Giststarter ziet er raar uit

Gestart door LAM, 26-01-2023 11:12 u

Vorige topic - Volgende topic

LAM

Goedemorgen! Gisteren heb ik een pilsje gebrouwen. Ik heb daarvoor de saflager W-34/70 ingekocht. Echter, ik kwam er achter dat ik te weinig had en heb dus een starter gemaakt. Alleen een dag later ziet de starter er heel raar uit. Het lijkt wel of er eiwitvlokken in drijven. In plaats van een actieve massa, zinkt alles gelijk naar de bodem. Ik heb de gist eerst gehydrateerd in kraanwater, aan de starter toegevoegd en een machtje op 22°C op de magneetroerder gezet. Is dit nog bruikbaar?

Edit: ik zie net op de website van Fermentis dat de sedimentatie snel is. Kan dit ermee te maken hebben?

IMG20230126110748.jpg
IMG20230126111131.jpg 

LAM

Jacques

Met korrelgist kun je beter geen giststarter maken. Het probleem is namelijk dat deze gist zodanig is geprepareerd dat deze meteen aan de aanval kan. Dat heeft als gevolg dat je snel veel te veel gist toevoegt en dat de starter heel snel is uitgewerkt. De gist gaat vervolgens interen op zijn reserve en komt daarom in een minder goede conditie. Als je een starter maakt met korrelgist mag de starter niet te klein zijn, het duurt dan langer voordat alle vergistbare suikers op zijn. Houd de starter goed in de gaten. Als je ziet dat deze bijna is uitgewerkt kun je hem in een koelkast zetten.

Als je net wat te weinig ondergist hebt, kun je er ook voor kiezen te vergisten op een hogere temperatuur. Uit onderzoek van Fermentis is gebreken dat vergisten bij 15 tot 18°C geen noemenswaardige invloed heeft op de smaak van je bier.

hansHalberstadt

Het kan zijn dat je suiker op is waardoor de gist gaat flocculeren. met heel veel gist zoals met korrelgist gebeurt dat heel snel, zeker binnen een dag (dat is denk ik wat Jacques bedoelt?)
Normaal doe je de starter bij je hoofdwort voordat alle suiker is verbruikt..

LAM

Citaat van: Jacques op 26-01-2023  18:51 uAls je net wat te weinig ondergist hebt, kun je er ook voor kiezen te vergisten op een hogere temperatuur. Uit onderzoek van Fermentis is gebreken dat vergisten bij 15 tot 18°C geen noemenswaardige invloed heeft op de smaak van je bier.
Die ga ik onthouden!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.