kom je wel uit op iets als 50-55%. Ik heb ooit berekend dat (hele) donkere mouten tot slechts 20% vergistbaar zijn. Dus je kan rekenen op minstens ~8 punten die je bovenop je berekende FG moet tellen. Met die hoge temperatuur is dat misschien nog wel iets meer. Als je dat verder omlaag wil trekken zou ik voor US-05 of Nottingham kiezen in de hoop dat die dat nog trekken. Je ABV valt mee, dus met een starter lukt dat misschien wel.
Je zou ook kunnen proberen je ABV verder omhoog te sturen met suiker als je dat wilt, of je gaat voor een relatief lichte RIS.

Het recept staat een stukje hoger.
Als het niet helpt is het zo, heb ik een biertje van 8,5 procent ook goed. Wellicht zakt het nog iets. Ga ik de volgende keer voor US-05.

Chinook

Citaat van: Josss op 12-02-2024  20:06 uHet recept staat een stukje hoger.
Als het niet helpt is het zo, heb ik een biertje van 8,5 procent ook goed. Wellicht zakt het nog iets. Ga ik de volgende keer voor US-05.

Ik had mijn schatting daar ook op gebaseerd. US-05 krijgt je misschien wel naar 1.040-1.045

Josss

Citaat van: Chinook op 12-02-2024  23:32 uIk had mijn schatting daar ook op gebaseerd. US-05 krijgt je misschien wel naar 1.040-1.045

Je zou toch denken dat Brewfather die dingen meeneemt in de berekening. Daarom hen ik voor de london gekozen in plaats van de us05. Weer wat geleerd

Chinook

Citaat van: Josss op 13-02-2024  13:00 uJe zou toch denken dat Brewfather die dingen meeneemt in de berekening. Daarom hen ik voor de london gekozen in plaats van de us05. Weer wat geleerd

De meeste software houdt er geen rekening mee helaas. BrewFather doet wel iets, maar het is niet altijd genoeg is mijn ervaring. Je kan het wel handmatig op niet-vergistbaar zetten, maar dan krijg je ook niet helemaal een eerlijke weergave.

Josss

Gisteren alvast eentje opengetrokken, was pas een week geleden gebotteld.
Is vrij bitter door de mout, maar dat zal nog wel iets minder worden. Over een maand nog eens proeven met een motorolie ernaast.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.