Schalen in Brewfather

Gestart door Stekel, 11-06-2023 19:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Stekel

Hoi,
heb een recept uit de receptenlijst voor een quadrupel. Is voor 60 liter maar is voor mij te groot dus in brewfather batchvolume geschaald naar 15 liter. De ingrediënten veranderen dan maar de waterhoeveelheden niet. Als ik dan mijn brouwketel invoer bij het installatieprofiel veranderd de 15 liter automatisch in 21 liter. Als ik dit dan weer wijzig in 15 liter veranderd er weer niks in de ingredienten. Zit er nu een bepaalde volgorde in het schalen, dus eerst batch aanpassen en dan je ketel invoeren of maak het niet uit? Vind het vreemd dat sommige waardes veranderen en andere weer niet.
Gaat over dit recept https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=44559.0 en ik heb een brewzilla 35 gen 4.

Jacques

Altijd eerst schalen en daarna kijken waar je uitkomt.

Jan de Graaff

Schalen kan in Brewfather op twee manieren:
1. door een ander apparatuurprofiel te kiezen
2. door op het weegschaal icoontje te klikken

In het eerste geval worden alle waardes aangepast aan het gekozen apparatuurprofiel, inclusief waterhoeveelheden en dergelijken.
In het tweede geval worden alleen de waterhoeveelheid en BZR aangepast; de rest van de waardes blijven gelijk.

Je gebruikt de eerste optie voor het schalen van een recept van iemand anders naar jouw apparatuur.
De tweede gebruik je als je alleen de hoeveelheden wil aanpassen (je wilt, bijvoorbeeld, je batch een paar liter groter maken)

Stekel

Duidelijk, bedankt.
Maar als ik dan schaal naar een ander aantal liters, zie ik wel het water veranderen maar de ingrediënten niet. Klopt dat dan?

hb-lot

Als ik het batchvolume aanpas, dan schalen bij mij de ingredienten ook.

Jan de Graaff

Citaat van: Stekel op 12-06-2023  06:12 uDuidelijk, bedankt.
Maar als ik dan schaal naar een ander aantal liters, zie ik wel het water veranderen maar de ingrediënten niet. Klopt dat dan?
Als ik een aanpassing maak van het aantal liters door (zie plaatje):
1. het weegschaal-icoontje te gebruiken dan worden de ingrediënten netjes meegeschaald als ik op de knop "Schaal" druk.
2. een ander apparatuurprofiel selecteer (icoon met de twee pijltjes) waarbij het profiel ook echt anders is (andere waarden) dan krijg ik bij het opslaan van de wijzigingen de vraag of ik het recept wel of niet wil schalen. Als ik dan 'Ja' kies, schalen de ingrediënten mee.
3. het pen-icoontje gebruik ("Wijzig installatieprofiel") en het batchvolume aanpas, dan krijg ik bij het opslaan van de wijzigingen ook de vraag of ik het recept wel of niet wil schalen. Als ik dan 'Ja' kies, schalen de ingrediënten mee.
4. het batchvolume te veranderen, dan gebeurd er niks met de ingrediënten; die worden dan niet geschaald.

Screenshot 2023-06-12 at 11.27.24.png

[edit, want net gemist]
Citaat van: hb-lot op 12-06-2023  11:26 uAls ik het batchvolume aanpas, dan schalen bij mij de ingredienten ook.
Gek, bij mij niet – zie punt 4 (en knop 4) hierboven. Oh, wacht, bij 3 pas je ook het batchvolume aan. Dan schaalt het wel, ja.
[/edit]

Stekel

Hoi, weer wat duidelijker, zie echter je screenshot niet. 
En weer bedankt. smile

Jan de Graaff

Citaat van: Stekel op 12-06-2023  11:45 uHoi, weer wat duidelijker, zie echter je screenshot niet. 
En weer bedankt. smile
Probeer anders deze link: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=dlattach;attach=11796;image

hb-lot

Citaat van: Jan de Graaff op 12-06-2023  11:30 uGek, bij mij niet – zie punt 4 (en knop 4) hierboven. Oh, wacht, bij 3 pas je ook het batchvolume aan. Dan schaalt het wel, ja.

inderdaad, bij mij hetzelfde gedrag met optie 4.
Ik had niet door dat je ook op dat icoontje kon klikken. Maar inderdaad, je kan het batchvolume ook aanpassen met zowel optie 1 als 3, bij beiden werkt schalen.

Je zou een bug kunnen inschieten bij de ontwikkelaar, het lijkt me sterk dat dit de bedoeling is.

Jan de Graaff

Citaat van: hb-lot op 12-06-2023  12:06 uJe zou een bug kunnen inschieten bij de ontwikkelaar, het lijkt me sterk dat dit de bedoeling is.
Ik denk dat het wel degelijk de bedoeling is. Het laat je snel zien wat er gebeurd (ABV, IBU, EBC, etc) als je wat meer of minder water toevoegd.
Hetzelfde met de kooktijd, die kun je ook zo aanpassen. Dan zie je ook snel wat er gebeurd.

Alleen schalen of verplaatsen naar een nieuw apparaatprofiel of het wijzigen van een bestaand profiel laat schalen toe. Ik vind het wel logisch.

hb-lot

Citaat van: Jan de Graaff op 12-06-2023  12:12 uIk denk dat het wel degelijk de bedoeling is.
Dat ben ik niet met je eens. Het is bijzonder verwarrend dat het batchvolume aanpassen op verschillende plekken verschillend resultaat geeft. Dan zou je het een andere naam moeten geven op deze plek.

En schalen is natuurlijk altijd optioneel, het wordt je gevraagd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.