Reacties op de brouwerij van thepsych

Gestart door Sigurd, 19-02-2023 17:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Sigurd

Citaat van: thepsych op 14-02-2023  20:41 uGraag wil ik enkele dingen van mijn brouwkeuken laten zien:
De oude keuken in de garage ingebouwd met een blad en spoelbak(van Ikea) met twee kranen.
Recent heeft de overbuurman mij geholpen om een kraan voor de moutketel te installeren: met een zwenkarm waardoor hij in de kast kon gemonteerd worden. En tijdens het brouwen komt hij uit de kast ;) Ik ben de buurman erg dankbaar voor het idee, en de uitvoering!
Verder een met heel veel moeite en telkens weer herbouwen van een koeling voor het grainfather vergistingsvat met een 18 tal peltier elementen van 60 Watt die nu op 6 Volt lopen omdat dat wat efficiƫnter lijkt te zijn. Maar helaas kan ik eigenlijk niet veel meer dan 15 graden terug koelen. Als iemand nog suggesties heeft voor verbetering dan hoor ik het graag.
Als laatste mijn registratiedopje voor de controle van de hergisting.

IMG-1705.JPG
1675876091289.jpg
1675876091309.jpg   
Citaat van: thepsych op 14-02-2023  20:44 uEn de twee laatste foto's

1675876091273.jpg
1675876091357.jpg

Je hebt een mooie complete ruimte! De hijsinstallatie is wellicht overkill, maar overengineering is mij niet vreemd  :-X . Zo te zien ben je erg handig met die Peltier elementen. Waarom bouw je niet een 2e hands airco om tot koelunit? Als je het internet afspeurt met 'diy glycol chiller' dan vind je heel wat voorbeelden. Markplaats staat nu nog vol met airco's. Dat veranderd wellicht als het 30+ graden wordt, evenals de prijs ;)

hansHalberstadt

Peltier elementen hebben voor en nadelen.
Het voordeel is dat het relatief simpel en goedkoop zijn in aanschaf, maar het nadeel is dat die dingen super inefficiƫnt zijn. Zodra je een beetje serieus koelvermogen begint te vragen gaan de kilowatt uren tellen en als je geen zonnepanelen hebt, zijn die uren niet goedkoop meer op dit moment.

Theo Mol

Citaat van: Sigurd op 19-02-2023  17:11 uRecent heeft de overbuurman mij geholpen om een kraan voor de moutketel te installeren: met een zwenkarm waardoor hij in de kast kon gemonteerd worden.

En ik maar zoeken op de foto's.
Bingo! Het is geen waterkraan maar een hijskraan.

thepsych

Citaat van: Sigurd op 19-02-2023  17:11 uJe hebt een mooie complete ruimte! De hijsinstallatie is wellicht overkill, maar overengineering is mij niet vreemd  :-X . Zo te zien ben je erg handig met die Peltier elementen. Waarom bouw je niet een 2e hands airco om tot koelunit? Als je het internet afspeurt met 'diy glycol chiller' dan vind je heel wat voorbeelden. Markplaats staat nu nog vol met airco's. Dat veranderd wellicht als het 30+ graden wordt, evenals de prijs ;)

ik zal eens kijken op internet naar de diy chillers! Maar om de vergisting ook in de zomer met deze peltier elementen te koelen werkt het. Het vraagt maar 200 Watt en koelt in een uurtje 1-2 graden naar beneden. Cold crashes naar 5 graden oid gaat het niet worden. Opnieuw beginnen met een groot apparaat verhoudt zich niet goed met de beschikbare bergruimte. En er zit al zoveel tijd in de huidige koeler. Dus nu maar eerst wat andere zaken voor de bierbrouwerij met bv de 3D printer

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.