Maximale vergistingssnelheid

Gestart door pivo, 24-07-2023 14:33 u

Vorige topic - Volgende topic

pivo

Na een zeer lekker biertje gebrouwen te hebben, naar het recept van Hans.
Heb ik nu nog maar 3 weken om hetzelfde te brouwen(feestje).
Op advies van hans kan ik de hoeveelheid gist verhogen, maar niet te veel de temperatuur.
Nu dacht ik aan het volgende,voor 80 liter 2 zakjes gist Lallemand abbey belgian ale, en daarbij alle oude gist van de laatste batch gieten. 
Aangezien de aanbevolen temperatuur van de gist ligt tussen 17-23 C,zit ik met een dilemma.
Vorige keer 17c aangehouden, en toen de vergisting stopte,ongeveer 1 week, de temperatuur in stappen verlaagd tot 3.5 C.
duurde wel enorm lang tot het bier lekker was, app 6-8 weken.
De smaak was overweldigend lekker. Je ruikt de citrushop, een lichte rooksmaak en een goede schuimkraag.
De eindvraag is wie kan mij adviseren bij welke temperatuur, tijdsbestek ik begin.
Zodat het in ongeveer 3 weken klaar is?

Zie onderstaand gebruikt recept.

Naam van het bier        :Tripel ziet hoppig, niet bitter
biertype                : Tripel

Recept voor 20.00 Liter bier:

Mout:
Munich (17EBC): 2500 g
Pale mout (12EBC): 2000 g
Pilsmout (3EBC): 2500 g
Tarwemout (3EBC): 500 g

Hop:
Northern Brewer 7.5 bloemen (%): 20.0 g ,meekoken: 90 min
Perle (4.5%): 25 g ,meekoken: 15 min
Perle (4.5%): 25 g toevoegen bij eind koken
Citra (12%): 12 g toevoegen bij eind koken

hansHalberstadt

ik vind het al knap dat je de temperatuur op 17 graden krijgt in de zomer. Bij mij is het koelwater uit de kraan 19 graden. gisteren heel veel koelwater gebruikt en kwam nog niet onder de 23 graden.

volgend de site raden ze aan: dosis: 4 g/hl ºPlato. voor een tripel van 1080 (ca 20 plato) zou je dan 80g/hl nodig hebben. jij hebt 80 liter dus 64g gist/11 g per zakje dus bijna 6 zakjes.

dat lijkt wel weer veel (van een gistfrbrikant die natuurlijk veel gist wil verkopen), maar 2 zakjes is wel weinig. De oude gist zal zeker niet vitaal zijn na zo'n zware giating. dus als je weinig tijd hebt zou ik daar geen risico;s mee nemen.

pivo

Vorige keer heb ik 4 zakjes gebruikt.
Nu heb ik nog 3 grote flessen gist van de vorige keer, op 1°C in de koelkast.
Normaal(ander bier) giet ik gewoon een paar flessen met oude gist in de nieuwe batch, tot nu, een goede gist start gehad.
Een beetje risico vind ik niet erg en leerzaam.
Ga nu het volgende doen, op de 80 liter 2 zakjes en de 3 flessen met gist en kijken wat er gebeurd.
Maar nu?  1°CC of naar 23°C?

Screenshot 2023-07-24 152845.png

Fractus

Je kunt de temperatuur verhogen maar je zult dan ook een ander bier krijgen. De gist maakt nou eenmaal andere stofjes aan bij 23 graden dan bij 17 graden. Als ik je zo hoor is het sowieso erg kort, je geeft aan dat het vorige brouwsel pas na 6 weken op dronk was en je hebt maar 3 weken nu. Mis ik dan iets?  :weetniet:

Ik weet niet of je hergisting op fles hebt of geforceerd carboniseerd, maar in het eerste geval heb je misschien amper prik op je bier als je zo kort de tijd hebt. Misschien iets om even over na te denken?

Mocht je er toch voor gaan, zou ik hergisting in ieder geval bij een hoge temperatuur doen om het proces wat te versnellen, en aan het eind van de vergisting meteen bottelen zonder eerst de temperatuur te verlagen. Beter wat troebeler bier mét prik dan helder bier zonder prik  :beersmiley:

hansHalberstadt

Ik zou beginnen bij 18 en op dag 2 van de gisting de temperatuur verhogen naar 23. Vooral in het begin maakt de gist ongewenste stoffen aan als de temperatuur hoog is.   

pivo

Ok,eergisteren gebrouwen.
Temp. 18.5C
Heb er uiteindelijk 2 zakjes gist en 2 flessen gist in gedaan.
De 3e fles rook een beetje riool. Vreemd, zelfde gist, zelfde bier.
Vandaag zie ik een mooie hoge druk en goede vergisting.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.