Nieuwe gist van Lallemand voor laag alcoholische bieren

Gestart door Jacques, 17-05-2023 23:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Vrij recent heeft Lallemand weer een nieuwe gist toegevoegd aan hun assortiment: LalBrew LoNa.
Ik zag het toevallig via de gistcalculator van Lallemand. Op de site van Lallemand is nog niet veel te vinden.

Toch is er al over geschreven. Zie https://www.brewbound.com/news/supplier-news/lallemand-brewing-releases-lalbrew-lona-a-revolutionary-strain-for-low-no-alcohol-beer-production/

Ik ben benieuwd wanneer er meer bekend is over deze gist en of deze gist ook bruikbaar zal zijn voor ons.

Goldin

Klinkt goed! Echter:

CiteerPasteurization is required when brewing with LalBrew LoNa to avoid refermentation after packaging and ensure beer stability

Dit is dan wel weer jammer.

Spyro

Citaat van: Goldin op 17-05-2023  23:35 uKlinkt goed! Echter:

Zo moeilijk is het niet toch, gewoon even opzoeken hoelang en op welke temperatuur het bier moet staan om het te pasteuriseren, bij lagere temperatuur langer dan bij hoge, om het te pasteuriseren op bvb 52 graden heb je ongeveer 2u30min. nodig, bij 77 graden slechts 1 seconde, maar inderdaad, het is een extra behandeling, maar die ga ik nooit nodig hebben, 0,0XXX% biertjes zijn geen uitdaging hier, al brouw ik ook bijna geen +7% meer, eerder een 5 à 6%, meer dan voldoende voor mijn beleving van het biergebeuren...  :beersmiley: :brouwen:

Jacques

Laag alcoholische bieren zijn zeer populair tegenwoordig. Kijk maar eens in de schappen van de supermarkt. De meeste bierliefhebbers zijn er geen echte fan van, maar het is wel leuk om als hobbybrouwer ook dit soort bieren te brouwen. Je bent dan van ale markten thuis. Het is in ieder geval een uitdaging.

hansHalberstadt

Citaat van: Goldin op 17-05-2023  23:35 uKlinkt goed! Echter:

Ik denk niet dat je je hierdoor moet laten belemmeren. Zoals met alles is de reden waarom je iets doet belangrijker dan de opmerking zelf en dus vooral jammer als de echte reden voor noodzaak van pasteuriseren onvoldoende vermeld wordt.
'to avoid refermentation after packaging and ensure beer stability' interpreteer ik dan als een var diastaticus gist bijvoorbeeld Dat zou ik dan vooral eerst een keer gewoon uitproberen met een proefbrouwsel ipv gelijk klakkeloos gaan pasturiseren.

Arthur B

Citaat van: Jacques op 17-05-2023  23:04 uIk ben benieuwd wanneer er meer bekend is over deze gist en of deze gist ook bruikbaar zal zijn voor ons.

Hij komt in ieder geval niet in thuisbrouw verpakking op de markt (volgens een USA Lallemand vertegenwoordiger), vanwege de eerdergenoemde redenen.

Jacques

Citaat van: Arthur B op 18-05-2023  10:24 uHij komt in ieder geval niet in thuisbrouw verpakking op de markt (volgens een USA Lallemand vertegenwoordiger), vanwege de eerdergenoemde redenen.

Zal een kwestie van tijd zijn.

hansHalberstadt

Zo te zien is het idee om voor een alcohol arm bier de gisting af te breken via pasteurisatie op het moment dat er nog maar weinig alcohol gevormd is?

Goldin

Wellicht een domme vraag, maar als de truc het pasteuriseren is, dan kan je toch elke willekeurige gist vroegtijdig afbreken en geforceerd carboniseren?

Chris71

Citaat van: hansHalberstadt op 18-05-2023  11:30 uZo te zien is het idee om voor een alcohol arm bier de gisting af te breken via pasteurisatie op het moment dat er nog maar weinig alcohol gevormd is?

Dat denk ik niet. Ik vermoed dat deze gist uitsluitend eenvoudige suikers vergist, net als de Fermentis LA-01. Dan blijven er zoveel suikers over dat andere micro-organismes zich zullen gaan voeden, wat leidt tot besmetting en mogelijk bommetjes.

"LalBrew® LoNa™ will not metabolise maltose or maltotriose." Dat betekent dat SVG rond 15-20% zal zijn.

Spyro

Citaat van: Goldin op 18-05-2023  14:03 uWellicht een domme vraag, maar als de truc het pasteuriseren is, dan kan je toch elke willekeurige gist vroegtijdig afbreken en geforceerd carboniseren?
Inderdaad, doen ze ook vaak met zure bieren, dat pasteuriseren, om de verdere verzuring te stoppen en het dus nog drinkbaar te houden, daarna kan je gewoon bottelen met bottelsuiker én bottelgist, die is dan zeker nodig want de andere gisten zijn dan namelijk naar de haaien, maar carboniseren kan evengoed...

hansHalberstadt

Citaat van: Spyro op 18-05-2023  15:57 udaarna kan je gewoon bottelen met bottelsuiker én bottelgist, die is dan zeker nodig want de andere gisten zijn dan namelijk naar de haaien, maar carboniseren kan evengoed...
Dan zou je in dit geval een bottelgist moeten hebben die niet meer soorten suikers kan vergisten dan de hoofdgist, anders krijg je alsnog bommen.

thepsych

Ik hoorde bij Unibrew in Beek en Donk dat je inderdaad moest pasteuriseren. Ze gaven me een recept om een biertje van ongeveer 3 % te brouwen zonder pasteuriseren met een willekeurige gist. Heb een fotootje van het recept gemaakt dus als er interesse is kan ik het er een keertje op zetten

Arthur B

Citaat van: thepsych op 18-05-2023  22:53 uIk hoorde bij Unibrew in Beek en Donk dat je inderdaad moest pasteuriseren. Ze gaven me een recept om een biertje van ongeveer 3 % te brouwen zonder pasteuriseren met een willekeurige gist. Heb een fotootje van het recept gemaakt dus als er interesse is kan ik het er een keertje op zetten

Kom maar door.

Spyro

Citaat van: hansHalberstadt op 18-05-2023  19:01 uDan zou je in dit geval een bottelgist moeten hebben die niet meer soorten suikers kan vergisten dan de hoofdgist, anders krijg je alsnog bommen.
Ik had het over zure bieren in mijn post, daar zitten nog weinig restsuikers in, daar die wilde gisten alles opsoeperen wat vergistbaar en "onvergistbaar" is. Die zorgen er wel voor de ook onvergistbare suikers vergistbaar worden. Gewone biertjes, dus zonder wilde gist erin die gaan inderdaad alsnog de vergistbare restsuikers mee vergisten op fles, maar als je die op keg doet niet natuurlijk.

hansHalberstadt

Citaat van: Spyro op 19-05-2023  11:50 uIk had het over zure bieren in mijn post, daar zitten nog weinig restsuikers in, daar die wilde gisten alles opsoeperen wat vergistbaar en "onvergistbaar" is. Die zorgen er wel voor de ook onvergistbare suikers vergistbaar worden. Gewone biertjes, dus zonder wilde gist erin die gaan inderdaad alsnog de vergistbare restsuikers mee vergisten op fles, maar als je die op keg doet niet natuurlijk.
De  verwarring ontstaat misschien omdat je zegt": 'inderdaad, doen ze ook vaak met zure bieren,' Dat vat ik dan op dat je het voor zure bieren kan doen en ook voor dit specifieke geval met de genoemde gist.

Spyro

Citaat van: hansHalberstadt op 19-05-2023  18:34 ude  verwarring ontstaat misschien omdat je zegt": 'inderdaad, doen ze ook vaak met zure bieren,' Dat vat ik dan op dat je het voor zure bieren kan doen en ook voor dit specifieke geval met de genoemde gist.
Ach, we weten wel waarmee we bezig zijn zeker, niet iedereen hoeft bij het handje genomen te worden, dus 99% heeft wel gesnapt wat ik bedoelde, maar als alles zo perfect moet afgewogen worden snap ik waarom sommigen er zich niet meer aan wagen om iets te posten, dus tja, eens tussen de regels lezen moet kunnen, al vatten sommigen de kans aan om toch alweer te zitten vitten.... :-(

Schanulleke

Citaat van: Chris71 op 18-05-2023  14:23 u"LalBrew® LoNa™ will not metabolise maltose or maltotriose." Dat betekent dat SVG rond 15-20% zal zijn.

Zal een lekker biertje worden dan (NOT).

Sigurd

Ik ben van plan om een laag alcohol IPA van 0,9% te brouwen volgens het recept van  David Heath. Maischtemp is 79°C. Ik vraag mij af of deze speciale gist wel echt nodig is?

Chris71

Citaat van: Sigurd op 21-05-2023  19:44 uIk ben van plan om een laag alcohol IPA van 0,9% te brouwen volgens het recept van  David Heath. Maischtemp is 79°C. Ik vraag mij af of deze speciale gist wel echt nodig is?

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden...

Jacques

Citaat van: Sigurd op 21-05-2023  19:44 uIk ben van plan om een laag alcohol IPA van 0,9% te brouwen volgens het recept van  David Heath. Maischtemp is 79°C

Ik denk dat je dan een drank krijgt die meer lijkt op onvergistte wort dan op bier. Dat doet mij denken aan de eerste alcoholvrije bieren. Mierzoet en zeer moeilijk doordrinkbaar.

Kapau

Ik heb ondertussen een aantal laag alcoholische bieren gebrouwen met Windsor en LA-01 en merk vooral dat het lastig te maskeren is dat je eigenlijk hoplimonade drinkt. De bieren met LA-01 smaken veelal naar rauwe wort (mogelijk die Aldehydes waar die promo sheet van NoLa het over heeft?) en het is erg lastig het bier in balans te krijgen qua bitterheid. De ene keer smaakt het bier slap, waterig en naar wort, de andere keer met ietsie meer hop is het meteen superbitter. Het lijkt wel alsof er een soort chemische, bijna plastic-achtige smaak van de LA-01 af kwam die overal wel aanwezig was. Windsor heb ik betere ervaringen mee qua smaak, maar die gaf me meestal wel bij goede bieren een ABV van rond de 1,5-2% Heb daar onder andere een erg lekkere stout mee gebrouwen.

Volgens mij deed Vandestreek het met hun Playground IPA ook eerst op een soortgelijke manier, Als je daar op let drink je ook gewoon gehopte sinas.

Ik ben wel erg benieuwd naar deze gist, vooral of de chemische smaak verdwenen is.

Jacques

Schanulleke

Citaat van: Kapau op 22-05-2023  08:05 uWindsor heb ik betere ervaringen mee qua smaak, maar die gaf me meestal wel bij goede bieren een ABV van rond de 1,5-2% Heb daar onder andere een erg lekkere stout mee gebrouwen.

Die Windsor pakt toch ook maltose? Hoe doe je dat dan: maischen bij hoge temperatuur en dan Windsor er op los laten? Ik snap niet hoe je anders met een wort van laten we zeggen 1035-1045 op een ABV van 1,5-2% uitkomt.

Arthur B

Citaat van: Schanulleke op 22-05-2023  11:18 uHoe doe je dat dan: maischen bij hoge temperatuur en dan Windsor er op los laten? Ik snap niet hoe je anders met een wort van laten we zeggen 1035-1045 op een ABV van 1,5-2% uitkomt.

Bijvoorbeeld. Ik heb net een paar experimenten lopen die op 78C zijn gemaischt (met diverse gisten).

Chris71

Citaat van: Kapau op 22-05-2023  08:05 uDe bieren met LA-01 smaken veelal naar rauwe wort (mogelijk die Aldehydes waar die promo sheet van NoLa het over heeft?) en het is erg lastig het bier in balans te krijgen qua bitterheid. De ene keer smaakt het bier slap, waterig en naar wort, de andere keer met ietsie meer hop is het meteen superbitter. Het lijkt wel alsof er een soort chemische, bijna plastic-achtige smaak van de LA-01 af kwam die overal wel aanwezig was.

Je kunt wel degelijk een prima bier brouwen met de LA-01. Maak b.v. gebruik van het feit dat het POF+ is. Ons is het gelukt om hiermee een bier te brouwen met een redelijke body, enige hopbitterheid en -aroma, wat fruitigheid en overduidelijk kruidnagel in de geur en smaak. Het bier was amberkleurig, troebel, maar had wel een fijne, glasplakkende schuimkraag.

Sigurd

Citaat van: Jacques op 21-05-2023  21:45 uIk denk dat je dan een drank krijgt die meer lijkt op onvergistte wort dan op bier. Dat doet mij denken aan de eerste alcoholvrije bieren. Mierzoet en zeer moeilijk doordrinkbaar.

Dat lees ik niet terug in de reacties bij de video. Het gaat natuurlijk om een compleet recept, niet enkel om een maischtemperatuur.

Kapau

Citaat van: Schanulleke op 22-05-2023  11:18 uDie Windsor pakt toch ook maltose? Hoe doe je dat dan: maischen bij hoge temperatuur en dan Windsor er op los laten? Ik snap niet hoe je anders met een wort van laten we zeggen 1035-1045 op een ABV van 1,5-2% uitkomt.

Inderdaad, niet heel dik maischen, half uurtje op 80c en dan is het mooi. Destijds OG van 1040 en FG van 1026.

Kapau

We zijn ondertussen alweer even verder, ik ben benieuwd of iemand deze gist al heeft weten te bemachtigen en hier wat proefbrouwsels mee heeft gedraaid? Als de gisten ergens te koop zijn in kleinere verpakkingen (11 g of 100 g) houd ik me ook aanbevolen.

Jacques

Citaat van: Kapau op 03-10-2023  13:40 uWe zijn ondertussen alweer even verder, ik ben benieuwd of iemand deze gist al heeft weten te bemachtigen en hier wat proefbrouwsels mee heeft gedraaid? Als de gisten ergens te koop zijn in kleinere verpakkingen (11 g of 100 g) houd ik me ook aanbevolen.

Ik heb gezien dat deze gist inmiddels verkrijgbaar is bij SBI (voor craftbrouwers)
De gist vermeld ik daarom bij het overzicht korrelgisten.

Jacques

Citaat van: Jacques op 04-10-2023  22:40 uIk heb gezien dat deze gist inmiddels verkrijgbaar is bij SBI (voor craftbrouwers)
De gist vermeld ik daarom bij het overzicht korrelgisten.

De gist staat erbij in het overzicht. Hij is ook te koop bij Brouwland, maar ook alleen in 500 g verpakkingen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.