Brewfather hop-aging vraag

Gestart door GJ-2018, 28-07-2023 14:44 u

Vorige topic - Volgende topic

GJ-2018

Na jaren met plezier BrouwHulp te hebben gebruikt wil ik nu overstappen op Brewfather omdat BrouwHulp steeds minder lekker draait op de laptop.
Een groot verschil dat ik nu tegenkom met het gebruik van Brewfather, is dat er geen gebruik gemaakt wordt van hop veroudering. (als ik eea tenminste goed begrepen heb)

Zou iemand willen toelichten waarom dat zo is? Of een linkje waar de uitleg terug te vinden is, ik er namelijk niets over kan vinden.
Alvast bedankt  smile

Jacques

Het berekenen van de vermindering van de bitterheid van een hop door veroudering is nattevingerwerk. Er zijn te veel factoren die een rol spelen buiten de leeftijd van de verpakking. De kwaliteit van de vacuümzakken, de mate van vacuüm, de temperatuur waarbij de hop is opgeslagen bij de leverancier, vervoer en bij jou thuis zijn niet allemaal in een formule te pakken.

GJ-2018

Thx, tja die factoren herken ik Jacques.
En ergens lijkt de HSI ook weer niet iets om te negeren in een recept.
Je kan natuurlijk zorgen voor hoge doorloopsnelheid van je beschikbare hop, alleen als hobbybrouwer valt dat natuurlijk niet mee.
Altijd zo vers mogelijk kopen is niet altijd een mogelijkheid omdat sommige soorten minder goed verkrijgbaar zijn. Het is dan wel vacuum verpakt etc ex-leverancier, dus veroudering zal wellicht relatief laag zijn.

Lastig, ik vraag me dan ergens af of medebrouwers iets met HSI doen tijdens gebruik van Brewfather of hoe in het algemeen de ervaringen zijn met het wel/niet gebruik maken van HSI in een recept.
Ik heb zelf te weinig ervaring daarin om dat goed te kunnen beoordelen.

Jacques

Heel eerlijk gezegd doe ik zelf een schatting afhankelijk van de leeftijd van de hop en het feit dat ik de hop herverpakt heb in een nieuwe vacuümzak om de originele verpakking. Hop gebruik je nu eenmaal niet per verpakking van 100 of 250 g...

GJ-2018

Ok helder. Dan maar even een paar sessies kijken hoe eea uitpakt met gebruik van Brewfather.
Thx zover.

Edwin brouwt

Brewfather heeft daar een aparte tool voor: de hop versheid calculator (bij gereedschappen)
Daar kun je instellen hoe oud de hop is en hoe het bewaard is.

Screenshot_20230729_093138_Chrome.jpg

Jacques

Citaat van: Edwin brouwt op 29-07-2023  09:34 uBrewfather heeft daar een aparte tool voor: de hop versheid calculator (bij gereedschappen)

Dat is typisch, die zie ik bij mij niet...

Gereedschap Brewfather  2023-07-29 103234.png

thepsych

Citaat van: Jacques op 29-07-2023  10:36 uDat is typisch, die zie ik bij mij niet...

Gereedschap Brewfather  2023-07-29 103234.png

Ik kan hem ook niet vinden....

Edwin brouwt

Ah, ik denk dat dat een bèta ding is. Ik draai de bèta versie (2.10.0 bèta) , zodat ik alle vertalingen die ik invoer zo snel mogelijk zie.

Screenshot_20230729-163643.jpg

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.