Steriel beluchten

Gestart door JW, 04-07-2006 18:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JW

Ben je keurig steriel bezig en dan bij het beluchten blaas je eindeloos veel ongedierte door je wort. Dat voelt op 1 of andere manier niet goed. Elke keer een nieuw luchtfilter gebruiken kost nogal wat. Heeft iemand op dit forum misschien ervaring met het steriliseren van lucht met behulp van een UV-C lamp?

Groetjes,

Jan-Willem

Erik Deelissen

Hallo Jan-Willem, als je belucht met het rvs beluchtings blaas je al steriele lucht in het wort. De gaatjes zijn ongeveer 0,2 micron.


JW

Hoi Erik,

Zijn die gaatjes niet 2 micron?

Erik Deelissen

Dat zou ook kunnen, de rvs beluchting "steentjes" worden origineel gebruikt als filter voor vloeistoffen in vloeistofchromatografen.
Ik kan de exacte diameter navragen, ik kom daar nog op terug.
Groeten
 

Hans (Lagos)

Je kunt de plastiek filtertjes volgens mij gewoon in een bakje in de snelkookpan stoppen, 120 graden stoom dood de bacteriën en de sporen, vandaag geprobeerd en hij kwam er ongeschonden uit.

Gr. Hans

EBC

Jij hebt wel hele goede ogen Lagos  :o

Herman

Filtertje in de magnetron gaat ook prima heb ik gehoord (maar nog niet geprobeerd...).

Hans (Lagos)

Citaat van: EBC op 04-07-2006  23:43 uJij hebt wel hele goede ogen Lagos  :o

Ha, Ha

Naar ik mag aannemen en wat ik hier geleerd heb vinden ze die jongens dat niet prettig   :)


JW

Maar ja, hoe zit 't nou? Hoe klein moeten die gaatjes zijn om ongewenste organismen buiten te houden? Was dat niet 0,2 micron? En bestaan er steentjes die dat soort kleine gaatjes hebben. En zo ja, zijn die steentjes dan ook bruikbaar?

Adrie

Ik denk dat je niet te paranoia moet zijn als het gaat om infectiegevaar door beluchten. Hele volksstammen brouwen niet-geïnfecteerd bier door met een garde lucht in hun wort te kloppen. Ik belucht nu al ruim twee jaar met de befaamde rvs bruissteentjes en heb nog nooit (klop klop) een infectie gehad. De kans is heel klein, zeker omdat de hoeveelheid gist die je toevoegt miljoenen malen groter is dan de hoeveelheid ongewenste bacteriën en wilde gisten die in de lucht zweven. Het is wel van het grootste belang om je filter altijd goed schoon te maken na gebruik en te ontsmetten (koken in een snelkookpan) voor gebruik. Met de Vier Broeders hebben we wel een keer een infectie gehad door een vuil steentje.

JW

Hoi Adrie,

Begrijp ik het goed dat je dus wel een extra filter gebruikt?

Adrie

Ik ben in het gelukkige bezit van een rvs bruissteentje. De gaatjes zijn naar verluid 10 micrometer, dus die houden alleen wilde gisten tegen, maar geen bacteriën of sporen.

JeroenCV

Citaat van: Erik Deelissen op 04-07-2006  22:11 uDat zou ook kunnen, de rvs beluchting "steentjes" worden origineel gebruikt als filter voor vloeistoffen in vloeistofchromatografen.
Ik kan de exacte diameter navragen, ik kom daar nog op terug.
Groeten
 

Bij vloeistofchromatografie worden verschillende filters gebruikt. De meest gangbare filters zijn tussen de 0.2 en 10 micron. De meest gebruikte is echter 0.45.
Met de 0.2 kan je redelijk wat bacterieen uit je oplossing houden, die komen er niet echt doorheen, omdat ze meestal in groepjes voorkomen. Met 0.45 wordt het al minder. De 10 micron houdt alleen de grotere deeltjes tegen, dus de echte grote beeste, zoals gist.

JW

Kun je met een eenvoudig pompje die 0,2 micron steentjes aan? Of heb je dan meer druk nodig?

JeroenCV

Nou hier op het lab gebruik ik filtertjes die je op een handmatig spuitje zet van 0,2. Die kan je met de hand indrukken (vloeistof). Dit geeft meer tegendruk dan lucht, dus waarschijnlijk kan je het wel met een gewoon pompje. Probeer het eens.

Drents Hopbier

Citaat van: JW op 05-07-2006  15:36 uKun je met een eenvoudig pompje die 0,2 micron steentjes aan? Of heb je dan meer druk nodig?
Ik gebruik 0,2 micron (plastic) filtertjes, met een aquariumpompje en dat gaat prima.

Hopbier

JW

Zijn dat die filtertjes die Brouwland verkoopt? Hoe vaak moet je die vervangen?

Ik concludeer inmiddels het volgende:

  • bruissteentjes zijn er van 5 tot 10 micron. Deze houden alleen ongewenste gisten en schimmels tegen, maar bacteriën komen daar gewoon doorheen.
  • sommigen onder ons ontsmetten de lucht door het plaatsen van een 0,2 micron filter voor de bruissteen.

Omdat ik gevoelsmatig het ontsmetten ondersteun (vandaar dit onderwerp) ben ik verbaasd dat het weinig verschil lijkt te maken of je ontsmet of niet (gezien het feit dat Adrie bijvoorbeeld nooit filtert).  :denken:

Misschien dan toch paranoia?  Of zijn er nog meer meningen?

Hopmans


Citeergezien het feit dat Adrie bijvoorbeeld nooit filtert

Volgens mij leidt Adrie als één van de weinigen zijn lucht door verdunde waterstofperoxide
om de boel te ontsmetten.

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: JW op 05-07-2006  19:11 uZijn dat die filtertjes die Brouwland verkoopt? Hoe vaak moet je die vervangen?

Omdat ik gevoelsmatig het ontsmetten ondersteun (vandaar dit onderwerp) ben ik verbaasd dat het weinig verschil lijkt te maken of je ontsmet of niet (gezien het feit dat Adrie bijvoorbeeld nooit filtert). 
Ik gebruik de filtertjes (misschien uit verkeerde zuinigheid) een paar keer. Met droge lucht lijkt mij het risico minder groot dan als er vochtige lucht doorheen geblazen wordt. Steriliseren door hitte lijkt mij ook risicovol, omdat mogelijk het membraan wat sintert en daardoor grotere openingen krijgt.

Ik denk dat desinfectie, door lucht door een (verdunde) waterstofperoxide-oplossing te leiden, niet of nauwelijks werkt door de korte contacttijd. Een bacterie zal in een luchtbelletje nauwelijks in contact komen met de vloeistof. Maar meten is weten. Je kunt de al of niet steriele lucht op een petriplaat leiden of door een steriele giststarter en kijken of er leven ontstaat.

Hopbier

JW

Citaat van: Hoppie op 05-07-2006  19:47 uVolgens mij leidt Adrie als één van de weinigen zijn lucht door verdunde waterstofperoxide
om de boel te ontsmetten.

Tja, dan wordt 't andere koek. De vraag is natuurlijk wel of dat ook werkelijk effectief is.

EBC

Ik gebruik een 2 micron RVS bruissteentje (uit de VS, voor liefhebbers wil ik er nog wel een paar meenemen http://www.northernbrewer.com/pics/fullsize/Stones.jpg, kosten ca EUR 15). Altijd met 0,2 micron filtertje van Brouwland. Dat filtertje hergebruik ik een keer of twee. Na gebuik plak ik het af met plakband. Maar omdat ik 60 liter brouw, vind ik het niet zo erg om regelmatig een nieuwe te gebruiken. Ik heb een sterkere pomp gekocht om het steentje te kunnen gebruiken (
TetraTec APS-100, hoewel een maatje kleiner het ook doet).

Ik geloof niet dat je dit filtertje kunt onsmetten. Het is van een soort papier en dat kan niet tegen vocht. De snelkookpan lijkt me dan ook geen optie. Bovendien kost het bijna net zo veel aan gas, dan dat het filtertje zelf kost...

Of het filtertje werkelijk nodig is, merk je pas achteraf...maar dan is het te laat. Dus, wat mij betreft: better safe than sorry.

JW

Citaat van: Hoorns Hopbier op 05-07-2006  20:15 uIk denk dat desinfectie, door lucht door een (verdunde) waterstofperoxide-oplossing te leiden, niet of nauwelijks werkt door de korte contacttijd. Een bacterie zal in een luchtbelletje nauwelijks in contact komen met de vloeistof. Maar meten is weten. Je kunt de al of niet steriele lucht op een petriplaat leiden of door een steriele giststarter en kijken of er leven ontstaat.

Helemaal mee eens. Tenminste... ik weet 't niet, maar ik vraag 't me ook af. Vandaar dat ik aan het nadenken ben over het gebruik van UV-C om de lucht de desinfecteren - dat brand werkelijk alles weg.

Drents Hopbier

Citaat van: JW op 05-07-2006  20:22 uVandaar dat ik aan het nadenken ben over het gebruik van UV-C om de lucht de desinfecteren - dat brand werkelijk alles weg.
Is dat korte golf UV? Zo ja, houdt er rekening mee dat dat zelfs door glas tegengehouden wordt. En zeer schadelijk voor de ogen. Ik heb destijds ook de spullen daarvoor verzameld (UV-lamp, spiraal van kwarts), maar nog nooit gebruikt.

Hopbier

Jacques

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Zelf filter ik de lucht die ik via een rvs bruissteentje in het wort blaas met een zelfgemaakte wattenfilter. Daarvoor gebruik ik een oud hulsje van een fotorolletje (nog van voor het digitale tijdperk. Aan beide kanten (dekseltje en bodem) heb ik gaten gemaakt waarin een slang past. De gaten heb ik afgesloten met siliconenkit. Bij elk brouwsel worden de watten vervangen waarbij ik een plastic zakje gebruik voor het pakken van een nieuwe pluk watten en het vullen van het hulsje.
In het verleden heb ik wel eens geprobeerd de watten te steriliseren met een magnetron maar omdat de watten daarbij verschroeide ben er daar snel mee gestopt.

Dit systeem gebruik ik nu al vele jaren zonder infecties te krijgen in mijn bier.

Overigens ben ik het met Adrie eens dat de hoeveelheid gewenste micto-organismen dat in je bier terecht kan komt via opgekwaakte gist veel groter kan zijn dan door het beluchten van het wort.

Hans (Lagos)

Citaat van: jacbier op 05-07-2006  23:15 uOverigens ben ik het met Adrie eens dat de hoeveelheid gewenste micro-organismen dat in je bier terecht kan komt via opgekweekte gist veel groter kan zijn dan door het beluchten van het wort.

Moet dit niet ongewenste organismen zijn?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.