Geuze blenden

Gestart door Beers Gone Wild, 04-06-2023 15:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Beers Gone Wild

Hallo mede bierliefhebbers,

Binnenkort zal ik mijn eigen geuze gaan steken en experimenteren met het macereren van fruit op lambiek. Nu heb ik een paar beginners vragen en hopelijk zijn hier meer hobbymatige geuzestekers en/of lambiekbrouwers.

- Meten jullie het SG bij het blenden of gaat dit puur op smaak? Ik weet dat Toon van den Broek niets meer en alles op smaak doet. Brouwerij Angerik gaf aan dat hij wel het SG meet. Als ik ga meten, waar ben ik dan naar op zoek qua SG voor het bottelen van mijn blend? En meet ik dit met een hygrometer of een refractometer?

- Waar halen jullie goedkoop champagneflessen klein en groot?

- Ik heb gewone wijnflessen en enkele champagneflessen zonder randje voor kroonkurken, zou ik deze kunnen gebruiken met een kurk en korfje? Of kan dit de druk tijdens de hergisting op fles niet aan.

- Liggend of staand bewaren? Liggend wordt aangeraden om de kurk vochtig te houden zodat deze niet broos wordt. Gaat dit goed zonder kroonkurk?

- Bij het gebruiken van diepgevroren fruit op lambiek, is het dan voldoende om 3 maanden aan te houden i.p.v. 6?

Bedankt alvast voor mogelijke antwoorden.

Theo

Chinook

Ik heb met steken nog niet enorm veel ervaring, maar mijn plan is meten of de vergisting (bijna) klaar is. Dan kun je redelijk veilig steken met extra bottelsuiker en -gist. Als je gist toevoegt raad ik je aan om je in je lezen in acid shock starters. MTF is lezen is sowieso een goed idee als je wilde bieren brouwt. Maar ik meng vooral op smaak. Als het bevalt, meng ik alles tijdens het bottelen. Misschien dat ik nog een keer een experiment doe met jongbier en oude lambiek, maar ik hou van iets meer controle. Na vergisting meten is altijd het beste te doen met een hydrometer. Tijdens het vergisten zou je een refractometer kunnen gebruiken om te kijken of je SG verandert, maar met wilde bieren zijn de verschillen misschien te subtiel.

Goedkoop is vaak duurkoop, zeker hier. Ik zou voor extra sterke flessen gaan en daar extra voor betalen. Unibrew verkoopt sterke champagneflessen die ik graag gebruik. Andere flessen hergebruik ik gewoon van commerciële bieren, zeker omdat ze zo prijzig zijn. Ik heb begrepen dat de groene flessen sterker zijn dan de bruine, maar ik heb dat zelf nooit uitgezocht. Ik heb ook alleen groene flessen.

Je kan thuis volgens mij heel moeilijk (lees: niet) conische kurken in flessen krijgen. Een gewoon kurkapparaat gaat die niet fijn genoeg krijgen denk ik. Je kan een normale kurk gebruiken, maar die schiet eruit door de druk. Ik weet niet of een korfje alleen sterk genoeg is, maar dan heb je ook het probleem dat de kurk er misschien uit schiet als je de korf los begint te maken.
Gewone wijnflessen zijn niet gemaakt voor druk en kun je sowieso niet gebruiken voor dranken met CO2 erin.

Zie antwoord hierboven, ik denk dat kurk waarschijnlijk niet het beste idee is, zeker niet zonder kroonkurk. Ik bewaar ze net als alle andere bieren staand.

De tijd zou ik laten afhangen van de smaak. Van oudsher worden lambieken volgens mij tot een jaar op het fruit bewaard, maar dan wordt het fruit in niet behandeld. Het duurt dan ook een tijdje voordat het bier goed doordringt tot het fruit en het fruit goed vergist/smaak afgeeft. Bevroren fruit zou waarschijnlijk sneller moeten gaan ja omdat de cellen van het fruit kapot gaat door het bevriezen.

Beers Gone Wild

Citaat van: Chinook op 06-06-2023  10:52 uIk heb met steken nog niet enorm veel ervaring, maar mijn plan is meten of de vergisting (bijna) klaar is. Dan kun je redelijk veilig steken met extra bottelsuiker en -gist. Als je gist toevoegt raad ik je aan om je in je lezen in acid shock starters. MTF is lezen is sowieso een goed idee als je wilde bieren brouwt. Maar ik meng vooral op smaak. Als het bevalt, meng ik alles tijdens het bottelen. Misschien dat ik nog een keer een experiment doe met jongbier en oude lambiek, maar ik hou van iets meer controle. Na vergisting meten is altijd het beste te doen met een hydrometer. Tijdens het vergisten zou je een refractometer kunnen gebruiken om te kijken of je SG verandert, maar met wilde bieren zijn de verschillen misschien te subtiel.

Goedkoop is vaak duurkoop, zeker hier. Ik zou voor extra sterke flessen gaan en daar extra voor betalen. Unibrew verkoopt sterke champagneflessen die ik graag gebruik. Andere flessen hergebruik ik gewoon van commerciële bieren, zeker omdat ze zo prijzig zijn. Ik heb begrepen dat de groene flessen sterker zijn dan de bruine, maar ik heb dat zelf nooit uitgezocht. Ik heb ook alleen groene flessen.

Je kan thuis volgens mij heel moeilijk (lees: niet) conische kurken in flessen krijgen. Een gewoon kurkapparaat gaat die niet fijn genoeg krijgen denk ik. Je kan een normale kurk gebruiken, maar die schiet eruit door de druk. Ik weet niet of een korfje alleen sterk genoeg is, maar dan heb je ook het probleem dat de kurk er misschien uit schiet als je de korf los begint te maken.
Gewone wijnflessen zijn niet gemaakt voor druk en kun je sowieso niet gebruiken voor dranken met CO2 erin.

Zie antwoord hierboven, ik denk dat kurk waarschijnlijk niet het beste idee is, zeker niet zonder kroonkurk. Ik bewaar ze net als alle andere bieren staand.

De tijd zou ik laten afhangen van de smaak. Van oudsher worden lambieken volgens mij tot een jaar op het fruit bewaard, maar dan wordt het fruit in niet behandeld. Het duurt dan ook een tijdje voordat het bier goed doordringt tot het fruit en het fruit goed vergist/smaak afgeeft. Bevroren fruit zou waarschijnlijk sneller moeten gaan ja omdat de cellen van het fruit kapot gaat door het bevriezen.

Hi Chinook,

Bedankt voor je reactie!

Ik brouw mijn eigen bier (nog) niet, ik ben slechts van plan om lambiek te kopen bij één van de lambiekbrouwers hier rondom Brussel, en hiervan mijn eigen geuze te steken. Ik was niet van plan om gist of suiker toe te voegen, althans niet direct. Naar mijn weten zou de 1-jarige lambiek in de blend genoeg vergistbare suikers en gist moeten bevatten voor de hergisting op fles. Dit is ook hoe dat door alle geuzestekers hier in de regio gedaan wordt.

Zou ik dan nog het soortelijk gewicht van mijn blend moeten bepalen voordat ik ga bottelen of dit ook gewoon puur op smaak doen?

Bij nader inzien is het gebruik van wijnflessen inderdaad geen goed idee. Die zal ik laten staan en later gebruiken voor iets anders. Zojuist bij Unibrew flessen gekocht, de prijs daar viel mij reuze mee. Een stuk goedkoper dan Brouwland. De flessen zal ik sluiten met een gewone kurk+kroonkurk.

Wat betreft de fruitlambieken, smaak lijkt me hier inderdaad de beste raadgever. Vanaf 3 maanden dus geregeld proeven :)

Chinook

Citaat van: Beers Gone Wild op 06-06-2023  21:04 u...
Naar mijn weten zou de 1-jarige lambiek in de blend genoeg vergistbare suikers en gist moeten bevatten voor de hergisting op fles. Dit is ook hoe dat door alle geuzestekers hier in de regio gedaan wordt.

Zou ik dan nog het soortelijk gewicht van mijn blend moeten bepalen voordat ik ga bottelen of dit ook gewoon puur op smaak doen?

Bij nader inzien is het gebruik van wijnflessen inderdaad geen goed idee.
...

Dat had ik inderdaad zelf ook begrepen, maar bij mijn eerste poging thuis bleek dat er na tien maanden eigenlijk bijna niks meer in zat. Dat zal ongetwijfeld per batch verschillen, maar misschien wel goed om rekening mee te houden als die van jou niet op druk komen.

Ik zou voor de zekerheid altijd checken of het wel veilig kan. Mocht er een batch tussen zitten die nog niet ver genoeg is uitgegist, dan kan je die nog laten vergisten totdat je wel veilig kan bottelen. Daarna alles op smaak doen inderdaad.

Ga je commercieel deze lambieken steken? Dan is het wellicht wel interessant om te kijken of je een machine die conische kurken kan plaatsen wil aanschaffen.

Beers Gone Wild

Citaat van: Chinook op 07-06-2023  08:12 uDat had ik inderdaad zelf ook begrepen, maar bij mijn eerste poging thuis bleek dat er na tien maanden eigenlijk bijna niks meer in zat. Dat zal ongetwijfeld per batch verschillen, maar misschien wel goed om rekening mee te houden als die van jou niet op druk komen.

Ik zou voor de zekerheid altijd checken of het wel veilig kan. Mocht er een batch tussen zitten die nog niet ver genoeg is uitgegist, dan kan je die nog laten vergisten totdat je wel veilig kan bottelen. Daarna alles op smaak doen inderdaad.

Ga je commercieel deze lambieken steken? Dan is het wellicht wel interessant om te kijken of je een machine die conische kurken kan plaatsen wil aanschaffen.

Hoe oud waren de lambieken die je gebruikt had bij je eerste poging, enin welke verhoudingen had je deze gestoken?

Ik hoop deze week alle benodigdheden binnen te krijgen en daarna ga ik aan de slag als ik de lambiek gekocht heb. Van een ervaren hobbyblender had ik begrepen dat het SG maximaal 1010 moet zijn van de blend, dus ik heb zojuist toch maar  een hydrometer aangeschaft om dit te kunnen meten.

Nee, niet commercieel. Dit wordt de eerste keer dat ik zelf geuze ga blenden, dus in kleine oplage. Mijn uiteindelijke doel is om volgend jaar op de hobbybrouwmarkt van Carnivale Brettanomyces te staan.

Chinook

Die van mij was ongeveer tien maanden oud toen ik het eerste deel wilde bottelen en die van mij zat toen al op 1.002 Daarom heb ik uiteindelijk zelf gist en suiker toegevoegd voor het basisbier.
Ik heb de lambiek later overigens alleen maar gemengd met niet zure bieren, omdat ik nog niet genoeg batches had, en die weer laten vergisten. Ongeveer 1/3 lambiek op ander bier. Ik durfde het direct mengen in de fles nog niet aan, zeker vanwege het grote aandeel niet-wild bier. Dit jaar wil ik kijken of ik ze wel direct kan steken, maar ik heb mijn SG nog niet gemeten. Batch 2, 3 en 4 zijn nu acht, acht en vijf maanden oud.

Een SG van 1.010 klinkt wel als een redelijk doel. Als je dat 2:1 mengt met oude lambiek zou je een SG moeten krijgen dat je flink wat koolzuur oplevert zonder dat het gevaarlijk is. 1.010 in zware champagneflessen zou vast ook nog wel kunnen, maar dan moet je het wel goed helder zijn voor het bottelen. Anders schop je al het sediment weer op bij het openen van de fles en dat is niet aan te raden.

Het is klinkt als een heel interessant doel! Ik wilde dit jaar sowieso ook een kijkje nemen.

Beers Gone Wild

Citaat van: Chinook op 08-06-2023  09:13 uDie van mij was ongeveer tien maanden oud toen ik het eerste deel wilde bottelen en die van mij zat toen al op 1.002 Daarom heb ik uiteindelijk zelf gist en suiker toegevoegd voor het basisbier.
Ik heb de lambiek later overigens alleen maar gemengd met niet zure bieren, omdat ik nog niet genoeg batches had, en die weer laten vergisten. Ongeveer 1/3 lambiek op ander bier. Ik durfde het direct mengen in de fles nog niet aan, zeker vanwege het grote aandeel niet-wild bier. Dit jaar wil ik kijken of ik ze wel direct kan steken, maar ik heb mijn SG nog niet gemeten. Batch 2, 3 en 4 zijn nu acht, acht en vijf maanden oud.

Een SG van 1.010 klinkt wel als een redelijk doel. Als je dat 2:1 mengt met oude lambiek zou je een SG moeten krijgen dat je flink wat koolzuur oplevert zonder dat het gevaarlijk is. 1.010 in zware champagneflessen zou vast ook nog wel kunnen, maar dan moet je het wel goed helder zijn voor het bottelen. Anders schop je al het sediment weer op bij het openen van de fles en dat is niet aan te raden.

Het is klinkt als een heel interessant doel! Ik wilde dit jaar sowieso ook een kijkje nemen.

Als ik het goed begrijp brouw jij dus je eigen lambiek? Doe je deze op houten vaten?

Wanneer ik mijn geuze gestoken heb zal ik hier wel een update plaatsen. Vooralsnog wacht ik no tot mijn bestelling bij Unibrew binnen is. Daarna ga ik zo snel mogelijk aan de slag :)

Chinook

Citaat van: Beers Gone Wild op 08-06-2023  12:57 uAls ik het goed begrijp brouw jij dus je eigen lambiek? Doe je deze op houten vaten?

Wanneer ik mijn geuze gestoken heb zal ik hier wel een update plaatsen. Vooralsnog wacht ik no tot mijn bestelling bij Unibrew binnen is. Daarna ga ik zo snel mogelijk aan de slag :)

Ik brouw onder andere wilde bieren ja! Helaas niet op houten vaten, want daar heb ik geen ruimte voor. Ik laat ze wel altijd op hout rijpen door eiken- of kersenhout toe te voegen.

Ik ben heel erg benieuwd naar hoe het verloopt!

Beers Gone Wild

Citaat van: Chinook op 08-06-2023  18:26 uIk brouw onder andere wilde bieren ja! Helaas niet op houten vaten, want daar heb ik geen ruimte voor. Ik laat ze wel altijd op hout rijpen door eiken- of kersenhout toe te voegen.

Ik ben heel erg benieuwd naar hoe het verloopt!

Inmiddels mijn eerste geuzes gestoken. In totaal 4 verschillende blends gemaakt met lambiek van De Troch, Girardin, Kestemont, en Timmermans. De eerste blend ligt nu zo'n 2 weken op fles en daar zie ik al het eerste gist depot ontstaan, en als ik schud lijkt er ook koolzuur te zijn. SG bij bottelen was voor allemaal zo rond de 1005. Vooralsnog dus voorzichtig positief dat het allemaal goed lijkt te gaan.

Daarnaast heb ik drie 5l gistflessen waar ik fruit en lambiek op heb gelegd. 1 met wilde perzik en gerookte cascabel peper. 1 met rabarber en zwarte gedroogde kumquats, en 1 met kiwi, zwarte peper, en zwarte gedroogde limoen.
Hiervan is de perzik variant als een gek aan het fermenteren waarbij het waterslot steeds overloopt. Nog geen activiteit bij de anderen.

Ik heb nog wel een vraag wat betreft het bottelen, wellicht kan iemand hier me helpen. Mijn kurken lijken vrij broos te zijn, en het kurken zelf gaat ook niet heel soepel. Welke kurken kan ik het best gebruiken, kurk/synthetisch?
En moet ik de kurk eerst weken in water alvorens deze in de fles te doen?

Alexander_H

Ik heb zelf wel eens van die kunststof kurken gebruikt, met een korfje. Nadeel was dat deze zo strak in een (hergebruikte boon) flesje zaten, dat ze lastig (pijnlijk) waren om er uit te krijgen. Voordeel is dat ze dus niet zomaar los komen.

Deze zeg maar: https://braumarkt.com/nl/Champagnestop-plastic-100-st

Theo Mol

Citaat van: Beers Gone Wild op 14-07-2023  22:43 uIk heb nog wel een vraag wat betreft het bottelen, wellicht kan iemand hier me helpen. Mijn kurken lijken vrij broos te zijn, en het kurken zelf gaat ook niet heel soepel. Welke kurken kan ik het best gebruiken, kurk/synthetisch?
En moet ik de kurk eerst weken in water alvorens deze in de fles te doen?
Uit oude tijden (mijn vader maakte soms wijn) herinner ik me dat de kurken voor het bottelen geweekt moesten worden in water en er kwam ook glycerine aan te pas. De eigenschappen van kurk zijn waarschijnlijk nog hetzelfde, maar misschien zijn de technieken de afgelopen dertig jaar veranderd, je weet maar nooit.

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.