Grainfather G30

Gestart door John, 17-08-2023 18:32 u

Vorige topic - Volgende topic

John

Hi allen,

Even een lang opgekropte frustratie uiten:

Ik heb na tientallen jaren brouwen best wel wat ervaring opgedaan.

Wat me bezig houdt is een vraag m.b.t. rendement; ik kom zeer regelmatig vele sg punten tekort (begin SG: een enkele keer tot wel 15).

Ik kan er niet "de vinger op leggen" wat er mis gaat. Ik heb in mijn brouwverleden verschillende brouwintallaties gebruikt (potten en pannen, een soort opgestapeld raketsysteem, herms, Grainfather G30).

Verschillende moutmolens gebruikt, verschillende brouwsoftware (BrouwVisie, Grainfather, Brewersfriend) maar kom vaker SG tekort dan dat het klopt.

Ik meet meestal met refractometer maar volgens mij doe ik dat zoals het hoort.

Iemand nog tips?

Sjaak_Deventer

Roeren tijdens maischen.

En ik druk de bovenste plaat van de G30 aan het einde naar beneden en filter langzaam. Filteren mag best een uurtje duren.

Ik kom meestal ronde 70-75% uit.

Edwin brouwt

Als het probleem van je rendement alleen bij je g30 ligt, zou ik als eerste naar je schrootsel kijken. Een tikkeltje te grof en je rendement dondert naar beneden.

Je kunt inderdaad roeren en dan heb je misschien ook weer 1 of 2 procent extra.

Ik haal na vele brouwsels in mijn g30 nu tussen de 70 en 76%. En ik roer niet en druk de plaat tijdens spoelen niet aan.

Wat misschien ook nog zou kunnen is dat je berekening niet klopt? Werk je met software? Heb je je ketel gegevens goed ingevoerd (verlies, deadspace etc)

John

Ik heb verschillende brouwsoftware gebruikt. Ik schroot redelijk fijn en gebruik rijsthulsen om filterbed wat losser te maken. Ik zal alles nóg eens een keer nakijken.

Het gaat mij echter niet per se om het maximale uit de mout te persen maar wil wel uitkomen op de juiste waarden.

Zjoske

Citaat van: Edwin brouwt op 17-08-2023  22:07 uAls het probleem van je rendement alleen bij je g30 ligt, zou ik als eerste naar je schrootsel kijken. Een tikkeltje te grof en je rendement dondert naar beneden.

Je kunt inderdaad roeren en dan heb je misschien ook weer 1 of 2 procent extra.

Ik haal na vele brouwsels in mijn g30 nu tussen de 70 en 76%. En ik roer niet en druk de plaat tijdens spoelen niet aan.

Wat misschien ook nog zou kunnen is dat je berekening niet klopt? Werk je met software? Heb je je ketel gegevens goed ingevoerd (verlies, deadspace etc)

Waarom filterplaat van je G30 niet aandrukken op het filterbed bij het spoelen, dan hangt hij er een eind boven bij het optakelen en zie je niet wanneer je filterbed droog dreigt te vallen.

Ik roer alleen maar bij het inmaischen en daarna ook niet meer, druk wel de plaat aan bij het optakelen en spoel ook langzaam. Rendement bij mijn G30 ligt (bijna) altijd rond de 75%

Jacques

Citaat van: John op 18-08-2023  00:06 uHet gaat mij echter niet per se om het maximale uit de mout te persen maar wil wel uitkomen op de juiste waarden.

Wat zijn bij jou "de juiste waarden". Zijn dat de waarden van een recept dat je wilt nabrouwen of de waarden die de brouwsoftware die je gebruikt heeft uitgerekend?

John

Citaat van: Jacques op 18-08-2023  12:24 uWat zijn bij jou "de juiste waarden". Zijn dat de waarden van een recept dat je wilt nabrouwen of de waarden die de brouwsoftware die je gebruikt heeft uitgerekend?

De waarden die de brouwsoftware aangeeft.

Jacques

Citaat van: John op 18-08-2023  16:49 uDe waarden die de brouwsoftware aangeeft.

Dan moet je instellingen van de brouwsoftware gaan aanpassen...
Het rendement van een brouwketel is ook afhankelijk van je schrootmolen, de mate waarin je roert en meer van dit soort zaken die niet allemaal in formules te vangen zijn. Gelukkig kun je het brouwzaalrendement bij de meeste brouwsoftware wijzigen.

John

@Jacques klopt maar aangezien ik verschillende brouwsystemen en brouwsoftware heb gebruikt in het verleden vraag ik me intussen (ondanks mijn duizenden liters die ik heb gebrouwen) af of ik iets anders structureel fout doe (en toch kan ik me dat haast niet voorstellen).

Jacques

Citaat van: John op 18-08-2023  17:23 u@Jacques klopt maar aangezien ik verschillende brouwsystemen en brouwsoftware heb gebruikt in het verleden vraag ik me intussen (ondanks mijn duizenden liters die ik heb gebrouwen) af of ik iets anders structureel fout doe (en toch kan ik me dat haast niet voorstellen).

Ook ik denk niet dat jij als zeer ervaren brouwer dingen structureel fout doet. Als je wilt, ben ik bereid om eens bij jou te komen kijken op voorwaarde dat je niet verder dan 100 km van Tilburg woont.

John

Jacques

Citaat van: John op 19-08-2023  18:04 u@Jacques: 40,5 km

Dat is een mooie afstand. Ik stuur je een persoonlijk bericht.

Edwin brouwt

Citaat van: Zjoske op 18-08-2023  10:09 uWaarom filterplaat van je G30 niet aandrukken op het filterbed bij het spoelen, dan hangt hij er een eind boven bij het optakelen en zie je niet wanneer je filterbed droog dreigt te vallen.
Ik ben er achter gekomen dat de combinatie van water/mout verhouding (beslagdikte) en fijnheid van schrootsel ervoor zorgt dat mijn filterplaat netjes op het moutbed blijft liggen en er niet boven blijft hangen (of mijn filterplaat is wat kleiner?)

thepsych

Heb ook altijd geworsteld met dit rendement dat op velerlei manieren te berekenen is! Uiteindelijk houd ik grainfather aan. Kom op 70-74 %. Ben nog steeds bezig om met mijn MattMill de spleet te verkleinen. Nu denk ik 1.25 mm. Kan nog wel minder denk ik. Wat voor mij een ontdekking was dat ik mijn strike water niet op voldoende hoge temperatuur had waardoor in het begin de beoogde maischtemperatuur bovenaan in de ketel absoluut niet gehaald werd. En het zetmeel niet goed vrijkwam, denk ik (pas bij 65-67 graden dacht ik) Nu hou ik me aan het "strike"advies en heb ook een isolatiemantel gekocht. Heeft ook als voordeel dat je minder hoeft op te warmen als je zetmeel nog niet is omgezet/vrijgekomen waardoor ik echt veel minder aanbranden heb.

Zjoske

Citaat van: Edwin brouwt op 23-08-2023  18:28 uIk ben er achter gekomen dat de combinatie van water/mout verhouding (beslagdikte) en fijnheid van schrootsel ervoor zorgt dat mijn filterplaat netjes op het moutbed blijft liggen en er niet boven blijft hangen (of mijn filterplaat is wat kleiner?)
Dan gebruik je denk ik de siliconen ring niet voor de bovenplaat, ik moet hem echt naar beneden drukken bij begin spoelen

Edwin brouwt

Citaat van: Zjoske op 10-09-2023  15:30 uDan gebruik je denk ik de siliconen ring niet voor de bovenplaat...
Ja, zeker wel. Maar ik heb begrepen dat bij de een de plaat strak zit en bij de andere los. Tolerantiedingetje in de grainfather fabriek, denk ik :)

Zjoske

Citaat van: Edwin brouwt op 10-09-2023  18:27 uJa, zeker wel. Maar ik heb begrepen dat bij de een de plaat strak zit en bij de andere los. Tolerantiedingetje in de grainfather fabriek, denk ik :)

Dat is dan toch alleen maar handig!
Ben benieuwd wat het met die gewalste platen is, ben je ook niet meer aan het prutsen met de onderste plaat om die goed vlak te krijgen

Edwin brouwt

Citaat van: Zjoske op 10-09-2023  20:22 uDat is dan toch alleen maar handig!
Ben benieuwd wat het met die gewalste platen is, ben je ook niet meer aan het prutsen met de onderste plaat om die goed vlak te krijgen
:D Die heb ik uiteindelijk gekocht (als je alles hebt om te brouwen, is er soms toch wat koopdrift) en die zijn zeker handiger. Geen gedoe met die siliconen ringen.
En de bovenste plaat zakt netjes op de mout.

Zjoske

Citaat van: Edwin brouwt op 10-09-2023  23:09 u:D Die heb ik uiteindelijk gekocht (als je alles hebt om te brouwen, is er soms toch wat koopdrift)

Het blijft een hobby he'

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.