Oatmeal stout

Gestart door Fractus, 31-07-2023 13:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Fractus

Ik was op zoek naar een niet te zware stout die toch vol van smaak is, met een flinke dosis koffie/chocoladesmaak. Na een beetje rond te snuffelen in de bierstijlengids kwam ik bij de oatmeal stout aan, leuk! Een nieuwe bierstijl is altijd een beetje zoeken, maar ik heb een receptje samengesteld. Een en ander is ook gebaseerd op wat ik nog in huis heb (de Saaz en Magnum bijvoorbeeld), maar ik sta open voor suggesties.

Mijn overwegingen:
- maischschema lang op 72 graden en kort op 65 om veel body over te houden
- Idem met de bitterheid, ben aan de lage kant gaan zitten om de zoetigheid te benadrukken
- Heb ook wat laag alfazuur% hop als bitterhop omdat ik bang ben dat alleen Magnum een wat harde bitterheid geeft, is dit terecht?
- Zit aan de hoge kant van start-SG en alc% voor de stijl, omdat ik dat wel lekker vind  :beersmiley:
- Heb water nu aangepast naar suggesties BrouwHulp, maar ik weet dat ze op veel plekken in Engeland een veel lagere  Cl/SO4 verhouding hebben, wat zou de impact daarvan zijn op een oatmeal stout?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk201
Naam receptHaverstout
Brouwdatum31-07-2023
BierstijlStout (Oatmeal)
Volume21,0 l
Begin SG1,060 SG
Berekende kleur (Morey)82 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)30 IBU
Brouwzaalrendement78,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
19,76 lWater uit Bodegraven (Rodenhuis)
1,50 gCaSO4
3,50 mlMelkzuur
6,67 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
50 mg/l10 mg/l80 mg/l150 mg/l83 mg/l96 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,16 kgSwaen Pale AleDe Swaen8 EBC74,0 %
0,39 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC7,0 %
0,34 kgChocolademoutDingemans900 EBC6,0 %
0,28 kgChateau CrystalCastle Malting150 EBC5,0 %
0,28 kgGoldSwaen BelgeDe Swaen33 EBC5,0 %
0,17 kgCarafa IWeyermann900 EBC3,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust65,0 °C1 min.10 min.4,1 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.45 min.4,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gSaazpellets4,5%60 min.10,6 IBU
10,0 gMagnumpellets16,3%60 min.19,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Edwin brouwt

Niet veel mis mee, denk ik. Je zou de Saaz nog kunnen verdelen en de helft de laatste 10 minuten van de kook toevoegen voor wat meer aroma.

Alexander_H

Ik merk dat stouts vaak toch hogere bitterheid mogen hebben dan je verwacht, maar dat is smaak natuurlijk.

Edwin brouwt

Ik ben wel benieuwd wat de s-04 (75%) en het maischschema (voornamelijk 72°C) met de vergistbaarheid gaat doen. Gevoelsmatig ga je hoog eindigen en een dik bier overhouden  :D

Mijn stouts en porters van de 6-6,5% hebben ook allemaal rond de 30-33 ibu. Maar dat is zeker een kwestie van smaak.

Fractus

Bedankt voor alle feedback! Ik zal nog even kijken of ik wat van de Saaz naar achter verplaats, ik vraag me af of je die hop nog zult proeven met zoveel donkere mouten.

@Erwin ben ook heel benieuwd, hopelijk wordt het niet te dik. Ik had laatst per ongeluk een wat dikkig bier omdat de gist er snel mee wat opgehouden, en die had wat wort-achtige smaakjes. Niet echt waar ik op zit te wachten, maar dat was een amber bier dus misschien dat de gebrande mout zo'n wort-smaakje wel overheerst.

Fractus

Nog even een update: dit bier gebrouwen op 19 februari, uiteindelijk is dit het recept geworden:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk107
Naam receptOatie
Brouwdatum19-02-2024
BierstijlStout (Oatmeal)
Volume22,1 l
Begin SG1,062 SG
Eind SG1,021 SG
Schijnbare vergistingsgraad66,1%
Alcoholgehalte5,4 vol.%
Berekende kleur (Morey)82 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)31 IBU
Brouwzaalrendement84,9 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,00 lWater uit Bodegraven (Rodenhuis)
2,00 gCaSO4
3,70 mlMelkzuur
7,65 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
53 mg/l10 mg/l80 mg/l150 mg/l83 mg/l105 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,15 kgSwaen Pale AleDe Swaen8 EBC74,0 %
0,39 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC7,0 %
0,34 kgChocolademoutDingemans900 EBC6,0 %
0,28 kgChateau CrystalCastle Malting150 EBC5,0 %
0,28 kgGoldSwaen BelgeDe Swaen33 EBC5,0 %
0,17 kgCarafa Special IWeyermann900 EBC3,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust65,0 °C1 min.10 min.3,9 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.45 min.3,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gE.K. Goldingpellets4,6%60 min.5,4 IBU
10,0 gMagnumpellets16,3%60 min.19,3 IBU
20,0 gE.K. Goldingpellets4,6%20 min.6,6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Schijnbare vergistingsgraad100,0%
Temp. nagisting20,0 °C
Start lagering04-10-2024
Temp. lagering20,0 °C

Na een geslaagde brouwdag bleek het rendement iets hoger dan verwacht, ik kwam uit op 1,062 ipv 1,060 en een litertje extra. De gist toegevoegd en de vergisting kwam de volgende ochtend al op gang. De hoofdgisting was snel voorbij maar er zat een hele lange staart aan de vergisting: uiteindelijk heb ik hem vandaag, een maandje later, gebotteld. Eind-SG was iets hoger dan voorspeld: 1,021, een SVG van slechts 66%. Gebotteld met 5 g/L kristalsuiker, nu afwachten. De gebrande smaak zat er al goed in, het bier was een beetje dun maar dat is niet gek voor zo'n laag-alcoholisch bier. Verder vond ik hem verrassend droog ondanks de lage SVG en de haver, ben benieuwd hoe deze straks is als hij op druk is.

Chinook

5.4% is laag? Dat valt wel mee, toch? 5 g/l suiker is best veel voor stout vind ik. Ik zit op de helft, maar zo vind ik ze lekker. Heeft een vage impressie van Nitro omdat je geen CO2 bite hebt. Afhankelijk van hoe het er nu uit komt kan je daar een volgende keer mee spelen.
Overigens is je water best veel naar de sulfaat-kant. Ik zou eerder chloride verhogen en sulfaat laag houden, dan komt het voller over. Natrium mag ook ~100 aantikken als smaakversterker en voor mondgevoel. Ik vind haver ook niet echt body leveren, maar vooral 'slick'/gelikt aanvoelen. Je kan de volgende keer ook voor meer haver gaan, misschien met wat tarwe zodat je wel schuim houdt. Rogge in oatmeal stout werkt heel goed om de body te leveren die men verwacht, ook al is dat niet per se de stijl. Geeft ook mooi schuim.

Fractus

Bedankt voor je feedback Chinook! Tot nu toe heb ik alleen dikke imperial stouts gebrouwen, dus dan is 5.4% redelijk laag in alcohol  ::)

Wat betreft CO2: ik vond het zelf ook aan de hoge kant voor een stout, maar ik zat volgens BrouwHulp nog aan de lage kant van het spectrum hiermee voor deze stijl. Blijkbaar hoort er redelijk wat koolzuur in te zitten?  :weetniet:  Aangezien ik deze naar het ONK ga sturen wil ik wel binnen de stijllijntjes blijven.

Waterprofiel is iets waar ik nog echt een beginner in ben, tot nu toe blijft het bij de suggesties van BrouwHulp opvolgen. Maar voor een volgende keer zal ik eens m'n sulfaat wat lager houden, recent een interessante presentatie hierover gezien van Koen Overeem en je suggestie deed wel een belletje rinkelen, volgens mij zei hij ook zoiets.

Chinook

Citaat van: Fractus op 15-03-2024  16:28 uBedankt voor je feedback Chinook! Tot nu toe heb ik alleen dikke imperial stouts gebrouwen, dus dan is 5.4% redelijk laag in alcohol  ::)

Wat betreft CO2: ik vond het zelf ook aan de hoge kant voor een stout, maar ik zat volgens BrouwHulp nog aan de lage kant van het spectrum hiermee voor deze stijl. Blijkbaar hoort er redelijk wat koolzuur in te zitten?  :weetniet:  Aangezien ik deze naar het ONK ga sturen wil ik wel binnen de stijllijntjes blijven.

Waterprofiel is iets waar ik nog echt een beginner in ben, tot nu toe blijft het bij de suggesties van BrouwHulp opvolgen. Maar voor een volgende keer zal ik eens m'n sulfaat wat lager houden, recent een interessante presentatie hierover gezien van Koen Overeem en je suggestie deed wel een belletje rinkelen, volgens mij zei hij ook zoiets.

Dan is het inderdaad wel een stapje terug! Balans is stout vinden is altijd lastig vind ik. Voor minder zware versies is simpel ook vaak beter vind ik. Twee geroosterde mouten en misschien Crystal, maar ook niet voor elke soort. Ik vind Engelse Red Crystal/Extra Dark (300-400 EBC) in bijna ieder recept passen voor zoetheid, karamel en een beetje fruit.

Hmmm ik raadpleeg meestal andere bronnen online. BrouwHulp klopt lang niet altijd vind ik. Ik zit meestal ongeacht de soort stout, of Engels bier, tussen 1.4 en 1.8 volumes CO2. Maar hoe een keurmeester dat ervaart  en beoordeelt weet ik ook niet zeker.

Voor water zou ik voor nu gewoon richten op droog/vol en dan de ratio 1:2 of 2:1 maken. Je kan later nog spelen met extra gehaltes. Soms wil je beiden laag/hoog, bijvoorbeeld. In je glas een beetje toevoegen om de extremen te ervaren is ook heel leerzaam. Dan weet je in ieder geval waar je de volgende keer naartoe moet gaan.

Fractus

Bedankt voor alle tips, ik ga zeker eens een snufje zout toevoegen aan dit bier om te zien wat er gebeurt met wat extra natrium en chloride

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.