Nano-brouwerij starten

Gestart door Barbier, 24-03-2023 14:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Barbier

Beste hobbybrouwers,

Ik heb al enkele keren kleinere hoeveelheden bier gebrouwen voor eigen gebruik maar loop al langer met het idee om het iets groter aan te pakken. Ons café bestaat volgend jaar 10 jaar en dat leek mij een geschikt moment om daarmee te beginnen. Nu heb ik enkele vragen over het hoe en waar te beginnen.

Eerst even de situatie uitleggen.

Uiteraard ga ik het bier zelf verkopen bij ons café daarmee verwacht ik een gegarandeerde afname van zo een 200 liter per maand per speciaalbiertje (ik zou graag beginnen met 2 a 3 soorten). Ook verwacht/hoop ik lokaal ook nog andere café's of particulieren te bereiken. Laten we zeggen dat dat ook gaat om 200 liter per maand.

Wat moet dan ongeveer de capaciteit van mijn brouwhuis zijn met 1 of 2 dagen brouwen per week? En aan welke kosten moet ik dan denken?

Het bier zal voornamelijk per vat verkocht worden maakt dit iets uit voor het brouwproces?

Is het realistisch dat (met hulp en kennis van anderen) een eerste brouwsel drinkbaar/verkoopbaar is? Of moet ik toch echt enkele batches finetunen om een bier verkoopbaar te maken?

Met vriendelijke groet,
Bart

De Hopman

Voor we hier heel gedetailleerd op ingaan: hoeveel brouwervaring heb je precies? Wat versta je onder enkele keren zelf gebrouwen? Niet om heel vervelend of negatief te doen, maar ik krijg het idee dat je nog niet veel ervaring hebt, ook gezien je vraag of het brouwen anders gaat als je op fust bottelt in plaats van fles.
Nou is mijn ervaring ook niet bijzonder te noemen, maar ik heb genoeg gebrouwen om erachter te komen dat professioneel brouwen toch iets anders is dan hobbymatig wat drinkbaars voor je maten produceren.

Maar even globaal:
Citaat van: Barbier op 24-03-2023  14:37 uUiteraard ga ik het bier zelf verkopen bij ons café daarmee verwacht ik een gegarandeerde afname van zo een 200 liter per maand per speciaalbiertje (ik zou graag beginnen met 2 a 3 soorten). Ook verwacht/hoop ik lokaal ook nog andere café's of particulieren te bereiken. Laten we zeggen dat dat ook gaat om 200 liter per maand.

Wat moet dan ongeveer de capaciteit van mijn brouwhuis zijn met 1 of 2 dagen brouwen per week? En aan welke kosten moet ik dan denken?

Je wilt dus per maand zo'n 400 liter van 3 verschillende bieren brouwen. De makkelijkste optie is dan om een brouwketel van 500 liter te nemen, dan kun je elke maand 1 batch per soort maken. Dat betekent dan dat je, uitgaande van 4 weken tussen elke brouwsessie van elk type, per biertype 1 gisttank nodig hebt van zo'n 750 liter. Je kunt ook 2 keer per maand een batch van 200 liter maken, maar dan heb je in totaal 6 gisttanks nodig.

Qua prijsindicatie kom je dan echt wel in het professionele segment, zeker als je het wilt verkopen want dan wil je een vrij constante kwaliteit. Wat dat kost? Geen idee, maar als ik bij Brouwland kijk zit je al gauw aan ziets:
https://brouwland.com/nl/professionele-brouwketels/19754-ss-brewtech-brewhouse-556-l-35-bbl.html

Goed voor 400 liter, kost je een €60.000,-

Je kunt ook een losse ketel van 500L kopen: https://brouwland.com/nl/professionele-brouwketels/11822-b-tech-base-brouwketel-500-l-gas.html
Kost 'slechts' €20.000,-

Voor een niet al te bijzondere gisttank kun je ook zo €1500,- rekenen. Wil je het wat luxer dan zit je aan een veelvoud hiervan.

Citaat van: Barbier op 24-03-2023  14:37 uIs het realistisch dat (met hulp en kennis van anderen) een eerste brouwsel drinkbaar/verkoopbaar is? Of moet ik toch echt enkele batches finetunen om een bier verkoopbaar te maken?

Zou ik niet op rekenen... Ga er maar vanuit dat je een paar batches nodig hebt om je installatie te leren kennen en je recepten aan te passen op je installatie.

Nogmaals, ik ben geen expert hierin, maar een simpelere rekensom en wat rondkijken bij leveranciers van brouwspullen geeft me deze info.

Fractus

Misschien een mooie tussenstap: ga huurbrouwen bij een brouwer die jouw kleinere volumes kunt brouwen. Je hoeft niet te investeren in een eigen brouwerij, maar je mag wel meebrouwen en op die manier ook ervaring opdoen. Daarnaast kun je leunen op de ervaring van de brouwmeester voor dingen waar je nog niet zo vertrouwd mee bent. Als je dan een aantal keer gebrouwen hebt, je hebt een redelijk stabiele afzetmarkt en er vertrouwen in dat je de investering terug kunt verdienen, kun je altijd nog je eigen brouwerij starten  :brouwen:

Jacques

Citaat van: Barbier op 24-03-2023  14:37 uUiteraard ga ik het bier zelf verkopen bij ons café daarmee verwacht ik een gegarandeerde afname van zo een 200 liter per maand per speciaalbiertje (ik zou graag beginnen met 2 a 3 soorten). Ook verwacht/hoop ik lokaal ook nog andere cafés of particulieren te bereiken. Laten we zeggen dat dat ook gaat om 200 liter per maand.

Hoe groot de brouwinstallatie moet worden, is afhankelijk van heel veel factoren. Belangrijk is de ruimte die je beschikbaar hebt voor de vergistingsvaten. Hoe groot de brouwinstallatie is afhankelijk hoe vaak je wilt (laten) brouwen. Het uurloon van de brouwer is je grootste kostenpost. Het kan qua kosten interessant zijn om niet vaak te brouwen, maar wel een grotere batch per keer.

Citaat van: Barbier op 24-03-2023  14:37 uHet bier zal voornamelijk per vat verkocht worden maakt dit iets uit voor het brouwproces?
Nee. Door alles op vat te zetten heb je geen bottelarij of blikkenvuller nodig. Een vullijn voor vaten neemt weinig ruimte in. Bijkomend voordeel is dat je minder snel last hebt van oxidatie.

Citaat van: Barbier op 24-03-2023  14:37 uIs het realistisch dat (met hulp en kennis van anderen) een eerste brouwsel drinkbaar/verkoopbaar is? Of moet ik toch echt enkele batches finetunen om een bier verkoopbaar te maken?
Door vaker te brouwen met een installatie zul je een beter bier krijgen, maar dat betekent niet dat je eerste bier een fiasco hoeft te worden. Het een en ander ligt ook aan degene die bij jullie gaat brouwen.

Barbier

Citaat van: De Hopman op 24-03-2023  15:23 uVoor we hier heel gedetailleerd op ingaan: hoeveel brouwervaring heb je precies? Wat versta je onder enkele keren zelf gebrouwen? Niet om heel vervelend of negatief te doen, maar ik krijg het idee dat je nog niet veel ervaring hebt, ook gezien je vraag of het brouwen anders gaat als je op fust bottelt in plaats van fles.
Nou is mijn ervaring ook niet bijzonder te noemen, maar ik heb genoeg gebrouwen om erachter te komen dat professioneel brouwen toch iets anders is dan hobbymatig wat drinkbaars voor je maten produceren.

Dank voor de reactie.

Ik denk inderdaad dat ik op dit moment nog niet de ervaring en capaciteiten heb om alleen te gaan brouwen. Ik zou dan ook graag in het begin met iemand samenwerken die mij veel bij kan leren. 65.000 is qua investering niet haalbaar, dan heb ik misschien te hoog ingezet. Stel dat ik het bij 2 soorten hou en 2x per maand met een brouwketel van 200l brouw dan zou ik dus ook toekomen? Mits ik dan dus 4 gisttanks heb en idealiter misschien 5 om af en toe iets uit te proberen? Dan zak ik wellicht ietwat qua investering?

Barbier

Citaat van: Fractus op 24-03-2023  15:36 uMisschien een mooie tussenstap: ga huurbrouwen bij een brouwer die jouw kleinere volumes kunt brouwen. Je hoeft niet te investeren in een eigen brouwerij, maar je mag wel meebrouwen en op die manier ook ervaring opdoen. Daarnaast kun je leunen op de ervaring van de brouwmeester voor dingen waar je nog niet zo vertrouwd mee bent. Als je dan een aantal keer gebrouwen hebt, je hebt een redelijk stabiele afzetmarkt en er vertrouwen in dat je de investering terug kunt verdienen, kun je altijd nog je eigen brouwerij starten  :brouwen:

Dank voor de reactie,

Hier heb ik inderdaad over nagedacht, maar dan voelt het toch iets minder als eigen gebrouwen bier. En rond maart volgend jaar bestaan we 10 jaar en dan zou ik wel graag een jubileumbier willen serveren. De "brouwerij" komt waarschijnlijk ook bij ons pand, dus het is dan ook een visitekaartje voor de gasten.

Bvk1983

Mijn advies: neem de adviezen aan die hier gegeven worden.

Ik denk dat je een te romantisch beeld van een eigen brouwerij hebt. Er is een goede reden dat maar enkelen de stap van hobbymatig naar professioneel maken en als ik het goed lees heb je zelfs in die eerste fase maar beperkt ervaring.

Huurbrouwen is een hele goede optie. Het is jullie recept, jullie bier, eventueel door jullie gebrouwen. Het is alleen niet jullie apparatuur.

Je kunt zo zonder grote investering kijken of je verwachte afzet klopt. Loopt dat goed, laat je dan goed adviseren en ga dan pas kijken naar een eigen brouwerij.

Barbier

Citaat van: Jacques op 24-03-2023  16:21 uHoe groot de brouwinstallatie moet worden, is afhankelijk van heel veel factoren. Belangrijk is de ruimte die je beschikbaar hebt voor de vergistingsvaten. Hoe groot de brouwinstallatie is afhankelijk hoe vaak je wilt (laten) brouwen. Het uurloon van de brouwer is je grootste kostenpost. Het kan qua kosten interessant zijn om niet vaak te brouwen, maar wel een grotere batch per keer.
Nee. Door alles op vat te zetten heb je geen bottelarij of blikkenvuller nodig. Een vullijn voor vaten neemt weinig ruimte in. Bijkomend voordeel is dat je minder snel last hebt van oxidatie.
Door vaker te brouwen met een installatie zul je een beter bier krijgen, maar dat betekent niet dat je eerste bier een fiasco hoeft te worden. Het een en ander ligt ook aan degene die bij jullie gaat brouwen.

Dank voor de reactie,

Plaats is niet per se een probleem, daarvoor hebben we nog meerdere opties. Denk eerder het budget, ik had zelf tussen de 20.000 en 25.000 ingecalculeerd. Het liefst maak ik inderdaad een vrij grote batch. 1 à 2 brouwdagen per week is echt het maximum. Maar dan kom je natuurlijk automatisch in een duurder segment, dus daar moet ik nog een middenweg in vinden. Eerste keer zal zeker niet perfect zijn, maar als klanten het bier weg gaan schudden dan is het natuurlijk niet verkoopbaar. Is het een idee om met kleine batches van 20 liter te oefenen? Of krijg je toch grote smaakverschillen als je hetzelfde recept gaat opschalen?

seed7

Citaat van: Barbier op 24-03-2023  19:23 uDenk eerder het budget, ik had zelf tussen de 20.000 en 25.000 ingecalculeerd.

Een complete brouwerij kost je ongeveer een ton (iedereen kan het 'goedkoper' maar houdt een meer dan lege knip over). Het is (veel) meer dan een maischvat en nog een paar ketels. De bieruitstoot van de brouwerij maakt daarbij niet heel veel uit tussen de ~500 en 2000l. De kosten zitten niet in de RVS vaten, maar in de periferie. Pompen, slangen, koppelingen, besturing, afvulapparatuur (ook voor fusten of tap_tanks), veiligheidsvoorzieningen, nutsaansluitingen, zonnepanelen, koelapparatuur, voedselveilige ruimteinrichting etc.

Als je een cafe hebt en je hebt werkzame uren over (een brouwsel kost je twee en een halve werkdag), doen. Het is de beste manier om er een paar centen aan over te houden. Beperk je tot een enkel (wissel) bier.

ingo

beun

Citaat van: Barbier op 24-03-2023  18:42 uDank voor de reactie,

Hier heb ik inderdaad over nagedacht, maar dan voelt het toch iets minder als eigen gebrouwen bier. En rond maart volgend jaar bestaan we 10 jaar en dan zou ik wel graag een jubileumbier willen serveren. De "brouwerij" komt waarschijnlijk ook bij ons pand, dus het is dan ook een visitekaartje voor de gasten.

Een agp aanvragen kost tijd...veel tijd als het tegenzit. Dan is een jaar om een brouwerij te financieren, op te bouwen en dan natuurlijk nog een bier brouwen redelijk krap. Zal een hele opgave worden...

Jacques

Citaat van: Barbier op 24-03-2023  19:23 uIs het een idee om met kleine batches van 20 liter te oefenen? Of krijg je toch grote smaakverschillen als je hetzelfde recept gaat opschalen?

Oefenen op kleine schaal is natuurlijk altijd goed. Maar houd er wel rekening mee dat je altijd met een andere installatie brouwt als je opschaalt. De smaak van je uiteindelijke bier wordt door heel veel factoren bepaald. Je installatie is een belangrijke.

CeesM

Citaat van: Barbier op 24-03-2023  19:23 uIs het een idee om met kleine batches van 20 liter te oefenen? Of krijg je toch grote smaakverschillen als je hetzelfde recept gaat opschalen?
Is het voor 20 liter wel de moeite waard om aan alle eisen te voldoen om het bier tegen betaling (verkopen) te schenken?

De Hopman

Ja, zeker! Een grotere installatie is altijd anders dan een kleine, maar er komt zoveel meer bij brouwen kijken dan een recept verzinnen en een beetje gaan maischen. Kleine batches zijn ideaal om het proces van brouwen te leren kennen en om alle aspecten uit te proberen. Schroten, waterbewerking, invloed van gist, etc.
Daarnaast is het ook gewoon een erg leuke hobby.
Het klinkt heel leuk om een brouwerij te starten, en ik denk dat menig hobbybrouwer na een goed gelukt biertje wel eens droomt om zijn bier in een café te schenken of bij de slijter op het schap te zien staan, maar zodra je serieus geld voor je bier gaat vragen moet je ook de zekerheid hebben dat je iets goeds schenkt. Én dat het bier de volgende keer dat je gasten hem bestellen net zo smaakt als de maand ervoor. Dat kost serieus ervaring.
Je hebt natuurlijk het voordeel van een café, dus een afzetmarkt heb je al wel, maar ik denk dat een jaar om alles te realiseren erg krap is, zeker gezien de schaal en het budget.

Je zou kunnen beginnen met een eenvoudige Brewmonk of vergelijkbaar voor 30 liter. Het proces leren kennen en ervaring opdoen. Mocht het smaken kun je je gasten mooi als testpanel gebruiken.
Vervolgens opschalen naar 100 liter, dat is wel betaalbaar denk ik. Gewoon elke week een dagje inplannen, lekker brouwen, en steeds een wisselbier op tap (als het te zuipen is tenminste). Als dat goed aanslaat, kun je altijd nog opschalen naar een serieuze brouwerij.

hansHalberstadt

Je hebt helemaal geen installatie nodig van 65000 euro. ik kan 60 liter brouwen met een installatie van nog geen 1000 euro. Als je elke week hetzelfde bier brouwt dan heb je met 4 of 5 brouwsels en de nodige basis-ervaring wel een stabiel bier. Ik ken iemand die 500 liter brouwt commercieel in zijn kelder inclusief accijns goederenplaats. Idem voor een andere collega die een apart huisje in de tuin heeft ingericht voor ik meen 100 liter op dezelfde manier. Dus het kan gewoon voor een haalbaar budget. Maar dan heb je niet zo'n blingbling standaard opstelling van 65000 euro.     

De Hopman

Citaat van: hansHalberstadt op 25-03-2023  07:34 uJe hebt helemaal geen installatie nodig van 65000 euro. ik kan 60 liter brouwen met een installatie van nog geen 1000 euro. Als je elke week hetzelfde bier brouwt dan heb je met 4 of 5 brouwsels en de nodige basis-ervaring wel een stabiel bier. Ik ken iemand die 500 liter brouwt commercieel in zijn kelder inclusief accijns goederenplaats. Idem voor een andere collega die een apart huisje in de tuin heeft ingericht voor ik meen 100 liter op dezelfde manier. Dus het kan gewoon voor een haalbaar budget. Maar dan heb je niet zo'n blingbling standaard opstelling van 65000 euro.

Het kan natuurlijk zeker goedkoper als je een beetje rond gaat kijken en zelf gaat knutselen, maar die installatie van 65.000 is vooral om een beetje een idee te geven aan welke bedragen je ongeveer moet denken. Dat mensen niet denken dat je er met 2000,- bent.
Nou heeft de topicstarter een budget van 25.000,-, al een stukje hoger dan verwacht, en misschien kun je daar best een eind mee komen als je creatief bent.

60 liter is natuurlijk totaal niet vergelijkbaar met 500 liter, dus die vergelijking is niet echt nuttig. Weet je toevallig hoe de opstelling van die kennis eruit ziet, en wat dat gekost heeft?

hansHalberstadt

Citaat van: De Hopman op 25-03-2023  08:08 u60 liter is natuurlijk totaal niet vergelijkbaar met 500 liter, dus die vergelijking is niet echt nuttig. Weet je toevallig hoe de opstelling van die kennis eruit ziet, en wat dat gekost heeft?

Niet precies wat het gekost heeft, maar hij heeft het samengesteld uit goedkope 2e hands spullen en wat laswerk gedaan. Als je zoekt op rvs ketel 200 liter 2dehands dan is er heel veel goedkoop spul te koop.

hansHalberstadt

De Hopman

De Hopman

Maar goed, wat het precies gaat kosten is lastig te zeggen. De verschillen in installaties zijn erg groot, en als je 2ehands iets moois kunt vinden scheelt dat een stuk. Maar de belangrijkste boodschap is hier denk ik dat het aan te raden is om eerst genoeg ervaring op te doen. Wanneer je een goed en stabiel bier kunt brouwen wat ook goed in de smaak valt op bijvoorbeeld wedstrijden, dan kun je gaan opschalen.
En de andere belangrijke boodschap is dat dit soort zaken altijd meer kost dan je van tevoren denkt, zowel in geld als tijd.

pivo

Misschien hetzelfde wat ik heb, deze hoeveelheden zijn geen probleem .
De kosten vrij laag.
Ziet er mooi uit.
voordeel ,weinig werk en ik laat het bier in de tanks zitten en tap rechtstreeks uit het vat.
Geen gedoe met vaten ,of flessen vullen.
altijd gekoeld.
als je even zoekt zie je een foto van mijn installatie op dit forum.

hansHalberstadt

Citaat van: De Hopman op 25-03-2023  08:38 uReken je die 7500,- verzendkosten ook nog even mee  ;D
Het ging om gevoel voor verhouding van volumes versus kosten, niet om het ding te bestellen in China.

hansHalberstadt

Citaat van: pivo op 25-03-2023  09:01 uals je even zoekt zie je een foto van mijn installatie op dit forum.
Deze?
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=656181

Barbier

Dank voor alle reacties

Ik wil het brouwen zelf zeker niet onderschatten dus als ik alle reacties lees is het verstandig om misschien iets kleiner te beginnen en pas op te schalen als het bier in de smaak valt. Ik dacht dat ik kleine batches wel per fles zou kunnen verkopen voor de liefhebber om te proberen. Maar dan moet je natuurlijk alsnog aan alle regels voldoen dus daar moet ik mij dan toch nog even in verdiepen. Nadeel vind ik wel dat als ik bijvoorbeeld met 50 liter per batch zou werken en ik wil 200 liter per maand om te starten dan moet ik 4 keer brouwen voor 1 soort (dat gaat nog) maar dan heb ik ook 4 vergistingstanks nodig en in het begin misschien best wel wat smaakverschil per batch. En wil ik nog een soort kom je al meteen op 8 keer brouwen.

Barbier

Citaat van: pivo op 25-03-2023  09:01 uMisschien hetzelfde wat ik heb, deze hoeveelheden zijn geen probleem .
De kosten vrij laag.
Ziet er mooi uit.
voordeel ,weinig werk en ik laat het bier in de tanks zitten en tap rechtstreeks uit het vat.
Geen gedoe met vaten ,of flessen vullen.
altijd gekoeld.
als je even zoekt zie je een foto van mijn installatie op dit forum.

Ziet er heel goed uit. Hoeveel liter kun je max per keer brouwen? En hoeveel kost zo'n opstelling ongeveer als dat ik vragen mag? Misschien ook nog een tip over waar ik op moet zoeken om een vergelijkbare opstelling te kopen?

hansHalberstadt

Citaat van: Barbier op 25-03-2023  10:29 u4 keer brouwen voor 1 soort (dat gaat nog) maar dan heb ik ook 4 vergistingstanks nodig en in het begin misschien best wel wat smaakverschil per batch. En wil ik nog een soort kom je al meteen op 8 keer brouwen.
Als je kijkt naar brouwerijen dan zie je dat het grootste deel van de ruimte ingenomen wordt door gistingstanks. Je kunt elke dag brouwen, maar jet gisten duurt 2-3 weken. Dus inderdaad meer tegelijk brouwen of meer gistingstanks. En als je nog niet zoveel ervaring hebt eerst veel thuis brouwen totdat je in staat bent om constante kwaliteit te leveren. Brouw maar eens 5 x hetzelfde bier.

pivo

Citaat van: Barbier op 25-03-2023  10:32 uZiet er heel goed uit. Hoeveel liter kun je max per keer brouwen? En hoeveel kost zo'n opstelling ongeveer als dat ik vragen mag? Misschien ook nog een tip over waar ik op moet zoeken om een vergelijkbare opstelling te kopen?
Ik kan maximaal 100 liter brouwen, met de deksel op een kier om het schuim niet te laten overlopen.
En links zijn 2 x 100 liter tanks die gekoeld en onder druk blijven.
Totaal zat ik op de 14K, moest wel hier meteen een nieuwe koeling laten installeren/repareren.
Heb hem uit China geïmporteerd.
Het liefst zou ik zelf een kleinere kopen, voor mij toch een beetje te groot.

PDGRRR

Citaat van: pivo op 25-03-2023  12:08 uHet liefst zou ik zelf een kleinere kopen, voor mij toch een beetje te groot.

Ik zie hier een kans voor je, @Barbier! ;)

seed7

Citaat van: Barbier op 25-03-2023  10:29 u[...]Nadeel vind ik wel dat als ik bijvoorbeeld met 50 liter per batch zou werken en ik wil 200 liter per maand om te starten dan moet ik 4 keer brouwen voor 1 soort (dat gaat nog) [...]

Heb je zoveel tijd over? Terwijl jij brouwt, kun jij geen bier verkopen. 50 liter brouw je in 4-6 uur. Dat is twee werkdagen in de week voor alleen brouwen. Dan moet je nog afvullen, tussendoor proeven, misschien overpompen naar een lagertank, schoonmaken....

Ga het hele traject eens van achter naar voren door. Hoe ga je tappen? Vanuit een tank? Vanuit een fust. 200l tanks zijn zeldzaam en duurder dan 1000l tanks. Vanuit fust? Hoeveel eigen fusten heb je nodig? Je zegt terecht dat je een week plus een week op voorraad moet hebben, dan moet je nog eens afvullen, daarmee kom je op ~30 fusten. Ga je op fust carboniseren of in een carbonisatie tank? In het laatste geval heb je een extra tank nodig. (Meer en meer brouwers gebruiken een carbonisatie tank ondanks dat ze conische vergisters hebben. Het geeft controle). Zo ga je stap voor stap naar je mout inkoop. Zo vogel je uit wat je nu werkelijk nodig hebt en vooral hoeveel ruimte je nodig het. Als je 120m2 nodig hebt, levert dat als brouwerij meer op dan als kleine feestzaal? Kortom, trek er veel tijd voor uit om je plan uit te werken en op papier te zetten.

Tip: Het brouwhuis is het minst interessante stukje om veel geld in te stoppen. Uiteindelijk draait het allemaal om de logistiek.

ingo

Dantel

Hallo Barbier,

Wij zijn ongeveer 3 jaar geleden begonnen met onze Nano Brouwerij.
Brouw capaciteit 100 liter, en 2 druk tanks van 100 liter en 2 van 200 liter, met mantel koeling en verwarming, een Rital industriële koeling met koel capaciteit van 10 kW.
Wij hebben dan wel geen kroeg, maar verkopen het aan verschillende (top) restaurants en aan de lokale supermarkt.
Nu is het zo ik woon in Zwitserland waar wetgeving en regels wat anders zijn en kosten wat hoger liggen. Neem niet weg dat een Nano brouwerij starten eigenlijk overal hetzelfde is, als het om het brouwen gaat.

Ons heeft tot nu toe rond de 50.000 euro gekost. Installatie en de uren die erbij komen, om alles aan te passen hoe je het wilt hebben, omgerekend in nl  maatstaven , conform de big mac index.
Overigens alles betaald met privégeld, dus geen lening credit o.i.d.

Ik denk dat je eerst eens moet kijken wat je budget is en of je er ruimte voor hebt.
En je installatie aanpassen op je budget.

Je mag me ook rustig een PB-tje sturen.

Overigens werken mijn vrouw en ik allebei fulltime, zij als Fysio en ik als international service engineer in de precisie machinebouw, wat inhoudt vrijdagavond terug uit Azië  zaterdag brouwdag , maandag weer naar Duitsland, Frankrijk of Italië.  Of omgekeerd.

Grüss

Dantel

Citaat van: hansHalberstadt op 25-03-2023  07:34 uJe hebt helemaal geen installatie nodig van 65000 euro. Ik kan 60 liter brouwen met een installatie van nog geen 1000 euro. Als je elke week hetzelfde bier brouwt dan heb je met 4 of 5 brouwsels en de nodige basiservaring wel een stabiel bier. Ik ken iemand die 500 liter brouwt commercieel in zijn kelder inclusief accijns goederenplaats. Idem voor een andere collega die een apart huisje in de tuin heeft ingericht voor ik meen 100 liter op dezelfde manier. Dus het kan gewoon voor een haalbaar budget. Maar dan heb je niet zo'n blingbling standaard opstelling van 65000 euro.     

Het is de vraag natuurlijk of je de uren die aan het brouwen besteed moet betalen, of dat het liefdadigheid is. Natuurlijk kun je met een 60 liter installatie 500 liter heel goed bier brouwen, vraag is of dat economisch interessant is. Een grotere installatie die wat kost is natuurlijk een rib uit je lijf, voordeel is wel dat die hun waarde behouden. Die kun je voor je boekhouding (belasting) in moordend tempo afschrijven, waardoor die voor -0- in de boeken staat, echter de marktwaarde heeft ie nog steeds.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-03-2023  08:33 uJe kunt wel iets zeggen over kosten versus volume.

De installatie die je hebt, is slechts een klein stukje van de kosten.
De grootste kostenpost is tijd. Je kunt als ondernemer zelfbrouwen, maar dan ben je minder tijd bezig met je echte bedrijf. En laten brouwen door een brouwer die je inhuurt om ter plekke te brouwen kost ook veel. Vandaar dat een grotere en meer professionele installatie qua kosten interessanter kan zijn dan een grote pan.

Hobbybrouwers rekenen hun tijd niet, natuurlijk want zij zijn bezig met een hobby. Bij een commercieel bedrijf ligt dat anders. Een installatie met meer automatisering is in aanschaf prijzig. Door besparing op tijd nodig voor de bediening van de installatie kun je dat terugverdienen.

[edit] Ik zie dat anderen op soortgelijke wijze hebben gereageerd. [/edit]

beun

ik zou je kostbare tijd liever besteden aan het op kleine schaal ontwikkelen en proefbrouwen van nieuwe smaken. als een recept goed is en het lukt je om het 1 op 1 te vertalen naar een groter brouwvolume dan kun je veel beter huurbrouwen... 1e keer 500 liter, gaat die goed dan 1000 of meer per keer. Dat geeft rust en de tijd die je bespaart kan je steken in de verkoop in je café, marketing en het brouwen van nieuwe proefbrouwsels.

Barbier

Ik vond op een website de Brewtools B150pro Brewing System voor 3100 euro dit lijkt mij relatief weinig? Of zie ik iets over het hoofd? Heb verschillende brouwketels voor 100 liter gezien en die beginnen meestal bij 10.000. Uiteraard komen daar nog de kosten van vergistingsvaten en ander materiaal bij maar dan heb ik wel grote batches en zou ik in theorie met 3x brouwen per maand voldoende hebben.

Barbier

Citaat van: Jacques op 25-03-2023  21:32 uDe installatie die je hebt, is slechts een klein stukje van de kosten.
De grootste kostenpost is tijd. Je kunt als ondernemer zelfbrouwen, maar dan ben je minder tijd bezig met je echte bedrijf.
Wij zijn maandag en dinsdag gesloten dus dan heb ik wel tijd om te brouwen en je bent ook niet constant bezig tijdens het brouwen dus tussendoor kan ik prima de administratie bijwerken.

Barbier

Citaat van: beun op 25-03-2023  21:48 uik zou je kostbare tijd liever besteden aan het op kleine schaal ontwikkelen en proefbrouwen van nieuwe smaken. als een recept goed is en het lukt je om het 1 op 1 te vertalen naar een groter brouwvolume dan kun je veel beter huurbrouwen... 1e keer 500 liter, gaat die goed dan 1000 of meer per keer. Dat geeft rust en de tijd die je bespaart kan je steken in de verkoop in je café, marketing en het brouwen van nieuwe proefbrouwsels.

Ik ben nu inderdaad aan het denken om een vast biertje (een standaard blond biertje bijvoorbeeld) bij een huurbrouwerij te laten brouwen en dan brouw ik zelf een aantal andere biertjes in kleinere batches om zo uiteindelijk tot een goed en uniek recept te komen dat ik dan uiteindelijk misschien in grotere oplages kan verkopen buiten ons café.

Snelbier

Je bent niet de eerste, forum staat er vol mee als je weet waar te zoeken.
Zia oa https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=36699.msg555316#msg555316 .
Mooi voorbeeld van een ervarener thuis/hobby-brouwer mét gegarandeerde afzet die het toch niet ziet zitten, na wat rekenwerk.
Ik laat deze vaker zien aan bierliefhebbers die denken dat thuisbrouwen geld oplevert.
De schellen vallen van de ogen.. In gunstigste geval word je er minder arm van :weetniet:
Als je 'commercieel' gaat kan je het NIET meer als hobby/liefhebberij zien.
De uurtjes die jij 'hobbiet' gaan ten koste van je bedrijf, je vaste inkomen.
Weet waar je aan begint, reken je niet rijk. Huurbrouwen zou mijn optie zijn voor jubileumbier..
Succes, Snelbier

pivo

Als ondernemer, is het zooo herkenbaar.
Bij mij staat hij om mooi te zijn, en het is een leuk gespreksthema.
In Praag hebben ze ook een kleine staan in de kroeg, trekt klanten en je praat eens over wat anders.
Als ik de adviezen van RoodeLeeuwVenlo  lees, is er geen droog brood mee te verdienen.
Heel misschien als je toch tijd over hebt, tussen het bier tappen door.
En het bier voor de klanten direct uit de tank komt.
Ik lees dat in Nederland een biertje, niet alleen de kleur heeft van goud, maar dit ook kost.....
Anderzijds, de kosten voor personeel etc. extreem.
Ik heb hier ook nog een koffie branderij voor de lol, als ik naar de kosten kijk, vele malen meer rendabeler.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 27-03-2023  00:20 uJe bent niet de eerste, forum staat er vol mee als je weet waar te zoeken.
Zia oa https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=36699.msg555316#msg555316 .
Mooi voorbeeld van een ervarener thuis/hobby-brouwer mét gegarandeerde afzet die het toch niet ziet zitten, na wat rekenwerk.

Toch heeft Louis het uiteindelijk gewaagd. Niet op de plek van zijn café. Maar op een andere locatie waar meer ruimte is en het wat grootser aangepakt kon worden.
Commercieel brouwen met een kleine installatie lijkt leuk omdat de kosten voor de installatie beperkt zijn. Maar een wat grotere installatie is toch rendabeler omdat je zo de personeelskosten kunt drukken.

Zie http://www.brouwerijdeklep.nl/

De Hopman

Leuk om te lezen!
Maar je ziet hier dus wel precies terug wat hij in zijn topic altijd verkondigd heeft: je moet het gelijk groot aanpakken om het rendabel te krijgen. Ze zijn nu met 3 man: een brouwer, chef verkoop, en louis zelf.
Een kleine installatie naast het café is dus inderdaad niet rendabel.

Eigenlijk kun je dus het beste brouwen maar gewoon als hobby blijven zien, en eventuele verkoop zien als een manier om je hobby te bekostigen. Met brouwen je boterham verdienen is niet onmogelijk, maar zeer zeker niet eenvoudig.  ;)

Barbier

Ik ga er ook niet vanuit dat het verkopen van het bier een groot deel van onze inkomsten zullen worden daar is het mij ook totaal niet om te doen. Ik hoop vooral dat het extra mensen naar ons café brengt en voor ons dorp op dit moment iets unieks te doen want er word hier nog geen eigen bier gebrouwen. Een ander doel is om apartere bieren te kunnen verkopen zoals bijvoorbeeld een sour ipa. Op dit moment beginnen die bieren bij 3 euro inkoop dat is gewoon niet verkoopbaar omdat je dan al gauw 6 euro moet vragen.

Barbier

Citaat van: Snelbier op 27-03-2023  00:20 uJe bent niet de eerste, forum staat er vol mee als je weet waar te zoeken.
Ik laat deze vaker zien aan bierliefhebbers die denken dat thuisbrouwen geld oplevert.
De schellen vallen van de ogen.. In gunstigste geval word je er minder arm van :weetniet:
Weet waar je aan begint, reken je niet rijk. Huurbrouwen zou mijn optie zijn voor jubileumbier..
Succes, Snelbier
Ik kan deze pagina niet openen op de een of andere manier.

Dantel

Succes, Snelbier

Klopt helemaal ,dat wat wij brouwen (ongeveer 500-800 liter per maand)  wordt je niet rijk van, je houdt er wat aan over
We zijn commercieel geworden  daarmee we het kunnen en mogen verkopen en das leuk .
Hier in Zwitserland ligt het omslag punt rond de 10 hectoliter per week dat je er van zou kunnen leven.

Barbier

Citaat van: Barbier op 26-03-2023  17:03 uIk vond op een website de Brewtools B150pro Brewing System voor 3100 euro dit lijkt mij relatief weinig? Of zie ik iets over het hoofd? Heb verschillende brouwketels voor 100 liter gezien en die beginnen meestal bij 10.000. Uiteraard komen daar nog de kosten van vergistingsvaten en ander materiaal bij maar dan heb ik wel grote batches en zou ik in theorie met 3x brouwen per maand voldoende hebben.
Is er iemand die hier iets nuttigs over kan vertellen? Ik ben het serieus aan het overwegen namelijk. Dan zou ik 600 liter per maand kunnen brouwen met 1 brouwdag per week met een investering van ongeveer 7 a 8 duizend euro dat lijkt mij toch niet veel? Of vergeet ik iets?

Dantel

Citaat van: Barbier op 27-03-2023  17:21 uIs er iemand die hier iets nuttigs over kan vertellen? Ik ben het serieus aan het overwegen namelijk. Dan zou ik 600 liter per maand kunnen brouwen met 1 brouwdag per week met een investering van ongeveer 7 a 8 duizend euro dat lijkt mij toch niet veel? Of vergeet ik iets?

Brewtools op zich is  een goed Produkt ik ken iemand die heeft de B80 en is er erg tevreden mee.
Alleen met het Sudhaus ben je er niet , je zult ook vergistingsmogenlijkheden moeten hebben, en eventueel koeling/verwarming. Kegs/flessen.CO2, iets om het bier mee af te vullen , vooral als het al gecarboniseerd is .
Je wilt er  1 dag per week voor  vrijmaken 4x150 is inderdaad 600 liter per maand , wanneer ga je afvullen en hoe ga je afvullen (dat neemt naar verhouding  de meeste tijd )
ik vind het op zich een  leuk idee , maar ik denk dat je het iets te rooskleurig ziet
Voor 7 a 8 duizend euro ga je dat denk ik niet redden.

peterw

Citaat van: Barbier op 27-03-2023  17:21 uIs er iemand die hier iets nuttigs over kan vertellen? Ik ben het serieus aan het overwegen namelijk. Dan zou ik 600 liter per maand kunnen brouwen met 1 brouwdag per week met een investering van ongeveer 7 a 8 duizend euro dat lijkt mij toch niet veel? Of vergeet ik iets?
Ik heb je een PB gestuurd.

Jacques

Citaat van: Barbier op 27-03-2023  17:15 uIk kan deze pagina niet openen op de een of andere manier.

Dat komt omdat je nog niet voldoende berichten geplaatst hebt om toegang te krijgen tot dat board.

Snelbier

Citaat van: Dantel op 27-03-2023  17:35 uBrewtools op zich is  een goed Produkt ik ken iemand die heeft de B80 en is er erg tevreden mee.
Alleen met het Sudhaus ben je er niet , je zult ook vergistingsmogenlijkheden moeten hebben, en eventueel koeling/verwarming. Kegs/flessen.CO2, iets om het bier mee af te vullen , vooral als het al gecarboniseerd is .
Je wilt er  1 dag per week voor  vrijmaken 4x150 is inderdaad 600 liter per maand , wanneer ga je afvullen en hoe ga je afvullen (dat neemt naar verhouding  de meeste tijd )
ik vind het op zich een  leuk idee , maar ik denk dat je het iets te rooskleurig ziet
Voor 7 a 8 duizend euro ga je dat denk ik niet redden.

Kookvolume 150 L. Verkoken ruim 10%, dus maar ~130L naar gistvat. Scheelt een slok op een borrel  >:( .
  Minder volume dan gedacht, dus lager rendement van je investering.
Vermogen 6000 W.  Extra stroomgroep of verzwaring nodig? Kostenpostje...

Zie eerdere opmerkingen over extra benodigdheden en kosten. Zet goed op rij wat je precies nodig hebt, en wat het mag kosten.
Het beruchte Zwarte Gat: slangen, koppelingen, pompjes, spoelbak, warmwater-boilertje etc vergist iedereen zich in, ik ook nog steeds (als kleine hobby-brouwer).
Electriciteit uitbreiden kan aardig aantikken qua kosten. En NIET altijd mogelijk of haalbaar.

Je lijkt vastbesloten. Niks mis mee, maar laat je niet in het zwarte gat zuigen. Blijf rekenen.
Succes, Snelbier

De Hopman

Citaat van: Snelbier op 28-03-2023  15:28 uHet beruchte Zwarte Gat: slangen, koppelingen, pompjes, spoelbak, warmwater-boilertje etc vergist iedereen zich in, ik ook nog steeds (als kleine hobby-brouwer).

Zeg dat wel ja. De Brewmonk kostte me een slordige 400 euro, maar toch is dat maar een fractie van de totale uitgaven aan deze hobby geweest. Waar dat geld allemaal gebleven is..?  :weetniet:

Kijk ook vooral naar je ruimte. De ketels, slangen, vaten en andere spullen denken mensen vaak wel aan, maar is je beoogde ruimte wel helemaal op orde? Als je daar nog een tegelvloertje wilt, een mooi RVS werkblad, of bijvoorbeeld een afzuigkap dan gaat dat ook aardig in de papieren lopen.

Maar waar een wil is, is een weg, dus laat je zeker niet tegenhouden! Reserveer alleen een groot genoeg potje 'onvoorzien' ;)

Frits1980

Ik ben recentelijk begonnen met brouwen. 40 liter ketel (Grainfather) lijkt duur ruim 1000 euro. Maar in totaal was de investering iets meer dan 4000 euro. Dus ik kan ook beamen dat vooral de extra's veel geld kosten.

CeesM

Citaat van: Frits1980 op 28-03-2023  16:57 uIk ben recentelijk begonnen met brouwen. 40 liter ketel (Grainfather) lijkt duur ruim 1000 euro. Maar in totaal was de investering iets meer dan 4000 euro. Dus ik kan ook beamen dat vooral de extra's veel geld kosten.
We kunnen een topic beginnen over:"Wat heeft jouw Brouwinstallatie allemaal gekost?. ;)

Frits1980

Dat kan zeker, ik heb een heel Excel sheet met de kosten. :)

Hai

Nemen jullie ook alle bijkomende kosten mee zoals vergunningen (gemeente, douane, accijnzen..............) uit ervaring weet ik dat verrassend veel kosten bijkomen. De hele wereld om je heen wil aan je verdienen.

Jan de Graaff

Citaat van: Hai op 29-03-2023  13:09 uNemen jullie ook alle bijkomende kosten mee zoals vergunningen (gemeente, douane, accijnzen..............) uit ervaring weet ik dat verrassend veel kosten bijkomen. De hele wereld om je heen wil aan je verdienen.
Precies! Ook zaken als bestemmingsplan, omgevingsvergunning, millieumelding... Wat er allemaal niet bijkomt, zeg!
De KvK heeft er ook een pagina aan gewijd: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/bedrijf-starten/startsituaties/starten-met-een-bierbrouwerij/
Tussen 2017 en 2022 is het aantal ingeschreven brouwerijen meer dan verdubbeld! Kennelijk vonden zij het toch handig om met zo'n groei hier een aparte pagina voor te maken.

Wijbrouwers

Bij ons is de kogel door de kerk en wij zijn inmiddels ingeschreven als handelaar in alcoholische dranken. Oftewel, wij mogen huurbrouwen. In de praktijk wordt het brouwen op een andermans installatie zodat zij het accijnsgedeelte etc doen en wij de bier verkopen. Niet om er rijk van te worden maar om op een legale manier onze bieren te verkopen.

Natuurlijk willen we de komende jaren dat de brouwerij zoals we die nu hebben officieel wordt zodat we ook de brouwsels daar uit kunnen verkopen.

Nou hebben we ons al ingelezen in wat er nodig is en het meeste is wel duidelijk.
Accijns goederen plaats, bestemmingsplan wijziging zijn duidelijk. Omgevingsvergunning is bij ons niet meer nodig sinds 1 januari dus ook daar geen problemen.

Het grootste vraagteken wat wij hebben is de hygiënecode. Die kan je krijgen via Craft, maar dat kost je minstens 275 euro per jaar aan lidmaatschap. Of je kan zelf een HACCP-voedselveiligheidsplan opstellen.
Dat plan zelf is niet de grootste vraag, de naleving wel.
Wat ons bijstaat is dat de NVWA zeer streng is. Echter, tijdens bezoeken aan vele brouwerijen (en bijvoorbeeld ook te zien in de laatste BrouwTV) lijkt de controle helemaal niet zo streng.

Wie heeft er ervaring met het traject om een brouwerij te starten en kan hier meer over zeggen.
Tips om dit traject goed voor te bereiden zijn ook welkom.

Bvk1983

Citaat van: Wijbrouwers op 18-07-2023  15:41 uBij ons is de kogel door de kerk en wij zijn inmiddels ingeschreven als handelaar in alcoholische dranken. Oftewel, wij mogen huurbrouwen. In de praktijk wordt het brouwen op een andermans installatie zodat zij het accijnsgedeelte etc doen en wij de bier verkopen. Niet om er rijk van te worden maar om op een legale manier onze bieren te verkopen.

Is het altijd nodig om jezelf hier voor in te schrijven? Hier in de regio is een huurbrouwer die in kleine volumes kan brouwen. Lijkt me best leuk om daar een keer eenmalig iets te laten brouwen wat ik dan hier lokaal bij de slijterijen neer zou kunnen zetten maar als een KvK daarvoor ook verplicht is, is de lol er al wel een beetje af.

Jacques

Citaat van: Wijbrouwers op 18-07-2023  15:41 uDie kan je krijgen via Craft, maar dat kost je minstens 275 euro per jaar aan lidmaatschap.

Ik adviseer elke kleine Nederlandse commerciële brouwer om lid te worden van CRAFT. Het is een goede branchevertegenwoordiger, die opkomt voor haar leden. Jaarlijks organiseren ze een conferentie en als lid van de club kun je die gratis bezoeken. Je leert daar altijd veel én je kunt ervaringen uitwisselen met andere commerciële brouwers.

Jan de Graaff

Citaat van: Bvk1983 op 18-07-2023  15:57 uLijkt me best leuk om daar een keer eenmalig iets te laten brouwen wat ik dan hier lokaal bij de slijterijen neer zou kunnen zetten maar als een KvK daarvoor ook verplicht is, is de lol er al wel een beetje af.
Als jij gaat handelen in goederen, willen de slijters vast een BTW factuur van je en de belastingdienst wil je die BTW heffen, en ga zo maar door.
Dus ja, dan heb je wel een KvK nodig. Je hebt, als huurbrouwer, in ieder geval niet de rompslomp met de Douane en de Belastingdienst aangaande het maken van accijnsgoederen. Voor eenmalige acties kun je ook kijken of je via de huurbrouwer (een deel van) je batch kunt slijten aan slijters. Die huurbrouwer heeft vast een netwerk (en een KvK inschrijving).

Eriks

Citaat van: Bvk1983 op 18-07-2023  15:57 uIs het altijd nodig om jezelf hier voor in te schrijven? Hier in de regio is een huurbrouwer die in kleine volumes kan brouwen. Lijkt me best leuk om daar een keer eenmalig iets te laten brouwen wat ik dan hier lokaal bij de slijterijen neer zou kunnen zetten maar als een KvK daarvoor ook verplicht is, is de lol er al wel een beetje af.

Je zou nog voor de kor (kleine ondernemers regeling) kunnen gaan, als je het eenmalig doet. Of total niet frequent. Scheelt je een hoop gedoe

De Hopman

Citaat van: Bvk1983 op 18-07-2023  15:57 uIs het altijd nodig om jezelf hier voor in te schrijven? Hier in de regio is een huurbrouwer die in kleine volumes kan brouwen. Lijkt me best leuk om daar een keer eenmalig iets te laten brouwen wat ik dan hier lokaal bij de slijterijen neer zou kunnen zetten maar als een KvK daarvoor ook verplicht is, is de lol er al wel een beetje af.

Hierop voortbordurend: hoe streng is de regel van het ONK dat je geen professionele brouwer mag zijn? Ik zou het inderdaad wel leuk vinden om eens wat bier te verkopen, hetzij in de plaatselijke slijterij, hetzij op een braderie of als geldactie voor scouting. Inschrijven bij de KvK e.d. is duidelijk, maar vervalt mijn recht op deelname aan het ONK in dat geval? Zou ik wel jammer vinden namelijk  ;)

Bvk1983

Citaat van: Eriks op 18-07-2023  23:00 uJe zou nog voor de kor (kleine ondernemers regeling) kunnen gaan, als je het eenmalig doet. Of total niet frequent. Scheelt je een hoop gedoe

Hoe zou dat dan in de praktijk werken? Huurbrouwer (tevens slijter) rekent BTW aan mij, ik koop in incl. BTW dus. Ik verkoop o.a. aan hem (of een ander slijter) en reken geen BTW. Hij koopt dit dus zonder BTW weer in van mij maar verkoopt het weer incl. BTW aan zijn klanten?

hb-lot

Citaat van: Bvk1983 op 19-07-2023  09:35 uHoe zou dat dan in de praktijk werken? Huurbrouwer (tevens slijter) rekent BTW aan mij, ik koop in incl. BTW dus. Ik verkoop o.a. aan hem (of een ander slijter) en reken geen BTW. Hij koopt dit dus zonder BTW weer in van mij maar verkoopt het weer incl. BTW aan zijn klanten?

Jij kan je BTW terugvragen aan de belastingdienst. Er hoeft maar een keer in de keten BTW betaald worden, aan het eind.

Jan de Graaff

Citaat van: Bvk1983 op 19-07-2023  09:35 uHoe zou dat dan in de praktijk werken? Huurbrouwer (tevens slijter) rekent BTW aan mij, ik koop in incl. BTW dus. Ik verkoop o.a. aan hem (of een ander slijter) en reken geen BTW. Hij koopt dit dus zonder BTW weer in van mij maar verkoopt het weer incl. BTW aan zijn klanten?
Iedereen moet BTW afdragen over datgene wat hij/zij/hen toevoegt aan waarde aan het product.
Wat je betaalt aan BTW aan de voorgaande partij in de keten mag je aftrekken van wat je ontvangt aan BTW aan de partij die het van jou koopt. Je BTW afdracht is dus altijd: Ontvangen BTW - Betaalde BTW.

In jouw voorbeeld:
De huurbrouwer betaalt de BTW over de gerst, gist, water en wat al en rekent, naast accijns, BTW aan jou door. Jij betaalt hem de BTW, maar hij kan de BTW die hij betaalt heeft voor de grondstoffen aftrekken van de BTW die hij moet afdragen aan de belastingdienst. Op die manier draagt hij alleen de BTW af over wat hij aan meerwaarde aan de grondstoffen heeft toegevoegd.
Jij verkoopt jouw bier weer aan de slijter en je moet daar BTW over berekenen; jij voegt waarde toe aan het product 'bier', die extra waarde is jouw omzet en daarover moet je BTW betalen. De slijter mag de BTW die hij aan jou betaalt aftrekken van de BTW die hij berekent aan zijn klanten – de slijter voegt immers ook waarde toe aan het product 'bier'.

Je ziet direct het probleem als de slijter geen factuur met BTW krijgt: dan is het duidelijk dat iemand in de keten geen BTW heeft afgedragen en mag worden aangenomen dat deze schakel de BTW die hij/zij/het had moeten berekenen in eigen zak heeft gestoken. Dat is de basis van belastingontduiking en de bron van zwart geld. De slijter kan dan niet anders dan jouw bier ook weer zwart doorverkopen, waardoor de slijter ook de belasting ontduikt en strafbaar wordt.

Voor jou is dat misschien nog wel te overzien, maar voor de slijter voorziet de slijterij in zijn levensonderhoud. En gezien het feit dat contant geld steeds minder gebruikt wordt, is het voor de slijter ook steeds moeilijker om dergelijke producten te verkopen. Omdat het zwart is, kan het alleen met contant geld betaald worden.

Ook als de huurbrouwer in jouw voorbeeld de slijter is en jij zit 'ertussen', dan moet in ieder stap BTW berekent worden. Alleen als er tussen de huurbrouwer en de slijter geen stap zit (één juridische en fiscale entiteit zijn), dan kan over het geheel (consumentenprijs 'bier') BTW afgedragen worden met aftrek van betaalde BTW (grondstoffen).

Als de huurbrouwer jou betaalt voor het gebruik van jouw recept (licentiekosten) en dan zelf het bier brouwt en slijt, dan hoeft er voor het licentiëren van jouw recept geen BTW betaalt te worden tenzij jij een fiscale entiteit hebt opgericht om de licentieopbrengsten van jouw recepten en de administratie daarvan in onder te brengen. Je moet dan wel deze inkomsten aangeven bij je jaarlijkse belastingaangifte.

Een accountant kan je er nog heel veel meer over vertellen.
[Disclaimer]Dit is géén belastingadvies. Altijd zelf zorgen dat de zaken op orde zijn![/Disclaimer]

pivo

Als ondernemer is mijn advies aan iedereen die ook maar iets commercieel wil doen.
Haal in ieder geval je middenstandsdiploma.
Vrij eenvoudig en voorkomt enorme problemen in de toekomst.
Vergeet niet juridisch is de eigenaar verantwoordelijk voor de belastingen etc. en niet de boekhouder.

Fractus

Ik sluit me volledig aan bij pivo. Het lijkt tegenwoordig zo normaal om een eigen bedrijf te starten met al die zzp'ers, maar onderschat niet welke juridische en daardoor financiele risico's je hiermee neemt. Zeker als je een eenmanszaak begint, ben je persoonlijk financieel aansprakelijk. Een schuldeiser kan je bij wijze van spreken uit je huis laten zetten...

Rene Haring

Tip: vergeet geen produkt aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Houdt er rekening mee dat je de premie betaalt net zolang, liefst wat langer, als de tht van je laatst geproduceerde bier. Of check het minimaal bij de brouwer waar je je bier laat brouwen. Maar laat je niet ontmoedigen. KvK inschrijving is peuleschil. Wijzelf zijn 5 jaar geleden gestart met 1 bier recept en deze laten brouwen. Nu hebben we vaak 3 tot 5 bieren beschikbaar in de gemeente Land van Cuijk. Alles laten we brouwen bij gerenommeerde  mikro brouwers in de regio en naast het vele geneuzel ook heel veel lol, vragen, paar festivalletjes en voldoening. Rijk zul je er niet van worden maar het kan kostendekkend zijn.

Wijbrouwers

Citaat van: pivo op 19-07-2023  11:48 uAls ondernemer is mijn advies aan iedereen die ook maar iets commercieel wil doen.
Haal in ieder geval je middenstandsdiploma.
Vrij eenvoudig en voorkomt enorme problemen in de toekomst.
Vergeet niet juridisch is de eigenaar verantwoordelijk voor de belastingen etc. en niet de boekhouder.

Door mijn werk als accountant en financieel adviseur heb ik veel ervaring met het voeren van administraties, inrichten en optimaliseren van bedrijfsprocessen en starten van bedrijven. Dus een middenstandsdiploma is bij ons niet van toepassing. Maar ik vind het wel een hele goeie tip.

Verder is het wat Rene Haring al zegt. Gewoon laten brouwen en er voldoening uit halen. We doen het niet om rijk van te worden, en het hoeft ook niet geheel kostendekkend te zijn. Als we onze bieren maar aan zoveel mogelijk liefhebbers kunnen leveren.

Aeronsje

Hoe is jullie recept vorming proces gelopen? Wanneer denk je in nu echt eens: dit is een speciaal bier dat ik wil verkopen?

Wijbrouwers

Oh dat was voor ons heel simpel. We hadden een aantal recepten bedacht en uiteraard laten proeven aan vrienden en kennissen. Alle feedback was positief. Nou dat vertrouwden we niet.

Dus we hebben meegedaan aan wedstrijden. Toen we kampioen werden met onze quadrupel en 90 punten kregen door de bierkeurmeesters wisten we dat het een goeie bier was. De positieve reacties op dat recept waren dus terecht.

En zo hebben we met al onze recepten meegedaan met de wedstrijden. Alleen de quadrupel scoorde hoge punten. De andere bieren (blond, triple, bock) scoorden middelmatig (60/70 punten). Dus die zijn we iets aan het aanpassen.

Zolang we nog niet verkopen kunnen we nog meedoen aan de hobbybrouw-wedstrijden en kijken of het wat is. Anders maar meedoen met de grote jongens.

Alexander_H

Ik denk dat je wel moet uitkijken met die aanname, de meest verkochte bieren in de winkels zullen niet per se hoog scoren bij bierkeurmeesters, er zit natuurlijk ook een winst aspect op, dat je met gebruikte ingredienten moet kunnen behalen. Als voorbeeld: 10 g/l dryhop is lekker, maar niet rendabel tenzij je je bier voor een hoge prijs kunt afzetten.
Ik merk ook dat het publiek dat pils en "af en toe een blondje" drinkt niet per se warm loopt voor een goed gebrouwen blonde met de beste ingrediënten, omdat ze niet gewend zijn aan die smaak.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.