Wat is gedroogde gist

Gestart door Jacques, 15-01-2023 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Opmerkingen over het artikel Wat is gedroogde gist? in het onderdeel Veel gestelde vragen van de site kun je in dit topic kwijt.

In dit artikel wordt op diverse aspecten van gedroogde gist ingegaan zoals hoeveel gedroogde gist heb je nodig, hoelang kun je gist bewaren en welke gist kan ik het beste gebruiken.

Aanvullingen zijn natuurlijk ook welkom.

Wijbrouwers

Zeer mooi, duidelijk en informatief artikel Jacques.

Slechts een opmerking. Laatste zin in alinea "Wat is gedroogde gist?" loopt niet lekker:
Als laatste wordt de gedroogde gist tot korrels wordt geperst en verpakt.

Jacques

Citaat van: Wijbrouwers op 17-01-2023  12:52 uZeer mooi, duidelijk en informatief artikel Jacques.

Slechts een opmerking. Laatste zin in alinea "Wat is gedroogde gist?" loopt niet lekker:
Als laatste wordt de gedroogde gist tot korrels wordt geperst en verpakt.

Dank je voor het compliment en voor de terugkoppeling. Ik heb de tekst aangepast.

Jacques

Het artikel een ander format gegeven en ook een aantal gistcalculators toegevoegd. Het stukje over het bewaren van gedroogde gist aangepast.

tdp

Zit volgens mij nog een foutje in;
Aantal gistcellen

Sommige calculators gaan uit van een aantal miljoen gistcellen dat toegevoegd moet worden aan een brouwsel. Het vervelende is dat gistproducenten verschillende aantallen gistcellen per gram gedroogde gist noemen.
Fermentis: 10 miljoen bovengist, 6 miljoen ondergist

Denk dat dit andersom moet zijn?

Jan de Graaff

Citaat van: tdp op 26-10-2023  08:44 uFermentis: 10 miljoen bovengist, 6 miljoen ondergist[/i]

Nee, volgens mij klopt dit wel. Daarom adviseert Fermentis ook een andere pitching rate voor beiden. Meestal 50-80 g/hL voor bovengisters en 80-120 g/hL voor ondergisters.

tdp

Check, verkeerd gelezen :)

Jacques

Citaat van: tdp op 26-10-2023  08:44 uZit volgens mij nog een foutje in;
Aantal gistcellen

Sommige calculators gaan uit van een aantal miljoen gistcellen dat toegevoegd moet worden aan een brouwsel. Het vervelende is dat gistproducenten verschillende aantallen gistcellen per gram gedroogde gist noemen.
Fermentis: 10 miljoen bovengist, 6 miljoen ondergist

Voor de duidelijkheid zal ik de aanduiding van het type gist en de aantallen omdraaien. Voor mij is het fenomeen van verschillende hoeveelheden gistcellen aanleiding om een nieuw topic te starten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.