Bazje stelt zich voor

Gestart door bazje, 27-07-2006 13:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bazje

Beste Brouwers,

Na heeeeel veel gelezen te hebben en dit forum als uitermate geschikte kennis en informatiebank beoordeeld te hebben, leek het mij tijd om nader kennis te maken !
Vanuit Maasniel in Roermond wil ik mij dan ook even voorstellen.
36 jaar, beginnend bierbrouwer, geen newbie meer.
Ben in contact gekomen met deze geweldige hobby nadat ik eens een gezellige proefavond heb meegemaakt in het pittoreske Horn, waar we bieren proefden uit de zgn. "Brewferm" blikken en ik was meteen verkocht !
Het jaar daarop heb ik samen met de toenmalige "brouwers" opnieuw zo'n proefavond georganiseerd en ook dat was een geweldig succes.
Nadat "brouwen" uit blik en een bezoekje aan de opendeurdagen in Beverlo besloten een stapje verder te gaan en moutextract te gaan brouwen. Dit ging redelijk goed (lees : het was te drinken) en na een aantal brouwsels ging dit steeds beter.
Na een jaartje of 2 helemaal niets meer gebrouwen te hebben, heb ik recentelijk sinds een maandje de draad weer opgepakt en ben ik van plan weer een stapje verder te gaan en met mout te gaan brouwen. (blikken en moutextract hou ik er voorlopig wel in, succes is dan tenminste verzekerd).
Mijn "brouwinstallatie" bestaat uit een grote weckpan, een 10 literpan (van de aldi), een (niet zo'n geweldige) gas/industriebrander, een aantal mandflessen, materiaal uit zo'n Brewferm startset, plastic emmers van de plaatselijke friettent (10L), een flink (40L geloof ik) gistingsvat en sinds gisteren een gistingsvat dat bij v.d.Kooy-Jubbega een Curvervat genoemd wordt. (20L)
Dit vat zit nu vol met een hevig gistende "Ambiorix", nadat ik het gereinigd had en de deksel had gemodificeerd om een waterslot te kunnen plaatsen.
Ik moet zeggen dat het een verslavende hobby is, met zoveel variëteiten dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie. Focus op een bepaald onderwerp, veel lezen en vooral veel geduld is iets dat bij deze hobby zeker thuishoort !
Ooit ben ik van plan om het schuurtje (reeds voorzien van gas, elektra, telefoon en water) om te bouwen tot "brouwzaal", inclusief zo'n brouwinstallatie op een metalen frame met wieltjes eronder.
Met het "Ambiorix" biertje heb ik gisteren mijn 24e brouwsel opgestart en het voornemen is om +/- om de 4 a 5 weken een brouwsel te maken, mede onstaan door de huidige "brouwcapaciteit".
Met dat mout brouwen wil ik doen d.m.v. eerst met extract te brouwen en daarbij 10 tot 15% ambermout aan toe te voegen, om het schroten, filteren, etc een beetje onder de knie te krijgen. In de loop van volgende jaar (of eerder wanneer het vertrouwen daarin er is), zal ik dan mijn eerste brouwsel uit volledig mout gaan produceren.
Ik kijk er naar uit !!
Zoals vermeld heb ik problemen met mijn gasbrander (is volgens mij niet geschikt voor flessengas, maar voor aardgas), maar dat probleem zal ik op de juiste plaats in dit forum bespreekbaar maken.
Ten slotte ben ik op zoek naar medebrouwers in de buurt, want zoals het nu gaat is het ook maar eenzaam. Dus bij deze : Laat wat horen !

Oscar

Hoi Bazje,

Welkom hier op het forum. en leuk dat je ook wilt gaan brouwen. Echter vind ik je stappenplan nogal erg voorzichtig. Mijn eerste blik heb ik gebruikt toen ik al enkele jaren brouwde, omdat ik voor een demo bottelen snel wat bier nodig had. Als ik jou was zou ik meteen met alleen mout gaan brouwen. Als je dan als erste een dubbel maakt van ± 7% alcohol dan kaner eigenlijk weinig mis gaan. En dat schroten en filteren is echt niet zo moeilijk als het lijkt. Kwestie van doen en met de juiste apparatuur werken.

Het echte brouwwwerk is zeker 100% leuker dan knutselen met een blik en het resultaat geeft veel meer voldoening (bij mij wel). Oftewel : Gooi jezelf in het diepe ! dan leer je wel zwemmen.  ;). De badmeesters van het forum bieden je meestal/altijd wel de juiste hulp  :)

Groeten en gezondheid
Oscar  :degroeten:

bazje

Nu  moet je niet gaan lachen, maar de laatste keer dat ik met moutextract (poeder) heb gebrouwen, was ik bezig van 's middags 16 uur tot 's avonds 23 uur.
Graag volg ik nauwgezet het proces, noteer alles in mijn "brouwschrifjte" en heb zoals gezegd nogal problemen het zaakje aan de kook te  houden.
Daarbij nog de afwas en dus niet maischen, schroten, etc.
Ik dacht dus eerst vanaf het koken een beetje routine op te bouwen, zodat dat in ieder geval vlotjes verloopt.
Dat koken lukt dan wel zo half, maar het koelen, overhevelen, etc, daar moet ik nog even aan wennen.

En dat met die blikken EN met dat extract hou ik er o.a. ook om die reden in. Snel wat bier voor wat dan ook .. ..

Dus als ik maar regelmatig in de weer ga, krijg ik des te sneller gewenste routine.

gr.
Bazje

JeroenCV

Waarom zouden mensen nu moeten lachen?

Mijn eerste brouwsel duurde van 11 uur 's ochtends tot 19.00. Dat is toch al een uurtje langer dan bij jouw.

Gewoon meteen met "echt" brouwen beginnen en dan leer je het wel. 

Jacques

Citaat van: bazje op 27-07-2006  15:17 uEn dat met die blikken EN met dat extract hou ik er o.a. ook om die reden in. Snel wat bier voor wat dan ook .. ..

Dat kan natuurlijk. Door regelmatig te brouwen bouw je ervaring op en zie je steeds beter welke maatregelen je kunt nemen om het proces qua tijd te versnellen. Ten opzichte van de tijd dat ik begon te brouwen (met mout) gaat het bij mij stukken sneller.

Moutextract is natuurlijk sneller maar je hebt door met mout te werken veel meer de regie over de smaak van je bier (er zijn veel meer soorten mout te koop dan soorten moutextract. Daarnaast is mout goedkoper dan moutextract.
Geen wonder dat het brouwen met mout zo populair is op dit forum.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.