Pseudopils

Gestart door Yurg, 30-08-2023 20:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Yurg

Ik loop al een tijdje met de gedachte om een pilsner te brouwen, maar ik heb momenteel niet echt de ruimte in mijn vergistingskast om deze op de lage temperatuur te zetten die nodig is voor de gebruikelijke lagergisten. Daardoor ontstond mijn idee voor een pseudo-pilsner met een bovengistende gistsoort.

Als inspiratie heb ik de Pilsner Urquell gebruikt, wat zover ik gelezen heb in essentie een smash is met pils mout en Saaz hop. Toevallig had ik deze hopsoort ook nog voldoende in de vriezer liggen, in tegenstelling tot andere gebruikelijke hopsoorten voor pilsners.

Nou heb ik hier nog een tweetal punten waar ik over twijfel:

1. Het maischschema: Ik heb een aantal pilsrecepten gezien waarbij een éénstaps schema werd gebruikt. Nou verwacht ik bij een traditioneel europees biertype zoals pilsner eigenlijk een meerstaps schema. In hoeverre zou een meerstaps schema een toevoeging zijn bij een pils?

2. De gist: Ik dacht aan de US-05 vanwege de neutrale smaak van de gist. Wel zie ik veel pseudo pilsners die met Voss Kveik zijn gebrouwen. Deze heb ik ook nog liggen, maar ik ben bang dat deze, vanwege de hoge flocculatie heel moeilijk helder zal worden. Hoewel de kveik voornamelijk op hoge temperaturen een citrusachtige bijsmaak geeft, vermoed ik dat dit op 20°C wel mee zal vallen. Ik twijfel dus wat de beste keuze is voor dit recept.

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk#9
Naam receptPseudo-pilsner
Brouwdatum1-9-2023
BierstijlPseudopilsner
Volume5,0 l
Begin SG1,048 SG
Berekende kleur (Morey)5.9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)33 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
5,3 lWater uit Zwolle
3,7 lSpoelwater
0,85 gCaSO4
1,7 gCaCl2

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
92 mg/l0 mg/l6 mg/l43 mg/l101 mg/l61 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,1 kgBEST PilsenBESTMALZ3.5 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust65,0 °C1 min.60 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gSaazpellets3,1%60 min.21,6 IBU
5,0 gSaazpellets3,1%30 min.5,8 IBU
5,0 gSaazpellets3,1%15 min.4,1 IBU
8,0 gSaazpellets3,1%whirlpool3,8 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
5,5 gSafale American (US-05)bovengist

Jack126

Waarom niet de W34/70? Dat is een echt lager gist die het ook bij hogere temperaturen goed doet.

Yurg

Dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat ik deze gist niet heb, maar ik juist wat voorraad op wil maken alvorens nieuw te bestellen. De W34/70 is wel interessant en komt zeker op mijn boodschappenlijstje.

Ik heb nog wel een Mangrove Jacks m84 liggen, maar deze ben ik van plan in de winter te gebruiken, wanneer mijn andere brouwsels ook buiten de vergistingskast kunnen staan. Dan zou ik ook het verschil kunnen proeven tussen een bovengistende en ondergistende (pseudo) pils

tdp

Probeer de vergisting wel op een zo laag mogelijke temperatuur te doen. Verder gewoon lekker brouwen inderdaad, zie verder geen gekke dingen.

PDGRRR

Ik houd best van hoppige pilseners, maar misschien is die 33 IBU een tikkie hoog? Afgelopen juli heb ik een Zwickel (eigenlijk ook gewoon bovengistende pseudo-pils) gebrouwen, die zat volgens BrouwVisie op 31 en die vind ik toch net een beetje te bitter. Mijn versie van 2022 zat op 20 IBU en dat was weer net te laag, dus volgend jaar ga ik voor 25.

Rene Haring

Pak anders als gist de novalager van lallemand. Vergist superclean bij 20C en met 2 weken heb je een uitstekend ondergegist bier! En je hebt maar de helft nodig tov w34/70.

Yurg

Citaat van: PDGRRR op 31-08-2023  13:37 uIk houd best van hoppige pilseners, maar misschien is die 33 IBU een tikkie hoog? Afgelopen juli heb ik een Zwickel (eigenlijk ook gewoon bovengistende pseudo-pils) gebrouwen, die zat volgens BrouwVisie op 31 en die vind ik toch net een beetje te bitter. Mijn versie van 2022 zat op 20 IBU en dat was weer net te laag, dus volgend jaar ga ik voor 25.
Ik hou ook wel van hoppige bieren, voornamelijk ook ipa's. Ik heb het recept gemaakt aan de hand van de marges die brewfather geeft, maar vond de hoeveelheid hop nog wel vrij hoog voor 5 liter. Ik ga er vanuit dat dat komt door de lage alfazuur van de Saaz.
Daarna ben ik eens gaan kijken naar de pilsners die ik het lekkerste vindt:
o.a. pilsner urquell en chateau neubourg. Deze zitten met de ibu allebei ook vrij hoog (40 om 33) en zelfs Grolsch zit al aan de 28.

Opzich is een ibu van 33 dus niet extreem en ga ik het wel met deze hoeveelheid proberen. Misschien dat het moment van toevoegen daarin meer uit maakt dan de daadwerkelijke ibu en dat 33 voor dit recept inderdaad erg bitter is, maar dat zien we vanzelf wel. Het is niet voor niets een eerste poging.

Citaat van: Rene Haring op 31-08-2023  17:31 uPak anders als gist de novalager van lallemand. Vergist superclean bij 20C en met 2 weken heb je een uitstekend ondergegist bier! En je hebt maar de helft nodig tov w34/70.
Deze gist kende ik nog niet, maar klinkt wel als een praktische gist voor als je niet op te lage temperatuur wil vergisten. Deze ga ik zeker eens uitproberen!

BertusBeensteen

Urquell heeft een relatief lage vergisting graad, rond de 70%. Dan balanceert de 40 IBU het zoete beter.
Toch vind ik vooral de afdronk van Urquell alsnog bitter, in goede zin.

Met US05 zul je eerder rond de 80% of hoger uitkomen, waardoor eenzelfde 40 IBU bitterder zal smaken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.