St Bernardus abt 12 kloon

Gestart door ChrisB, 20-05-2023 22:36 u

Vorige topic - Volgende topic

ChrisB

Redelijke st Bernardus abt 12 kloon met droge gist:

Recept voor 23 L

Maischwater: 15 L ro water + 6L kraanwater
Spoelwater: 9 L kraanwater

7 kg Dingemans pils
0,075 kg Weyermann carafa special 3
Efficiƫntie 75%

Suikerstort
0,5 kg witte suiker
1 kg cassonade extra donker (braumarkt)
0,3 kg kandijsiroop 1900 ebc

Maisch aangezuurd tot pH 5,4 met een paar ml melkzuur

maischschema:
60 min 66 graden
5 min 78 graden

Hop:
50 gram Magnum 60 min
50 gram EKG   15 min

Gist: 22 g Be-134

SG totaal volume 23 L 1.082 (3 L kraanwater toegevoegd na kook)
SG na vergisting 1.002

De be-134 is in dit geval iets te ver doorvergist, ik heb het recept net opnieuw gebrouwen, maar nu met 50/50 DM pils/DM pale en een halve kilo cassonade minder, in de hoop dat de be-134 wat minder laag uit komt.

Het resultaat lijkt aardig op de st Bernardus abt 12, maar dan wat fruitiger en alcoholischer.

Stekel

Hoi,
Wat bedoel je met 15l ro water?

ChrisB

RO is reverse osmosis water

Stekel

Orangeloo

Bijzonder... een st bernardus kloon met een Saisonsgist  :weetniet:

Fermentis biergist gedroogd SafAle BE-134

Deze typische gist wordt aanbevolen voor Belgische Saisons en wordt gekenmerkt door een bijzonder hoge vergistingsgraad. Het resulteert in fruitige aroma's met een kruidig karakter, zoals dat van kruidnagel. Deze stam produceert zeer verfrissende en doordrinkbare bieren.

tdp

Citaat van: Orangeloo op 23-05-2023  23:40 uBijzonder... een st bernardus kloon met een Saisonsgist  :weetniet:

Fermentis biergist gedroogd SafAle BE-134

Deze typische gist wordt aanbevolen voor Belgische Saisons en wordt gekenmerkt door een bijzonder hoge vergistingsgraad. Het resulteert in fruitige aroma's met een kruidig karakter, zoals dat van kruidnagel. Deze stam produceert zeer verfrissende en doordrinkbare bieren.

Bij Weyermann adviseerden ze deze gist zelfs voor een Weizen! Multifunctioneel dus ;)

Marco Aal

Hallo,
Ben je niet in de war met SafAle BE-256

ChrisB

Nee ik bedoel echt de be-134.

Het geur/smaakprofiel van de be-256 gist bevalt mij ook totaal niet.

Spyro

Citaat van: tdp op 24-05-2023  11:25 uBij Weyermann adviseerden ze deze gist zelfs voor een Weizen! Multifunctioneel dus ;)
Die gasten kennen er niks van dus....  ::) ;D

tdp

Citaat van: Spyro op 25-05-2023  22:28 uDie gasten kennen er niks van dus....  ::) ;D

Haha, ik heb het recept wat ze me aandroegen voor een Weizen gebrouwen, en ben oprecht verrast over de kwaliteit ervan! En ik niet alleen, al mijn Weizen drinkende vrienden!

Jacques

Citaat van: tdp op 26-05-2023  13:34 uHaha, ik heb het recept wat ze me aandroegen voor een Weizen gebrouwen, en ben oprecht verrast over de kwaliteit ervan! En ik niet alleen, al mijn Weizen drinkende vrienden!

Bij mijn poging van een interpretatie van dat recept is bij mij het een en ander mis gegaan (verstopte pomp, oxidatie tijdens het maischen en oxidatie tijdens het bottelen door een stomme fout). Ondanks de stevige oxidatie heeft het bier een volle smaak. Ik heb mij voorgenomen het over een paar maanden nog een keer te brouwen. Anders gezegd: ik heb vertrouwen in het recept.

Spyro

Citaat van: Jacques op 26-05-2023  16:20 u......Anders gezegd: ik heb vertrouwen in het recept.
Ik vind de gistkeuze wel raar, maar volgens Teun werkt het, dus doen zou ik zeggen, dus misschien per toeval of niet, ze kennen er dan toch een heel klein beetje van, maar ik vind het wel "toevalstreffersgeluk" als je een BE-134 gebruikt voor een Weizen gebruikt...  ;D

tdp

Citaat van: Spyro op 26-05-2023  17:17 uIk vind de gistkeuze wel raar, maar volgens Teun werkt het, dus doen zou ik zeggen, dus misschien per toeval of niet, ze kennen er dan toch een heel klein beetje van, maar ik vind het wel "toevalstreffersgeluk" als je een BE-134 gebruikt voor een Weizen gebruikt...  ;D

Ik ook hoor, maar ze gaven 3 opties aan, WB-06, T-58 en BE-134. Ik ben voor de T-58 gegaan, maar ik wil er best een split batch aan wagen om de BE-134 ook te testen

lier

Ik zou de alfa waarden van die magnum wel een willen weten die is normaal vrij hoog dacht ik zo bij mij altijd tussen de 10 en 12 en dan 50 gram bij een Bernardus abt kloon dat krijg ik niet recht.

Spyro

Citaat van: lier op 26-05-2023  23:26 uIk zou de alfa waarden van die magnum wel een willen weten die is normaal vrij hoog dacht ik zo bij mij altijd tussen de 10 en 12 en dan 50 gram bij een Bernardus abt kloon dat krijg ik niet recht
Met de grammen hop uit een receptje ben je eigenlijk niks als je de alfazuren niet weet van de gebruikte hop, enkel als je de IBU's weet van elke gift kan je met eigen (dezelfde) hop uit voorraad dezelfde bitterheid voorspellen, dus zou je naar de eindbitterheid moeten kijken en daaraan uw receptje aanpassen...

Thijs Triple

Komende week ook eentje maken. Kwam dit recept tegen in BrouwHulp. Hierbij heb ik de Wyeast vervangen voor BE-256.

Schermafbeelding 2023-10-21 164411.png  Schermafbeelding 2023-10-21 164411.png

Thijs Triple

Vraag me alleen af, wat is de verwachting qua gisten in het vat? En wat is de verwachting qua gisten op de fles? Moet ik totaal rekening houden met 8-12 weken of zo? :beersmiley:  :weetniet:  :proost:

Jacques

Citaat van: Thijs Triple op 21-10-2023  16:48 uVraag me alleen af, wat is de verwachting qua gisten in het vat? En wat is de verwachting qua gisten op de fles? Moet ik totaal rekening houden met 8-12 weken of zo? :beersmiley:  :weetniet:  :proost:

Wat bedoel je?

Thijs Triple

Hoelang de geschatte gistperiode in het vat is?

Ik weet niet beter dat dit bij mijn vorige bieren (tripel, blond, honingbier) altijd zo rond de 2 weken lag. maar las in meerdere recepten dat er bij zwaar bier langere vergistingstijd is?

Uiteraard moet ik gaan meten of het uitvergist is na een tijdje, maar wat is een richttijd qua gistperiode in het vat en een verwachte periode op de fles?

Ik neem aan dat een abt 12 niet klaar is in 2 weken gistvat en 2 weken fles toch?
Heb verder geen klimaatkast of iets.. dus puur in de hoek van de kamer en wachten  :police:

Jacques

Citaat van: Thijs Triple op 25-10-2023  13:54 uHoelang de geschatte gistperiode in het vat is?

Ik weet niet beter dat dit bij mijn vorige bieren (tripel, blond, honingbier) altijd zo rond de 2 weken lag. maar las in meerdere recepten dat er bij zwaar bier langere vergistingstijd is?

Uiteraard moet ik gaan meten of het uitvergist is na een tijdje, maar wat is een richttijd qua gistperiode in het vat en een verwachte periode op de fles?

Ik neem aan dat een abt 12 niet klaar is in 2 weken gistvat en 2 weken fles toch?
Heb verder geen klimaatkast of iets.. dus puur in de hoek van de kamer en wachten  :police:

Hoe lang een hoofdgisting duurt is heel sterk afhankelijk van de hoeveelheid gist die je ent. Meer gist betekent een snellere vergistingstijd. De gebruikte gist van dit recept is de BE-134. Dat is een diastaticus gist en dat betekent dat het bier lang doorgist, maar dan nog gaat het allemaal sneller als je meer gist ent.

Het is inderdaad een kwestie van de vergisting in de gaten houden en niet gaan bottelen voordat de vergisting klaar is.

Thijs Triple

Citaat van: Jacques op 25-10-2023  16:10 uHoe lang een hoofdgisting duurt is heel sterk afhankelijk van de hoeveelheid gist die je ent. Meer gist betekent een snellere vergistingstijd. De gebruikte gist van dit recept is de BE-134. Dat is een diastaticus gist en dat betekent dat het bier lang doorgist, maar dan nog gaat het allemaal sneller als je meer gist ent.

Het is inderdaad een kwestie van de vergisting in de gaten houden en niet gaan bottelen voordat de vergisting klaar is.

Heb de gist BE 256 gebruikt. Zit nu sinds 27-10 in gistvat. Borrelt lekker door. Dus vanaf komende vrijdag even gaan meten als het waterslot niks meer doet. En dan kunnen we bottelen en weer wegzetten. :groots:  :proost:

GvB84

Volgens mij is BE-256 geen diastaticus.

Snelbier

Citaat van: Thijs Triple op 05-11-2023  11:37 uHeb de gist BE 256 gebruikt. Zit nu sinds 27-10 in gistvat. Borrelt lekker door. Dus vanaf komende vrijdag even gaan meten als het waterslot niks meer doet. En dan kunnen we bottelen en weer wegzetten. :groots:  :proost:
Hoeveel gist ge-ent? BE-256 is meestal binnen 1 week uitvergist.
Langere vergisting kan duiden op een probleempje, slepende vergisting?
Zie als bijlage grafiekjes van Fermentis-tets, staan ook op hun site.
Houd het gistvat wat warm, maakt het de gist makkelijker.
Succes, Snelbier

Fermentis-BE256-Profile.jpg 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.