Kloon Guinness West Indies Porter (WIP)

Gestart door BB-Moods, 03-05-2023 23:14 u

Vorige topic - Volgende topic

BB-Moods

Wie kan mij helpen aan een (kloon) recept voor Guinness West Indies Porter (WIP)?
Graag een recept dat vertaald is naar hier in Nederland voorhanden ingrediënten.

Alvast dank.

jooprules

In BrouwHulp staat een kloonrecept, misschien kun je daar iets mee?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptWest India Porter
Brouwdatum
BierstijlPorter (Robust)
Volume20,0 l
Begin SG1,068 SG
Berekende kleur (Morey)97 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)55 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
23,20 lWater uit Water
7,46 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,53 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC57,7 %
1,81 kgBrown moutThomas Fawcett and Sons150 EBC29,6 %
0,39 kgChocolademoutDingemans900 EBC6,3 %
0,39 kgAroma 50Dingemans50 EBC6,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
65,0 °C2 min.75 min.3,8 l/kg
78,0 °C2 min.10 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
19,0 gColumbuspellets15,8%70 min.37,4 IBU
10,5 gColumbuspellets15,8%40 min.17,6 IBU
29,5 gWillamettepellets5,5%0 min.0,0 IBU
29,5 gE.K. Goldingsbellen4,9%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)London Ale Yeast (1028)bovengist

Chinook

Citaat van: jooprules op 04-05-2023  11:46 uIn BrouwHulp staat een kloonrecept, misschien kun je daar iets mee?

Volgens de website van Guinness zit er onder andere rauwe gerst en geroosterde gerst in, dus ik denk niet dat dit een echte kloon is. Kan alsnog een prima resultaat geven, maar ik weet niet of je in de buurt komt dan.

Citaat van: BB-Moods op 03-05-2023  23:14 uWie kan mij helpen aan een (kloon) recept voor Guinness West Indies Porter (WIP)?
Graag een recept dat vertaald is naar hier in Nederland voorhanden ingrediënten.

Alvast dank.
Om diezelfde reden zou ik gewoon beginnen een Guinness kloon te maken (90/10 Pale Ale/Roasted Barley, BSG 1.040) en de rest opvullen met meer pale ale mout en gerstvlokken tot je een BSG van 1.060 bereikt. Als gist zou ik WY1084 kiezen, dat wordt vaker gebruikt voor Guinness recepten. Als je bottelt kan het wel moeilijk zijn de smaak helemaal goed te krijgen. Ik vind dat het flink naar diacetyl smaakt, dus dat wordt op fles weer afgebroken als het niet ijskoud staat na hergisting. De rest van het recept kan je misschien met een paar iteraties bijstellen.

BB-Moods

Citaat van: jooprules op 04-05-2023  11:46 uIn BrouwHulp staat een kloonrecept, misschien kun je daar iets mee?

BrouwHulp Recept uitdraai

Dank voor je reactie. Ik neem dit recept maar even als startpunt en ga verder op onderzoek uit.

BB-Moods

Citaat van: Chinook op 04-05-2023  20:24 uVolgens de website van Guinness zit er onder andere rauwe gerst en geroosterde gerst in, dus ik denk niet dat dit een echte kloon is. Kan alsnog een prima resultaat geven, maar ik weet niet of je in de buurt komt dan.
Om diezelfde reden zou ik gewoon beginnen een Guinness kloon te maken (90/10 Pale Ale/Roasted Barley, BSG 1.040) en de rest opvullen met meer pale ale mout en gerstvlokken tot je een BSG van 1.060 bereikt. Als gist zou ik WY1084 kiezen, dat wordt vaker gebruikt voor Guinness recepten. Als je bottelt kan het wel moeilijk zijn de smaak helemaal goed te krijgen. Ik vind dat het flink naar diacetyl smaakt, dus dat wordt op fles weer afgebroken als het niet ijskoud staat na hergisting. De rest van het recept kan je misschien met een paar iteraties bijstellen.

Nu ik wat verder ook op de Engelse fora kijk is zo'n recept niet zomaar voorhanden en is er inderdaad verschil tussen gemoute gerst en geroosterde. De chocolademout uit BH-recept is dus niet echt voor een kloon bedoeld.
Inmiddels heb ik gevonden dat de Porter eigenlijk een Guinness Foreign Extra Stout (tropoical) is. Porter is daarbij als verkoop naam bedacht.

Nu nog de mogelijke recepten hiervan achterhalen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.