Laat het verloop van je vergisting zien

Gestart door Jacques, 03-05-2023 16:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Hier op het forum hebben we al langere tijd topics waarbij je je brouwinstallatie kunt laten zien, laten weten of je gebrouwen hebt, of je gebotteld hebt en zelfs wat je gedronken hebt.

Tegenwoordig zijn er veel hobbybrouwers die een iSpinel, BrewBrain Float, Rapt Pill, TILT, Plaato waterslot of een ander apparaat hebben waarmee de vergisting gevolgd kan worden. Handig want met behulp van grafieken kun je een beeld krijgen van de vergisting.

In dit topic kun je grafieken plaatsen met een toelichting. Dat laatste is gewenst om de grafieken beter te begrijpen.

Jacques

Ik trap af met het brouwsel dat ik eergisteren 1 mei 2023 gebrouwen heb.

Het brouwen verliep allesbehalve vlekkeloos. Doordat de pomp van mijn G40 verstopt raakte heeft het maischproces zo'n 50 minuten stilgelegen. Dat gebeurde toen ik net de 65°C bereikte. Na eerst de ketel leeg te hebben gemaakt en schoonmaak van de pomp kon ik verder. Het maischschema werd door de Grainfather app weer opgepikt en afgemaakt. Ondertussen was het beslag afgekoeld naar 49°C. Het gevolg is dat ik veel langer dan gepland gemaischt hebben tussen de 50 en 65°C. Er zijn zo te merken veel vergistbare suikers aangemaakt. In ieder geval is de vergisting stormachtig verlopen bij een temperatuur van zo'n 20°C.

De gebruikte gist is de Lallemand Munich Classic. 11 g op 16,6 liter wort met een begin SG van 1078.
Screenshot_20230503-Weizendobbelbock IPA.png

Volgens mijn BrewBrain Float was het SG om 10:00 uur vandaag 1006. Inmiddels geeft hij 1008 aan. Het wordt de hoogste tijd om wat gist af te laten...

Spyro

Tripeltje, 20 liter met 2 zakjes BE-256. Batterijcurve van de iSpindel had blijkbaar wat nukken, of is te ongeproportioneerd voor zijn schaal, maar komt precies goed, nu koelen voor nog een weekje of 2 naar 5 graden en hij kan op keg voor een weekje of 2 op 1,2 Bar bij 3 graden....  :beersmiley:
Misschien moet ik eens opteren voor een kleinere warmtebron, is nu een zwarte terrarium lamp van 100 Watt, zal de temperatuurcurve misschien niet zo schommelen...?  :weetniet:

Spyro iSpindel.bmp

Jack126

Dit was mijn laatste batch. Een Märzen waar ik Fermentis W34-70 heb gebruikt. Alles verliep mooi en de vergisting was vlot klaar. Afgelopen weekend eentje geprobeerd en hij smaakt heerlijk. Ik laat hem nog een week of 2 lageren en dan genieten maar

Screenshot_20230503-195117.png

Jan de Graaff

Dit was mijn laatste batch, die ik vorig weekend gebotteld heb.
Het was een saison. Ik heb de Belle Saison gebruikt en die wilde ik voldoende lang laten uitgisten. Toch is het SG in de laatste 10 dagen niet meer verder naar beneden gegaan. De iSpindel gaf als OG 1.045 aan (was 1.048) en als FG 0.998 (was 1.002), dus dat was best accuraat nog.

Als je naar het temperatuurverloop kijkt, ik ben begonnen op 22ºC en het steeds verhoogt tot 24ºC. Toen ik het vermoeden had dat de vergisting zo'n beetje tegen het einde liep, heb ik de verwarmingsriem verwijderd en de gist nog zo'n 10 dagen zijn gang laten gaan. Maar daarin is, zoals al aangegeven, qua vergisting weinig meer gebeurd. Wellicht dat er nog wel veel gebeurd is op andere vlakken. De ±16ºC op het einde is zo'n beetje de temperatuur in mijn kelder.

Overigens gaf de iSpindel WiFi Relay aan dat de batterij van iSpindel gedurende de hele vergisting is teruggelopen van 98% naar 84%, ondanks dat deze grafiek een vrij constante 4.1V laat zien.

Screenshot 2023-05-03 at 21.10.49.png

Jacques

Citaat van: Spyro op 03-05-2023  19:00 uTripeltje, 20 liter met 2 zakjes BE-256. Batterijcurve van de iSpindel had blijkbaar wat nukken, of is te ongeproportioneerd voor zijn schaal, maar komt precies goed, nu koelen voor nog een weekje of 2 naar 5 graden en hij kan op keg voor een weekje of 2 op 1,2 Bar bij 3 graden....  :beersmiley:
Misschien moet ik eens opteren voor een kleinere warmtebron, is nu een zwarte terrarium lamp van 100 Watt, zal de temperatuurcurve misschien niet zo schommelen...?  :weetniet:

Spyro iSpindel.bmp

Een verwarmingsbron met een kleiner vermogen is zeker aan te bevelen. Handig zijn verwarmingslinten, die heb je in allerlei wattages. 25 W is al voldoende voor een gemiddelde vergistingskast. 

Jacques

Citaat van: Jack126 op 03-05-2023  19:53 uDit was mijn laatste batch. Een Märzen waar ik Fermentis W34-70 heb gebruikt. Alles verliep mooi en de vergisting was vlot klaar. Afgelopen weekend eentje geprobeerd en hij smaakt heerlijk. Ik laat hem nog een week of 2 lageren en dan genieten maar

Screenshot_20230503-195117.png

Er zit een dipje in de rode vergistingslijn. Was dat het moment dat het waterslot minder ging werken?

oneman

Hierbij mijn witbier met een stevige temperatuurpiek.

Mafkees_OrangePill.jpg

Ik gebruik i.v.m. ruimtegebrek en geen wateraansluiting in de brouwruimte geen koeler en geen gistkast. Daarom gebruik ik bij voorkeur 'warme' gisten zoals Kveik, Saison, etc. en alleen in de winter 'gewone' bovengisters. Door het grillige voorjaar dacht ik nog wel weg te komen met een witbier met Lallemand Wit gist. Echter, het was warmer dan verwacht en het afkoelen duurde wat langer dan 24 uur. Dus ik dacht, het gaat om een oude slurrie van 2,5 maand oud uit de koelkast, die start niet zo snel dus die kan er wel wat eerder bij en dan zal de temperatuur nog wel zakken tot ±20°C totdat de boel start. Niet dus...  ::)  Zoals je kunt zien aan de kleine knik in de temperatuurcurve en het 'belletjes' piekje in de SG startte de boel meteen voortvarend en schoot de temperatuur van 21,8°C meteen omhoog naar 23°C, mijn doeltemperatuur voor de nagisting, maar niet nu.  >:(

Affijn, de gist vreet zich in recordtempo door de suikers, waarna de temperatuur in de inmiddels wel koude ruimte (grillig voorjaar) naar beneden duikt. Dus het vat ingepakt, verwarminglintje aan en langzaam opwarmen. Echter, de SG was op 24 april al op 1013 en is dat gebleven, dus dat verwarmen heeft niet veel meer uitgehaald.

Overigens kun je hier wel zien hoe gevoelig de Rapt Pill is. Ondanks dat de SG vanaf 24 april niet meer wijzigd, zie je nog duidelijk een 'achter de komma' daling van de SG. Ik heb eens de ruwe waarden opgevraagd bij de API van Rapt en dan zie je dat de SG met twee cijfers achter de komma (1000.00) wordt doorgegeven. Die waarde fluctueert uiteraard sterk (elke voorbijrijdende auto of traploper heeft dan invloed) maar toch, precieze metingen. Nog mooier vind ik van de Pill dat de gemeten start en eind SG exact overeenstemmen met de hydrometer metingen. Mooi ding, geld helemaal waard.

oneman

Jack126

Citaat van: Jacques op 03-05-2023  21:47 uEr zit een dipje in de rode vergistingslijn. Was dat het moment dat het waterslot minder ging werken?

Ik denk eerder omdat er een luchtbelletje aan de Tilt bleef hangen dat ie iets verkeerd meette. Waterslot heb ik niet op gelet, ik probeer de gistkast zoveel mogelijk dicht te houden.

Jacques

Citaat van: Jack126 op 05-05-2023  20:48 uIk denk eerder omdat er een luchtbelletje aan de Tilt bleef hangen dat ie iets verkeerd meette. Waterslot heb ik niet op gelet, ik probeer de gistkast zoveel mogelijk dicht te houden.

Je hoeft niet de gistkast te openen om het waterslot te horen...  smile

Het is opmerkelijk dat het maar 1 dipje is dat te zien is.  Ik zie vaker schommelingen bij mijn BrewBrain Float. Kijk maar eens naar de grafiek die ik geplaatst heb.

ExPeteriment

Citaat van: Jacques op 03-05-2023  21:41 uEen verwarmingsbron met een kleiner vermogen is zeker aan te bevelen. Handig zijn verwarmingslinten, die heb je in allerlei wattages. 25 W is al voldoende voor een gemiddelde vergistingskast. 
Je hebt ze ook regelbaar. bijvoorbeeld:
https://brouwmeester.shop/Verwarmingskabel-voor-klimaatkast

Jacques

Citaat van: ExPeteriment op 06-05-2023  17:15 uJe hebt ze ook regelbaar.

Heb je een link?

ExPeteriment

hansHalberstadt

Met een zelfgebouwd apparaat:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=679803
Met een dun slangetje wat vast gemonteerd is door het deksel kan ik ook monsters nemen. Die meet ik met een labweegschaaltje en een pycnometer (rode meting) de blauwe lijn is de inline meeting. (het rode monster op dag 0.5 en dag 1 is vergeten te ontgassen. Daardoor kwamen er bellen in de pycnometer met als gevolg een te laag gemeten SG)

status8mei23.gif
edit 8 mei: plaatje vervangen door update per 8 mei.
vraag is of iemand kan verklaren waarom vanaf dag 2 ineens de gisting half zo snel gaat. het gaat om suikerwater+ appelsap. verhouding 1 kg appelsap + kg suiker.

rbrt86

Ik heb toevallig ook een rapt pill in de aanbieding op de kop getikt een week geleden, precies op tijd voor een witbier n.a.v. een recept op dit forum wat ik reeds eerder heb geprobeerd.

Dit keer sg gemeten na spoelen, kreeg de zenuwen omdat de sg te laag zou zijn en daarmee twee liter minder in de kookpan gedaan. Bleek niet nodig want start sg eindigde op 1051 ipv 1048!

Screenshot_20230507-015001.png

Zit nu een week in het vat, ben zeer tevreden over de rapt! Hij sloot aanvankelijk moeilijk af maar een druppel olijfolie op de rubberen ringen deed wonderen!

oneman

Citaat van: rbrt86 op 07-05-2023  01:56 uzeer tevreden over de rapt! Hij sloot aanvankelijk moeilijk af maar een druppel olijfolie op de rubberen ringen deed wonderen!
Het dichtdraaien van de Rapt Pill is inderdaad een wat angstige ervaring. Je moet veel meer kracht gebruiken dan je lief is en de rand van de dop buigt zelfs naar buiten. Toch blijkt dat de bedoeling en werkt het goed.

oneman

Jacques

Citaat van: rbrt86 op 07-05-2023  01:56 uHij sloot aanvankelijk moeilijk af maar een druppel olijfolie op de rubberen ringen deed wonderen!
Je kunt hiervoor ook siliconenvet gebruiken. Dat is wat viskeuzer.

Zjoske

Citaat van: Jacques op 05-05-2023  21:16 uJe hoeft niet de gistkast te openen om het waterslot te horen...  smile

Het is opmerkelijk dat het maar 1 dipje is dat te zien is.  Ik zie vaker schommelingen bij mijn BrewBrain Float. Kijk maar eens naar de grafiek die ik geplaatst heb.

Die dipjes zijn bij mijn Brewbrain nu ook goed te zien, ik denk dat het door de hevige gisting komt en zo nu en dan de float tegen de wand tikt op het moment van uitlezen. Deze gisting op de schermafdruk is wel erg snel, zit net een dag in de cct.

Schermafbeelding 2023-05-08 200912.png

Jacques

Citaat van: Zjoske op 08-05-2023  20:15 uDie dipjes zijn bij mijn Brewbrain nu ook goed te zien, ik denk dat het door de hevige gisting komt en zo nu en dan de float tegen de wand tikt op het moment van uitlezen.
Mijn vermoeden is dat de schommelingen veroorzaakt worden door schuimvorming en het kapot gaan van grote koolzuurbellen.

Goldin

Screenshot_20230513_231631_Brewfather.jpg

Het duurde even voordat er activiteit was te zien maar daarna ging het snel. Wel een gek dipje, ik denk dat het schuim was. De gist is Wyeast 1762.

Jacques

Citaat van: Goldin op 13-05-2023  23:22 uHet duurde even voordat er activiteit was te zien maar daarna ging het snel. Wel een gek dipje, ik denk dat het schuim was. De gist is Wyeast 1762.

Ziet er uit als een goede vergisting. Het dipje is inderdaad wat vreemd, maar niet ongebruikelijk bij dit soort meters.
Wat mij opvalt, is dat dat de temperatuur hoger is bij de aanvang van het dipje. Heb je de instelling van de temperatuur toen veranderd?

Goldin

Citaat van: Jacques op 14-05-2023  21:02 uZiet er uit als een goede vergisting. Het dipje is inderdaad wat vreemd, maar niet ongebruikelijk bij dit soort meters.
Wat mij opvalt, is dat dat de temperatuur hoger is bij de aanvang van het dipje. Heb je de instelling van de temperatuur toen veranderd?

Scherp, was mij nog niet eens opgevallen. Maar nee, vanaf dag 1 op 21 graden gezet en toen de hoofdgisting nagenoeg voorbij was in 2 dagen tijd 1 graad omhoog.

Misschien dat de kast moeite had om de temperatuur onder controle te houden tijdens de meest heftige vergisting. Ik heb de inkbird ingesteld met 0.3 graden marge in de plus en min.

Fractus

Wat een leuk topic dit, goed idee Jacques! Helaas heb ik (nog) geen digitale SG-dobber, maar het begint wel te kriebelen bij het zien van al deze mooie grafieken.  ::)

LAM

Dit was de vergisting van 45 liter "Escalatievogel Blond" met 2 zakjes MJ M47 gist. Ik krijg het beste resultaat gewoon op kamertemperatuur, zonder controle. Ik vond het leuk om te zien dat de gist z'n eigen warmte maakt tijdens het vergistingsproces.

Jacques

Citaat van: LAM op 15-05-2023  14:32 uDit was de vergisting van 45 liter "Escalatievogel Blond" met 2 zakjes MJ M47 gist. Ik krijg het beste resultaat gewoon op kamertemperatuur, zonder controle. IK vond het leuk om te zien dat de gist z'n eigen warmte maakt tijdens het vergistingsproces.

Wat is zie is een hele snelle hoofdgisting en een zeer lange nagisting waarbij het SG langzaam daalt. Klopt dat met de activiteit van je waterslot? Is het bier inmiddels gebotteld? Was toen het SG een paar dagenn stabiel?

iLikePizzas

Geen screenshot van de Tilt zelf, maar van het spreadsheet die ik ervoor heb gemaakt. Een paar keer per dag meet ik met de Tilt app de temperatuur en het SG en maak ik hier een screenshot van.

Daarna ga ik regelmatig door alle screenshots en vul ik deze in in het spreadsheet waar de sg wordt gecorrigeerd en het alcoholpercentage wordt berekend.

Ik had bij dit blonde bier de gist toegevoegd bij zo'n 25 graden. De hoofdgisting verliep zeer vlot. Bijna te vlot. De gistkast stond op 18C en de temperatuurregelaar van de koelkast (gistkast) op z'n koudst. Tegen de tijd dat de 18 graden was bereikt was de hoofdgisting al half compleet. Het gaat om T58, waarvan bekend is dat je die zeker niet te warm wilt vergisten. Als ik kijk naar de waardes is de vergisting waarschijnlijk pas echt begonnen bij de 20C, dus het zal vast meevallen qua sterke smaken.

Wat me ook opvalt is de foutieve derde meting van 1.027 en het feit dat de temperatuur toch wel vaak lange tijd blijft hangen op een bepaalde waarde. Ik weet niet of dat normaal is, de temperatuur hoort natuurlijk consistent te blijven, maar dat deze in een paar dagen tijd niet schommelt tussen een paar tiende graden zet mij wel aan het denken; is mijn gistkast zo goed?

De tilt heb ik natuurlijk niet vanwege de nauwkeurigheid, maar puur voor de indicatie van de vergisting.

Screenshot 2023-05-15 at 20.47.39.png

Jacques

Citaat van: iLikePizzas op 15-05-2023  21:07 uDaarna ga ik regelmatig door alle screenshots en vul ik deze in in het spreadsheet waar de sg wordt gecorrigeerd en het alcoholpercentage wordt berekend.

Misschien is het een idee om Brewfather te gebruiken? De metingen van de TILT kunnen daarin ingelezen worden. Brewfather geeft vervolgens het SG en het alcoholpercentage.

LAM

Citaat van: Jacques op 15-05-2023  20:28 uWat is zie is een hele snelle hoofdgisting en een zeer lange nagisting waarbij het SG langzaam daalt. Klopt dat met de activiteit van je waterslot? Is het bier inmiddels gebotteld? Was toen het SG een paar dagen stabiel?
Op dit moment staat het bier te lageren. Zowel om ervoor te zorgen dat het sowieso is uitgegist én om het zo helder mogelijk te krijgen.

Erny

Citaat van: iLikePizzas op 15-05-2023  21:07 uGeen screenshot van de Tilt zelf, maar van het spreadsheet die ik ervoor heb gemaakt. Een paar keer per dag meet ik met de Tilt app de temperatuur en het SG en maak ik hier een screenshot van.

Daarna ga ik regelmatig door alle screenshots en vul ik deze in in het spreadsheet waar de sg wordt gecorrigeerd en het alcoholpercentage wordt berekend.

Ik had bij dit blonde bier de gist toegevoegd bij zo'n 25 graden. De hoofdgisting verliep zeer vlot. Bijna te vlot. De gistkast stond op 18C en de temperatuurregelaar van de koelkast (gistkast) op z'n koudst. Tegen de tijd dat de 18 graden was bereikt was de hoofdgisting al half compleet. Het gaat om T58, waarvan bekend is dat je die zeker niet te warm wilt vergisten. Als ik kijk naar de waardes is de vergisting waarschijnlijk pas echt begonnen bij de 20C, dus het zal vast meevallen qua sterke smaken.

Wat me ook opvalt is de foutieve derde meting van 1.027 en het feit dat de temperatuur toch wel vaak lange tijd blijft hangen op een bepaalde waarde. Ik weet niet of dat normaal is, de temperatuur hoort natuurlijk consistent te blijven, maar dat deze in een paar dagen tijd niet schommelt tussen een paar tiende graden zet mij wel aan het denken; is mijn gistkast zo goed?

De tilt heb ik natuurlijk niet vanwege de nauwkeurigheid, maar puur voor de indicatie van de vergisting.

Screenshot 2023-05-15 at 20.47.39.png
Je kunt de tilt ook zonder tussenkomst van Brewfather uitkomsten laten opslaan en automatisch laten transporteren naar een excelsheet. Tilt heeft bij de instellingen alleen een GoogleDrive adres nodig. Dit scheelt veel handwerk.

Erny

Hierbij mijn gegevens van mijn Bock bier. Ben benieuwd hoe jullie hier tegen aankijken. Het zit nu in een fustje met wat suiker.

Screenshot_2023-06-02-08-29-08-79_f90b96e7af3c5a594eb0c92de7fc5fe1.jpgScreenshot_2023-06-02-21-28-48-07_f90b96e7af3c5a594eb0c92de7fc5fe1.jpg 

Edwin brouwt

Hier nog een leuke van de Lallemand Kveik gist. Ik heb de Inkbird op 25°C, maar de koelkast niet aangesloten, alleen de verwarming (voor als de temperatuur onder de 25 zou komen).
De Kveik heeft zichzelf flink verwarmd, totdat de vergisting nagenoeg klaar was (na anderhalve dag).

Screenshot_20230612_205535_Chrome.jpg

hansHalberstadt

Citaat van: Edwin brouwt op 12-06-2023  21:05 uScreenshot_20230612_205535_Chrome.jpg
404 File Not Found

Edwin brouwt

Citaat van: hansHalberstadt op 12-06-2023  21:16 u404 File Not Found
Uh... Hoe bedoel je, Hans?

hansHalberstadt

Citaat van: Edwin brouwt op 12-06-2023  21:54 uUh... Hoe bedoel je, Hans?
Dit kreeg ik als ik jouw bestand probeerde te openen in een nieuw window. Nu zie ik de file wel trouwens. Blijkbaar een kronkeltje ergens in de software?

Alexander_H

Ben op dit moment een Irish stout aan het vergisten, de gebruikte smackpack was wat oud, en na twee dagen maar net wat bol, dus het duurde even voor hij op gang kwam, maar nu staat ie fijn te bluppen.
De spindel is niet lekker uitgemeten, dus ik gebruik de sg meting als indicatie, start sg was 1.042
Ik heb recentelijk een tweede conische tank in gebruik genomen, en die was wat dikker, tevens een nieuwe koelkast. Ontvangst was daar een stuk slechter, dus zelf maar van een esp32 boardje met antenne een relay gemaakt , werkt nu weer prima.
Ik log nog steeds naar mijn eigen software / db , zodat ik mijn data binnen mijn eigen netwerk kan houden.

vergisting_i_stout.png

Jacques

Alexander,

Ik zie een echte zaagtand bij de temperatuursregeling. Kijk eens naar de instellingen van je thermosstaat. Wat bij mij hielp was de voeler van Inkbird een klein stukje in de zakbuis/thermowell steken en deze verder niet isoleren.

Alexander_H

Jacques ,

Ik heb de sensor aan het vat geplakt, met daar over een spons, moet wel zeggen dat de zaagtand een piek van 18.5 en een dal van 18.13 heeft. Ik zou de instellingen van mijn temperatuurregelaar ook wat strakker kunnen zetten, die grijpt pas in na 0.5 graden verschil. Ook het feit dat het 25 graden+ is in de garage helpt niet, de koelkast moet hard werken bij het koelen (zeker toen de vergisting startte)

Dit is overigens mijn "oude" vergistingsvat, die heeft geen thermowell, mijn nieuwe wel, en die staat ook in een andere vergistingskast. Ik zal eens kijken om daar ook een grafiek van te posten bij mijn volgende brouw.

Robke1689

De vergisting van mijn Imperial Red Ale verloopt gestaag met US-05 gist.
Gist is zondag (ochtend) om 1.00u toegevoegd.
Start SG 1.087, eind SG zou volgens recept op 1.017 uit moeten komen. Temperatuur schommeling is 0.3/0.40 °C.
Vergisting.png

Jacques

Citaat van: Alexander_H op 14-06-2023  07:04 uJacques ,

Ik heb de sensor aan het vat geplakt, met daar over een spons, moet wel zeggen dat de zaagtand een piek van 18.5 en een dal van 18.13 heeft. Ik zou de instellingen van mijn temperatuurregelaar ook wat strakker kunnen zetten, die grijpt pas in na 0.5 graden verschil. Ook het feit dat het 25 graden+ is in de garage helpt niet, de koelkast moet hard werken bij het koelen (zeker toen de vergisting startte)

Dit is overigens mijn "oude" vergistingsvat, die heeft geen thermowell, mijn nieuwe wel, en die staat ook in een andere vergistingskast. Ik zal eens kijken om daar ook een grafiek van te posten bij mijn volgende brouw.

Het zou kunnen als je het sponsje wat minder strak tegen de wand van het gistvat hebt zitten dat dan de zaagtand minder wordt. Overigens kun je de tijd waarop de regelaar aanslaat ook vergroten. De golven worden daardoor wat groter.

hb-lot

Iets dat ik niet helemaal kan plaatsen. In de navergisting schiet elke 30 uur oid de sg 1 a 2 punten omhoog om vervolgens weer geleidelijk te zakken.

Ik zie dit in geen van bovenstaande grafieken terug. Iemand enig idee wat hier het mechanisme achter is?

Screenshot_20230624-152531.png

Erny

Citaat van: hb-lot op 24-06-2023  21:14 uIets dat ik niet helemaal kan plaatsen. In de navergisting schiet elke 30 uur oid de sg 1 a 2 punten omhoog om vervolgens weer geleidelijk te zakken.

Ik zie dit in geen van bovenstaande grafieken terug. Iemand enig idee wat hier het mechanisme achter is?
Zou het iets van buitenaf kunnen zijn? Een trilling of zo?

Jacques

Citaat van: hb-lot op 24-06-2023  21:14 uIets dat ik niet helemaal kan plaatsen. In de navergisting schiet elke 30 uur oid de sg 1 a 2 punten omhoog om vervolgens weer geleidelijk te zakken.

Ik zie dit in zowel de temperatuur en SG. Mogelijk komt dit door kleine temperatuur verschillen.

hb-lot

Citaat van: Erny op 24-06-2023  22:10 uZou het iets van buitenaf kunnen zijn? Een trilling of zo?
Ik zou niet weten wat, het is ook wel heel regelmatig daarvoor. Plus, dan zou ik een korte afwijking verwachten, niet dat het vervolgens alleen geleidelijk weer daalt.

Citaat van: Jacques op 24-06-2023  22:20 uIk zie dit in zowel de temperatuur en SG. Mogelijk komt dit door kleine temperatuur verschillen.

Hmmm, ik zie die correlatie niet direct. Zeker ook niet een verklaring voor de geleidelijke daling, hooguit voor een enkele afwijkende meting. Zie antwoord hierboven.

Overigens is de rode lijn de temperatuur buiten de koelkast, dus niet zo relevant. Zwart is die van de iSpindel, daar zie ik zeker niks gelijk aan de SG sprongen. Die fluctueert de gehele tijd een beetje. De temperatuur in de koelkast wordt helaas niet gelogd, zal ik eens naar kijken.

Jacques

Citaat van: hb-lot op 24-06-2023  22:56 uHmmm, ik zie die correlatie niet direct. Zeker ook niet een verklaring voor de geleidelijke daling, hooguit voor een enkele afwijkende meting. Zie antwoord hierboven.

Overigens is de rode lijn de temperatuur buiten de koelkast, dus niet zo relevant. Zwart is die van de iSpindel, daar zie ik zeker niks gelijk aan de SG sprongen. Die fluctueert de gehele tijd een beetje. De temperatuur in de koelkast wordt helaas niet gelogd, zal ik eens naar kijken.

De lijnen zijn niet "strak". In alle lijnen zit een "trilling", ook in de zaagtand naar beneden. SG sprongetjes worden volgens mij vooral veroorzaakt door het kapot gaan van koolzuurbellen in de buurt van je iSpindel.
Als zwart het SG is dan lijkt het niet op te schieten met de vergisting...

hb-lot

Zojuist nog even gecheckt met de inkbird, maar geen correlatie. Deze verwarmt aanzienlijk vaker dan er sprongen zijn en de tijdstippen komen ook niet overheen.

Citaat van: Jacques op 24-06-2023  23:17 uDe lijnen zijn niet "strak". In alle lijnen zit een "trilling", ook in de zaagtand naar beneden. SG sprongetjes worden volgens mij vooral veroorzaakt door het kapot gaan van koolzuurbellen in de buurt van je iSpindel.
Maar dan zou ik zoals gezegd een enkele afwijkende meting verwachten, niet vervolgens een geleidelijke daling alsof het nieuwe verhoogde SG klopt.
Citaat van: Jacques op 24-06-2023  23:17 uAls zwart het SG is dan lijkt het niet op te schieten met de vergisting...
Zwart is de temperatuur zoals gemeten door de iSpindel. Het SG is de blauwe lijn.

Zwart: temp. iSpindel
Rood: temp. in berging (iRelay), dus buiten de vegistingskast
Groen: batterij
Blaauw: SG

Misschien goed om te vermelden dat ik een ander brouwsel met dezelfde setup heb gehad. (Daarvoor geen iSpindel). Deze vertoonde dit niet. Met name de regelmaat vind ik verdacht, waarom elke 30 uur? Naar alle waarschijnlijkheid sluit dat natuurlijke (omgevings) temperatuurverschillen ook uit. Dan zou het of onregelmatiger zijn, of in ieder geval om de 24 uur.

Jacques

Citaat van: hb-lot op 24-06-2023  23:29 uZwart: temp. iSpindel
Rood: temp. in berging (iRelay)
Groen: batterij
Blaauw: SG

Verrassend. De kleuren boven de grafiek zijn anders...

De sprongetjes zijn volgens mij nog steeds het gevolg van het kapotspringen van koolzuurbellen. Als de hoek van de iSpindel verandert krijg je een andere waarde.

hb-lot

Citaat van: Jacques op 24-06-2023  23:41 uVerrassend. De kleuren boven de grafiek zijn anders...
Verbaasde mij ook. Bug in Brewfather?

Citaat van: Jacques op 24-06-2023  23:41 uDe sprongetjes zijn volgens mij nog steeds het gevolg van het kapotspringen van koolzuurbellen. Als de hoek van de iSpindel verandert krijg je een andere waarde.
Maar hoe verklaar je dan dat hij enkel geleidelijk over langere tijd weer daalt? Zou dan niet een of twee metingen later de oorsprong SG weet moeten tonen?

Jacques

Citaat van: hb-lot op 24-06-2023  23:46 uMaar hoe verklaar je dan dat hij enkel geleidelijk over langere tijd weer daalt? Zou dan niet een of twee metingen later de oorsprong SG weet moeten tonen?
Misschien een softwarematige correctie? Een andere verklaring kan het opvullen zijn van de vrije ruimte na het kapot klappen door andere koolzuurbellen?

Degenen die een doorzichtige gistvat hebben kunnen zien wat er gebeurt, bij rvs is dat niet mogelijk.

hb-lot

Citaat van: Jacques op 25-06-2023  00:12 uMisschien een softwarematige correctie? Een andere verklaring kan het opvullen zijn van de vrije ruimte na het kapot klappen door andere koolzuurbellen?
Softwarematig lijkt het niet. Als ik de individuele metingen bekijk zie ik dit ook in de hoek van de iSpindel welke wordt doorgegeven. (En op basis waarvan het SG is berekend). Zou bij het koolzuurbellen verhaal juist niet het SG omlaag schieten? En dan zou ik ook niet verwachtten dat het meer dan een etmaal zou duren om te corrigeren, eerder enkele metingen, inc. een schommeling rond dat moment.

Naarmate de vergisting vordert / vertraagd lijkt het interval ook groter te worden, maar het gebeurt nog steeds. Dus het lijkt wel gerelateerd aan de vergisting, maar zoals je zegt, ik kan niet in het vat kijken.

hb-lot

Ik bedacht me nog dat het interessant zal zijn om te zien waar de vergisting stopt, hoger na een sprong, of op een laag punt.

Zjoske

Een pils recept met voor de eerste keer Novalager hybride gist, hij gaat lekker, 25 puntjes in 3 dagen tijd op 15,7 °C. Ben zeer benieuwd hoe hij smaken zal over een paar weken.

Schermafbeelding 2023-07-26 193439.png

Jacques

Citaat van: Zjoske op 26-07-2023  19:39 uEen pils recept met voor de eerste keer Novalager hybride gist, hij gaat lekker, 25 puntjes in 3 dagen tijd op 15,7 °C. Ben zeer benieuwd hoe hij smaken zal over een paar weken.

Het lijkt erop dat de verlaging van de vergistingstemperatuur van 22 naar 16°C weinig invloed heeft de vergistingssnelheid. En mooi dat deze gist snel zijn werk doet. Hoeveel gist had je geënt?

Zjoske

Citaat van: Jacques op 26-07-2023  21:24 uHet lijkt erop dat de verlaging van de vergistingstemperatuur van 22 naar 16°C weinig invloed heeft de vergistingssnelheid. En mooi dat deze gist snel zijn werk doet. Hoeveel gist had je geënt?

De start op 22 °C kwam omdat ik niet verder terug gekoeld kwam met de tegenstroomkoeler, 6 °C verder terug gekoeld in de gistkast, duurde maar een paar uurtjes.
Ik heb 15,5 g geënt op 25 liter wort.

Jacques

Citaat van: Zjoske op 26-07-2023  21:35 uDe start op 22 °C kwam omdat ik niet verder terug gekoeld kwam met de tegenstroomkoeler, 6 °C verder terug gekoeld in de gistkast, duurde maar een paar uurtjes.
De Novalager zou tot 20°C gebruikt kunnen worden.

Citaat van: Zjoske op 26-07-2023  21:35 uIk heb 15,5 g geënt op 25 liter wort.
Oké, dat verklaart voor een groot deel de snelle vergisting.

Zjoske

Citaat van: Jacques op 26-07-2023  21:46 uDe Novalager zou tot 20°C gebruikt kunnen worden.

Oké, dat verklaart voor een groot deel de snelle vergisting.

Die 2 uurtjes boven de 20°C zal denk ik het verschil niet maken, heb er alle vertrouwen in

Jacques

Citaat van: Zjoske op 27-07-2023  11:02 uDie 2 uurtjes boven de 20°C zal denk ik het verschil niet maken, heb er alle vertrouwen in

Nee, maar je had er voor kunnen kiezen om minder ver terug te koelen. Je krijgt dan een nog snellere vergisting.

Zjoske

Citaat van: Jacques op 27-07-2023  11:51 uNee, maar je had er voor kunnen kiezen om minder ver terug te koelen. Je krijgt dan een nog snellere vergisting.

Ik moet nog een weekje op vakantie, ik heb dus de tijd

Zjoske

Inmiddels weer een week verder, vergisting lijkt ten einde.
Voor een paar dagen de koeling uitgezet en temperatuur op laten lopen.
Het sg met de hydrometer gemeten is 1,011 en kom dan 3 puntjes te kort (Brewfather = 1,008)

In het maatglas van de hydrometer zag er het er nog heel troebel uit, denk toch dat ik het nog een weekje op 15 °C laat staan en dan pas bottelen.
Of misschien toch beter een coldcrash van een week en dan met cbc-1 bottelen, lastig...

Schermafbeelding 2023-08-05 083517.png

hansHalberstadt

Dit is wel een bijzondere.
Gisting was vastgelopen waarschijnlijk door veel verlies aan het begin via de blow off.
Gisteren op dag 14 een nieuwe starter gemaakt van 3.3l op 60 liter bier en nog 500 g suiker.
Gisting gaat nu ineens 10 x zo snel. Gemeten met een CO₂ meter 10 ml per slag. Gaf gisteren 2 slagen in 45 seconden en nu 1 slag per 4 seconden.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=682611

GGB

Mooie snelle vergisting van de tripel d.m.v. Wyeast 3463 FORBIDDEN FRUIT + starter.

WhatsApp-Image-2023-08-24-at-11.16.27.jpeg" border="0

tdp

Citaat van: GGB op 24-08-2023  11:17 uMooie snelle vergisting van de tripel d.m.v. Wyeast 3463 FORBIDDEN FRUIT + starter.

WhatsApp-Image-2023-08-24-at-11.16.27.jpeg" border="0

Mooie gist dat, die WY3463!

(En succes vanavond, kon nog wel eens een lastige pot worden)

WJW

Een interessante:
Poging om een alcoholvrije IPA te brouwen met Fermentis LA-01. Ik verwachtte dus een zeer beperkte en snelle vergisting. Ik stond op 21 augustus op het punt om te gaan koudhoppen, toen de vergisting weer op gang kwam.
Mijn vrees is dat ik mogelijk een infectie te pakken heb, zeker gezien het feit dat dit een alcoholvrij bier moet worden.
Ik ben benieuwd naar jullie inzichten.

IMG_0355.jpeg

Josss

Citaat van: WJW op 25-08-2023  09:39 uEen interessante:
Poging om een alcoholvrije IPA te brouwen met Fermentis LA-01. Ik verwachtte dus een zeer beperkte en snelle vergisting. Ik stond op 21 augustus op het punt om te gaan koudhoppen, toen de vergisting weer op gang kwam.
Mijn vrees is dat ik mogelijk een infectie te pakken heb, zeker gezien het feit dat dit een alcoholvrij bier moet worden.

Het ziet er wel naar uit, volgens je grafiek is het nu 3 %. Het blijft bier, kwestie van proeven of het ook drinkbaar is.

Jos

WJW

Ik heb in het beloop een paar samples genomen, waarvan de laatste twee ook met hydrometer getest (omdat de absolute waarde van mijn Float nooit perfect overeenkomt). SG is dan 1.017 en 3 dagen stabiel. Dat zou op ongeveer 1.3% uitkomen.
Smaak is niet super, maar wel ongeveer als verwacht. Het smaakt ook niet bijzonder zuur of iets dergelijks.
Vandaar de koudhop toegevoegd. We gaan het zien of het lukt.
Alcoholvrij bier is een van de spannendste brouwsels in tijden voor mij.

Fractus

Mijn eerste keer met de iSpindel! Vergisting die hoort bij dit brouwsel

Aan het begin alleen de koelkast aangesloten, met het idee dat de gist (Nottingham) vanzelf de temperatuur wel weer omhoog zou krijgen, en omdat deze gist best koud mag vergisten. Dit gebeurde alleen niet, dus toen toch maar het verwarmingslint aangesloten en de boel op 19 graden ingesteld. Wat mij opviel is dat ik ondanks een overmaat aan gist, lang moest wachten voor de vergisting begon. Ik had twee zakjes toegevoegd op zo'n 20 liter, en ze waren een paar maanden geleden gekocht en in de koelkast bewaard  :weetniet:

download.png

Jacques

Ziet er goed uit. Na de lagfase is vergisting goed en zonder haperingen verlopen volgens de grafiek.
Overigens is een wat langere lagfase geen probleem, maar het is goed dat je de temperatuur omhoog geschroefd hebt.

Theo Mol

Daar is het mijne dan, nogal een wisselend lijntje alsof ik in een gofslagbad aan het vergisten ben.
Na de eerste daling ging het doorgegeven SG zelfs weer omhoog; ik heb in het vat gekeken en wat ik dacht klopte: er lag een dikke gistpannekoek op het bier. De gist is uiteindelijk aan het uitzakken geslagen en nu is het weergegeven SG meer in de buurt van wat ik verwachtte.
Het is een blond bier met US-05, SG bij start 1,054 en nu volgens de float in de buurt van 1,012 en dat is ongeveer het verwachte einde. Ik ga de temperatuur een paar graden opvoeren om het bier uit te laten gisten, dan weer een paar dagen koel en daarna bottelen. In de koele dagen kan ik mooi mijn flesjes door de wasstraat halen.

Schermafbeelding 2023-10-06 213940.png

Jacques

Vergisting Weense Bock 2023-10-29 171800.png

Een vergisting volgens het boekje. Het gaat om een ondergister met een begin SG van 1064 en een huidig SG van 1011. Mijn BrewBrain Float is een stuk optimistischer over de vergistingsgraad (SG 995) Daar zit dus 16 SG punten tussen! Ongetwijfeld komt dit door de afzetting van hopharsen op de Float.
Ik laat het bier nog een week uitgisten/rijpen voor het te bottelen. Een ondergister binnen 1 week bottelen zou wel heel snel zijn... Er is overigens vergist bij 15°C. De nagisting doe ik bij dezelfde temperatuur.

De gebruikte gist is de Angel BF16. Deze zou een vergistingsgraad kennen van 85%. Ik zit nu op 82,5%. Dat klopt aardig denk ik. Binnenkort start ik een vergelijkende test met Angel gisten. 4 van de 5 gisten die Brouwland verkoopt heb ik op dit moment in huis.

Fractus

download.png

Dit is de grafiek van een witbier met start-SG van 1.044, vergist met de M21. De vergisting kwam vlot op gang en ging als een speer, binnen 48 uur van 1.044 naar 1.014. Vervolgens leek het stil te vallen, terwijl ik eigenlijk op een wat hogere vergistingsgraad had gehoopt van zo'n 75% (er zit zelfs 5% suiker in de stort). De temperatuur in een paar stapjes wat opgekrikt, en als je inzoomt zie je inderdaad dat er nog heel langzaam wat gebeurt. M'n vorige brouwsel was een saison, dus ik hoop dat we hier de nagisting van de M21 zien en niet een diastaticus die er met m'n witbier vandoor gaat  :-X

download (1).png

Alexander_H

Behoorlijke pieken en dalen in dat tweede deel Fractus, mag ik vragen waar je vergistingsvat in staat, en of je koeling/verwarming gebruikt? Er zit een piek/dal in van 21-23 zie ik.

hansHalberstadt

Hier zie je het effect tgv het verliezen van gist door een blowoff.
gisting.gif
De gisting gaat heel snel en dan gaat er bij ca 40% SVG gist verloren via de blowoff. Dat duurde tot dag 2 (47% SVG) toen stopte het afblazen van gist. Ik had op dat moment 850 ml slurry vi de blowoff opgevangen via een steriel pijpje in een steriel vaatje. Op dat moment heb ik het vat geopend en de slurry er weer bijgedaan. Tevens van die gelegenheid gebruikgemaakt om de dryhop erbij te doen. (Neipa) Daarvoor zo'n fruitzakje gebruikt van de supermarkt, zakje van tevoren gesteriliseerd in de snelkookpan. Goed ondergedompeld in het schuim om oxidatie van de hop te voorkomen. De gisting was nog zo fel dat de koolzuur snel de zuurstof zou vervangen. Toen weer het vat gesloten.
gistingvat.jpg
Vrijwel gelijk na het sluiten van de deksel ging de gisting een stuk sneller dan daarvoor. Dat zie je in de raaklijnen aan de grafiekjes:
op dag 1 ging het met 47.3% SVG toename per dag
na stoppen van de blowoff ging het nog maar met 11.1% SVG toename per dag
en na toevoegen van de verloren slurrie ging het met 17.2% SVG toename per dag.
Dat is dus 55% toename in vergistingssnelheid tgv het toevoegen van de slurry.
Daaruit mag je denk ik voorzichtig concluderen dat ik via de blowoff ca de helft van mijn gist ben kwijt geraakt.
De volgende dag ging er toch weer een beetje gist via de blowoff als teken dat de gisting weer feller ging. Maar dat was maar een paar ml slurry.

ps, het slangetje dat je ziet, is een dun siliconenslangetje met RVS moertjes aan de onderkant waarmee ik zuurstofloos monsters kan opzuigen met een injectiespuitje en dan na filteren door een watje via de refractometer de gisting kan volgen.

Fractus

Citaat van: Alexander_H op 20-04-2024  08:13 uBehoorlijke pieken en dalen in dat tweede deel Fractus, mag ik vragen waar je vergistingsvat in staat, en of je koeling/verwarming gebruikt ? er zit een piek/dal in van 21-23 zie ik.

Inderdaad flinke pieken en dalen, ik weet niet helemaal waar dat door komt. De temperatuur wordt gestuurd met een Inkbird die in een thermowell in m'n plastic vat zit. Het vat staat vervolgens in een koelkast in de schuur. Misschien moet ik het vermogen van m'n verwarmingslint even wat terugschroeven. De Inkbird laat trouwens veel minder schommeling zien, dus misschien zie je hier dat de lucht boven het bier sterker opwarmt en afkoelt dan het bier zelf. De dobber van de iSpindel zal allebei een beetje meten denk ik?

Edwin brouwt

Citaat van: Fractus op 20-04-2024  12:13 uInderdaad flinke pieken en dalen, ik weet niet helemaal waar dat door komt. De temperatuur wordt gestuurd met een Inkbird die in een thermowell in m'n plastic vat zit. Het vat staat vervolgens in een koelkast in de schuur. Misschien moet ik het vermogen van m'n verwarmingslint even wat terugschroeven. De Inkbird laat trouwens veel minder schommeling zien, dus misschien zie je hier dat de lucht boven het bier sterker opwarmt en afkoelt dan het bier zelf. De dobber van de iSpindel zal allebei een beetje meten denk ik?
En heb je die schommelingen altijd? Want dan zou je de volgende keer 's kunnen proberen om de sonde tegen het vat te plakken. Werkt bij mij in ieder geval beter.

hansHalberstadt

Citaat van: Fractus op 20-04-2024  12:13 uDe Inkbird laat trouwens veel minder schommeling zien, dus misschien zie je hier dat de lucht boven het bier sterker opwarmt en afkoelt dan het bier zelf. De dobber van de iSpindel zal allebei een beetje meten denk ik?
Dat zou goed kunnen kloppen. Vraag is even wat belangrijk is. de temperatuur van je bier wil je constant houden, maar ook de temperatuur van je kopruimte wil je constant houden omdat je anders de kans loopt dat je waterslot de andere kant op gaat bluppen door krimpen en uitzetten van de CO2 in de kopruimte als de gisting op zijn einde loopt. Dan is het inderdaad beter om een klein beetje van je omgevingstemperatuur mee te nemen dus sensor iets minder ver in de buis of op de wand van je vat meten met een sponsje erover.

Alexander_H

Ik heb gemerkt, dat zelfs met een thermowell het echt uitmaakt waar de sonde zich bevind, iets meer aan de buitenzijde was bij mij ook stukken beter, dan is de schommeling hooguit 0,2 - 0,3 graden. eigenlijk was met een sponsje aan de buitenkant bij mij ook constanter.

hansHalberstadt

Citaat van: Alexander_H op 23-04-2024  07:26 uIk heb gemerkt, dat zelfs met een thermowell het echt uitmaakt waar de sonde zich bevind, iets meer aan de buitenzijde was bij mij ook stukken beter, dan is de schommeling hooguit 0,2 - 0,3 graden. Eigenlijk was met een sponsje aan de buitenkant bij mij ook constanter.
Dat effect is bekend. Hoe verder de probe naar de buitenkant komt hoe meer je een mengvorm meet van temperatuur in het vat en temperatuur rond het vat. Maar feit blijft dat je met 1 sensor nooit beide zonder schommelingen kunt krijgen zolang je een aan/uit regeling gebruikt.

Fractus

Ik vind het op zich niet erg dat de temperatuur in de vergistingskast wat meer op en neer gaat, ik hou m'n kopruimte klein genoeg om geen last te hebben van een aanzuigend waterslot. De grootste schommelingen vinden plaats wanneer ik de ingestelde temperatuur verander, hier de grafiek van de laatste dagen bij een ingestelde temperatuur van 22 graden op de Inkbird:

download (2).png

SG lijkt trouwens toch nog langzaam te zakken met de M21, nog maar even wachten met bottelen. Gebrouwen op 14 april, nu 9 dagen in het vat.

Alexander_H

Citaat van: hansHalberstadt op 23-04-2024  10:56 uDat effect is bekend. Hoe verder de probe naar de buitenkant komt hoe meer je een mengvorm meet van temperatuur in het vat en temperatuur rond het vat. Maar feit blijft dat je met 1 sensor nooit beide zonder schommelingen kunt krijgen zolang je een aan/uit regeling gebruikt.
Daar heb je een goed punt, maar mijn ispindel die boven in drijft blijft dus vlakker als ik de sensor van de inkbird verder naar buiten plaats, waardoor het aan/uit schakelen dus "beter" verloopt

hansHalberstadt

Citaat van: Alexander_H op 26-04-2024  07:05 uDaar heb je een goed punt, maar mijn ispindel die boven in drijft, blijft dus vlakker als ik de sensor van de inkbird verder naar buiten plaats, waardoor het aan/uit schakelen dus "beter" verloopt.
Dat komt doordat de iSpindel vanwege het bovenop drijven een gewogen gemiddelde meet van de temperatuur in de kopruimte en het wort temperatuur. Als je de sensor meer naar buiten verplaatst gaat die sensor ook meer een gewogen gemiddelde meten tussen worttemperatuur en temperatuur buiten het gistingsvat. En omdat de kopruimte qua warmte-uitwisseling weer (via de wand en deksel) gekoppeld is met de lucht buiten het gistingsvat gaat de iSpindel meer de temperatuur van de sensor volgen. Dus zie je minder fluctuaties, maar het is maar de vraag wat je eigenlijk wilt. Het wort temperatuur constant en meer schommelingen van de temperatuur in de kopruimte of het wort temperatuur iets minder constant en minder schommelingen van de temperatuur in de kopruimte. 

Jacques

Citaat van: Alexander_H op 23-04-2024  07:26 uIk heb gemerkt, dat zelfs met een thermowell het echt uitmaakt waar de sonde zich bevindt, iets meer aan de buitenzijde was bij mij ook stukken beter, dan is de schommeling hooguit 0,2 - 0,3 graden. Eigenlijk was met een sponsje aan de buitenkant bij mij ook constanter.

Klopt helemaal. Voor een betere regeling van de temperatuur kan de sonde het beste zo veel mogelijk aan het begin van de zakbuis zitten.

Een zo constant mogelijke temperatuur is belangrijk voor het voorkomen van stokkende vergistingen. Die voorkom je vooral door voldoende vitale gist te enten, te zorgen voor voldoende zink en te zorgen voor een constante vergistingstemperatuur.

Fractus

download (3).png

De temperatuur is een stuk stabieler nu ik het vermogen van m'n verwarmingslint wat omlaag heb geschroefd, dus dat stukje is opgelost.

Echter: na een snelle hoofdvergisting en een hele langzame staart lijkt de navergisting in een soort versnelling te zijn gekomen. Heeft iemand dit eerder gezien?

Jacques

Citaat van: Fractus op 29-04-2024  16:06 uDe temperatuur is een stuk stabieler nu ik het vermogen van m'n verwarmingslint wat omlaag heb geschroefd, dus dat stukje is opgelost.

Echter: na een snelle hoofdvergisting en een hele langzame staart lijkt de navergisting in een soort versnelling te zijn gekomen. Heeft iemand dit eerder gezien?

Door hopharsen die aan je elektronische hydrometer kleven en er ook weer vanaf vallen gebeuren er rare dingen met de grafiek...

Fractus

Dat heb ik ook eerder gehad, maar dan zag ik een plotselinge verandering in SG. Nu is er geleidelijk een daling van het SG, zo je met de vallende hopharsen niet een stapsgewijze verandering zien? Ik vrees een beetje voor een besmetting met diastaticus van de vorige vergisting  :-X

Jacques

Citaat van: Fractus op 29-04-2024  16:50 uDat heb ik ook eerder gehad, maar dan zag ik een plotselinge verandering in SG. Nu is er geleidelijk een daling van het SG, zo je met de vallende hopharsen niet een stapsgewijze verandering zien? Ik vrees een beetje voor een besmetting met diastaticus van de vorige vergisting  :-X

De waarde die een elektronische hydrometer weergeeft in een grafiek en de werkelijke waarde kunnen ver uit elkaar liggen. Heb je al een monster genomen en gemeten met een hydrometer of refractometer?

hansHalberstadt

Citaat van: Fractus op 29-04-2024  16:06 udownload (3).png

na een snelle hoofdvergisting en een hele langzame staart lijkt de navergisting in een soort versnelling te zijn gekomen. Heeft iemand dit eerder gezien?
Ik kan me voorstellen dat dit te maken heeft met het langzaam inzakken van het schuim. Dan zie je dus een verandering van het SG die er feitelijk niet is. Zulke kleine variaties kun je niet meten met zo'n ding.

Fractus

Ik ga later vandaag even een meting doen met de refractometer, bedankt allen voor de ideeën!

MH

Hierbij mijn gistings verloop. Hij zou eigenlijk naar 1012 moeten maar stopt al bij 1022. Ik vraag me af hoe ik hem nog lager kan krijgen.

Screenshot_20240501_203747_Brewfather.jpg

Fractus

Citaat van: Fractus op 30-04-2024  10:32 uIk ga later vandaag even een meting doen met de refractometer, bedankt allen voor de ideeën!

Een beloofde update: de iSpindel blijkt gewoon accuraat, heb 30/4 en vandaag, 3/5, een meting gedaan met de refractometer. Het SG zat inderdaad rond de 1.010 en vandaag op 1.007. Ik begrijp er niets van, de M21 Belgian Wit zou een SVG van 70-75% hebben (link) terwijl ik nu op zo'n 83% zit. Ja, hiervoor heb ik met een diastaticus vergist, maar zouden eventuele sporen hiervan zo snel kunnen groeien dat ze nu de vergisting over nemen? De ervaringen die ik op het forum lees geven vooral aan dat je na verloop van tijd enthousiaste flessen krijgt, niet dat de navergisting al wordt overgenomen. Jongbier smaakt verder prima, als een (iets droger) witbier.

download (4).png

Het zal wel, we wachten af.

hansHalberstadt

Citaat van: Fractus op 03-05-2024  14:55 uIk begrijp er niets van, de M21 Belgian Wit zou een SVG van 70-75% hebben (link) terwijl ik nu op zo'n 83% zit. Ja, hiervoor heb ik met een diastaticus vergist, maar zouden eventuele sporen hiervan zo snel kunnen groeien dat ze nu de vergisting over nemen?
Dat is wel wat je ook hoort van commerciële brouwers die een var diastaticus besmetting hebben en er niet meer vanaf komen. je hebt zo te lezen geen dryhop gebruikt, dus hopcreep valt dan ook af. Of de M21 gedraagt zich anders dan de specificatie doet vermoeden. Of is misschien zelf wel besmet en al in het zakje gestopt. Weet niet of je het zakje nog hebt? Dan zou je de laatste korreltjes uit het zakje kunnen opkweken in een paar ml steriele wort en daar na evt verdere opschaling de SVG van bepalen. Na versnelde gisting bij wat hogere temperatuur.

Jacques

Citaat van: Fractus op 03-05-2024  14:55 uEen beloofde update: de iSpindel blijkt gewoon accuraat, heb 30/4 en vandaag, 3/5, een meting gedaan met de refractometer. Het SG zat inderdaad rond de 1.010 en vandaag op 1.007. Ik begrijp er niets van, de M21 Belgian Wit zou een SVG van 70-75% hebben (link) terwijl ik nu op zo'n 83% zit. Ja, hiervoor heb ik met een diastaticus vergist, maar zouden eventuele sporen hiervan zo snel kunnen groeien dat ze nu de vergisting over nemen? De ervaringen die ik op het forum lees geven vooral aan dat je na verloop van tijd enthousiaste flessen krijgt, niet dat de navergisting al wordt overgenomen. Jongbier smaakt verder prima, als een (iets droger) witbier.

Een hele tijd heb ik last gehad van diastaticus infecties. Het is heel lastig om daar vanaf te komen.
Na het gebruik van een diastaticus gist moet alles grondig gedesinfecteerd worden, veel grondiger dan bij andere brouwsels. Verder helpt het andere (effectievere) desinfecteermiddelen te gebruiken. Zelf heb ik veel baat gehad bij het gebruik van Ecolab Oxydes Rapid in plaats van Star San. Dat is wel een prijzig product...

LAM

Misschien wat controversieel, maar ik brouw lekker wat ik wil  :nut: .
Ik ben bezig met een tweede poging om een Kasteel Rouge kloon te brouwen. Na de hoofdvergisting heb ik bessen- en kersenlikeur toegevoegd. Daar komt dat leuke "hupsje" vandaan. Daarna zit het SG een stuk lager dan voor het hupsje omdat de suiker uit de likeur is vergist én er natuurlijk ook al alcohol in de likeur zit. Ik heb trouwens omdat de vergistingskast ook als tapkoelkast wordt gebruikt geen ruimte gehad om gecontroleerd te vergisten. Vandaar de schommelingen in de temperatuur.

thepsych

Eerst wist ik niet zo goed hoe ik mijn gistingsverloop kon laten zien maar besef dat ik van mijn telefoon gewoon een screenshot kan maken. En laat ik nu net een verloop hebben dat ik niet helemaal begrijp. Het laatste stukje gaat de iSpindel een stukje omhoog wat niet te begrijpen is van de temperatuursverandering. En het blijft hoog. Ik heb de temperatuur wel wat geregeld met een koeling in de Grainfather CCT. Maar de vergisting is daar niet veel anders van geworden, wat langzamer, maar dat past bij het verloop in de tijd denk ik. Er zat veel hophars en gist op de dop maar dat verwijderen heeft niets veranderd, de waarden blijven te hoog. Ik heb vanmorgen wat afgetapt en met de Brixmeter na bezinken van de gist gemeten wat de waarde was en die was omgerekend rekening houdend met de ontstane alcohol 1.027, ongeveer de waarde van de iSpindel. Ik heb de iSpindel wel zelf gemaakt, maar kan me gezien het verloop niet voorstellen dat het daar mee te maken heeft. Wel valt me op dat er heel veel bezinksel/gist meekomt bij het aftappen voor een Brixmeting, wat overigens wel snel zakt in de koelkast. Ik denk dus dat er iets met de vergisting een rol speelt, maar wat. Iemand een goede verklaring?

IMG_0135.PNG

Alexander_H

Hier een vergisting van een HefeWeizen, begonnen op 15, daarna naar 18 en uitgisten op 20. De iSpindel is niet gekalibreerd, omdat dat toch nooit 100% accuraat is, ik gebruik het vooral om te kijken wanneer hij uitgegist is. Je ziet soms ook sprongetjes als je het wort verstoort door bijvoorbeeld gist af te laten. Toen ik de spindel eruit haalde zat er een flinke koek van gist aan, dus pin je niet vast op het sg, maar kijk meer naar de grafiek om te zien wanneer je vergisting klaar is.

hefeweizen.png

Fractus

Voor wat het waard is: m'n bier is eindelijk uitgegist, een ruime maand later.

download (5).png

Is een witbier/saison cross-over geworden  ;D

Jacques

Citaat van: thepsych op 15-05-2024  21:34 uEerst wist ik niet zo goed hoe ik mijn gistingsverloop kon laten zien maar besef dat ik van mijn telefoon gewoon een screenshot kan maken. En laat ik nu net een verloop hebben dat ik niet helemaal begrijp. Het laatste stukje gaat de iSpindel een stukje omhoog wat niet te begrijpen is van de temperatuursverandering. En het blijft hoog. Ik heb de temperatuur wel wat geregeld met een koeling in de Grainfather CCT. Maar de vergisting is daar niet veel anders van geworden, wat langzamer, maar dat past bij het verloop in de tijd denk ik. Er zat veel hophars en gist op de dop maar dat verwijderen heeft niets veranderd, de waarden blijven te hoog. Ik heb vanmorgen wat afgetapt en met de Brixmeter na bezinken van de gist gemeten wat de waarde was en die was omgerekend rekening houdend met de ontstane alcohol 1.027, ongeveer de waarde van de iSpindel. Ik heb de iSpindel wel zelf gemaakt, maar kan me gezien het verloop niet voorstellen dat het daar mee te maken heeft. Wel valt me op dat er heel veel bezinksel/gist meekomt bij het aftappen voor een Brixmeting, wat overigens wel snel zakt in de koelkast. Ik denk dus dat er iets met de vergisting een rol speelt, maar wat. Iemand een goede verklaring?

IMG_0135.PNG

Er zit dus weinig verschil tussen de Brixmeting en de iSpindel. Dat is in ieder geval mooi.
Ik vermoed dat je iSpindel een te laag SG aangaf door de aangekoekte eiwitten en hopbestanddelen. Zelf zie ik dat ook regelmatig bij mijn BrewBrain Float.
Werkt je waterslot nog? Want ook de werking van je waterslot is een indicatie voor het verloop van de vergisting...

Jacques

Citaat van: Fractus op 16-05-2024  12:17 uVoor wat het waard is: m'n bier is eindelijk uitgegist, een ruime maand later.

download (5).png

Is een witbier/saison cross-over geworden  ;D

Zo'n langzame vergisting is een indicatie voor het enten van te weinig gist. Wat was je begin SG en hoeveelheid gist heb je geënt.

Fractus

Het lijkt me sterk dat het daaraan ligt Jacques, ik heb twee zakjes M21 gepitcht op zo'n 27 liter met een start-SG van 1.044. Misschien is er diastaticus aan m'n iSpindel blijven plakken ergens, ik weet het anders ook niet  :weetniet: Ik ga in ieder geval vat en iSpindel extra goed schoonmaken voordat ik het opnieuw gebruik.

hansHalberstadt

Citaat van: Fractus op 16-05-2024  23:02 uHet lijkt me sterk dat het daaraan ligt
Mee eens. Het gaat hier niet om het deel van de vergisting van 0 zeg 60-70% SVG maar om het laatste stukje naar de eindvergistingsgraad. De duur van dat eerste stuk zegt iets over de hoeveelheid gist en mag maximaal ca 1 week duren bij voldoende gist. Het 2e stuk is vooral bepaald door hoe de gist de maltotriose vergist en of er sprake is van var diastaticus eigenschappen of hopcreep of infectie. Dat laatste stuk lijkt bij jou dus te spelen. Misschien goed om ook even de complete gistingscurve vanaf het begin te posten (ik zie meer gistingscurves van jou, maar kan niet zien bij welk bier die horen. Lijken andere bieren. Sowieso beter om alle info een beetje bij elkaar in de buurt te houden, zodat je niet 20 pagina's moet doorlezen om de info op een rijtje te krijgen want dat gaan mensen niet doen). 

Fractus

Citaat van: Fractus op 17-04-2024  20:01 udownload.png

Dit is de grafiek van een witbier met start-SG van 1.044, vergist met de M21. De vergisting kwam vlot op gang en ging als een speer, binnen 48 uur van 1.044 naar 1.014. Vervolgens leek het stil te vallen, terwijl ik eigenlijk op een wat hogere vergistingsgraad had gehoopt van zo'n 75% (er zit zelfs 5% suiker in de stort). De temperatuur in een paar stapjes wat opgekrikt, en als je inzoomt zie je inderdaad dat er nog heel langzaam wat gebeurt. M'n vorige brouwsel was een saison, dus ik hoop dat we hier de nagisting van de M21 zien en niet een diastaticus die er met m'n witbier vandoor gaat  :-X

download (1).png

Het eerste deel van de grafiek staat hier, het is hetzelfde brouwsel. Helaas lijkt ubidots niet meer dan 1 maand aan data op te slaan, dus de hele curve kan ik niet meer laten zien. Maar als je deze grafiek plakt aan die van de vorige post, dan heb je een aardig beeld volgens mij

hansHalberstadt

Citaat van: Fractus op 17-05-2024  09:30 uHet eerste deel van de grafiek staat hier, het is hetzelfde brouwsel. Helaas lijkt ubidots niet meer dan 1 maand aan data op te slaan, dus de hele curve kan ik niet meer laten zien. Maar als je deze grafiek plakt aan die van de vorige post, dan heb je een aardig beeld volgens mij
Dus het eerste deel van de gisting was binnen een paar dagen vrijwel helemaal op het eind SG. Dus daaruit kun je concluderen dat je voldoende gist had, maar het probleem zat in de staart, dus lijkt toch een diastaticus effect of in ieder geval iets met langzame verdere vergisting/afbraak van onvergistbare suikers tot vergistbare.

Jacques

Citaat van: Fractus op 16-05-2024  23:02 uHet lijkt me sterk dat het daaraan ligt Jacques, ik heb twee zakjes M21 gepitcht op zo'n 27 liter met een start-SG van 1.044. Misschien is er diastaticus aan m'n iSpindel blijven plakken ergens, ik weet het anders ook niet  :weetniet: Ik ga in ieder geval vat en iSpindel extra goed schoonmaken voordat ik het opnieuw gebruik.

O, ik zie nu pas dat dit het verloop van de nagisting is. Dat maakt het natuurlijk anders.
Het verloop heeft namelijk veel weg van die van een gewone vergisting.
Ik denk niet dat je last hebt van een diastaticus infectie. Daarbij zie je namelijk een hele lage daling over een lange tijd.
De combinatie van de twee grafieken geeft een beeld van een gist die een tijdje niet veel doet en pas daarna het werk afmaakt. Dit hebben we in het verleden meer gezien bij met name Engelse gisten. Zie het topic "De strijd met de Engelse gisten"https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,45596.msg676718.html#msg676718
De M21 zou van origine afkomstig zijn van Moortgat... Zie https://www.hobbybrouwen.nl/site/brouwencyclopedie/herkomst-biergisten/. Maar waar Moortgat de gist weer vandaan heeft...

Hoe smaakt het bier? Heeft het een afwijkende smaak?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 17-05-2024  15:54 uDe M21 zou van origine afkomstig zijn van Moortgat...
Zou het dan de duvel gist zijn? Die is ook vrij droog/ver doorgistend dacht ik. 

Fractus

Bedankt Jacques, ik kon inderdaad ook niet helemaal plaatsen hoe een paar diastaticus celletjes die overgebleven waren zo snel de vergisting over konden nemen. Ik verbaas me dan wel over de M21, waarvan de fabrikant een SVG van 70-75% opgeeft.

Het bier heb ik gisteren gebotteld, en het smaakte verrassend goed. Ik was bang voor een te droog bier, maar ik vond het zelf nog verdraaid veel als een witbier smaken. Een redelijk zoetje, geen afwijkende smaken of zuurtje, en de sinaasappelschil en korianderzaad kwamen mooi naar boven. Proeven van jongbier zonder prik op 24 graden blijft lastig, maar ik was positief verrast. Met de hydrometer uiteindelijk 1.004 gemeten, een SVG van 91% komend van 1.044.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 17-05-2024  16:23 uZou het dan de duvel gist zijn? Die is ook vrij droog/ver doorgistend dacht ik. 

Moortgat heeft meerdere bieren... De Duvel gist zou de M31 zijn.

Jacques

Citaat van: Fractus op 17-05-2024  17:57 uHet bier heb ik gisteren gebotteld, en het smaakte verrassend goed. Ik was bang voor een te droog bier, maar ik vond het zelf nog verdraaid veel als een witbier smaken. Een redelijk zoetje, geen afwijkende smaken of zuurtje, en de sinaasappelschil en korianderzaad kwamen mooi naar boven. Proeven van jongbier zonder prik op 24 graden blijft lastig, maar ik was positief verrast. Met de hydrometer uiteindelijk 1.004 gemeten, een SVG van 91% komend van 1.044.

Een mooi voorbeeld van het feit dat de vergistingsgraad niet zo heel veel zegt over de zoetbeleving van een bier. De bitterheid, pH en concentratie aan glycerine in een bier zijn belangrijkere factoren dan wel eens gedacht wordt.

thepsych

Citaat van: Jacques op 16-05-2024  16:26 uEr zit dus weinig verschil tussen de Brixmeting en de iSpindel. Dat is in ieder geval mooi.
Ik vermoed dat je iSpindel een te laag SG aangaf door de aangekoekte eiwitten en hopbestanddelen. Zelf zie ik dat ook regelmatig bij mijn BrewBrain Float.
Werkt je waterslot nog? Want ook de werking van je waterslot is een indicatie voor het verloop van de vergisting...
Ik denk dat het klopt Jacques dat de iSpindel een te laag SG aangaf door de troep die op de dop zat, al zie ik niet meteen de SG veranderen als de gist/hop van de dop is verwijderd. Maar als ik kijk naar het nieuwe verloop, zie foto, denk ik dat de dip een artefact is van de Ispindel met de aangekoekte resten. En dat we dus moeten kijken naar het verloop wat nu afvlat en bijna tot een einde komt gezien de bubbels die nog maar sporadisch te horen zijn.

33429.jpg

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 17-05-2024  21:33 uconcentratie aan glycerine
Glycerine smaakt behoorlijk zoet inderdaad en is een significant bijproduct van de gisting.

Theo Mol

Strong (maar dat is nog even afwachten) Bitter met Lallemand Windsor.
Volgens de refractometer was het start-SG 1045, de bedoeling was 1050 maar ik heb minder water verkookt dan het plan was.
De vergisting ging de eerste 36 uur als een speer en daarna werd het stil. Ik hoop op een daling van het SG met nog een punt of wat en anders wordt het een gewone Bitter van een procent of vier.

Schermafbeelding 2024-05-27 105337.png

Het temperatuurverloop van 18 - 20 - 12°C gebruik ik meestal en dat levert doorgaans een helder bier op dat nog goed hergist in de fles. Ik tap geen gist af voor het bottelen.

LBakker

Sinds gistermiddag heb ik weer een batch die staat te vergisten met de Rapt Pill er in.

Screenshot 2024-05-27 134729.jpg

Wat mij opvalt is dat deze keer de sg metingen heel erg schommelen, normaal is het altijd een redelijk rechte lijn. Het enige dat nu anders is is dat ik Lutra Kveik gist gebruikt heb waardoor de vergisting veel sneller gaat dan anders.

Heeft iemand dit eerder zo gezien?

Theo Mol

"Blond 24/7" met 93% pilsmout en 7% tarwemout, de uitkomst was iets minder volume en een iets hoger SG dan berekend maar lekker dicht bij de opzet. De correctie in volume is het eerste huppeltje naar beneden.
Vergist met het trouwe werkpaard US-05 die er altijd bijna een dag over doet voordat hij op gang komt maar dan heel regelmatig doorgist.
Na de vorige vergisting vond ik deze wat langzaam maar dat was Windsor en die gaat in vergelijking erg vlug.
Waar alle hobbels in de grafiek vandaan komen, geen idee maar dat zie ik wel meer. Misschien komt er wat schuim op de kop dat de sonde laat bewegen en dan opdroogt waardoor die weer juist aangeeft?
Vanmiddag heb ik de temperatuur van 18 op 20°C gezet voor het laatste restje hoofdvergisting; overmorgen zet ik 'm koeler en volgende week bottelen. Wat een hobby toch.

hansHalberstadt

Citaat van: Theo Mol op 24-07-2024  22:08 ublond247.png
Welke tool gebruiken velen toch waardoor de plaatje niet zichtbaar zijn?. Blijkbaar niet het knopje 'bestand toevoegen' en dan  'sleep je bestand hier naartoe' of gaat er iets anders mis?

Theo Mol

Citaat van: hansHalberstadt op 24-07-2024  22:23 uwelke tool gebruiken velen toch waardoor de plaatje niet zichtbaar zijn?. blijkbaar niet het knopje 'bestand toevoegen' en dan  'sleep je bestand hier naartoe' of gaat er iets anders mis?
Zo te zien is het mijne wel zichtbaar, of niet Hans?

Ik schreef een bericht en sloeg het concept op, daarna uploadde ik de afbeelding, bekeek het bericht, paste nog wat aan en drukte toen op "verzenden".

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 24-07-2024  22:23 uWelke tool gebruiken velen toch waardoor de plaatje niet zichtbaar zijn?. Blijkbaar niet het knopje 'bestand toevoegen' en dan  'sleep je bestand hier naartoe' of gaat er iets anders mis?

De truc is het plaatje in eerste instantie als bijlage toe te voegen. Vervolgens het bericht opslaan. Daarna het bericht te veranderen door het plaatje wel op te nemen in het bericht zelf.

hansHalberstadt

Citaat van: Theo Mol op 24-07-2024  22:32 uZo te zien is het mijne wel zichtbaar, of niet Hans?

Thoedemol.gif
dit is wat ik zie. geen plaatje dus. maar ik weet niet of jij mijn plaatje dan wel ziet?
edit:
Thoedemol.gif
bericht gewijzigd en nogmaals het plaatje in te text gezet.

Jacques

Citaat van: Theo Mol op 24-07-2024  22:32 uZo te zien is het mijne wel zichtbaar, of niet Hans?

Ik schreef een bericht en sloeg het concept op, daarna uploadde ik de afbeelding, bekeek het bericht, paste nog wat aan en drukte toen op "verzenden".
Zie mijn vorig bericht. Als beheerder heb ik de handelingen voor jou gedaan.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 24-07-2024  22:36 uThoedemol.gif
dit is wat ik zie. geen plaatje dus. maar ik weet niet of jij mijn plaatje dan wel ziet?

Ik zie het plaatje niet... :-)

Theo Mol

Citaat van: hansHalberstadt op 24-07-2024  22:36 uThoedemol.gif

Geen plaatje in je laatste bericht. Wel in het voorlaatste.

Er komt vast nog een kans om deze kleine handleiding van Jacques te volgen, maar nu eerst een bier drinken - ik heb wat van die moderne blikjes gekocht en ben benieuwd.
Citaat van: Jacques op 24-07-2024  22:35 uDe truc is het plaatje in eerste instantie als bijlage toe te voegen. Vervolgens het bericht opslaan. Daarna het bericht te veranderen door het plaatje wel op te nemen in het bericht zelf.

hansHalberstadt

ik zie het plaatje van Theodemol nog niet en mijn plaatje zie ik nu 2x

GeHan

Sinds ik over een nauwkeurige weegschaal beschik gebruik ik de Weegmethode om de vergisting te volgen. Ahv gewichtsafname van je gistvat meet je hoeveel CO2 er via waterslot ontsnapt en aan de hand van simpele chemische vergistingsmodellen kan hieruit 'afgeschat/berekend' worden hoeveel alcohol er aangemaakt is en hoeveel suiker er opgebruikt is. Met een beetje calculus kun je, aan het verloop over de tijd, zelfs voorspellen op welke eindwaarde de batch 'dreigt' uit te komen, en als dat niet binnen de verwachting is, bij te sturen door een suikergift te doen voordat de vergisting is stilgevallen.

Weegmethode I.png

Bovenstaande grafiek laat het berekende verloop ahv de Weegmethode zien van 1 batch waarbij uitgezet is het alcohol percentage (vertikale as) tegen de CO2-productie (horizontale as). De berekende punten laten een lineair verloop zien, en voorspellen het eind alcoholgehalte als je niet ingrijpt (Eindpunt wordt bereikt als CO2-productie stilvalt, dus de extrapolatie van de lijn naar de Verticale as). Na een suikergift neemt de CO2-productie weer toe en ontstaat er een nieuwe reeks van punten (aangegeven met een andere kleur) die weer naar een nieuw eindpunt convergeren.
Achtergronden van de weegmethode, los van bovenstaande analyse, worden uitvoerig toegelicht in topic https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36171.msg546893.html#msg546893 en https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg423275.html#msg423275.

Sinds een paar jaar beschik ik ook over een Float van Brewbrain, en heb die inmiddels in 8 batches mee laten loggen in combinatie met de Weegmethode. Gezien het vaak grillige SG-verloop van de Float, door verstoringen onder invloed van afzettingen van Gist, Hop-harsen en CO2 op de Float, heb ik nooit de moeite genomen om beide methodes te koppelen, tot Fractus in bericht #83 laat zien dat er wel degelijk bruikbare details geregistreerd worden door deze instrumenten, al ben ik overtuigd dat, in zijn geval, ook de Weegmethode deze hadden geregistreerd met meer zekerheid en hogere nauwkeurigheid.
Maar ook de Weegmethode kent zijn verstoringen, zo ontsnapt niet alle geproduceerde CO2 de batch omdat er tot 1.5 g/l kan oplossen in water en deze wordt dan ook bij de Weegmethode niet geregistreerd, terwijl deze wel door de Brix- en de SG-methode worden geregistreerd. Dus benieuwd of de Float data hier iets over prijs kan geven heb ik de data-bestanden gekoppeld.
Ik heb besloten om dit te doen aan CO2-productie, die rechtstreeks door de Weegmethode wordt geregistreerd, exclusief de opgeloste fractie. De Float meet SG en daarom moet je uit de SG-afname de CO2-productie zien af te leiden, waarvoor ik de rekenwijze gevolgd zoals die ook door 't Natte Gerst is toegepast.

SG-Float vs Weegmethode Kabayan.png

Je ziet dat de Float, met ca 4 waarnemingen per uur, meer meetdata produceert terwijl de Weegmethode nog handmatig uitgevoerd werd en behoefte heeft aan verhoging van de meetfrekwentie, met name gedurende de opstart-fase, waar de eerste geproduceerde CO2 oplost voordat deze het vat kan verlaten. Maar gelukkig zijn er enkele meetpunten die laten zien dat de Float ruim een halve dag eerder gistactiviteit waarneemt voor de Weegmethode. Echter het verschil in CO2-productie, gedurende die opstart-fase, loopt wel 4x hoger op dan je op basis van de oplosbaarhied van CO2 in water (15 l x 1.5 g/l = 22 g) mag verwachten, aannemende dat er geen oververzadiging kan plaatsvinden.
Dus er lijkt wat anders aan de hand, en dat vraag is dan wat?
Enkele ideeën:
  • De Float drijft boven in het wort en de vergisting start bovenin (bovengistende gist), en zou de dichtheidsafname, in de opstart-fase, enkel lokaal kunnen optreden en dus mag het wort niet gezien worden als een homogene massa, waar ik in de berekening wel vanuit ga? Misschien toch maar gaan roeren om te homogeniseren, maar dan is de vraag hoe dit te doen zonder dat de turbulenties de Float-waarnemingen verstoort?
  • In de berekening van SG naar CO2 is aangenomen dat elke gram Suiker wordt omgezet in 0.484 g ethanol en (88/82)*0.484 g CO2, met dank aan Balling, maar in de opstartfase zal deze omzetting minder efficient zijn omdat de gist een groter deel van de Suiker verbruikt om zich te vermeerderen. Slecht excuus, maar mij ontbreekt het momenteel aan betere modellen die de opstartfase beter beschrijven, dus is de getoonde CO2-productie ahv de SG-methode in de opstartfase overschat, of optimistisch benadert: misschien liggen hier kansen voor de float om deze omzet-modellen inzichtelijk te maken rond de opstart-fase en/of rest van de vergisting?

Heeft hier iemand aanvullingen dan wel ervaring met bovenstaande punten.

Verder lijken beide methodes wel redelijk overeenstemming te hebben over de totale CO2 productie, en met enige fantasie zijn ook de 2x suikergiften te herkennen op 31 Jan (in de avond) en 2 Feb (in de ochtend).

Wel nog enkele opmerkingen tav de Float. Ik ken de specificaties van de float niet (inmiddels wel volgens Brewbrain bedraagt deze ± 6 g/dm3) maar de geëxporteerde data, waar ik hier mee reken, wordt afgerond/afgebroken op hele SG-punten (g/dm3], terwijl in de Float-app een 2 digits hogere SG-resolutie wordt weergegeven, al dan niet relevant (volgens Brewbrain zijn hogere significante cijfers het niet relevant, maar zij zijn bereid om op verzoek de data met meer significante cijfers aan te leveren). Hierdoor wordt de resolutie van CO2-productie, afgeleid van de Float-data, voor deze batch 15 g CO2 per SG-punt, en dat zie je terug in het trapvormige verloop voor de CO2 afgeleid van de Float-data. In mijn Weegmethode bedraagt de meetresolutie 0.5 g, en is dus 30x hoger.
In ieder geval lijkt mij de geëxporteerde FLoat-resolutie te beperkt om het omzet-variatie van suiker -> ethanol gedurende de vergisting in detail te onderzoeken, naast alle ander verstorende factoren door afzetting op de Float.
Ook de refractometer-methode, met een meetresolutie van 0.1 Brix (mijn refractometer) en een beperkte gevoeligheid van ca -0.01 Brix per g CO2 (voor een batch van ca 15.3 liter) lijkt hier weinig meer te bieden te hebben tov de float.

Op en aanmerking, alsook suggesties zijn welkom.

Met vriendelijke Groet,

Geert

hansHalberstadt

Citaat van: GeHan op 15-08-2024  13:16 uMaar ook de Weegmethode kent zijn verstoringen, zo ontsnapt niet alle geproduceerde CO2 de batch omdat er tot 1.5 g/l kan oplossen in water en deze wordt danook bij de Weegmethode niet geregistreerd
Je kunt het wel meenemen bij de weegmethode, immers zodra er gewichtsafnamre begint te ontstaan weet je dat er ook CO2 is opgelost, dus dat er meer suiker is afgebroken.
Verder heb je om CO2 te laten ontsnappen een opgeloste concentratie CO2 die hoger is dan de verzadiginsconcentratie. In principe is die concentratie gelijk aan de evenwichtconcentratie (ca 1.7g/l) + k1 x CO2 productie. Die k1 is dan een constante die je zou moeten bepalen. In een van mijn sheets heb ik dat inderdaad zo verwerkt (weet even niet meer welke)

hansHalberstadt

Citaat van: GeHan op 15-08-2024  13:16 u
  • De Float drijft boven in het wort en de vergisting start bovenin (bovengistende gist), en zou de dichtheidsafname, in de opstart-fase, enkel lokaal kunnen optreden en dus mag het wort niet gezien worden als een homogene massa
Of dat waar is vraag ik me af. De gist zit in het begin door het hele brouwsel verspreidt, dus gaat overal gisten lijkt mij. Na verloop van tijd kan wel een gistdek ontstaan bovenop, maar dat is pas later. Maar ook dan nog heb je veel wervelingen dus menging en er zit ook dan veel gist verspreid door je brouwsel.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 15-08-2024  13:53 uOf dat waar is vraag ik me af. De gist zit in het begin door het hele brouwsel verspreidt, dus gaat overal gisten lijkt mij. Na verloop van tijd kan wel een gistdek ontstaan bovenop, maar dat is pas later. Maar ook dan nog heb je veel wervelingen dus menging en er zit ook dan veel gist verspreid door je brouwsel.

Mee eens. Ook al geef je de gist door deze op het wort te strooien dan nog verspreidt het zich snel door het gehele brouwsel. Bij mijn tests met PET-flessen is dat goed te zien...

PXL_20240708_131404975.jpg

GeHan

Citaat van: hansHalberstadt op 15-08-2024  13:49 uJe kunt het wel meenemen bij de weegmethode, immers zodra er gewichtsafnamre begint te ontstaan weet je dat er ook CO2 is opgelost, dus dat er meer suiker is afgebroken.
Klopt, echter je weet pas dat je over de CO2-oplosbaarheidsdrempel heen bent zodra er CO2 ontsnapt. Dus hoe de opgeloste CO2 als functie van de tijd is ontstaan valt niet met deze correctie op de Weegmethode te achterhalen en dat zit wel in de SG als de Refractometer-methode.

Citaat van: hansHalberstadt op 15-08-2024  13:49 uVerder heb je om CO2 te laten ontsnappen een opgeloste concentratie CO2 die hoger is dan de verzadiginsconcentratie. In principe is die concentratie gelijk aan de evenwichtconcentratie (ca 1.7g/l) + k1 x CO2 productie. Die k1 is dan een constante die je zou moeten bepalen. In een van mijn sheets heb ik dat inderdaad zo verwerkt (weet even niet meer welke)
Kun je toelichten wat die extra component met een constante k1 voorstelt? Bedoel je te zeggen dat de oplosbaarheid van CO2 in water naast een vaste waarde (1.7 g/l) afhankelijk is van de CO2-productie-snelheid (in g CO2 per uur)?

GeHan

Citaat van: hansHalberstadt op 15-08-2024  13:53 uOf dat waar is vraag ik me af. De gist zit in het begin door het hele brouwsel verspreidt, dus gaat overal gisten lijkt mij. Na verloop van tijd kan wel een gistdek ontstaan bovenop, maar dat is pas later. Maar ook dan nog heb je veel wervelingen dus menging en er zit ook dan veel gist verspreid door je brouwsel.
Citaat van: Jacques op 15-08-2024  14:57 uMee eens. Ook al geef je de gist door deze op het wort te strooien dan nog verspreidt het zich snel door het gehele brouwsel. Bij mijn tests met PET-flessen is dat goed te zien...

Dank voor jullie inzichten/inschatting.
Is dat ook ooit bevestigd, bijvoorbeeld ahv een Brix-meting aan sample genomen van bodem vs sample genomen van top gistvat (in de opstartfase dan)? Ik zie met name het voorloop effect van de CO2-productie van de SG-methode tov de Weegmethode toenemen met het start-SG  van de batch (tot wel 8x boven de CO2-oplosbaarheid bij een start-SG van 1082 g/liter, wat ongeveer 1 dag aanhoudt, zie grafiek beneden). Waardoor de gist (inderdaad korrelgist van boven gepitcht), meer moeite heeft om naar de bodem te zakken? Verder zou je verwachten dat de gistaangroei zich bovenin sneller ontwikkelt door een 'overmate' van zuurstof uit de lucht boven-in in het gistvat.

SG-Float vs Weegmethode Lente triple.png

Jacques

Zelf heb ik nooit vergelijkingsmetingen uitgevoerd aan de onder- en bovenkant van een gistvat.
De verspreiding van de gist gaat zo snel dat daar nooit enige aanleiding voor is geweest.
Wel heb je op het einde van de vergisting visuele verschillen door de zwaartekracht. De gist zakt van boven naar beneden. Vandaar dat het boven helderder is dan onder.

hansHalberstadt

Ik gebruik zelf in mijn grote gistingsvat standaard een roervlo op de bodem om het effect van circulatie in grote vaten na te bootsen. Dus bij mij mengt het sowieso altijd al. Verder nooit naar gekeken of onderzocht. 

Fractus

Mijn laatste brouwsel, een weizen met het recept zoals hier besproken: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=692415

Gist is de Munich Classic, 1 zakje op 20 liter. Ik had wat ruzie met de temperatuurregeling vanwege de warmte denk ik, vandaar dat die redelijk wat schommelt.

download.png

GeHan

Citaat van: GeHan op 15-08-2024  13:16 uWel nog enkele opmerkingen tav de Float. Ik ken de specificaties van de float niet (inmiddels wel volgens Brewbrain bedraagt deze ± 6 g/dm3) maar de geëxporteerde data, waar ik hier mee reken, wordt afgerond/afgebroken op hele SG-punten (g/dm3], terwijl in de Float-app een 2 digits hogere SG-resolutie wordt weergegeven, al dan niet relevant (volgens Brewbrain zijn hogere significante cijfers het niet relevant, maar zij zijn bereid om op verzoek de data met meer significante cijfers aan te leveren). Hierdoor wordt de resolutie van CO2-productie, afgeleid van de Float-data, voor deze batch 15 g CO2 per SG-punt, en dat zie je terug in het trapvormige verloop voor de CO2 afgeleid van de Float-data. In mijn Weegmethode bedraagt de meetresolutie 0.5 g, en is dus 30x hoger.
In ieder geval lijkt mij de geëxporteerde FLoat-resolutie te beperkt om het omzet-variatie van suiker -> ethanol gedurende de vergisting in detail te onderzoeken, naast alle ander verstorende factoren door afzetting op de Float.
Ook de refractometer-methode, met een meetresolutie van 0.1 Brix (mijn refractometer) en een beperkte gevoeligheid van ca -0.01 Brix per g CO2 (voor een batch van ca 15.3 liter) lijkt hier weinig meer te bieden te hebben tov de float.

Ter aanvulling een oplossing voor het verhogen van de beperking in gedownloadde resolutie van de float data door Brewbrain support:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.