Weizen heel erg zuur

Gestart door HarryL, 03-01-2023 10:20 u

Vorige topic - Volgende topic

HarryL

Allereerst, de beste (brouw) wensen voor 2023!

Ruim een jaar geleden had ik een berichtje gepost over mijn stout welke zuur was. Na ruim een jaar op de fles, het zuurtje is bijna weg en komt een mooie smaak voor terug (geduld is een schone zaak).

Nu hebben wij een paar maand geleden een Weizen gebrouwen, deze lijkt alleen maar zuurder te worden.
Om de oorzaak te kunnen vinden ben ik wellicht jullie hulp nodig.
Wat hebben we gedaan en gebruikt;
- Een brouwpakket (kant en klaar met mout etc...)
- Klarstein ketel (is 2x uitgevallen omdat hij droog zou zijn, gevolg van te fijn schroten).
- Gekookt volgens handleiding.
- Gekoeld met koelspiraal
- Overgeheveld naar Plastic gistvas
- Overgeheveld naar ander plastic vat voor bottelen
- Gebotteld op flessen

Dat is de beknopte versie.
Tussendoor hebben we alles (goed) schoongemaakt met oxi en starsan.

Zelf vermoed ik dat het aan de gistvaten heeft gelegen/ligt, maar ook die zijn heel goed schoongemaakt en nagespoeld. Ook zitten daar geen zichtbare krassen in waar bacteriën kunnen ophopen.

Wat heb ik verder nog gebruikt? Een hevelslang, maar ook deze is helemaal schoongemaakt met starsan.

Hebben jullie nog dingen waarvan je zegt; check dit of maak dit extra schoon?
Wat heb ik gemist?

#Schoonmaken

Jacques

Altijd lastig dit soort problemen.

Probeer eens Enzybrew 10 als reiniger. Niet goedkoop maar wel erg effectief op infectiebronnen die ingekapseld zijn.
Daarna Star San gebruiken of een andere zuurreiniger/desinfectans.

#schoonmaken

hansHalberstadt

Gebruik je een kraantje op je gistingsvat? (Dat zijn besmettingshaarden)

HarryL

Citaat van: hansHalberstadt op 03-01-2023  14:31 uGebruik je een kraantje op je gistingsvat? (Dat zijn besmettingshaarden)

Ja, maar niet om over te hevelen naar een ander vat.
Of kan dat naar binnen slaan als ook al is het kraantje dicht?

HarryL

Citaat van: Jacques op 03-01-2023  11:59 uAltijd lastig dit soort problemen.

Probeer eens Enzybrew 10 als reiniger. Niet goedkoop maar wel erg effectief op infectiebronnen die ingekapseld zijn.
Daarna Star San gebruiken of een andere zuurreiniger/desinfectans.

#schoonmaken

Inderdaad lastig. Ik ga Enzybrew 10 bestellen! Dank je voor de tip!

hansHalberstadt

Citaat van: HarryL op 03-01-2023  18:19 uJa, maar niet om over te hevelen naar een ander vat.
Of kan dat naar binnen slaan als ook al is het kraantje dicht?
Als er poriën in zitten waar vuil in kan nestelen, dan is het antwoord : ja, want daar komt desinfectans niet altijd goed bij.
Bv de schroefdraad of de binnenkant van het kraantje en de afsluiter op zich (kogelkraan of soortgelijk mechanisme)
bij mij dus geen kraantjes in het systeem. (of het moeten RVS kraantjes zijn die je met stoom/kokende vloeistof kunt steriliseren, zoals bv de pomp, koeler en slangen waarmee je de kokende wort gaat koelen).

HarryL

Citaat van: hansHalberstadt op 03-01-2023  18:26 uAls er poriën in zitten waar vuil in kan nestelen, dan is het antwoord : ja, want daar komt desinfectans niet altijd goed bij.
Bv de schroefdraad of de binnenkant van het kraantje en de afsluiter op zich (kogelkraan of soortgelijk mechanisme)
bij mij dus geen kraantjes in het systeem. (of het moeten RVS kraantjes zijn die je met stoom/kokende vloeistof kunt steriliseren, zoals bv de pomp, koeler en slangen waarmee je de kokende wort gaat koelen).

Hmm, dan denk ik dat de kans (heel) groot is dat het daar vandaan komt als je het zo zegt.
Het is inderdaad plastic, dus ja, dat zal zeker wat poreus zijn.

Schanulleke

Citaat van: HarryL op 03-01-2023  18:29 uHet is inderdaad plastic, dus ja, dat zal zeker wat poreus zijn.

Siliconenslang is behoorlijk poreus. Ik gebruik voor gekoelde wort en bier geen siliconen slang maar food-grade viton slang.

Een ander ding is Star San, dit is 50% fosforzuur, 10% Dodecylbenzeensulfon zuur en de rest water. Dit is een zure ontsmetter met een surfactant (een soort zeep, vandaar dat het zo schuimt). Je kan er donder op tegen zeggen dat die melkzuurbacteriën wel wat zuur kunnen hebben. Dus ik zou het bij wijze van uitzondering weer eens ouderwets proberen met gewone Glorix met wat soda. Dit is een basische ontsmetter. En inderdaad: kraantjes ed. zo veel mogelijk uit elkaar halen.

Wat ik bijna vergeet: geen Star San en Glorix mengen, want dan gaan niet alleen de melkzuurbacteriën kassiewijle, maar ook de brouwer

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 03-01-2023  20:38 uSiliconenslang is behoorlijk poreus.
Wel gasdoorlatend inderdaad, maar ik geloof niet dat de poriën zo groot zijn dat er bacteriën door kunnen of aan hechten.

HarryL

Citaat van: Schanulleke op 03-01-2023  20:38 uDus ik zou het bij wijze van uitzondering weer eens ouderwets proberen met gewone Glorix met wat soda. Dit is een basische ontsmetter. En inderdaad: kraantjes ed. zo veel mogelijk uit elkaar halen.

Is hier een bepaalde verhouding in? Of gewoon "op de gok"?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.