Tijdsdruk: Kveik Voss vs Lallemand New England

Gestart door Bvk1983, 20-03-2023 19:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Een van mijn inzendingen voor het ONK is niet geworden wat ik er van verwachtte en daarom wil ik hem opnieuw brouwen. Het is een NEIPA die in mijn ogen niet fruitig genoeg is geworden.

Gezien de tijdsdruk, over een week of 3 zou ik de flessen op moeten sturen, wordt de gist keuze wel van belang. Ik heb de keuze tussen Kveik Voss of New England. Met Voss ga ik het zeker redden maar misschien zou ik liever voor New England gaan, als ik dat zou redden.

Ik ga vrijdag brouwen en heb dus ongeveer 2.5 week. Ik heb de mogelijkheid om geforceerd te carboniseren en af te vullen in fles, dus hergisting is niet nodig. Zou ik het redden met New England, of ben ik op Voss aangewezen? Ik kan morgen nog inkopen doen en sta open voor betere alternatieven die snel zijn en voor een fruitige hazy NEIPA kunnen zorgen.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 20-03-2023  19:38 uIk ga vrijdag brouwen en heb dus ongeveer 2.5 week. Ik heb de mogelijkheid om geforceerd te carboniseren en af te vullen in fles, dus hergisting is niet nodig. Zou ik het redden met New England, of ben ik op Voss aangewezen? Ik kan morgen nog inkopen doen en sta open voor betere alternatieven die snel zijn en voor een fruitige hazy NEIPA kunnen zorgen.

Heb je de mogelijkheid om een brouwsel te splitsen? Je kunt dan op 2 paarden wedden.

Voor een sneller vergisting kun je meer gist enten (bijvoorbeeld 2 keer zo veel als aanbevolen) en vergisten aan de bovenkant van de aanbevolen temperatuurrange (22°C dus).

Bvk1983

Citaat van: Jacques op 20-03-2023  21:21 uHeb je de mogelijkheid om een brouwsel te splitsen? Je kunt dan op 2 paarden wedden.

Voor een sneller vergisting kun je meer gist enten (bijvoorbeeld 2 keer zo veel als aanbevolen) en vergisten aan de bovenkant van de aanbevolen temperatuurrange (22°C dus).

Nee die mogelijkheid heb ik helaas niet.

Vergisting en carboniseren ga ik wel redden in 2.5 week. Het zou denk ik vooral gaan om opruimen van bijsmaken.

WLP077 zag ik ook nog voorbij komen, ik lees alleen nog weinig ervaringen m.b.t. benodigde tijd.

hansHalberstadt

Citaat van: Bvk1983 op 20-03-2023  21:34 uHet zou denk ik vooral gaan om opruimen van bijsmaken.
dan gaat het dus om de keuringsdatum en niet om de inleverdatum.

Bvk1983

Citaat van: hansHalberstadt op 20-03-2023  21:41 udan gaat het dus om de keuringsdatum en niet om de inleverdatum.

Dat is waar. Hoeveel tijd zou daar ongeveer tussen zitten?

hansHalberstadt

Er leest vast wel iemand van de organisatie mee die dat kan vertellen.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 20-03-2023  21:34 uNee die mogelijkheid heb ik helaas niet.

Je kunt de Voss gebruiken als je een sinaasappelsmaakje wilt hebben, anders
Citaat van: Jacques op 20-03-2023  21:21 uVoor een sneller vergisting kun je meer gist enten (bijvoorbeeld 2 keer zo veel als aanbevolen) en vergisten aan de bovenkant van de aanbevolen temperatuurrange (22°C dus).

Wijbrouwers

Citaat van: Bvk1983 op 20-03-2023  21:44 uDat is waar. Hoeveel tijd zou daar ongeveer tussen zitten?
De uiterste inleverdatum is 15 april. Dus dat is op zijn vroegst het eerste proefmoment.
Dan heb je dus minstens 3,5 week. Of het genoeg is voor alle smaakjes weet ik niet. Het blijft een gok.

Hopfenfox

Waarom geen cofermentatie? 50-50 zodat je de snelheid van Voss hebt en de smaakjes en troebelheid van New Engeland?

hansHalberstadt

Citaat van: Hopfenfox op 21-03-2023  10:36 uWaarom geen cofermentatie? 50-50 zodat je de snelheid van Voss hebt en de smaakjes en troebelheid van New Engeland?
Wel mooi dat je altijd alleen de som van de positieve eigenschappen hebt. ;)

Hopfenfox

Alleen op dinsdagen, morgen is dit aanbod alweer verlopen  ;D

Maar zonder gekheid, helemaal geen gekke gedachte toch?

De Hopman

Als je eerst de New England pitcht, en na een dag of 3 als het grootste deel van de hoofdvergisting is geweest de Voss toevoegt voor een snelle opruiming? Lijkt me inderdaad geen gek plan.

Ik weet niet wanneer ze gaan keuren, maar volgens mij kon je bij het aanmelden van je bieren aangeven of je een bier had met een langere rijpingstijd, dan wordt hij waarschijnlijk wat later gekeurd. Misschien kun je dat achteraf nog doorgeven.

Bvk1983

Citaat van: De Hopman op 21-03-2023  13:19 uAls je eerst de New England pitcht, en na een dag of 3 als het grootste deel van de hoofdvergisting is geweest de Voss toevoegt voor een snelle opruiming? Lijkt me inderdaad geen gek plan.

Ik weet niet wanneer ze gaan keuren, maar volgens mij kon je bij het aanmelden van je bieren aangeven of je een bier had met een langere rijpingstijd, dan wordt hij waarschijnlijk wat later gekeurd. Misschien kun je dat achteraf nog doorgeven.

Op zich geen gek idee maar dat betekent wel dat de Voss op New England temperatuur gaat vergisten. Kveik zou ik normaliter op 35 graden vergisten voor de fruitige smaak, ik weet niet wat die op lagere temparatuur doet en of hij dan nog zo snel is.

Later keuren ga ik eens nakijken. Ik kan me overigens niet herinneren dat ik er iets over gezien heb bij aanmelden.

De Hopman

Citaat van: Bvk1983 op 21-03-2023  14:37 uOp zich geen gek idee maar dat betekent wel dat de Voss op New England temperatuur gaat vergisten. Kveik zou ik normaliter op 35 graden vergisten voor de fruitige smaak, ik weet niet wat die op lagere temparatuur doet en of hij dan nog zo snel is.

Je zou de temperatuur na het pitchen van de Voss kunnen verhogen. Als de hoofdgisting al grotendeels achter de rug is (zeg 80 à 90%) zal de eventuele smaakafwijking door een te warme New England denk ik wel meevallen. Voss van tevoren even activeren met een starter en op volle activiteit toevoegen, dan neemt hij de gisting snel over denk ik.
Maar.... ik ben hier geen expert in, dus neem mijn denkwijze niet zonder meer voor waar aan ;D

Citaat van: Bvk1983 op 21-03-2023  14:37 uLater keuren ga ik eens nakijken. Ik kan me overigens niet herinneren dat ik er iets over gezien heb bij aanmelden.

Ik kan het nu ook niet terugvinden...
Misschien ben ik in de war met de wedstrijd van Brouwland.

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 21-03-2023  10:36 uen troebelheid van New Engeland?

Voor troebelheid bij een NEIPA is belangrijk zowel 15% haver als 15% tarwe in de stort te hebben...

Hopfenfox

Eens, en de ene keer dat ik met de New England heb gebrouwen is die enorm geklaard. Voor troebelheid kun je beter de Verdant IPA nemen.

Bvk1983

Om zeker te zijn dat bijsmaken op tijd weg zijn ga ik toch voor Kveik Voss. Aandeel vlokken in het recept nog wat verhoogd dus ik denk dat het daar mee gaat lukken.

jurriaanba

Ik ben zelf wel fan van de Verdant IPA strain van Lallemand die gaat ook best hard. Toch vind ik ze vaak wel lekkerder smaken met iets rust. Voss geeft ook een prima NEIPA, gewoon de stort aanhouden zoals hierboven genoemd! Enige nadeel van de Voss is dat hij best droog eindigt dus als je dat niet wilt, dit lijkt me ook een probleem bij het Co-pitchen. en let op je water calcs, je CL lig mooi hooghouden voor vol mondgevoel.

biking rebel

Citaat van: Bvk1983 op 20-03-2023  19:38 uEen van mijn inzendingen voor het ONK is niet geworden wat ik er van verwachtte en daarom wil ik hem opnieuw brouwen. Het is een NEIPA die in mijn ogen niet fruitig genoeg is geworden.

Gezien de tijdsdruk, over een week of 3 zou ik de flessen op moeten sturen, wordt de gist keuze wel van belang. Ik heb de keuze tussen Kveik Voss of New England. Met Voss ga ik het zeker redden maar misschien zou ik liever voor New England gaan, als ik dat zou redden.

Een NEIPA inzenden die niet meer vers is op de keuringsdatum. Grote kans dat het bier ook niet in een koeling bewaard wordt.. Waarom zou je dat willen?

Bvk1983

Citaat van: biking rebel op 23-03-2023  19:36 uEen NEIPA inzenden die niet meer vers is op de keuringsdatum. Grote kans dat het bier ook niet in een koeling bewaard wordt.. Waarom zou je dat willen?

Wat bedoel je? Dat het bier wat "mislukt" is te oud zou zijn bij het keuren?

biking rebel

Citaat van: Bvk1983 op 23-03-2023  20:28 uWat bedoel je? Dat het bier wat "mislukt" is te oud zou zijn bij het keuren?
Dat het nieuwe, nog te brouwen bier, niet meer vers is op de keuringsdatum.

Bvk1983

Citaat van: biking rebel op 23-03-2023  20:46 uDat het nieuwe, nog te brouwen bier, niet meer vers is op de keuringsdatum.

Daar maak ik me eerlijk gezegd echt geen zorgen om.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.