Aanpassen sodakeg

Gestart door Artur, 22-06-2006 13:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Artur

Sinds kort ben ik in het gelukkige bezit van 3 sodakegs (voor een redelijk bedrag besteld bij:candirect.de)van het type NC. Het valt me op dat de stijgbuis tot op de bodem komt. Het lijkt mij dat de stijgbuis volop gist gaat aanzuigen in plaats van. bier. Heeft iemand ervaring met het tappen van hergistend bier met behulp van zo'n keg? Misschien moet ik de stijgbuis inkorten of ombuigen? Heeft er iemand ervaring met een overmaat aan koolzuur toevoegen in plaats van hergisten, het bier zou dan in enkele dagen verzadigd moeten zijn.

Adrie

Laat het vat een tijdje staan om de gist te laten bezinken en tap dan de eerste paar glazen weg. Deze bevatten voornamelijk gist en die gooi je gewoon weg. Na een paar glazen wordt het bier helder.

Edgar

Ik heb om die reden gewoon een stukje van de buis afgezaagd. Ik stel me zo voor dat gist een plastisch goedje is en toch naar de instroomopening zal blijven zakken, zeker bij een korte of langere tappauze.

Over je andere vraag is al wel het één en ander te vinden op het forum.

Henk oet Paiz

Ik ben ook de gelukkige eigenaar van een aantal sodakegs en gebruik ze altijd voor het tappen van bier. Gist op de bodem is nooit een probleem. Dat is maar een klein laagje en komt niet in beweging doordat het bier door de koolzuurdruk aan de bovenkant door de tapbuis wordt gedrukt. Ik tap er prachtige heldere biertjes uit en gooi nooit ook maar een half glas weg. ;D

Het verzadigen van bier door een overmaat aan koolzuur werkt prima. In principe hoef je op deze manier geen suiker toe te voegen voor de nagisting. Zet er zo'n 2,5 bar druk op en schudt de vaatjes dan tot je geen koolzuur meer het vat in hoort stromen. Zet ze vervolgens koud in de koelkast en controleer de druk af en toe en vul zonodig bij.

Met het tappen ervaar ikzelf wel problemen, misschien dat iemand daar een oplossing voor weet. Ik moet de druk in het vat nagenoeg naar nul reduceren om fatsoenlijk te kunnen tappen, anders heb ik alleen maar schuim. Zeker direct nadat ik de druk van het vat heb afgelaten is het bijna niet te doen. Na een poosje gaat het beter, maar het nadeel is dan dat het bier steeds minder koolzuurprikkeling gaat krijgen, het gaat uit oplossing. Ik heb een rvs tap die direct op de sodakeg wordt geklikt. Heeft iemand hier ervaring mee en zo mogelijk een oplossing?

Groeten,

Henk  :proost2:

Edgar

Niet alle sodakeg-stijgbuizen lopen tot (het midden van) de bodem. De vorige kegs die ik had hadden een rechte buis, die lopen per definitie minder diep. mijn huidige heeft een buis met een knik, zodat de instroomopening precies midden en onderin het vat uitkomt. Daar verzamelt zich onvermijdelijk gist als je de nagistingsmethode gebruikt. Als je koolzuur uit een fles gebruikt heb je er natuurlijk geen last van.


Citaat van: Henk oet Paiz op 22-06-2006  13:49 uGist op de bodem is nooit een probleem. Dat is maar een klein laagje en komt niet in beweging doordat het bier door de koolzuurdruk aan de bovenkant door de tapbuis wordt gedrukt.

Gist beweegt uit zichzelf. Leg een flesje bier op z'n kant en afhankelijk van het soort gist en de versheid zal het in meerdere of mindere mate naar het laagste punt stromen. De koolzuurdruk heeft er volgens mij niet veel mee te maken.

Johannes

Henk

Ik heb inmiddels goede ervaringen met tappen zonder overdaad aan schuim, ik ben bang dat je het lagere koolzuurgehalte voor lief moet nemen. Ik tap bij zo'n 0.4 - 0.7 bar.

groet Johannes

bierpul

Wie weet waar je een CO2 fles kunt laten hervullen?

Johannes


Harold

Je kunt CO2-flessen laten vullen bij een aquariumwinkel (€5-6/500 g).

Harold


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.