Afzuigen van kookdampen apparatuur ontwerp gevraagd

Gestart door pivo, 12-03-2023 12:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pivo

Wie weet hoe een professionele stoom afzuiging van de brouwketel eruitziet?
Of hoe de verdamper werkt op de deksel van een ketel.

Hier is het elke keer een sauna, en de condens is overal.
Het grootste probleem is de schuimvorming die naar buiten wil, een soort van brandweer spuiteffect, als de deksel gesloten blijft.

Graag zou ik een condensor of iets dergelijks op mijn deksel willen, maar om dit te laten maken, graag uw ideeën?

seed7

Een buis die omhoog gaat en dan met een U-bocht naar beneden. In de dalende buis een watervernevelaar die de stoom doet condenseren. Als je pan goed sluit kan dit onderdruk in de pan veroorzaken. Eventueel schuim wordt dan in de buis gezogen. De onderduk zorgt echter ook dat de stoom vlot wordt afgevoerd.

ingo

CeesM


hansHalberstadt


pivo

De azuiging met een standaard ventilator heb ik al , maar de pvc buis wordt zacht en extreem heet van de stoom.
Misschien dat de oplossing (hansalberstadt)met de miele droger  ventilator een grotere afzuiging creeerd  ICM de deksel meer open.
Citeermaar sinds ik een betere ventilator heb (van oude Miele droger) gebruik ik alleen nog een rechtstreekse afzuigbuis op de ketel. voordeel daarvan is dat je ook dan wat onderdruk krijgt en geen kookdampen meer ruikt, maar een nog groter voordeel is dat er wat koude lucht via de deksel naar binnen stroomt en evt schuim wat er overheen wil koken gelijk neerslaat, dus je heb geen last meer van overkoken. (meestal aan het begin van het koken een probleem) door de grote '' bypass ratio'' lucht en stoom krijg ik ook geen condens in het afvoerkanaal.

Misschien moet ik een flexibele alu buis gebruiken, zodat het pvc niet zacht wordt.
De oplossing met sproeier is ook leuk, maar bij mijn grotere ketel niet haalbaar.

Ook de AliExpress zag ik voorbijkomen, maar geen info of het daadwerkelijk werkt, speciaal bij schuimexplosies in het kookvat.

Mijn dank voor al uw bijdragen.

hansHalberstadt

Die afzuiging met miele droger is inmiddels helaas achterhaald. Er kwam toch teveel condens in het afvoerkanaal. Dus ik ben weer terug bij de nevelcondensor met 3 sproeiers.

Spyro

Citaat van: hansHalberstadt op 13-03-2023  21:49 uDus ik ben weer terug bij de nevelcondensor met 3 sproeiers.
Werken die sproeiers goed op normale waterdruk, of is dat een gesloten systeem (om water te besparen) met een hogedrukpomp oid...? 

hansHalberstadt

Citaat van: Spyro op 14-03-2023  11:07 uWerken die sproeiers goed op normale waterdruk, of is dat een gesloten systeem (om water te besparen) met een hogedrukpomp oid...?
Nee, gewoon waterdruk en zelfs nog een beetje de kraan dichtgeknepen. Ik stel de kraan zo af dat er water van een graad of 80 uitkomt aan de onderkant en de bovenkant waar de afzuiging op zit een graad of 40-50 blijft. Je hebt maar heel weinig afzuiging nodig omdat de stoom condenseert en dus op zich al stoom vanuit de ketel naar binnen zuigt. De afzuiging staat wel vol aan, maar dat is meer om alle warmte die vrijkomt in de ruimte af te voeren van de 8 kW gasbrander.



hansHalberstadt

Citaat van: Spyro op 14-03-2023  11:58 uIk heb even zitten zoeken en kwam op deze terecht:
https://nl.vicedeal.com/products/lage-druk-verneveling-misting-messing-mondstuk-koelwater-mist-spuit-systeem-voor-tuin-watering-verstelbare-water?variant=UHJvZHVjdFZhcmlhbnQ6MTY1MTA0MDA2&gclid=Cj0KCQjwtsCgBhDEARIsAE7RYh278m9GS6N0LpY_k-fZvaxc0wqQXsRd_QPf7Sz9WakFBpUjAy3gsRIaApxcEALw_wcB
Messing is wat degelijker dan plastic, hoewel de praktijk heeft uitgewezen dat de plastic Gardena prima voldoet.
Ik gebruik er 3 boven elkaar zodat je een soort tegenstroomkoeler krijgt. Flow rate van 2 liter per minuut ik weet even niet wat de flowrate van die Gardena spuitjes is, maar schat wel een stuk minder.met 1 ml/s flow kun je ca 250 Watt kookvermogen koelen. Dus dan kun je uitrekenen welke flow je moet hebben voor jouw installatie. Ik heb ca 6000 Watt kookvermogen dus ca 24 ml/s = 1.5 liter per minuut met 3 sproeiers.     

pivo

Hoe langer ik er over nadenk, en hoe meer ik lees, kom ik op het idee om een 2e  gat/aansluiting te maken in de deksel en er met een ventilator koude lucht in te blazen.
Het schuim wordt gekoeld en de damp afgevoerd.
De ventilator hoeft geen warme lucht af te voeren.
Zal meteen even op Ali een aansluiting bestellen.

Jan de Graaff

Hebben jullie die van Kegland ook gezien?
Misschien past die niet 1:1 bij jullie maar kan het wel een inspiratiebron zijn..?

Onderaan de pagina staat een reviewfilmpje van David Heath.

Kegland introduceert die stoom condensator zelf ook in een BrewZilla 35L Gen 4 filmpje. Naar verluidt zou het maar heel weinig water nodig hebben om de mist die de stoom koelt te maken.

PS. Hij lijkt trouwens wel op die van Spike Brewing die @CeesM al eerder linkte, maar dan wel de helft goedkoper.

Spyro

Wat ik mij afvraag is of je bij zulke kleine diameters van die condensers wel voldoende DMS kwijt raakt, is dat geen "weerstand" op de verdamping van je kookketel...?

hansHalberstadt

Citaat van: pivo op 14-03-2023  14:05 uHet schuim wordt gekoeld en de damp afgevoerd.

Het schuim zal wel inzakken, maar de damp blaas je de ruimte in dus daar los je je vochtprobleem niet mee op. grote kans dat er een behoorlijke stoomwolk in de brouwruimte gaat hangen.

Fainceir

Craft Hardware heeft ook een vergelijkbare. https://www.crafthardware.de/en/products/dampfkondensator
Geen ervaring mee hoewel ik er wel over na aan het denken was, af en toe is het best een stoombad. Service van Douglas is in ieder geval perfect.

hansHalberstadt

het valt me op dat al die apparaten een stuk kleiner zijn dan mijn zelfgemaakte versie. Dus kan waarschijnlijk nog wel een optimalisatieslag overheen.

pivo

Citaat van: hansHalberstadt op 14-03-2023  19:11 uHet schuim zal wel inzakken, maar de damp blaas je de ruimte in dus daar los je je vochtprobleem niet mee op. grote kans dat er een behoorlijke stoomwolk in de brouwruimte gaat hangen.
Inderdaad de afvoer zal dan in de oude pvc afvoer afgezogen worden.
Bij mij is het grootste probleem de schuimlaag bij het koken,geeft een boel viezigheid als het overstroomd.
De stoom afvoer zal hopelijk ook minder zijn door de koudere lucht op het schuim.
We zullen het zien.
Leuk om te lezen dat er veel over nagedacht wordt,is dus een algemeen ongemak

Eric v B

Citaat van: pivo op 15-03-2023  08:35 uBij mij is het grootste probleem de schuimlaag bij het koken,geeft een boel viezigheid als het overstroomd.
Zelf schep ik het schuim er altijd in het begin van het koken af.

Jan de Graaff

Citaat van: Eric v B op 15-03-2023  12:26 u
Citaat van: pivo op 15-03-2023  08:35 uBij mij is het grootste probleem de schuimlaag bij het koken,geeft een boel viezigheid als het overstroomd.
Zelf schep ik het schuim er altijd in het begin van het koken af.
Een plantenspuit met gewoon water helpt ook goed. Op zich zijn de eiwitten wel weer gunstig voor de gist later, dus wordt er ook wel gezegd dat je ze er het beste in kunt laten zitten. Maar je hoort net zo vaak dat je ze het beter kunt wegscheppen. Als ik de plantenspuit vergeten ben klaar te zetten, dan schep ik het er ook met een schuimspaan vanaf. David Heath heb ik eens in één van zijn allereerste filmpjes op Youtube het schuim te lijf zien gaan met een plantenspuit met Starsan erin, maar dat snapte ik niet...

Spyro

Gewoon paar druppeltjes schuimstop gebruiken. Ik weet het, het is "weeral" een additief volgens sommigen, maar dan mag je ook geen sterke drank meer nuttigen, want daar gebruiken ze dat ook in, frituurolie en noem maar op, dus gebruiken die handel...  ;D

hansHalberstadt

ik heb hooguit wat schuim aan het begin van het koken. de nevelcondensor zuigt wat koude lucht via de deksel naar binnen waardoor het meeste schuim al neerslaat.

CeesM

Citaat van: Spyro op 15-03-2023  19:27 uGewoon paar druppeltjes schuimstop gebruiken. Ik weet het, het is "weeral" een additief volgens sommigen, maar dan mag je ook geen sterke drank meer nuttigen, want daar gebruiken ze dat ook in, frituurolie en noem maar op, dus gebruiken die handel...  ;D
Ach, als je siliconen in je bier wilt hebben. :-\

Spyro

Citaat van: CeesM op 16-03-2023  16:40 uAch, als je siliconen in je bier wilt hebben. :-\
Die drijft op het oppervlakte na de gisting, dus bij hevelen en dergelijk kan die niet mee in de flesjes, anders, eet je ook frietjes? Dan mag je die ook niet meer eten want daar zit hetzelfde spul in die olie waarin ze gebakken zijn, dus ik zie daar geen probleem in, maar ieder zijn "bange" momenten en beleving ervan hé, misschien lust Alstro die wel...?  >:D

hansHalberstadt


pivo

Citaat van: JanDeGraaff op 15-03-2023  16:08 uZelf schep ik het schuim er altijd in het begin van het koken af.
Een plantenspuit met gewoon water helpt ook goed. Op zich zijn de eiwitten wel weer gunstig voor de gist later, dus wordt er ook wel gezegd dat je ze er het beste in kunt laten zitten. Maar je hoort net zo vaak dat je ze het beter kunt wegscheppen. Als ik de plantenspuit vergeten ben klaar te zetten, dan schep ik het er ook met een schuimspaan vanaf. David Heath heb ik eens in één van zijn allereerste filmpjes op Youtube het schuim te lijf zien gaan met een plantenspuit met Starsan erin, maar dat snapte ik niet...

Ik heb een 100 liter ketel en daar kom je niet in de buurt van de deksel bij een rollende kook.
Het openen doe ik dan met een lange houten roerlepel.
Niet te veel, anders komen er te grote stoomwolken uit.

Wijbrouwers

Citaat van: pivo op 17-03-2023  08:10 uIk heb een 100 liter ketel en daar kom je niet in de buurt van de deksel bij een rollende kook.
Het openen doe ik dan met een lange houten roerlepel.
Niet te veel, anders komen er te grote stoomwolken uit.

Grappig, onze kookketel is ook 100 liter en daar kunnen we met rollende kook prima met de hand het deksel vanaf halen. Uiteraard niet met je hoofd er boven hangen maar het hoeft niet met een lange lepel.

Spyro


hansHalberstadt

Citaat van: Spyro op 17-03-2023  11:36 uKoken jullie met het deksel erop....? :neenee:
ja, deksel erop met een klein kiertje waar lucht door naar binnen kan voor de condensor aanzuiging.
Het is denk ik een misverstand om te denken dat je met deksel eraf moet koken om van de ongewenste stoffen af te komen. Die stoffen komen vrij en ontsnappen samen met de stoom en trekken zich weinig aan van een deksel. Als je bang bent voor condens druppels (wat trouwens maar een miniem deel is van wat er verdampt) dan kun je het deksel nog isoleren.
Voordeel van een deksel erop is dat het meer kookt vanuit de diepte ipv het oppervlak en dat is weer gunstig voor de gewenste 'rollende kook'
die kan dan nog steeds rollen, maar met minder energieverbruik, maar met zelfde energieverbruik (= totale verdamping per uur) wel beter rollend

pivo

Citaat van: Spyro op 17-03-2023  11:36 uKoken jullie met het deksel erop....? :neenee:
Met een kiertje, maar de stoom maakt de deksel erg heet.
Laat ik het helemaal open, erg veel stoom en beduidend meer energie nodig.

hansHalberstadt

Citaat van: pivo op 17-03-2023  12:53 umet een kiertje ,maar de stoom maakt de deksel erg heet .
laat ik het helmaal open , erg veel stoom en beduidend meer energie nodig.
Een proefje wat ik in het verleden heb gedaan met en zonder deksel toonde aan dat in beide gevallen je evenveel energie nodig hebt om dezelfde hoeveelheid water te laten verdampen. Zelfs Jacques heb ik met dat proefje overtuigd. (hij heeft het wel zelf eerst herhaald om het te kunnen geloven)

pivo

Citaat van: hansHalberstadt op 17-03-2023  13:15 uEen proefje wat ik in het verleden heb gedaan met en zonder deksel toonde aan dat in beide gevallen je evenveel energie nodig hebt om dezelfde hoeveelheid water te laten verdampen. Zelfs Jacques heb ik met dat proefje overtuigd. (hij heeft het wel zelf eerst herhaald om het te kunnen geloven)
Kan dit dus ook niet bevatten , natuurkundig gezien .
als de schuimlaag gekoeld wordt door een open deksel  is de temperatuur aan het oppervlak dus lager dan met een dichte deksel.
Ik zie hier iets over het hoofd ?,of de proef is niet uitgevoerd met een kwh meter om de toegevoerde energie te meten.
hier moet ik gewoon meer power toevoegen om de rollende kook aan de gang te houden met een open deksel.

hier ook een leuk proefje https://www.americastestkitchen.com/cooksillustrated/how_tos/6646-covered-vs-uncovered-pots-for-boiling-water
https://csef.usc.edu/History/2010/Projects/J1909.pdf

hansHalberstadt

De verklaring die ik heb, is als volgt:
het oppervlak van een kokende vloeistof blijft gelijk aan het kookpunt als je er koude lucht overheen blaast omdat die koude lucht er voor zorgt dat er meer vloeistof van het oppervlak verdampt. Die verdampende vloeistof onttrekt dan vermogen aan de vloeistof om te kunnen verdampen, maar zolang het vermogen wat je aanvoert groter is dan wat je onttrekt voor verdamping vanaf het oppervlak blijft de vloeistof koken. Een deel van de stoomvorming vindt plaats op de bodem waar de warmte wordt toegevoerd. Die belletjes leveren de rollende kook. Wat je dus aan vermogen onttrekt voor verdampen vanaf het oppervlak wordt afgetrokken van het vermogen wat er over is om vanaf de bodem te koken. Samen blijft dat dus hetzelfde totaal vermogen, dus dezelfde totaal verdamping. 

pivo

Aha ,het proefje is dus misgegaan :)
Even Google aangezet en de antwoorden tot testjes tot berekeningen vlogen me om de oren.
Typ in: boil water open or closed lid energy consumption.

hansHalberstadt

nee hoor het proefje heeft hard bewijs geleverd.
Als je het hebt over de tijd om op te warmen tot het kookpunt met of zonder deksel dan is dat een heel ander topic.
Doe het proefje eens zou ik zeggen, want de natuur zelf heeft per definitie gelijk. gewoon met een pannetje water in de keuken.
aan de kook brengen, dan snel wegen en 10 minuten later nog eens wegen. zelfde met en zonder deksel.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 17-03-2023  13:15 uZelfs Jacques heb ik met dat proefje overtuigd. (hij heeft het wel zelf eerst herhaald om het te kunnen geloven)

Het was de test die ik zelf heb uitgevoerd, die mij overtuigde.  smile  De uitkomst verbaast mij nog.
 

hansHalberstadt

Zonet nog eens geprobeerd met 3 situaties:
1) pannetje met deksel
2) pannetje zonder deksel
3) pannetje zonder deksel met ventilatortje was lucht langs de wand van de pan aanzuigt en vanuit het midden eruit blaast.

Resultaten:
5 minuten koken van 400 ml water in een 750 ml pannetje op kleinste gaspitje

1) met deksel geeft 39 g verdamping in 5 minuten
2) zonder deksel geeft 39 g verdamping in 5 minuten
3) zonder deksel en met fan [1] geeft 43 g verdamping in 5 minuten

koken_deksel.gif

[1]Fan zo gehouden dat het nog net bleef koken.

pivo

Leuk , ik zie hier een beduidend grotere benodigde energie toevoer bij mijn 100 liter ketel .
Met open deksel.
Heb ik de deksel dicht en een rollende kook ,en dan open ik de deksel dan stopt de rollende kook vrij snel.
Voer ik het vermogen zwaar op begint het weer te koken.
Dus laat ik de deksel op een kier.
Misschien geeft een groter oppervlakte een ventilator effect.
Wat ik me wel afvraag is of je de gasvlam altijd op de zelfde stand had ?
Dan kun je nog zoveel energie pompen (overschot)  in het omzetten naar waterdamp.
En het omzetten heeft altijd dezelfde energie nodig.
Bijv.  nodig voor koken 100 watt ,maar de vlam geeft 300 watt.
De dampdruk opp. water blijft gelijk ,maar de energie input is niet zichtbaar.
Q op = Q af.
Ik denk dat er een heel klein maar heel belangrijk iets niet gezien wordt/werd in dit experiment. 

hansHalberstadt

Citaat van: pivo op 18-03-2023  10:12 uLeuk , ik zie hier een beduidend grotere benodigde energie toevoer bij mijn 100 liter ketel .
Met open deksel.
Het mechanisme wat ik beschreef schaalt mee met het volume, dus werkt voor een 100l ketel hetzelfde als voor een halve liter pannentje.

Citaat van: pivo op 18-03-2023  10:12 uHeb ik de deksel dicht en een rollende kook en dan open ik de deksel, dan stopt de rollende kook vrij snel.
Voer ik het vermogen zwaar op begint het weer te koken.
Dat was ook precies het effect wat ik beschreef: het totale toegevoerde vermogen blijft gelijk en verdeelt zich over koken vanaf de bodem/binnen in vloeistof en verdampen vanaf het oppervlak. Zodra je  de deksel open doet, heb je meer verdamping vanaf het oppervlak en dus minder koken vanuit de vloeistof en dat effect zie je als 'dan stopt de rollende kook vrij snel' 



Citaat van: pivo op 18-03-2023  10:12 uMisschien geeft een groter oppervlakte een ventilator effect.
Een grotere ventilator zou ook  de wanden aan de buitenkant gaan afkoelen en daardoor wordt je toegevoerde vermogen aan de pan dan kleiner, dus ja dan gaat er minder verdampen, maar dat is niet wat er in de praktijk gebeurt. Ik gebruikte de ventilator alleen om meer verdamping vanaf het oppervlak te krijgen

Citaat van: pivo op 18-03-2023  10:12 uWat ik me wel afvraag, is of je de gasvlam altijd op dezelfde stand had?
Dan kun je nog zoveel energie pompen (overschot)  in het omzetten naar waterdamp.
En het omzetten heeft altijd dezelfde energie nodig.
Bijv. nodig voor koken 100 Watt, maar de vlam geeft 300 Watt.
De dampdruk opp. water blijft gelijk, maar de energie-input is niet zichtbaar.
Q op = Q af.
De verdamping per uur is evenredig met je vlamvermogen, dus lagere vlam geeft minder verdamping per uur. Maar we hebben net hier alleen over het effect van de deksel.

Citaat van: pivo op 18-03-2023  10:12 uIk denk dat er een heel klein maar heel belangrijk iets niet gezien wordt/werd in dit experiment. 
Dat dacht Jacques eerst ook  smile Dus je kunt beter doen dan denken.

hansHalberstadt

Citaat van: pivo op 17-03-2023  15:10 uAha ,het proefje is dus misgegaan :)
Even Google aangezet en de antwoorden tot testjes tot berekeningen vlogen me om de oren.
Typ in: boil water open or closed lid energy consumption.
Hoe heb jij daar dan uit geconcludeerd dat het anders is dan ik had aangegeven?

pivo

Citaat van: hansHalberstadt op 18-03-2023  10:41 uHoe heb jij daar dan uit geconcludeerd dat het anders is dan ik had aangegeven?
Dat de benodigde energie dus hoger is bij een open deksel.
Ik kijk naar de energie en jij kijkt naar de hoeveelheid verdampt water.
De omzetting van water naar damp benodigd altijd dezelfde energie, maar het water kokend houden verschilt bij de energie toevoer.open gesloten deksel.
Q op is Q af wil zeggen dat de energie ook in exces afgevoerd wordt ergens anders.
Voor mij is het belangrijk hoeveel energie het mij kost.
Misschien iets voor het wetenschapsforum :) , of we praten ieder over iets anders?

hansHalberstadt

Citaat van: pivo op 18-03-2023  12:25 umaar het water kokend houden verschilt bij de energie toevoer.open gesloten deksel.
Q op is Q af  wil zeggen dat de energie ook in excess afgevoerd wordt ergens anders.
Voor mij is het belangrijk hoeveel energie het mij kost.
Misschien iets voor het wetenschaps forum :) ,of we praten ieder over iets anders ?
Jouw redenatie gaat ervan uit dat er energie weglekt vanaf het oppervlak die niet meer gebruikt kan worden voor het laten verdampen van water. Dat zou dan volgens mij kunnen zijn:
1) de stralingsenergie die uitgezonden wordt vanaf het oppervlak of
2) het opwarmen van lucht die langs het vloeistofoppervlak stroomt. energie voor het opwarmen van lucht kan immers niet meer gebruikt worden voor het verdampen van water.

mbt 1) met deksel wordt de deksel 100°C en straalt dus een bepaald vermogen af wat je kwijt bent. zonder deksel is het het oppervlak van de kokende wort wat 100°C en straalt dus hetzelfde vermogen af.
mbt 2 zou dat een verschil kunnen maken, maar daar was het proefje voor om in de praktijk te bepalen of er een verschil was en dat bleek er dus niet te zijn (althans niet significant)

mb 1 zou je nog kunnen proberen met een goed geisoleerde deksel. De buitenkant van de deksel is dan veel minder dan 100 °C dus staalt ook minder af en dan zou er dus een verschil ontstaan tussen met en zonder deksel. Vraag is alleen over hoeveel vermogen je dan praat en of dat dus significant is. Dat kan ik op het wetenschapsforum wel vragen. op wikipedia staat wel de wet van Planck :https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_straler en Formules voor de totale straling over het hele spectrum:
die heb ik even uitgerekend [1] voor een ketel met een diameter van 40cm en temperatuur van 100°C. dat geeft een afgestraald vermogen van 138 watt, dus niet heel veel tov de 2500 watt die je in de ketel stopt. dus kun je dan 140 watt besparen dus zou je met geisoleerde deksel erop dan
2500/(2500-140)=6% meer kunnen verdampen.


[1]
straling.gif
       

pivo

Even een kleine update, zelf dus een extra gat geboord in de deksel.
Een kleine regelbare ventilator van Ali erop, en aan de andere kant in de afzuiging.
Gisteren getest en de deksel kan nu dicht blijven bij koken. Af en toe de deksel open en de rollende kook blijft.
Er blijft wel condens achter in de pvc buis.
Hierin een klein gaatje geboord zodat de condens in een emmer druppelt.
Verbazingwekkend weinig condens. Ongeveer 1 liter na het hele brouw proces. Totaal 100 liter.
Dit is geschat wat er in de emmer zat, moet dit dus nog een keer meten want 1 liter is wel erg weinig.
En eindelijk niet de hele ruimte vol met stoom.

WhatsApp Image 2023-07-31 at 08.57.24.jpg

hansHalberstadt

Waar gaat die afzuiging naar toe? Reken maar dat vrijwel al je verkookte water in je afzuiging ergens neerslaat, maar je loopt ook grote kans dat het in de afzuiging heel heet wordt en er dingen stuk gaan.

pivo

Citaat van: hansHalberstadt op 31-07-2023  12:15 uWaar gaat die afzuiging naar toe? Reken maar dat vrijwel al je verkookte water in je afzuiging ergens neerslaat, maar je loopt ook grote kans dat het in de afzuiging heel heet wordt en er dingen stuk gaan.
die gaat naar buiten.
De pvc buis wordt niet erg heet, vorige keer wel.
Ik denk dat de verkoelende inlaat lucht door de ventilator de stoom hoeveelheid behoorlijk verminderd.
Het effect was zo verrassend dat ik vergat een video te maken.

hansHalberstadt

Citaat van: pivo op 31-07-2023  16:03 uIk denk dat de verkoelende inlaat lucht door de ventilator de stoom hoeveelheid behoorlijk verminderd.
De hoeveelheid stoom wordt als het goed is voor 100% bepaald door het vermogen van je brander. Wel of geen fan zorgt er alleen voor dat het koken meer aan het oppervlak gebeurt (met fan) of meer in de diepte (zonder fan). En met fan krijg je wat meer lucht bij de stoom gemend zodat het wat koeler blijft. Zolang het gelijk naar buiten geblazen wordt en niet eerst via een lange buis moet zal het wel gaan.

pivo

Citaat van: hansHalberstadt op 31-07-2023  19:11 uDe hoeveelheid stoom wordt als het goed is voor 100% bepaald door het vermogen van je brander. Wel of geen fan zorgt er alleen voor dat het koken meer aan het oppervlak gebeurt (met fan) of meer in de diepte (zonder fan). En met fan krijg je wat meer lucht bij de stoom gemend zodat het wat koeler blijft. Zolang het gelijk naar buiten geblazen wordt en niet eerst via een lange buis moet zal het wel gaan.
Ik zie dat het water rollend kookt, dus neem ik aan zelfde temperatuur.
Mijn theorie is dat de lucht van de ventilator de bovenkant binnen in de deksel meer afkoeld en dus ook de stoom voor een groot deel laat condenseren.
Het is een heel klein ventilatortje met de stand op minimum, blaast dus heel weinig.
De minimale hoeveelheid stoom en de condensatie wat naar buiten gaat, is ongelooflijk weinig.
Na 10 minuten heb ik de metalen buis weggehaald en zo was er ruimte tussen de uitlaat van de deksel en de ingang van de pvc bocht.
Voorheen was de hele ruimte vol met stoom, nu niets.
Volgende keer zal ik er eens een paar temp. sensoren plaatsen .

hansHalberstadt

Citaat van: pivo op 01-08-2023  08:23 uMijn theorie is dat de lucht van de ventilator de bovenkant binnen in de deksel meer afkoeld en dus ook de stoom voor een groot deel laat condenseren.

Dat zou betekenen dat je geen water meer verdampt en het condens dan terugvalt in je ketel. Maar dat gaat niet gebeuren denk ik omdat condenseren van stoom energie vrijmaakt. Die energie moet ergens blijven en kan alleen maar naar buiten met de stoom mee. Dus wel of geen fan levert evenveel stoom op in je afvoerkanaal.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.