Wat doe jij om energiezuiniger te brouwen?

Gestart door Jacques, 27-12-2022 17:09 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Door de oorlog die Rusland ontketend heeft zijn de energieprijzen de pan uitgestegen. Samen met de duurdere mout maakt dat de kosten van onze hobby veel hoger zijn geworden.

Zelf kook ik het wort niet langer meer dan 45 minuten, dat scheelt ook brouwtijd. Mijn G40 voorzie ik van extra isolatie en ook mijn emmer waarin ik mijn spoelwater verwarmd.

Wat is jouw antwoord op de hogere energieprijzen? Dat kan ook wat minder vaak brouwen zijn of de aanschaf van zonnepanelen.

Bvk1983

Ik doe er eigenlijk (nog) niet zo veel aan. Een keer korter gekookt maar daar bij het laatste brouwsel niet aan gedacht. Isolatie staat nog wel op de planning. En ik wil proberen zoveel mogelijk overdag te brouwen zodat ik gebruik kan maken van de opbrengst van de zonnepanelen.

seed7

In de winter ondergisters zonder koeling/verwarming, in de zomer kveik zonder koeling.
In de zomer zonneboiler tot 85C en eenstapsmaisch. Elektrisch koken
In de winter kleine 500watt boiler met schakeling als de panelen voldoende leveren.
Niet meer koken.
Je kunt ook koud (20°C) maischen, weinig alcohol en kort koken.
Je kunt ook de hooikist gebruiken om te maischen en de maaltijd koken.
Als je panelen hebt en een energieoverschot moet je eigenlijk in de winter niet meer brouwen en in de zomer lang houdbare brettbieren op fust zetten.

Als de saldering van de panelen af gaat moet je je hele levensritme aanpassen en proberen zoveel mogelijk houdbare dingen doen die het energieverbruik in de winter laag houden. Het voorbeeld is natuurlijk wecken.

Als je kveik gebruikt heb je geen vriezer nodig om j gist te bewaren. Gewoon drogen aan de warme lucht.

Je bier drink je natuurlijk op Engelse temperatuur, niet te koud.

ingo, om maar een paar kleine dingen te noemen.

Broewerke

Als ik het energieverbruik bekijk van 1 brouwsel met braumeister tegen de 20 liter per maand dan valt dat in het niet tov het jaarlijks verbruik. Ik deel nog steeds meer dan de helft uit van mijn brouwsels. Als ik al zou willen besparen dan zou dat een optie zijn. En een leuke hobby mag wat kosten. Er zijn velerlei andere dingen die geld kosten en of ze dat allemaal waard zijn weet ik ook niet. Kortom, verknoeien ligt niet in mijn aard maar er specifiek op bezuinigingen ook niet.

Orangeloo

Ik ben van op gas overgegaan op inductie. Ik heb 20 zonnepanelen op dak  :D
In de wintermaanden koel ik met water uit mijn zwembad, scheelt weer een paar honderd liter water per keer :brouwen:
Ik heb nu een beter geïsoleerde gistkast.
Mijn maischpan kan ik, nu ik op inductie brouw, continu geïsoleerd houden.
Bij gas, open vuur, was dat niet mogelijk. :beersmiley:  :proost:

Eriks

Zoals het er nu naar uitziet wek ik met m'n zonnepanelen meer op dan ik verbruik. Dus dat is al een plusje
Brouw overdag zodat ik gelijk de energie gebruik, maar deed ik eigenlijk al
Ik gebruik nu het koelwater om schoon te maken, had niet door dat dit zo warm was het water. Spoelde het eerst altijd weg
Met m'n nieuwe koelspiraal verbruik ik veel minder water om te koelen, tijd is minimaal gehalveerd. Ook een besparing

Minder lang koken zou nog kunnen, maar niet gedaan. Isoleren kan nog
Mout had ik kort na start oorlog flink ingekocht (basis, pale en pils) dus dat hoef ik voorlopig niet naar om te kijken
Dat is het wel zo'n beetje. Het is niet de plek waar ik veel verbruik als ik zo alles in het huis bekijk (verwarmen, douchen en koken zijn echter slurpers), dus de grotere winsten zijn ergens anders te halen. Maar alle beetjes helpen uiteraard

Pieter1954

Ik had de mazzel dat ik vorig jaar april de boel voor 3 jaar vastgezet had. Ik heb dus nog bijna anderhalf jaar nog laag tarief (€ 115 /maand). Mijn vrouw is invalide (MS) en kouwelijk. De verwarming gaat dus 's avonds regelmatig naar 22oC. Ja, ik weet het, heel erg voor al die mensen die het niet meer kunnen betalen. Wij (gelukkig) nog wel een tijdje....
Mijn vorige ketel was een GF30 waarvoor ik van Stookwinkel een gratis neopreen isolatiemantel meegeleverd kreeg. Ik heb nu een G40 sinds afgelopen zomer, maar mis die mooie isolatie wel.
@Jacques, hoe heb jij dat opgelost?

David Heath heeft een tijdje geleden een item geplaatst over bezuinigen en kortere kooktijden. Ik heb me er nog niet in verdiept, maar dat vergt ook andere instellingen in de software ivm minder verdamping en andere instellingen.

seed7

Citaat van: Pieter1954 op 27-12-2022  23:43 uDe verwarming gaat dus 's avonds regelmatig naar 22oC.

Net toe het hier -15 (windchill) was gaf een koppeling van de verwarming het op. Dus CV uit. Samen onder de elektrische dekens op de bank. Er is ook batterij verwarmde kleding, die je overdag oplaad (o.a. Alpha Tauri).

Als je niet mobiel bent, of werkt, kan een IR paneel een uitkomst zijn om het lijf op te warmen en de omgeving amper. Zo'n ding is echter al snel 300W en een elektrische deken maar 30, op de laagste stand.

ingo

Orangeloo

Citaat van: seed7 op 28-12-2022  08:49 uNet toe het hier -15 (windchill) was gaf een koppeling van de verwarming het op. Dus CV uit. Samen onder de elektrische dekens op de bank. Er is ook batterij verwarmde kleding, die je overdag oplaad (o.a. Alpha Tauri).

Als je niet mobiel bent, of werkt, kan een IR paneel een uitkomst zijn om het lijf op te warmen en de omgeving amper. Zo'n ding is echter al snel 300W en een elektrische deken maar 30, op de laagste stand.

ingo

Of je gaat voor een draadloze Stoov@ warmtekussen en/of deken

Hopfenfox

Korter koken, ketel isoleren en ik overweeg een grotere ketel vanwege de schaalvoordelen. Maar onder aan de streep is door diezelfde oorlog het bier in de supermarkt zoveel duurder geworden, dat zelf brouwen eigenlijk alleen nog maar interessanter is geworden. Nog los van de lol die je er aan beleeft.

Jacques

Citaat van: Pieter1954 op 27-12-2022  23:43 u@Jacques, hoe heb jij dat opgelost?
Een oude slaapzak om de G40 en een oude leren jas om de verwarmingsemmer voor het spoelwater.

De onderstaande foto heb ik gemaakt op de gezamenlijke brouwdag van De Roerstok. Het is niet mijn G40 die erin zit, maar het idee is hetzelfde. De G40 bedien ik overigens met mijn mobiel.

IMG20221119110810.jpg

Theo Mol

Citaat van: Jacques op 27-12-2022  17:09 uWat is jouw antwoord op de hogere energieprijzen? Dat kan ook wat minder vaak brouwen zijn of de aanschaf van zonnepanelen.
Op het gevaar af dat het een ouwemannenantwoord is, we gaan nu doen wat al lang nodig is: zuinig aan met energie en water.

Mijn ketel isoleren was makkelijk, ik kreeg een isolatiemantel als verjaardagscadeau; daarbij dacht ik meer aan het tegengaan van verspilling dan aan kostenbesparing.
Ik ving al een deel van het koelwater op om flessen mee te spoelen en sinds een paar brouwsels houd ik emmers en gieters bij de hand om zoveel mogelijk op te vangen voor de schoonmaakklusjes na een brouwdag. Na dit alles gaat zoveel mogelijk van het gebruikte water de tuin in.

Misschien is er nog wat te winnen in het brouwproces. Ik denk aan korter koken. Nu heeft de bitterhop wel een bepaalde kooktijd nodig, is het een goed idee om de bitterhop met een kleine hoeveelheid water voor te koken en aan het wort toe te voegen zodat de kooktijd van het hele brouwsel kan worden verkort?

pincopallino

Citaat van: Jacques op 27-12-2022  17:09 uDoor de oorlog die Rusland ontketend heeft zijn de energieprijzen de pan uitgestegen. Samen met de duurdere mout maakt dat de kosten van onze hobby veel hoger zijn geworden.

Zelf kook ik het wort niet langer meer dan 45 minuten, dat scheelt ook brouwtijd. Mijn G40 voorzie ik van extra isolatie en ook mijn emmer waarin ik mijn spoelwater verwarmd.

Wat is jouw antwoord op de hogere energieprijzen? Dat kan ook wat minder vaak brouwen zijn of de aanschaf van zonnepanelen.

Is 45 min. koken genoeg om het wort te steriliseren ?

ExPeteriment

Citaat van: Jacques op 27-12-2022  17:09 uDoor de oorlog die Rusland ontketend heeft zijn de energieprijzen de pan uitgestegen. Samen met de duurdere mout maakt dat de kosten van onze hobby veel hoger zijn geworden.

Wat kosten betreft: meer zelf brouwen en minder speciaal bier kopen.

Bij het brouwen lette ik al op energie en waterverbruik (isolatie, hergebruik koelwater), daar ga ik mee door. Gisteren 25 liter dubbel gebrouwen en op verbruik gelet. Ca 50 cent gas voor start met water uit cv ketel, ca 2, hooguit 3 euro elektriciteit. We blijven hier in huis binnen het energieplafond, dus volgend jaar ook niet duurder. 25 kg mout bijvoorbeeld paar euro duurder, dat weerhoudt me niet van mijn hobby te genieten.

Gezien de prijsstijgingen van bier in winkels, past het binnen, of houdt het gelijke tred met de inflatie die we nou eenmaal over ons heenkrijgen.

Op zonnepanelen zou je de terugverdientijd een fractie verkorten.

PP

De energie die ik verbruik voor mijn hobby, bierbrouwen, bedraagt 1,5% van mijn totaal energieverbruik (gas, elektra, auto).
M.b.t. het brouwen kijk ik kritisch naar het gebruik van grondstoffen en de processtappen zodat ik zo veel mogelijk suikers vorm en uitspoel, hop optimaal gebruik en kritisch chemicalien gebruik.
Ik brouw met hulp van flessengas en 33 L RVS ketels en ben daar zeer tevreden over: 60-90 min koken, 10-15% verdampen etc.
Samenvattend: ga ik iets veranderen? Niet m.b.t. mijn energie verbruik voor mijn bierbrouwhobby.

Ik heb in de loop van de tijd oplossingen gezocht voor de "grote energie vreters" van mijn persoonlijke omgeving en primair passieve maatregelen toegepast. Dat bespaard enorm en staat in geen verhouding tot mijn bierbrouwen. 

Blijf vooral genieten van je biertjes en veel brouwplezier in 2023!
Groet, Paul

Jacques

Citaat van: pincopallino op 28-12-2022  10:47 uIs 45 min. koken genoeg om het wort te steriliseren ?

Ruim voldoende. 15 minuten volstaat.

Jacques

Citaat van: Theo Mol op 28-12-2022  10:36 uMisschien is er nog wat te winnen in het brouwproces. Ik denk aan korter koken. Nu heeft de bitterhop wel een bepaalde kooktijd nodig, is het een goed idee om de bitterhop met een kleine hoeveelheid water voor te koken en aan het wort toe te voegen zodat de kooktijd van het hele brouwsel kan worden verkort?

Na 45 minuten heb je het meeste rendement uit de hop gehaald.
Veel langer koken dan 60 minuten heeft niet zo heel veel zin.

Willem Broekema

Ik bespaar niet doelbewust meer energie dan voorheen. 
Als ik dan toch wat kritischer kijk naar welke maatregelen ik neem:
  • 's winters brouw ik niet / minder: in de schuur is het eigenlijk te fris om lekker te brouwen, dus ik brouw alleen als het er niet heel erg koud is. De verwarming staat overdag meestal al uit (15°C) omdat we veel van huis zijn overdag, of bezig zijn. De radiator in de schuur draai ik dan meestal alleen open als vorstbescherming.
  • Maischen in mijn EB 30 niet meer op vol vermogen maar 1100 of 1300 Watt; ik gebruik een isolatiemantel.
  • Voor het spoelen gebruik ik heet water uit de Quooker (deze staat toch al aan, en is relatief energiezuinig)
  • Koken eigenlijk ook niet op vol vermogen, en met de isolatiemantel er om heen
  • Koken doe ik als dat kan ook korter.
  • Bij het koelen gaat de mantel er af.
  • Tijdens het koelen begin ik al met schoonmaken en gebruik het koelwater merendeels als warmwater voorziening.  (Handig, want ik heb dan wél heet water in de schuur. ;)).
  • De vergistingskast zet ik alleen aan als ik daadwerkelijk vergist, of gebruik hem rond de kerst als extra koelkast
  • Witbier is bij mij een hardloper. Er zijn meerder mensen die graag mijn witbier drinken. De volgende batch die ik ga brouwen wil ik als High Gravity gaan maken, zodat ik in 1 keer de hoeveelheid kan brouwen, in plaats van in 2 keer.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Citaat van: Jacques op 28-12-2022  12:02 uNa 45 minuten heb je het meeste rendement uit de hop gehaald.

Hola Jacques,
Heb je dit schematje ook  voor  "Alpa acid utilizacion <> temperatuur". Woon hier op hoogte wort kookt hier op 89°C
gracias

hansHalberstadt

Zo eentje aanschaffen en dan de brander weer terugombouwen van aardgas naar propaan?
lpg.gif

ExPeteriment

Citaat van: Jacques op 28-12-2022 &nbsp;09:51 uEen oude slaapzak om de G40 en een oude leren jas om de verwarmingsemmer voor het spoelwater.

De onderstaande foto heb ik gemaakt op de gezamenlijke brouwdag van De Roerstok. Het is niet mijn G40 die erin zit, maar het idee is hetzelfde. De G40 bedien ik overigens met mijn mobiel.

IMG20221119110810.jpg
Daar staat je trots dan. Het zal best isoleren tot de deken vocht gaat opnemen. Het oog wil ook wat, bij mij zou het met zo'n deken een kliederboel worden. Tijdens maischen wil je toch ook kijken en/of roeren? Bij koken wil je een open bovenkant. Ik heb alleen isolatie rondom.

Jacques

Citaat van: El Pastor Belga (MaJa) op 28-12-2022 &nbsp;13:05 uHola Jacques,
Heb je dit schematje ook  voor  "Alpa acid utilizacion <> temperatuur". Woon hier op hoogte wort kookt hier op 89°C
gracias

Ja.  Dat heeft grote invloed. Het plaatje laat mooi zien dat als je een hopstand doet bij 80°C je weinig extra iso-alfazuren krijgt. Door de mindere verdamping heb je meer behoud van het hoparoma.

Edwin brouwt

Citaat van: Jacques op 28-12-2022 &nbsp;12:02 uNa 45 minuten heb je het meeste rendement uit de hop gehaald.

Gaat dit niet meer op dan?

(Van de roerstok site)

"Gelukkig kun je DMS in je bier gemakkelijk vermijden door het koken van het wort. DMS wordt namelijk veroorzaakt door de verwarming van een chemische stof, SMM (S-methyl methionine) die van nature voorkomt in mout. DMS is zeer vluchtig, wat betekent dat het gemakkelijk kan worden verdreven door de werking van het koken. Pilsner-type mouten bevatten wel tot acht keer zoveel de SMM als andere meer gemodificeerde mouten zoals Palemout. Voor bieren met een flinke hoeveelheid pilsmout (pils, saison, cream ale, weizen, enz.) zou je daarom een kooktijd van minstens 60 minuten moeten aanhouden om de DMS voldoende uit te koken."

Eriks

Citaat van: Hopfenfox op 28-12-2022 &nbsp;09:47 uMaar onder aan de streep is door diezelfde oorlog het bier in de supermarkt zoveel duurder geworden, dat zelf brouwen eigenlijk alleen nog maar interessanter is geworden. Nog los van de lol die je er aan beleeft.

Zeg dat wel!
Los van de investering, kost het aan ingrediënten zn euro per liter. Dat is goedkoper dan de aanbieding pils en dat voor brouw plezier en een rijke variatie aan bieren in huis :brouwen:
De investering terug verdienen van de ketel kost wel wat meer tijd, als dat al gaat lukken (technisch of hij het volhoud en of mijn hobby dwang deze ketel blijft waarderen ;) )

Frits1980

Het verhaal over SMM en DMS verbaasd me een beetje. Ik heb er zelf geen verstand van maar kijk wel alle videos van David Heath op youtube. Hij kookt al behoorlijke tijd maximaal 30 minuten. Ik vind het dan wat vreemd om hier te lezen dat dit dan helemaal niet goed zou zijn.
Hij heeft het ook uitgelegd in een van zijn videos.

seed7

Citaat van: Frits1980 op 28-12-2022 &nbsp;20:02 uHet verhaal over SMM en DMS verbaasd me een beetje.

Wat vaak wordt vergeten om er bij te vertellen is dat de kooktijd mede bepaald wordt door de koeltijd. Na ~30min Zijn SMM en DMS zo ver uit het wort gekookt dat ze onder de smaakdrempel zitten. Als je nu de vlam uit doet, of de stekker er uit trekt en verder niets doet dan zal er weer SMM gevormd worden. Als je dat wilt voorkomen moet je minstens een uur koken. Of, je koelt direct en snel. Hier is de hobbybrouwer in het voordeel tov de grote Pro's.

Doe je echter een uitgebreide whirlpool met "hopstand", dan is het wel verstandig om langer te koken.

ingo (heb het filmpje nog niet gekeken)

CeesM

Ik zit tot 2025 aan een relatief lage kosten contract (gas 60 cent/m3 en stroom 40 cent/Kwh excl.BTW).
Energie besparen op bierbrouwen doe ik niet. Ik bespaar door de gaskraan dicht te draaien en alle elektrische apparaten (behalve de koelkast) van het stroom te halen, als ik een tijdje bij mijn vriendin logeer. ;)

Davester

Citaat van: Orangeloo op 27-12-2022 &nbsp;19:39 uIk ben van op gas overgegaan op inductie. Ik heb 20 zonnepanelen op dak  :D
 :beersmiley:  :proost:

Ik ben dat aan het onderzoeken, hoeveel liter brouw jij per batch en hoeveel vermogen heeft je inductieplaat?

Eriks

Citaat van: Davester op 28-12-2022 &nbsp;21:10 uIk ben dat aan het onderzoeken, hoeveel liter brouw jij per batch en hoeveel vermogen heeft je inductieplaat?
Is best simpel, neem van het wattpiek 80% en dat is wat hij ongeveer op jaarbasis oplevert per paneel.
Koken op inductie gaat hard, zo'n 3 kWh

Maar goed, zonnepaneel werkt het hele jaar. Koken doe je kort maar even veel. De saldering hebben we nog hard nodig omdat je niet vaak overdag kookt. 1 a 1.5 kW voor avond eten is niet gek om mee te rekenen
Bierbrouwen is natuurlijk langer en verbruik je dus meer. Denk dat ik zo'n 4 a 5 kW heb verbruikt afgelopen zaterdag. Beetje lastig terug rekenen aangezien k tegelijk gekookt. Volume heeft maar een beperkte invloed op je verbruik, het kost meer energie om te verwarmen, maar bij brouwen behoud je vaak veel dezelfde temperatuur (maischen en koken zelf) waarbij volume bijna geen rol speelt

Orangeloo

Citaat van: Davester op 28-12-2022 &nbsp;21:10 uIk ben dat aan het onderzoeken, hoeveel liter brouw jij per batch en hoeveel vermogen heeft je inductieplaat?

30 liter per batch. Ook een stout met een begin sg van 1124.
Maar dat is wel op het randje  ;D  ;D
Ik heb een Hendi 3500 Watt inductieplaat.  :brouwen:

20220730_112417.jpg

hansHalberstadt

Ik gebruik ca 3.7 m³ gas en 5 kWh elektra voor 50 liter bier. Stel dat je dat moet doen met 1,45 euro per m³ gas en 40 ct/kWh elektra dan kost dat 7,35 en dat is dan 4.4 ct per flesje. Dat stelt dus niet zoveel voor en betekent nog steeds dat de afstand tussen prijs van bier in de winkel en zelfgebrouwen bier alleen maar steeds groter wordt want de meeste speciaal bieren zijn dit jaar 10-30 procent duurder geworden.     

Jacques

Citaat van: seed7 op 28-12-2022 &nbsp;20:09 uWat vaak wordt vergeten om er bij te vertellen is dat de kooktijd mede bepaald wordt door de koeltijd. Na ~30min Zijn SMM en DMS zo ver uit het wort gekookt dat ze onder de smaakdrempel zitten. Als je nu de vlam uit doet, of de stekker er uit trekt en verder niets doet dan zal er weer SMM gevormd worden. Als je dat wilt voorkomen moet je minstens een uur koken. Of, je koelt direct en snel. Hier is de hobbybrouwer in het voordeel tov de grote Pro's.

Doe je echter een uitgebreide whirlpool met "hopstand", dan is het wel verstandig om langer te koken.

De intensiteit van het koken maakt veel uit voor DMS. Hoe intenser gekookt wordt des te minder DMS in je bier zal zijn.
Verder is het koelen een belangrijke factor. Tegenwoordig geef ik een laatste hopgifte 1 minuut voor het koken. Meteen na het koken begin ik met koelen. Ik snel koel tot 78°C (dat gaat heel snel) en geef dan de hop voor de hopstand. In mijn bieren heb ik nog geen DMS kunnen ontdekken ondanks de verkorting van de kooktijd.

Snelbier

Energiebesparing doe ik nu nog weinig mee, levert te weinig op na wat (veel) rekenwerk.
Op mijn manier was ik altijd al 'zuinig', vooral met water omdat je ziet wat er doorheen gaat. Kostenbesparing verwaarloosbaar, water is in NL NIET schaars en dus goedkoop.
Electriciteit kost me grof berekend 6 KWh per brouwsel, op dit moment ~€5,- of minder.
Een jaar of 2 geleden kon je goedkoper verwarmen met gas, maar dat maakt nu ook weinig meer uit.
Andere kosten ~€ 26,- per brouwsel van ~18 liter. Grondstoffen, nieuwe gistvaten, vervangende onderdelen (afschrijving?), het beruchte 'Zwarte Gat' dat nooit wordt gevuld.
Eigenbrouw kost me iets meer dan pils uit de supermarkt, maar véél lekkerder bier  :proost:
En ik ben lekker aan het hobbyen, mag ook wat kosten.  Is zo berekend best een goedkope hobby.
Met wat bochten wringen zou ik € 10 per maand kunnen besparen. Maar dan is voor mij de lol er af.
Proost, Snelbier.

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 28-12-2022 &nbsp;20:09 uAls je nu de vlam uit doet, of de stekker er uit trekt en verder niets doet dan zal er weer SMM gevormd worden. Als je dat wilt voorkomen moet je minstens een uur koken. Of, je koelt direct en snel.
Zoals het hier staat is de hoeveelheid DMS die gevormd wordt tijdens het langzaam koelen minder als je langer gekookt hebt daarvoor. Komt dat omdat er dan bij lang koken minder stoffen over zijn waaruit daarna nog DMS gevormd kan worden?
Zelf koel ik altijd zo snel mogelijk het hele vat naar onder de 60 graden door via de tegenstroomkoeler rond te pompen. pas als het vat onder de 60 zit ga ik de gekoelde wort in het gistingsvat opvangen. Zo voorkom je dus opnieuw DMS vorming in het kookvat terwijl je aan het koelen bent.   

brouwerwaldonk

Ik heb mijn brouwketel en kookketel en spoelwaterketel voorzien van 5 cm glaswol met daarboven een alu plaat van 1 mm
Daar komt geen warmte verlies doorheen.
De brouwketel wordt binnenin elektrisch verwarmd.
Onder de brouwketel staat geen brander en die alu plaat blijft gewoon koud.

drik79

Ook ik heb mijn BIAB systeem voorzien van isolatie, een hoes van verschillende lagen radiator folie gaat er rond.
IMG_20221229_104033.jpg

fantastica

Mijn elektrische ketel was vanaf dag 1 voorzien van isolatie, maar niet om energie te besparen, maar om de temperatuur constant te houden tijdens het maischen en sneller te koken. Mout heb ik altijd in 25 kg zakken gekocht bij Dingemans Mouterij want dat is letterlijk 3 straten bij mij thuis vandaan. Elektriciteit is gratis zolang de saldering bestaat en nadien komt er meteen een thuisbatterij.

Verder begrijp ik de vraag niet goed. Wij brouwen toch bier omdat we graag bier drinken.

Hoegaarden kost 1,26 per blik van 33 cl, speciaal bier kost al snel 2,59 per flesje (gin weizen 33 cl bij Gall & Gall). Zelf brouwen kost 0,25 per 33 cl (en dat is inclusief enzybrew en star san). Zelf brouwen kost dus nog steeds 1/5 tot 1/10 van de prijs dan bier kopen.  Zelf brouwen is altijd veel goedkoper dan bier kopen.

Aan 6 biertjes per week, 52 weken per jaar kost Hoegaarden me 393,51 tegenover zelf brouwen 79,35 oftewel een winst van 281,40

Aan 6 biertjes per week, 52 weken per jaar kost speciaal bier me 808,08 tegenover zelf brouwen 79,35 oftewel een winst van 738,73

Ik ken geen enkele andere hobby waarbij ik door te doen wat ik leuk vind meer dan 700 euro per jaar verdien.

Disclaimer: De berekening zal voor iedereen anders zijn afhankelijk van hoeveel je drinkt, welk type bier je brouwt en hoeveel je drinkt.

Schol
Jan

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 29-12-2022 &nbsp;00:39 uZoals het hier staat is de hoeveelheid DMS die gevormd wordt tijdens het langzaam koelen minder als je langer gekookt hebt daarvoor. Komt dat omdat er dan bij lang koken minder stoffen over zijn waaruit daarna nog DMS gevormd kan worden?

Ja. Bij langer koken raak je uiteindelijk alle voorloperstoffen kwijt. Bij kort koken is het een kwestie van onder de smaakdrempel blijven.

@Jacques noemt de kookintensiteit. Velen van ons verdampen meer als 4-6%, eerder 12-20% (over de gehele kookduur). Je stopt er dus relatief veel energie in, daarmee raak je dan ook meer voorloperstoffen kwijt.

Voor hobbybrouwers is kort(er) koken heel goed te doen.

ingo

seed7

Citaat van: fantastica op 29-12-2022 &nbsp;15:16 uVerder begrijp ik de vraag niet goed.

In het recente verleden brouwde ik 40x per jaar. Dan kom je op heel andere kosten uit. Maar het zijn niet de kosten per se. Het is gewoon interessant om te kijken hoe je je hobby energie zuinig(er) kun uitoefenen. (Net zo als een heleboel andere dingen binnen een huishouden.)

ingo

fantastica

Citaat van: seed7 op 29-12-2022 &nbsp;17:01 uHet is gewoon interessant om te kijken hoe je je hobby energie zuinig(er) kun uitoefenen.

Dat begrijp ik, maar soms kan je gewoon niet besparen. 1 uur koken op 1500 watt zal altijd 1500 watt verbruiken en als je niet oppast zelfs misschien wel 1,5 kwh. Zelfs aan 1 euro/kwh is 15 minuten minder koken "slechts" een besparing van (1,5/4) = 0,375 euro. Simpelweg niet de moeite om heel het DMS gedoe te riskeren. 

Citaat van: seed7 op 29-12-2022 &nbsp;17:01 uIn het recente verleden brouwde in 40x per jaar.

Dan zal jouw besparing alleen maar groter zijn geweest tegenover mijn 10 keer per jaar.

Je zou dus kunnen stellen dat ik met elk brouwsel al 70 euro ingebouwde bezuiniging heb. Er is besparen en besparen en zoals Snelbier al zei: als ik me voor een tientje per maand in allerlei bochten moet wringen is de lol eraf.

Schol
Jan

Henielma

Energiezuiniger brouwen komt bij mij vooral voort uit het feit dat we sinds anderhalf jaar geleden een warmtepomp hebben voor de verwarming van het huis en dus ook de brouwruimte. Daarom ook sinds een half jaar geen aardgas meer. Het warme water komt sindsdien uit een warmtepompboiler in plaats van het warme water uit de CV. Met dit warme water start ik het maischen en en begin ik met het spoelwater op te warmen.
Het maischen en koken gebeurd met een Hendi inductiekookplaat en het verder opwarmen van het spoelwater gebeurd nog steeds met een verwarmingselement uit een frietpan.
De kooktijd heb ik teruggebracht van 75 minuten naar 60 minuten.
Gasloos en volledig elektrisch dus.

Jacques

Citaat van: fantastica op 29-12-2022 &nbsp;18:28 uDat begrijp ik, maar soms kan je gewoon niet besparen. 1 uur koken op 1500 watt zal altijd 1500 watt verbruiken en als je niet oppast zelfs misschien wel 1,5 kwh. Zelfs aan 1 euro/kwh is 15 minuten minder koken "slechts" een besparing van (1,5/4) = 0,375 euro. Simpelweg niet de moeite om heel het DMS gedoe te riskeren. 

Het is de vraag of 60 minuten moet koken. In het verleden hielden Duitse brouwers minimaal 110 minuten aan. Tegenwoordig koken professionele brouwers heel veel korter, voor een groot deel is dit veroorzaakt door de wens tot kostenbesparing. Om DMS laat men het wort stomen over een hete plaat om zo zoveel mogelijk pre-DMS stoffen te laten verdampen. Ook het snel koelen van het wort heeft er voor gezorgd dat er korter gekookt kan worden.

Ik heb nu een aantal brouwsels 45 minuten gekookt. DMS in mijn bieren heb ik niet ontdekt, terwijl mijn smaakdrempel voor deze smaakafwijking erg laag is. De brouwdag is een heel klein beetje korter en de elektriciteitsrekening een klein beetje lager. En is het niet zo dat alle kleine beetjes helpen als het gaat om energiebesparing?

fantastica

Citaat van: Jacques op 29-12-2022 &nbsp;22:18 uTegenwoordig koken professionele brouwers heel veel korter, voor een groot deel is dit veroorzaakt door de wens tot kostenbesparing. Om DMS laat men het wort stomen over een hete plaat om zo zoveel mogelijk pre-DMS stoffen te laten verdampen.

Ja... Maar ... Ik ben geen profesionnele brouwser, ik ben een amateur en zelfs op de schaal van amateurisme sta ik niet erg bovenaan. Profesionnele brouwsers hebben ook totaal andere doeleinden dan wij amateurs. Een brouwerij is een firma en die moet naar de bottomline, de winst zien. Wij amateurs hebben vooral smaak als doel. Profesionnele brouwsers hebben ook iets andere apparatuur dan wij amateurs.

Citaat van: Jacques op 29-12-2022 &nbsp;22:18 uDe brouwdag is een heel klein beetje korter

Ik ben zelfstandig ondernemer en de maandelijkse brouwdag is zowat de enige dag in de maand dat ik niet aan de zaak hoef te denken. Effe snel dit of dat doen is onmogelijk want dan mislukt het bier. Bijna verplicht ontstressen zeg maar. Dus waarom zou ik een hobby die ik graag doe willens en wetens inkorten.

Citaat van: Jacques op 29-12-2022 &nbsp;22:18 ude elektriciteitsrekening een klein beetje lager. En is het niet zo dat alle kleine beetjes helpen als het gaat om energiebesparing?

Zonnepanelen, elekriciteit is gratis. Ik weet dat niet iedereen die luxe heeft maar zoals de reclame zegt: als ik het zelf opwek mag ik het zelf gebruiken (vandaag bier ermee brouwen, morgen een kermisattractie in de tuin)  >:D

Schol
Jan

hansHalberstadt

Citaat van: Frits1980 op 28-12-2022 &nbsp;20:02 uHet verhaal over SMM en DMS verbaasd me een beetje. Ik heb er zelf geen verstand van maar kijk wel alle videos van David Heath op youtube. Hij kookt al behoorlijke tijd maximaal 30 minuten. Ik vind het dan wat vreemd om hier te lezen dat dit dan helemaal niet goed zou zijn.
Je kunt best een half uur koken als je een beetje DMS niet erg vindt.

hansHalberstadt

Citaat van: fantastica op 30-12-2022 &nbsp;12:53 uals ik het zelf opwek mag ik het zelf gebruiken (vandaag bier ermee brouwen, morgen een kermisattractie in de tuin)  >:D

Schol
Jan

alleen wordt het dan vooral met mooi weer brouwen als de saldering eraf gaat.

Broewerke

Citaat van: hansHalberstadt op 30-12-2022 &nbsp;14:25 uje kunt best een half uur koken als je een beetje dms niet erg vindt.
Bij mij is verdamping ook belangrijk om wat meer sgpuntjes te vergaren. Ik weet dat er nog andere maniertjes zijn maar n litertje extra verdampen vind ik bij mijn overwegend iets donkere biertjes fijner.

PP

Kun je brouwen m.b.v. zonnepanelen, gratis energie, lukt dat wel?
Ik vraag me dat af.

Een rekenvoorbeeld:
stel ik beschik over 10 moderne panelen met een piekvermogen van 365 Wp per paneel; opbrengst 3103 kWh/ jaar.
Gemiddeld leveren deze panelen 8,5 kWh/ dag op.
In de zomer is de opbrengst 12* hoger dan in de winter dus op een mooie zonnige zomerse dag ga ik brouwen.
Mijn opbrengst is dan 18,0 kWh.
Stel de zon schijnt 10 uur die dag; dit betekent 18,0/ 10 = 1,8 kWh opbrengst per uur.
Ik ga brouwen op de piekperiode van deze mooie dag waarbij er zelfs 3,0 kWh per uur opbrengst is.

Ik start mijn volledig elektrische 25 L brouwerij.
Mijn energiebehoefte om te maischen, te spoelen en te koken bedraagt ca. 10 kWh.
Het proces voer ik zeer effectief en efficient uit in 3 uur; dit betekent dat ik gedurende 3 uur energie van mijn zonnepanelen.
Mijn zonnepanelen leveren maximaal 3* 3,0 = 9,0 kWh.
Het gebruik van andere elektrische brouwapparatuur heb ik verwaarloosd in de berekening (*).

Conclusie: 
mijn zonnepanelen leveren 9,0/ 10* 100 = maximaal 90% van mijn energie behoefte gedurende mijn brouwactiviteit. De andere 10% moet ik gewoon van het net halen.
Op alle andere dagen dat ik brouw zal de energie ondersteuning door het net groter zijn dan 10%.
Het rekenvoorbeeld voor de winter laat ik maar even zitten.
Wil ik mijn brouwactiviteiten uitbreiden naar 50 L zullen mijn panelen nog maar 45% van de energie behoefte leveren.

(*): in bovenstaand rekenvoorbeeld moet ik bovendien aan alle andere bewoners van mijn huishouden vragen de airco, koelkast, vriezer, tv, laptop etc. uit te zetten gedurende mijn brouw-activiteiten!

Discussie:
Is voor mij brouwen m.b.v. zonnepanelen mogelijk? Niet echt; het bespaart uiteraard wel iets.
Dan toch maar een accu kopen? Eerst maar eens goed rekenen.

Brouw-technisch geef ik de voorkeur aan brouwen in de herfst-winter-lente. Dus voor mij geen zonnepaneel om te brouwen.

Groet, Paul

Robert1968

Ik snap het doel van je berekening niet Paul.

Zolang je nog kunt salderen (tot 1 januari 2025 volledig, daarna afbouwend) maakt het niet uit wanneer je stroom van het net afneemt. Zolang je jaarlijks maar ten minste net zoveel energie opwerkt met je zonnepanelen dan dat je verbruikt zonder zonnepanelen.

fantastica

Citaat van: hansHalberstadt op 30-12-2022 &nbsp;14:28 ualleen wordt het dan vooral met mooi weer brouwen als de saldering eraf gaat.

Niet noodzakelijk. Wij hebben 21 panelen met een opbrengst van 8,4 kWp en een verbruik van (gemiddeld) 20 kWh per dag netjes verdeeld in 10 tijdens de dag en 10 's nachts. Zodra de saldering eraf gaat komt er een 10 kWh thuisbatterij. Elke dag dat er minimaal 20 kWh wordt opgewekt moeten we 's nachts niets afnemen. Zelfs nu in december hebben we tot zover al 10 dagen 10+ kWh waarvan 5 dagen 20+ kWh opbrengst gehad.

We hebben de installatie heel express ruim overgedimensioneerd want eens ze er ligt komt er toch airconditioning en ga je wat meer op stroom verwarmen "want het is toch gratis" en al snel kom je tekort.

Aan de huidige energieprijzen is de thuisbatterij er op minder dan 3 jaar ruim uit.

Citaat van: PP op 30-12-2022 &nbsp;14:57 uKun je brouwen m.b.v. zonnepanelen, gratis energie, lukt dat wel?
Ik vraag me dat af.

Zolang het verbruik negatief is, is er teruglevering en is er overschot om te brouwen. Je berekening gaat uit van gemiddelden en dat klopt niet.

Op 17/12 hadden onze panelen een opbrengst van 18,881 kWh en hadden we 12 kWh teruglevering, meer dan genoeg om te brouwen dus, en dat midden in de winter.

Met een thuisbatterij zou die berekening niet opgaan natuurlijk want dan zou er 10 kWh in de batterij en "slechts" 2 kWh teruglevering geweest zijn.

Ik bedoel maar: gemiddelden zijn vrijwel altijd verkeerd. De statisticus is iemand die gearesteerd wordt in een dancing waar de gemiddelde leeftijd 25 is. (een oma van 70 met 3 kleinkinderen van 10).

Schol
jan

PP

Citaat van: Robert1968 op 30-12-2022 &nbsp;15:06 uIk snap het doel van je berekening niet Paul.

Zolang je nog kunt salderen (tot 1 januari 2025 volledig, daarna afbouwend) maakt het niet uit wanneer je stroom van het net afneemt. Zolang je jaarlijks maar ten minste net zoveel energie opwerkt met je zonnepanelen dan dat je verbruikt zonder zonnepanelen.

Salderen is een uitwisseling van energie/ geld. Prima als je daar gebruik van maakt.
Het gaat me ook niet om gemiddelden; dat is niet de strekking van het verhaal.
In mijn berekening wil ik uitleggen of het mogelijk is m.b.v. zonnepanelen te brouwen; anders gezegd: stel je hebt een off grid brouwinstallatie, kun je daar mee brouwen?

Groet, Paul

fantastica

Citaat van: PP op 30-12-2022 &nbsp;16:04 ustel je hebt een off grid brouwinstallatie, kun je daar mee brouwen?

Dat hangt af van de grootte van je installatie. Met die van jouw niet, met die van mij wel.

Off-grid is een ander verhaal. Om off-grid te zijn met zonnepanelen heb je trouwens altijd een thuisbatterij nodig want de omvormer heeft externe voeding nodig. Dat kan van het net komen of van een batterij. Dus als jij een batterij hebt van 1 kWh kom je ook aan 10 kWh voor 3 uur (3 kWh van de panelen en 1 kWh uit de batterij want die is het uur voor je begon te brouwen gevuld).

Schol
Jan

Jan de Graaff

De meeste genoemde besparingsmethoden gebruik ik ook: (vaak) 30 tot (soms) 45 minuten koken, maischketel geïsoleerd met een isolatiematje van Decathlon, vergisten met kveik in de zomer, etc.

Maar wat ook best bespaart is dat ik mijn ketel heb uitgerust met een BrewUNO regeling. Die maakt gebruikt van een PID schakeling en stuurt dynamisch het gebruikte vermogen van het verwarmingselement met behulp van een een SSR relais. Tijdens de maisch gebruikt ie nu vaak tussen de 15 en 30% vermogen en soms een klein uitschietertje naar boven. Eigenlijk nooit meer dan zo'n 40%. Heel efficiënt zonder dat je zelf vooraf hoeft te bedenken hoeveel Watt een maischstap zou moeten 'krijgen' en zonder daar aanpassingen op te kunnen maken als het te hoog of te laag blijkt. De Grainfather ketels hebben volgens mij ook een PID sturing.

Daarnaast gebruik ik al geruime tijd regenwater uit de regenton (met regentonpomp) als koelwater. Zeker nu is dat berekoud en koelt mijn tegenstroomkoeler bijna met 2L/min van kook terug naar 20ºC.

Davester

Citaat van: Orangeloo op 28-12-2022  22:26 u30 liter per batch. Ook een stout met een begin sg van 1124.

20220730_112417.jpg

Thanks, Ik zit altijd tussen de 50 en 60 liter, dan is de hendi vrees ik niet sterk genoeg. Ik ga eens informeren bij horeca wat de mogelijkheden zijn.

Jacques

Citaat van: fantastica op 30-12-2022  12:53 uJa... Maar ... Ik ben geen profesionnele brouwser, ik ben een amateur en zelfs op de schaal van amateurisme sta ik niet erg bovenaan. Profesionnele brouwsers hebben ook totaal andere doeleinden dan wij amateurs. Een brouwerij is een firma en die moet naar de bottomline, de winst zien. Wij amateurs hebben vooral smaak als doel. Profesionnele brouwsers hebben ook iets andere apparatuur dan wij amateurs.

Neemt niet weg dat we net als professionele brouwers korter kunnen koken en energie besparen. Overigens heeft het merendeel van de Nederlandse bevolking geen zonnepanelen.

ExPeteriment

Het eerste deel van mijn koelwater vang ik op in een koelbox om het langer warm te houden, rest in brouwemmers. Ik maak ermee schoon, maar heb eigenlijk teveel. Op de volgende manieren zou ik er gas en/of elektra mee kunnen besparen:
1. Douchen. Als ik 19 l water van ca 38°C in een keg doe, er druk van 3 bar op zet, kan er met een handdouche mee gedoucht worden, misschien wel 2 keer (ik weet niet of ik mijn vrouw zo gek krijg;
2. De gewone vaat er mee doen, o.a. gewoon kijken wat er in de vaatwasser staat;
3. Auto wassen.

Ik zuig ook veel warme lucht af tijdens koken, eens even puzzelen hoe ik daar energie uit kan terugwinnen.

Theo Mol

Eerder in deze discussie vroeg ik of het zinnig is om de bitterhop alvast te koken in een kleine hoeveelheid water zodat de kooktijd van het wort verkort kan worden en de bitterheid gelijk blijft in vergelijking met een langere kooktijd van het hele brouwsel. Ik bedacht dat dit misschien mogelijk is maar hier heb ik geen ervaring mee.

Is er iemand die het wel eens geprobeerd heeft, en met welk resultaat?

Hopfenfox

Zal vast een optie zijn maar de hoeveelheid extra hop die je nodig hebt om je IBU bij kortere kook op peil te houden is maar beperkt.

seed7

Citaat van: Theo Mol op 31-12-2022  11:13 uEerder in deze discussie vroeg ik of het zinnig is om de bitterhop alvast te koken in een kleine hoeveelheid water zodat de kooktijd van het wort verkort kan worden en de bitterheid gelijk blijft in vergelijking met een langere kooktijd van het hele brouwsel. Ik bedacht dat dit misschien mogelijk is maar hier heb ik geen ervaring mee.

Is er iemand die het wel eens geprobeerd heeft, en met welk resultaat?

Dat is zeker mogelijk. Hop in water koken geeft wel een andere bitterheid, harder. Ook wordt het bitterder, je hebt dan minder hop nodig. Berekeningen heb ik niet voor je.

ingo

Broewerke

Ik doe wel al eens tijdens de maisch er hop bij. Gewoon probeersel met eigen hop maar kan geen voor of nadeel noemen.

fantastica

Wat ik ook doe, maar dat is niet zozeer besparen tijdens het brouwen, maar besparen in het geheel door rekening te houden met de dubbele inzetbaarheid van brouw apparatuur. Hier bedoel ik mee: veel van de spullen die ik koop om te brouwen hebben meer dan 1 functie.

- vacuum toestel: hop opnieuw vacuum trekken, maar ook: kaas, (moestuin)groenten, vlees, etc...
- aluminium zakjes: hop opnieuw vacuum trekken, maar ook: 500gr broodgist in kleinere porties verdelen en invriezen
- voedseldroger: hop uit de tuin drogen, maar ook: chili's drogen om te malen en ander voedsel
- spoelwater ketel: spoelwater verwarmen, maar ook: inmaken, wecken (is in feite een weckketel)
- koelbox: koelen tijdens vergisten, maar ook: alle andere koelbox functies.
- mostschep: most en graan scheppen, maar ook: koffiebonen in bewaarpotten schepen.

Veel apparatuur zijn oorspronkelijk gewone huis toestellen die ik even leen tijdens het brouwen, dus niet express voor brouwen gekocht zoals: weegschaal, vijzel, enz...

- brouwautomaat: sous-vide koken. In combinatie met het vacuum toestel toestel en met de pomp aan is het in theorie een prima sous-vide toestel. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar zou moeten kunnen denk ik.

https://souvy.nl/sous-vide-apparaten/

CiteerEen sous vide apparaat bestaat uit een verwarmingselement, hierdoor verwarmt het water. Daarnaast is er een circulator ingebouwd die er voor zorgt dat het water evenredig wordt verwarmt. Daarnaast is het belangrijk dat er een goede thermometer in zit, om de temperatuur op te meten.

Ze beschrijven bijna een brouwautomaat ... bijna ...

Schol
Jan

Eric de Noorman

Ik bezuinig niet op energie tijdens het brouwproces, het risico dat het ten koste gaat van de smaak wil ik niet lopen.
Van het brouwen met propaan ben ik overgegaan op het verwarmen met haardhout in een speciaal gemaakte houtbrander met naverbranding (nagenoeg rook -en roetvrij ). Het brouwen moet wel buiten gebeuren, of onder een afdak wanneer het regent. Ik brouw meestal tussen de 50 en 80 liter.
Het voordeel van haardhout is dat het vernieuwbare energie is, dus geen fossiele brandstof.De enige electriciteit die ik gebruik is in de vergistingskast, maar dat is minimaal omdat ik bv. pils altijd ´s winters brouw, saison en kveik in de zomer enz.
Mijn spoelwater warm ik ook op met haardhout, maar dan in een pan die op een houtkacheltje in de schuur staat.
Mijn water (grondwater) wordt opgepompt vanaf ca 90 meter diepte, daar gebruik ik dan ook een heel klein beetje electriciteit voor, dit water is goed geschikt door alle mineraler die het bevat, in tegenstelling tot regenwater. In het land waar ik woon, Noorwegen is het op het platteland gebrukelijk om een eigen watervoorziening te hebben.
Of het brouwen op deze manier ook ´s winters te doen is zal de tijd moeten leren.In januari zal ik dat ook gaan uitproberen.
Ik gebruik tegenwoordig wel meer tijd voor het brouwen omdat alles handmatig gedaan wordt, maar dat is geen nadeel, uiteindelijk is het een zeer gewaardeerde hobby dat brouwen.IMG_2820.jpeg

tdp

Citaat van: Davester op 30-12-2022  21:08 uThanks, Ik zit altijd tussen de 50 en 60 liter, dan is de hendi vrees ik niet sterk genoeg. Ik ga eens informeren bij horeca wat de mogelijkheden zijn.

Ik heb ook Hendi kookplaten, daarmee breng ik 51 liter wort mee aan de kook. Ik heb de brouwketels wel geïsoleerd met neopreen, zal e.e.a. schelen.

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 02-01-2023  09:36 uIk heb ook Hendi kookplaten, daarmee breng ik 51 liter wort mee aan de kook. Ik heb de brouwketels wel geïsoleerd met neopreen, zal e.e.a. schelen.
Met 3000 Watt zal je dat ca 45 minuten kosten om het aan de kook te krijgen vanaf een graad of 60.

tdp

Citaat van: hansHalberstadt op 02-01-2023  09:44 uMet 3000 Watt zal je dat ca 45 minuten kosten om het aan de kook te krijgen vanaf een graad of 60.

Wanneer ik het wort van de maischketel overpomp naar de kookketel gaat bijna direct de kookplaat aan. Ik maisch altijd uit op 78 graden, en spoel met water wat meestal 90 graden of meer is. Ik moet dus opwarmen vanaf zo'n 80 graden. De kookplaat is 3500 Watt, daarmee wil dat prima, maar snel is het niet.

brouwerij de Stier

Heb een stukje van een windmolen gekocht en dat gebruik ik als "unique selling point" om mijn bier te verkopen.

De Guitige Bourgondiër

Ik heb nu een grotere pan en overwoog aanvankelijk over te gaan op gas. Dit is niet meer zo voorradig als het was en vereist daardoor een voor mij nog net iets te stevige investering. Nu ik bij mijn energieleverancier jaarsaldering heb brouw ik voort op een elektrisch plaatje, niet optimaal, maar het werkt en is nagenoeg gratis gezien de rest van mijn elektriciteitsgebruik (wegens meevaller bij verhuizing destijds alle grote machines nieuw met A+ label kunnen aanschaffen, geeft een merkbaar verschil op het totaal).

Idealiter zoek ik naar een losse inductieplaat (of keramisch) met een diameter van ca 30 cm, de keramische kampeerplaat die ik nu gebruik is niet krachtig genoeg om echt een rollende kook vol te houden dus ik kook ca 8% af in een uur waardoor ik iets minder kan spoelen en net iets lagere efficiëntie haal dan ik verwachtte met de ruimere pan (donkerbruin vermoeden, ik ben er nog niet uit).

brouwerwaldonk

Citaat van: Orangeloo op 28-12-2022  22:26 u30 liter per batch. Ook een stout met een begin sg van 1124.

20220730_112417.jpg
IK vraag mij af hoe iemand nog een rollende kook kan hebben in een ketel die zoooo vol is Dat kookt gegarandeerd flink over

Bvk1983

Citaat van: brouwerwaldonk op 09-01-2023  10:04 uIK vraag mij af hoe iemand nog een rollende kook kan hebben in een ketel die zoooo vol is Dat kookt gegarandeerd flink over

Dit is zo te zien de maisch dus kookvolume zal een stuk lager liggen. Bij sommige brouwsels zit mijn pan tijdens het maischen ook tot aan de rand vol.

Spyro

Citaat van: Bvk1983 op 09-01-2023  10:06 uDit is zo te zien de maisch dus kookvolume zal een stuk lager liggen. Bij sommige brouwsels zit mijn pan tijdens het maischen ook tot aan de rand vol.
Bij het gefilterde wort zit toch ook nog het spoelwater, dus moet een kookketel groter zijn dan een maischketel, mijn maischketel (op gas) is 50 liter, de kookketel (maisch- + spoelwater) is er eentje van 70 liter. Maar maischen kan je inderdaad tot op de rand, al is roeren niet zo evident dan.

Jaap W

Ik isoleer mijn maischketel tijdens het brouwen met 2 oude elektrische dekens (die het trouwens niet meer doen) en dat doe ik al sinds ik zelf bier brouw. Zelfde effect als een slaapzak of gekochte isolatiehoes. Koelen doe ik met grondwater, dus dat kost een beetje elektriciteit voor de pomp. Het koelwater loopt bij mij de tuin in, want mijn grondwater is helaas niet zo geschikt voor iets anders, dan alleen de tuin. Zit veel oer in, maar het koelt wel als een malle. Ik kook 90 minuten om voldoende verdamping te krijgen en dat blijf ik ook doen. Ik verwarm mijn installatie met flessengas en de kosten daarvan vind ik alleszins meevallen. Mijn gistkast is goed geïsoleerd, maar kost natuurlijk wel enige elektriciteit om de ingestelde temperatuur (meestal zo rond de 20 graden) te handhaven.  :beersmiley:  :proost:

Eric v B

Citaat van: brouwerij de Stier op 06-01-2023  21:45 uHeb een stukje van een windmolen gekocht en dat gebruik ik als "unique selling point" om mijn bier te verkopen.

Welk stukje heb je gekocht? ;)

Windmolen.jpg

Jacques

Citaat van: Jaap W op 09-01-2023  11:40 uk kook 90 minuten om voldoende verdamping te krijgen en dat blijf ik ook doen.

Probeer eens 60 minuten en gebruik een beetje minder maisch- en spoelwater.

seed7

Citaat van: Jaap W op 09-01-2023  11:40 uIk kook 90 minuten om voldoende verdamping te krijgen en dat blijf ik ook doen.

Hoeveel procent verdamp je dan over de gehele kookduur?

ingo

Theo Mol

Citaat van: Jaap W op 09-01-2023  11:40 uKoelen doe ik met grondwater

Hoe doe je dat? Het koelen snap ik wel maar hoe haal je het water uit de grond?

Ik heb er aan gedacht te koelen met water uit de sloot maar dat is meer dan onpraktisch omdat ik door bijna veertig meter slang water moet aanvoeren, door het huis heen, en het water moet ook nog terug. Bovendien is de temperatuur in de zomer mogelijk te hoog. Grondwater zou dan beter zijn, de garagedeur op een kier tijdens het koelen is nog wel uit te houden. Maar hoe?

Jaap W

Citaat van: seed7 op 10-01-2023  08:27 uHoeveel procent verdamp je dan over de gehele kookduur?

ingo

Ik kook in 90 minuten van 46 ltr naar ongveer 37 ltr wat ik wil hebben.

Citaat van: Theo Mol op 10-01-2023  09:23 uHoe doe je dat? Het koelen snap ik wel maar hoe haal je het water uit de grond?

Ik heb er aan gedacht te koelen met water uit de sloot maar dat is meer dan onpraktisch omdat ik door bijna veertig meter slang water moet aanvoeren, door het huis heen, en het water moet ook nog terug. Bovendien is de temperatuur in de zomer mogelijk te hoog. Grondwater zou dan beter zijn, de garagedeur op een kier tijdens het koelen is nog wel uit te houden. Maar hoe?

Ik heb een bron naast de achterdeur van mijn garage. (11 meter diep en het water staat op ongeveer 5 meter onder het maaiveld in de stijgbuis) In die stijgbuis zit dus een "binnenslang" die verbonden is met een grondwaterpomp en die pomp staat in de garage. Als ik moet koelen sluit ik de waterkant van mijn platenkoeler via Gardena koppelingen aan op die grondwaterpomp en het wort kant op mijn kookketel. Dan loopt het wort uit de kookketel (zwaartekracht) door de platenkoeler via een thermometer (zodat ik kan zien wat de temperatuur van de gekoelde wort is, naar een kleinere pomp en die pompt de afgekoelde wort in mijn gistvat.
In de zomermaanden sluit ik die grondwaterpomp aan op mijn sproei installatie voor de tuin. :proost:  :brouwen: 

Jacques

Citaat van: Jaap W op 10-01-2023  13:56 uIk kook in 90 minuten van 46 ltr naar ongveer 37 ltr wat ik wil hebben.

Waarom wil je dat? Het is een verdamping van bijna 20%. 8 tot 10% verdamping is voldoende om ongewenste vluchtige stoffen kwijt te raken.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-01-2023  20:19 uWaarom wil je dat? Het is een verdamping van bijna 20%. 8 tot 10% verdamping is voldoende om ongewenste vluchtige stoffen kwijt te raken.

Ja gewoon wat dikker beslag maken of wat minder spoelwater. Lang koken kan best, maar dan zou ik haast een warmtewisselaar gaan aanschaffen om met de restwarmte het huis te verwarmen

hansHalberstadt

Deze formule had ik ooit afgeleid uit de energiehuishouding van de gisting:
Vermogen=Sg punten/uur x liters wort x  0.335 (Watt)
Een commerciële brouwerij met bv 10000 liter brouwsel kan op doe manier al snel een vermogen halen van 5000 Watt tijdens de hoofdgisting. En tijdens het koken met 100 Watt per liter wort en koelen kun je de warmte gebruiken om een aantal huizen mee te verwarmen. Geen idee of dat al wordt gedaan?       

Orangeloo

Citaat van: brouwerwaldonk op 09-01-2023  10:04 uIK vraag mij af hoe iemand nog een rollende kook kan hebben in een ketel die zoooo vol is Dat kookt gegarandeerd flink over

Dit is mijn inderdaad mijn maischketel  :beersmiley:

Orangeloo

Citaat van: Spyro op 09-01-2023  11:29 uBij het gefilterde wort zit toch ook nog het spoelwater, dus moet een kookketel groter zijn dan een maischketel,

Echt niet altijd. In dit geval met een moutstort van 14 kg dus niet.  :beersmiley:

Spyro

Citaat van: Orangeloo op 10-01-2023  23:34 uEcht niet altijd. In dit geval met een moutstort van 14 kg dus niet.  :beersmiley:
Dus brouw je zo zonder te spoelen...? Zal het rendement niet ten goede komen....

Zambezi Special

Ik had gister een heel stuk geschreven maar dat schijnt in cyberspace te zijn verdwenen :(

Ik doe niet zoveel anders dan ik al deed.
Maisch is met pan en al in een koelbox met dekbed (ik doe kleine batches)
Koken is op gas. Van die 15-20 kg cilinders. Dat is voor fornuis, oven, pizza oventje en bierbrouwen. Ik denk dat ik 1 tank per 3 maanden gebruik. Da's ongeveer 10 euro per maand.
Ik ben niet aangesloten op het elektriciteitsnet. Ik heb 2 x 3 zonnepanelen en 4 accu's.
1 set van 3 is vrij nieuw en maakt het mogelijk om een fermentatiekast te gebruiken.
Tot nu toe was het kveik in de echte hete periode en Belgische gisten daar buiten.
Ik heb nu meer mogelijkheden.

Koken was 60 minuten. Met pilsmout was mij 90 aangeraden, maar dat heb ik teruggebracht naar 60.
Volgende brouwsels worden 45 minuten.

Binnenkort ga ik proberen of mijn solar genoeg power heeft voor mijn elektrische ketel. Dat zal dan overdag zijn om de volle capaciteit van de zon te kunnen gebruiken. Wordt spannend want max opbrengst van de panelen is 2000 watt en ketel is 2500.

Voor alles dat veel power vraagt heb ik generatoren

Water kome uit de rivier. Ik pomp ongeveer 30 minuten per week. Da's ongeveen 0.5 liter benzine.
Water is getest en is veilig om te drinken. Ik kook het voor de zekerheid, maar is eigenlijk niet nodig

Succes iedereen

hansHalberstadt

Citaat van: Spyro op 09-01-2023  11:29 uBij het gefilterde wort zit toch ook nog het spoelwater, dus moet een kookketel groter zijn dan een maischketel, mijn maischketel (op gas) is 50 liter, de kookketel (maisch- + spoelwater) is er eentje van 70 liter.
Je raakt van maischketel naar kookketel aan aantal zaken kwijt:
-bostel
-water wat in de bostel achter blijft.

De bostel is wat er overblijft als ca 75% van het moutgewicht is omgezet in suikers dus is dat 25% van het moutgewicht.(grofweg dus 0.25 liter per kg mout even aannemende dat de dichtheid van bostel ca 1 is)

Het totaal gewicht van de bostel na uitlekken is ca 1.5 kg per kg gebruikte mout.
En de dichtheid van mout is ca 1.4.
Dus dan kun je uitrekenen hoeveel kookvolume je hebt tov je beslagvolume.
bv 15 kg mout met 45l maischwater geeft volume 15/1.4+45= 56 liter
naar de kookketel gaat dan 56L+spoelwater-15*1.5=33.5L+ spoelwater.
Dus als je meer dan 1.5 x je moutgewicht aan spoelwater gebruikt dan heb je in je kookketel meer volume nodig van in je beslagketel.
Hoe dikker je beslag, hoe meer spoelwater nodig, dus hoe dikker je beslag, hoe kleiner je maischketel kan zijn. (en je moet nog wel wat extra ruimte overhouden voor de rollende kook in je kookketel)

Jacques

Citaat van: Zambezi Special op 11-01-2023  05:44 uIk had gister een heel stuk geschreven maar dat schijnt in cyberspace te zijn verdwenen :(

Als je een heel groot bericht schrijft, is het verstandig tussentijds een concept op te slaan. Dat voorkomt dat je grote stukken tekst kwijtraakt tijdens het schrijven door onderbrekingen in de verbinding.

Het geeft je ook de gelegenheid om tekst die je eerder geschreven hebt nog eens rustig na te lezen.

Orangeloo

Citaat van: Spyro op 11-01-2023  00:21 uDus brouw je zo zonder te spoelen...? Zal het rendement niet ten goede komen....

Nee hoor, gewoon met spoelen. 20 liter spoelwater. Maischdikte 2.1  8)  Brouwzaalrendement was 74% Eind SG 1115  :beersmiley:

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 11-01-2023  09:41 uDus als je meer dan 1.5 x je moutgewicht aan spoelwater gebruikt dan heb je in je kookketel meer volume nodig van in je beslagketel.

Citaat van: Orangeloo op 10-01-2023  23:34 uEcht niet altijd. In dit geval met een moutstort van 14 kg dus niet.  :beersmiley:

Citaat van: Orangeloo op 11-01-2023  23:21 uNee hoor, gewoon met spoelen. 20 liter spoelwater. Maischdikte 2.1  8)  Brouwzaal rendement was 74% Eind SG 1115  :beersmiley:

Je gebruikt 20 liter spoelwater op 14 kg mout=factor 1.43 dus minder dan 1.5 x je moutgewicht aan spoelwater gebruikt dus dan heb je in je kookketel minder volume dan je beslagketel. Klopt dus precies.

Spyro

Citaat van: Orangeloo op 11-01-2023  23:21 uNee hoor, gewoon met spoelen. 20 liter spoelwater. Maischdikte 2.1  8)  Brouwzaalrendement was 74% Eind SG 1115  :beersmiley:
Achzo, ja, maar dan maisch je niet meer maar roer je in een grote pot dikke rijstpap, weet niet wat je dan voor (een laag) rendement krijgt, maar ik zou het nooit doen...  ^-^

Orangeloo

Citaat van: Spyro op 12-01-2023  10:23 uAchzo, ja, maar dan maisch je niet meer maar roer je in een grote pot dikke rijstpap, weet niet wat je dan voor (een laag) rendement krijgt, maar ik zou het nooit doen...  ^-^

Citaat van: Orangeloo op 11-01-2023  23:21 uBrouwzaalrendement was 74% Eind SG 1115  :beersmiley:

Is inderdaad wel het uiterste uit mijn installatie halen.  ;D En niet gebruikelijk.
Maar ik wilde per se 2 x 30 liter brouwen. We gaan namelijk met 6 brouwers een bourbon vat van 190 liter vullen  :nut:

Koenders

Mijn woonsituatie maakt het een lastige kwestie, ik woon anti-kraak en het hele gebouw met meer dan 350 mensen erin wordt verwarmd met een houtsnipperkachel en voor urgente momenten een gaskachel die ongeveer 750 euro per uur aan gas erdoor heen jast. Niemand heeft een eigen meter, en dus is de kostenpost voor iedereen. Ook energie: men werd opgeroepen om alleen de hoogst noodzakelijke energie te gebruiken. Zouden we doorgaan met verbruiken zoals normaal, dan zouden de kosten voor wonen verdubbelen (het is natuurlijk een genuanceerd verhaal, maar daar ga ik niet te veel over uitweiden  ;) ).
Lang verhaal kort; minder verbruiken. Wat dat betreft, ben ik heel blij met dit topic.

Ik heb dus twee maanden niet gebrouwen en dat deed best wel pijn  :'( 
Om eerlijk te zijn heb ik nog geen enkele manier van duurzamer brouwen doorgevoerd, behalve minder brouwen.

Ik werk met een Brewmonk 30L en heb overwogen om een isolatiemantel aan te schaffen. Verder ben ik benieuwd of ik nog lager in mijn wattage kan gaan zitten. Maischen doe ik meestal op 1900 Watt, koken op 1500. De kook verkorten vind ik een goed idee, maar dat zal dan dus betekenen dat je meer hop voor een bepaald aantal IBU's moet gebruiken, en dat raakt de portemonnee dan natuurlijk ook.
Koelwater opvangen, nooit gedaan, maar ga ik wel mee bezig nu we dan toch zuiniger aan gaan doen.

Ook mijn gistkast, een oude koelkast, ben ik niet heel zeker over. Ik vergist vrijwel altijd op 18 graden. Er staat een infrarood lamp in, maar misschien is het beter om deze te vervangen voor een warmtekabel. Of de kast nog wat extra isoleren misschien?

Concreet ben ik benieuwd naar jullie mening over de volgende vragen:
- Kan ik maischen en koken op een lager wattage?
- Wat kan ik doen om mijn gistkast zuiniger te laten werken?

hb-lot

Citaat van: Koenders op 12-01-2023  19:33 uIk werk met een Brewmonk 30L ... Maischen doe ik meestal op 1900 Watt, koken op 1500.

Ik verwarm naar de maischtemp op vol vermogen, en ong. 2-3 graden voordat deze bereikt is, verlaag ik het vermogen naar 800.

Koken doe ik hetzelfde, maar verlaag naar 1800, kan misschien wel lager inderdaad.

hansHalberstadt

Citaat van: Koenders op 12-01-2023  19:33 u- Wat kan ik doen om mijn gistkast zuiniger te laten werken?
Dat kan zeker. De meeste mensen hebben een vergistingkast met verwarmingselementen. Die elementen kosten veel stroom als ze aan staan. Ik doe het nu anders: een heel goed geïsoleerde gistingskast van piepschuim rondom de gistingstank en 2 computerfans die koele lucht blazen rondom het gistingsvat als het te ver in temperatuur oploopt. Die fannetjes kosten nauwelijks stroom en de gist produceert voldoende warmte om de kast op temperatuur te houden.

oneman

Citaat van: Koenders op 12-01-2023  19:33 uIk werk met een Brewmonk 30L en heb overwogen om een isolatiemantel aan te schaffen. Verder ben ik benieuwd of ik nog lager in mijn wattage kan gaan zitten. Maischen doe ik meestal op 1900 Watt, koken op 1500. De kook verkorten vind ik een goed idee, maar dat zal dan dus betekenen dat je meer hop voor een bepaald aantal IBU's moet gebruiken, en dat raakt de portemonnee dan natuurlijk ook.
Je kunt ook overwegen helemaal niet meer te koken. (google "raw ale" en je vindt genoeg info...) Je kunt de hop verwerken als hopthee, zeker voor de bitterheid en dan hoef je niet persé meer te gebruiken. Verder kun je hop meemaischen, dat levert ook wat hopbitterheid op, maar ook veel hopsmaak. In mijn ervaring met hop meemaischen geeft de hopsmaak dan een veel bittere ervaring dan het feitelijk aantal (berekende) IBU's.

Verder zou je over kunnen stappen op kveik gist, dan hoef je je gistingskast helemaal niet meer aan te zetten. Zet het vat er gewoon in met het wort tussen de 30 a 35°C, voeg de gist toe en die doet dan zelf het goede...

oneman

Kokkebil

Ik doe niks!
En aan het verbruik van mijn aangepaste koelkast als gistingskast kan ik weinig veranderen.
Verwarmen en koelen kost nu eenmaal energie, hoe je het ook wendt of keert!
Voor die brouwsessie van max. 1x per maand zet dit op jaarbasis (gemeten naar totaal verbruik) geen zoden aan de dijk.

Sigurd

Omdat ik buiten in het onverwarmde tochtige schuurtje brouw en vergist heb ik zelf geïsoleerde vergistingskasten gemaakt. Ze zijn van polyester, 5 cm PIR en dubbelglas als deur. Om een verschil van 1 °C te behouden wordt er 2,3 watt verbruikt. In de kasten gebruik ik geïsoleerde fermenters die ook bijdragen aan de totale isolatiewaarde.

De fermenters hebben een eigen verwarmingselement van 30 Watt. Deze springen af en toe aan om het wort op temperatuur te houden. Tot nu toe is het niet nodig geweest om de kast met de PTC verwarmer bij te verwarmen. Deze heb ik er voor de zekerheid wel inzitten, want je weet immers nooit of het nog eens gaat vriezen dat het kraakt. De PTC verwarmers worden door een eenvoudig digitale thermostaat aangestuurd en staan alleen stand-by wanneer het vriest.

Verder ben ik bezig om de spoelwaterketel te isoleren zodat deze ook als energiezuinige sousvide apparaat gebruikt kan worden. Ook ben ik nog op zoek naar een neopreen jas voor de G40.

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 13-01-2023  11:10 uEn aan het verbruik van mijn aangepaste koelkast als gistingskast kan ik weinig veranderen.
Verwarmen en koelen kost nu eenmaal energie, hoe je het ook wendt of keert!

Maar je kunt je gistingskast wel extra isoleren, of de vergistingskast wat lager zetten en wat meer gist enten.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-01-2023  16:07 uMaar je kunt je gistingskast wel extra isoleren, of de vergistingskast wat lager zetten en wat meer gist enten.
Maar blijft wel gerommel in de marge mbt je total energie rekening. Daarbij komt nog dat de hoeveelheid energie die je huis gaat verwarmen deels komt uit de geproduceerde warmte van je gistingskast. Dus als je op je gistingskast gaat besparen moet je die warmte weer ergens anders vandaan halen.

hansHalberstadt

Je zou het opgewarmde koelwater waarmee je je kokende wort hebt afgekoeld kunnen gebruiken om bv het hele gezin mee te laten douchen. Industriële restwarmte hergebruiken zal ik maar zeggen.

vanderhoeve

Ik heb een zonneboiler die 110 liter verwarmd (als het zonnetje schijnt) die kan ik gebruiken om warm maischwater te pakken

Spyro

Pffff, als we moeten beginnen brouwen met de voorstellen die hier soms aangegeven worden heb ik een ander voorstel, stop met brouwen, koop 3 paar sokken, handschoenen, 4 dikke truien en 5 mutsen, energie besparen OK, maar toch niet beginnen hallucineren hé mannen. Komt misschien verkeerd over maar je kan ook op andere dingen besparen buiten het brouwen, kan je blijven brouwen en moet men bijna niet bezuinigen op de hobby, misschien madam een kleedje minder laten kopen, is ook een tip....  ;D

PS: sinds mei 2023 hebben we zonnepanelen met thuisbatterij, dus al wat daar mee gebouwen kan worden doe ik daarmee op gratis stroom, mijn 3-pannen installatie op gas is nog maar 1 keertje gebruikt ondertussen en dat voor een grotere hoeveelheid (35 liter) dan dat ik gewend ben met Speidel of GF (20 à 23 liter) omdat een brouwmaat mee kwam brouwen en hij een deel wort mee heeft gekregen. Dus ik draag ook wel mijn steentje bij in het zuiniger/milieubewuster brouwen... ;-)

Sigurd

Citaat van: hansHalberstadt op 13-01-2023  18:04 uMaar blijft wel gerommel in de marge mbt je total energie rekening. Daarbij komt nog dat de hoeveelheid energie die je huis gaat verwarmen deels komt uit de geproduceerde warmte van je gistingskast. Dus als je op je gistingskast gaat besparen moet je die warmte weer ergens anders vandaan halen.

Het gaat niet altijd om de euro toch? Persoonlijk vind ik techniek leuk en waarom zou ik die kennis niet verweven met de hele hobby? Iedereen heeft zo toch zijn eigen reden om iets wel of niet te doen.

Sigurd

Citaat van: hansHalberstadt op 13-01-2023  18:06 uJe zou het opgewarmde koelwater waarmee je je kokende wort hebt afgekoeld kunnen gebruiken om bv het hele gezin mee te laten douchen. Industriële restwarmte hergebruiken zal ik maar zeggen.

Maar wat als je de keuze moest maken tussen koud douchen, of brouwen en warm douchen? :clownsmile:

tdp

Citaat van: Spyro op 13-01-2023  21:17 uPffff, als we moeten beginnen brouwen met de voorstellen die hier soms aangegeven worden heb ik een ander voorstel, stop met brouwen, koop 3 paar sokken, handschoenen, 4 dikke truien en 5 mutsen, energie besparen OK, maar toch niet beginnen hallucineren hé mannen. Komt misschien verkeerd over maar je kan ook op andere dingen besparen buiten het brouwen, kan je blijven brouwen en moet men bijna niet bezuinigen op de hobby, misschien madam een kleedje minder laten kopen, is ook een tip....  ;D

:D

tdp

V.w.b. de vraag "Wat doe jij om energiezuiniger te brouwen?"; Eigenlijk niets. Ik ben het eigenlijk hierin wel met @Spyro eens dat het allemaal gerommel in de marge is. Wat ik wel doe, is apparaten in de brouwerij uitzetten, wanneer ik ze niet gebruik. Denk aan de boiler, waterbadkoeler of extra koelkast. Maar om allemaal gekke fratsen uit te halen om energiezuiniger te brouwen met hop uit Nieuw Zeeland, in een ketel uit Amerika met onderdelen uit China... Wil je echt energiezuiniger brouwen, dan zul je ook de grondstoffen en apparatuur onder de loep moeten nemen.

Zelf leven wij verder best wel duurzaam en bewust. Groente, fruit en vlees komt van (hyper)lokaal, in principe haal ik al die producten op de fiets, bij de tuinder aan het eind van de straat of bij de zelf slachtende slager in een dorp verderop, waar de koeien rondom de slagerij grazen. De 2e auto hebben we nu er een jaar geleden afgedaan, ons huis is relatief nieuw, goed geïsoleerd.

Tja, wanneer doe je het goed ;)

hansHalberstadt

Citaat van: Sigurd op 13-01-2023  23:33 uMaar wat als je de keuze moest maken tussen koud douchen, of brouwen en warm douchen? :clownsmile:
Dat is toch geen keuze tussen 2 kwaaden? Of je moet van koud douchen houden.

Kokkebil

Citaat van: Spyro op 13-01-2023  21:17 uPffff, als we moeten beginnen brouwen met de voorstellen die hier soms aangegeven worden heb ik een ander voorstel, stop met brouwen, koop 3 paar sokken, handschoenen, 4 dikke truien en 5 mutsen, energie besparen OK, maar toch niet beginnen hallucineren hé mannen. Komt misschien verkeerd over maar je kan ook op andere dingen besparen buiten het brouwen, kan je blijven brouwen en moet men bijna niet bezuinigen op de hobby, misschien madam een kleedje minder laten kopen, is ook een tip....  ;D

Ik had een soortgelijke posting geplaatst!
Iets over leuteren over energiezuinig brouwen, maar wel 3x per jaar op vakantie met het vliegtuig of naar de wintersport waar geen sneeuw is en de pistes moeten worden bewerkt met energie slurpende machines en 2 of 3 auto's voor de deur.
Maar dit heb ik verwijderd omdat ik niet wil dat er hier mensen aanstoot aan nemen en het persoonlijk opvatten!
 ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-01-2023  18:04 uMaar blijft wel gerommel in de marge mbt je total energie rekening. Daarbij komt nog dat de hoeveelheid energie die je huis gaat verwarmen deels komt uit de geproduceerde warmte van je gistingskast. Dus als je op je gistingskast gaat besparen moet je die warmte weer ergens anders vandaan halen.

Dat geldt alleen als je vergistingskast in het woongedeeelte staat van je woning. Het wordt een heel ander verhaal als deze op je zolder zonder slaapgelegenheid of in de berging staat.

Lampje

M.b.t. energiezuinig brouwen koop ik de mouten zoveel mogelijk bij de mouterij in de buurt. Die werkt met regionale geteelde graansoorten en werkt met duurzame energiebronnen. Ik heb 16 zonnepanelen op het dak liggen en kan op een zonnige dag volledig energieneutraal brouwen. Verder gebruik ik een maischkist (ben een pannenbrouwer). Die werkt behoorlijk goed, <1°C per half uur met een volume van 17 liter. Daarnaast gooi ik de bostel niet weg maar bak ik er broden van.

Kokkebil

Niks!
Zinloos, zet geen zoden aan de dijk op het geheel!
Laten we eerst maar een stoppen met verbranding van fossiele brandstoffen en de subsidies hierop en de multinationals stevig aanpakken!
Heb al ruim 30 jaar geen auto, geen vliegvakanties, doe oneindig lang met elektrische apparatuur, weiger al sinds mensenheugenis plastic tasjes in de winkel etc.etc. dus ik lever mijn bijdrage toch wel!

hansHalberstadt

Ik ben totaal wel een paar m3 gas en kwh elektra kwijt voor baeslgwater, spoelwater en koken. Tijdens het koken koel ik de damp met een nevel condensor. Daar komt dan weer koelwater samen met gecondenseerde damp uit van een graad of 80. Uiteindelijk wil ik nog eens al het opgewarmde koelwater hergebruiken om het huis te verwarmen of mee te douchen. Dat kan met een warmtewisselaar en het koelwater uit de tegenstroomkoeler kan zo de douche in.
per brouwsel van 50 liter is dat ca 1 dag stookkosten is mijn inschatting. Of de vaatwasser of wasmachine in kan ook dan hoeven die niet het water op te warmen of minder op te warmen. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 08-10-2023  16:48 uIk ben totaal wel een paar m3 gas en kwh elektra kwijt voor beslagwater, spoelwater en koken.
Op hoeveel brouwsels? Hoe vaker je brouwt des te meer het loont om bewust met energie om te gaan.

Wijbrouwers

Wij brouwen momenteel op gas(flessen). Nu ik ga verhuizen naar een boerderij met krachtstroom lijkt het ons goed om over te stappen naar elektrisch brouwen. Ook gezien het feit er een stuk of 50 zonnepanelen op het dak komen (ja wij zijn grootverbruikers). Dit zal aanzienlijk schelen en elektrisch is ook iets beter te sturen. Nu nog alleen inlezen in wat voor elementen etc we nodig hebben.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-10-2023  00:06 uOp hoeveel brouwsels? Hoe vaker je brouwt des te meer het loont om bewust met energie om te gaan.

40 liter beslagwater gaat van 20-80°C =10 Mj = ca 0.4 m2 gas (incl efficiency)
35 liter spoelwater van 80 °C met elektra=10MJ=2.8 kWH elektra
opwarmen kookketel van 70 naar 100 °C =8MJ=0.3m3 gas
1.5 uur koken met 5000 Watt gaspit=27 Mj = 0.8 m3 gas.

samen dus 1.5m3 gas en ca 3kwh elektra per brouwsel van 50 liter. en dan ca 3-4 brouwsels per jaar.

10 kwh elektra (36 MJ) komt ongeveer overeen met 1 m3 aardgas (35MJ)
Vergeleken met de rest van het verbruik in huis is dat gerommel in de marge over een jaar.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-10-2023  15:27 uen dan ca 3-4 brouwsels per jaar.

Veel hobbybrouwers brouwen vaker...

Jan de Graaff

Ik koel mijn wort met regenwater uit de regenton.

Ik heb een regenton van bijna 300 liter en een regentonpomp die het koelwater door mijn tegenstroomkoeler rondpompt. Uiteindelijk bespaar ik zo een best veel drinkwater om mijn wort te koelen. Niet alleen bespaart mij dat geld, maar de gemeenschap ook omdat ik minder gebruik maak van de drinkwaterinfrastructuur om mijn wort te koelen. Het is cumulatief. En hoe meer mensen dat doen, hoe groter het effect van de cumulatie...

Het gaat vaak niet in detail aan wat jezelf doet aan besparingen in het grotere geheel der mensen in de wereld, maar als iedereen z'n beste beentje voorzet dan tikt het opeens wel aan. En daar gaat het uiteindelijk om. 10% verbetering is wel al 10% verbetering en dat wordt vaak over het hoofd gezien.

Het is vrij letterlijk een geval van vele kleine beetjes maken een grote. Dus, als je wat kunt doen om energie te besparen dan helpt dat altijd. Misschien niet voor jou persoonlijk op financieel vlak, maar wel voor de mensheid als zodanig. En de financiën zouden je motivatie niet moeten zijn, maar wel de wereld beter achterlaten dan je hem hebt aangetroffen... Mijn kinderen (en die van vele, vele anderen)  zullen ons dankbaar zijn.

hansHalberstadt

Citaat van: Jan de Graaff op 10-10-2023  20:58 umaar wel de wereld beter achterlaten dan je hem hebt aangetroffen... Mijn kinderen (en die van vele, vele anderen)  zullen ons dankbaar zijn.
Toch maar de hele straat laten douchen van mijn koelwater dan. Want daar gaat alle energie in zitten uiteindelijk. Dan ben je 100% efficiënt als je dat hergebruikt. En een theesmaakje van het water wat uit de nevelcondensor komt. Hoef je ook geen geurtjes shampoo meer te gebruiken.

Eric v B

Citaat van: Jan de Graaff op 10-10-2023  20:58 uIk koel mijn wort met regenwater uit de regenton.

Het gaat vaak niet in detail aan wat jezelf doet aan besparingen in het grotere geheel der mensen in de wereld, maar als iedereen z'n beste beentje voorzet dan tikt het opeens wel aan. En daar gaat het uiteindelijk om. 10% verbetering is wel al 10% verbetering en dat wordt vaak over het hoofd gezien.

Het is vrij letterlijk een geval van vele kleine beetjes maken een grote. Dus, als je wat kunt doen om energie te besparen dan helpt dat altijd. Misschien niet voor jou persoonlijk op financieel vlak, maar wel voor de mensheid als zodanig. En de financiën zouden je motivatie niet moeten zijn, maar wel de wereld beter achterlaten dan je hem hebt aangetroffen... Mijn kinderen (en die van vele, vele anderen)  zullen ons dankbaar zijn.

Als we dat toch eens tussen de oortjes kregen van de helft van NL..
Bij veel zaken die energiebesparing aangaan krijg je te horen: "Mijn besparing zal niet bijdragen...", "Het is maar een druppel op de gloeiende plaat", "Nederland is klein dus dat helpt toch niet", China kijkt nergens naar dus..." ,enz.

Kokkebil

Citaat van: hansHalberstadt op 10-10-2023  15:27 u40 liter beslagwater gaat van 20-80°C =10 Mj = ca 0.4 m2 gas (incl efficiency)
35 liter spoelwater van 80 °C met elektra=10MJ=2.8 kWH elektra
opwarmen kookketel van 70 naar 100 °C =8MJ=0.3m3 gas
1.5 uur koken met 5000 Watt gaspit=27 Mj = 0.8 m3 gas.

samen dus 1.5m3 gas en ca 3kwh elektra per brouwsel van 50 liter. en dan ca 3-4 brouwsels per jaar.

10 kwh elektra (36 MJ) komt ongeveer overeen met 1 m3 aardgas (35MJ)
Vergeleken met de rest van het verbruik in huis is dat gerommel in de marge over een jaar.

Dit ik ik dus!
Gaat nergens over!
Zet geen doden in de zeik, sorry; zet geen zoden aan de dijk!
 ;D  ;D  ;D  ;D  ;D

tdp

Citaat van: Jan de Graaff op 10-10-2023  20:58 uIk koel mijn wort met regenwater uit de regenton.

Ik heb een regenton van bijna 300 liter en een regentonpomp die het koelwater door mijn tegenstroomkoeler rondpompt. ...

Nooi geweten dat er dergelijke pompen waren, haha! Verder volledig eens met je gedachtegoed, los van de toepasbaarheid op onze hobby!

seed7

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 11-10-2023  16:23 uJawel,

bewustwording.

ingo
Klopt die conclusie dat het nergens over ging was nl het gevolg van de berekening. Dus die moet je dan wel eerst even maken.
Maar brouwen is natuurlijk niet de enige energie vreter. Wat dacht je van met zijn allen naar het ONK rijden? Zeg even gemiddeld 100 km heen en weer = ca 6 liter brandstof. = zelfde als 6 m3 gas. Dus voor mij ca even veel als ik gebruik bij het brouwen over een jaar. Dus daar bewust van zijn, helpt ook mee. (Samen rijden, OV etc.) 

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 10-10-2023  22:49 uToch maar de hele straat laten douchen van mijn koelwater dan. Want daar gaat alle energie in zitten uiteindelijk. Dan ben je 100% efficiënt als je dat hergebruikt. En een theesmaakje van het water wat uit de nevelcondensor komt. Hoef je ook geen geurtjes shampoo meer te gebruiken.
Na een dagje brouwen heb je wel een douchebeurt nodig. ;)

Kokkebil

Citaat van: seed7 op 11-10-2023  16:23 uJawel,

bewustwording.

ingo

Hee,neefje van Tjeerd de Groot?? ^-^  ^-^  ^-^  ^-^  ^-^
Toch effe een vraagje.
Hoe vaak op vliegvakantie en hoeveel auto's voor de deur?

Fractus

Ik heb sinds kort een dynamisch energiecontract, en probeer mijn brouwsessies zo te plannen dat op dat moment een overschot aan energie is. Bijkomend voordeel is dat het dan meestal zonnig is, dus nog lekker brouwweer ook  8)

Het verbaasde mij trouwens dat de 'daluren' in stroomprijs helemaal niet 's nachts zijn, maar overdag is de stroom het goedkoopst. Ook in het weekend kunnen de prijzen de pan uitreizen, zeker in de warme zomer als iedereen z'n airco aanzet thuis.

Voor wie geen geen dynamisch energiecontract heeft maar wel een duurzaam moment wilt kiezen, hier kun je de energieprijzen per uur voor vandaag en morgen zien, excl belastingen: https://enever.nl/grafieken-stroomprijs-vandaag-morgen/

Een prijs van bijna nul of lager betekent dat alle energie uit duurzame bronnen komt. Morgen is dus een zeer duurzame dag qua elektriciteit  ^-^ 

Henielma

Hier ook dynamisch contract voor elektriciteit. (Geen gas meer). Mijn observatie is dat de stroomprijs vooral afhankelijk is van de wind. Als het flink waait is de stroom goedkoop. De zon heeft ook invloed maar een stuk minder. In het weekend en s'nachts is er minder afname en wanneer het dan waait kan je goedkoop brouwen.

hansHalberstadt

Citaat van: Henielma op 13-10-2023  17:28 us'nachts is er minder afname en wanneer het dan waait kan je goedkoop brouwen.
Moonshiners oftewel moonbrouwers

Kapau

Ik heb een zwik zonnepanelen op het dak liggen en ik brouw elektrisch. In de zomer gebruik ik het koelwater voor het zwembadje in de tuin voor m'n dochter of het wordt opgevangen voor de planten (wanneer het afgekoeld is  :weetbeter: ). Behalve dat brouw ik met de seizoenen mee in het schuur waar de temperatuur redelijk stabiel is en gebruik ik geen klimaatkast.

Leon058

Ik heb een isolatiemantel op mijn 30 liter Grainfather en gistingsvat. Tijdens het opwarmen en maischen de deksel erop. Geen extra spoelwater opwarmen voor het geval dat, maar net wat nodig is. Dat spoelwater houd ik ook niet lang warm. Heb een glycolkoeler die koelt tot -6 vanaf de fabriek, maar ik stel die veel warmer in, afhankelijk vd gisttemp. Scheelt energie, en ook doorschieten van temperatuur. Ik schroot met de hand ook al kan er een boormachine op. Ik ben er nog niet over uit, of het zuiniger is je maischwater warm uit de kraan te tappen of koud via je installatie op te warmen.  Koelwater uit mijn tegenstroom weer gebruiken om af te wassen. Reinigen doe ik met voldoende water, maar niet te veel of te heet.

Edwin brouwt

Citaat van: Kokkebil op 13-10-2023  12:57 uHee,neefje van Tjeerd de Groot?? ^-^  ^-^  ^-^  ^-^  ^-^
Toch effe een vraagje.
Hoe vaak op vliegvakantie en hoeveel auto's voor de deur?
#demaatnemen

Jacques

Citaat van: Edwin brouwt op 15-10-2023  08:54 u#demaatnemen

Inderdaad.

Omdat dit niet de bedoeling is op dit forum heb ik de reacties die hierna geplaatst zijn verwijderd.

Dit topic is puur bedoeld om na te denken op wijze waarop je als hobbybrouwer een steentjes kunt bijdragen aan verminderd energiegebruik. Alle beetjes helpen.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 17-10-2023  10:32 uInderdaad.

Omdat dit niet de bedoeling is op dit forum heb ik de reacties die hierna geplaatst zijn verwijderd.

Ik had niet anders verwacht Jacques en ik ben het ook wel (gedeeltelijk) met je eens.
Echter dit topic refereert aan een maatschappelijk probleem, namelijk klimaatverandering en alles wat er mee samenhangt, dus het is niet verwonderlijk dat dit discussies op gang kan brengen.
Dit forum is ook een afspiegeling van de maatschappij, denk ik en daar wordt ook verschillend gedacht.
;-)
 :-X  :-X  :-X  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D

Snelbier

Citaat van: Kokkebil op 17-10-2023  16:26 uIk had niet anders verwacht Jacques en ik ben het ook wel (gedeeltelijk) met je eens.
Echter dit topic refereert aan een maatschappelijk probleem, namelijk klimaatverandering en alles wat er mee samenhangt, dus het is niet verwonderlijk dat dit discussies op gang kan brengen.
Dit forum is ook een afspiegeling van de maatschappij, denk ik en daar wordt ook verschillend gedacht.
..:-X  :-X  :-X  ;D  ;D..
@ Kokkebil, je hebt mijn sympathie. Jammer dat je geen politicus bent waar ik (liefst met ver terugwerkende kracht) op kan stemmen  ;) .
@ Moderators
, HULDE aan het schoonhouden van dit forum. 

Terug naar TOPIC: energie besparen bij brouwen.
OVERDENKING: is al gepasseerd in dit forum, maar..
WAT als je onvoldoende electriciteit hebt.. Of geen gas.. Of geen oud hout te verbranden..
Grtz, Snelbier

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 17-10-2023  17:19 uWAT als je onvoldoende electriciteit hebt.. Of geen gas.. Of geen oud hout te verbranden..

Dan bespaar je noodgedwongen al energie toch?  ;) maar je hebt altijd nog flessengas wat je kunt overwegen. en daarmee weer terug naar brouwen op een vlam ipv brouwautomaat. 

Jan de Graaff

Citaat van: Snelbier op 17-10-2023  17:19 uWAT als je onvoldoende electriciteit hebt.. Of geen gas.. Of geen oud hout te verbranden..
Ik snap deze probleemstelling niet en al helemaal niet in het kader van de vraag "Wat doe jij om energiezuiniger te brouwen?"

Om bier te brouwen heb je energie nodig. Jouw probleemstelling komt neer op "wat nu als je geen energie hebt?". Het simpele antwoord is dan: als je geen energie hebt, kun je niet brouwen. Punt.

hansHalberstadt

Zoek eens op 'koken met de zon'

seed7

Citaat van: Jan de Graaff op 17-10-2023  20:40 uJouw probleemstelling komt neer op "wat nu als je geen energie hebt?". Het simpele antwoord is dan: als je geen energie hebt, kun je niet brouwen.

Je kunt maischen bij kamertemperatuur en haalt dan alleen de al bestaande suikers uit de mout. Er is amper tot geen enzym werking en ook je zetmelen gelatineren niet. Je krijgt dan een bier met ~1% alchol.

Koken kun je en hoef je ook niet, maar omdat je niet maischt zitten er gegarandeerd lacto's op de mout. Je krijgt dus een zuurbier. De mate van zuur valt mee, omdat je eigenlijk altijd een overmaat aan gist gebruikt, dus de, simpele, suikers zijn snel op.

Het resultaat wordt een fris zuur tafelbier, zonder veel bitter.

Ook hier weer, als je al hop gebruikt haal je alleen het bitter er uit dat je zo proeft. Het kan handig zijn om de hop al meteen bij het koud maischen toe te voegen om de lacto' nog wat meer te onderdrukken. Hoe fijner je schroot hoe meer suiker. Je maischt een uur of 12, of een uur of 2-4 als je continue roert.

Met een mout stort voldoende voor een SG 1056 kom je iets boven de 1% uit als je koud maischt. Het bostel dat over blijft kun je tot 50% in een gewoon bier gebruiken. Er zitten geen enzymen meer in maar wel zetmeel.

Succes,

ingo

Jan de Graaff

Ik zou dit nou niet willen omschrijven als "brouwen", Ingo.
Meer als "trekken", zoals je thee zou trekken in water op kamertemperatuur.

Het resultaat zou ik, denk ik, ook geen "bier" noemen. Net zoals ik rauwe boerenkool op kamertemperatuur met daarin gestampte rauwe aardappelen van kamertemperatuur ook geen "maaltijd" of "boerenkoolstampot" zou noemen.

seed7

Ja maar, ja maar d'r zit wel alcohol in ;)

De mouters hebben al zo veel van het werk van de brouwer in gepikt, dat ik me afvraag waarom we nog moeten maischen..... nu ik er aan denk, caramout. Voor het perfecte "oplosbier". Het alternatief is natuurlijk moutstoop of -poeder, dat hoef je in principe niet te koken. Het is natuurlijk wel "het probleem" verleggen.

ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 18-10-2023  14:24 uHet alternatief is natuurlijk moutstoop of -poeder, dat hoef je in principe niet te koken. Het is natuurlijk wel "het probleem" verleggen.

Niet alleen dat, maar de energie kosten om het moutextract te maken gaan blijkbaar mee een aantal malen over de kop, gezien de kosten van dat spul in de winkel. Dus netto wordt er geen energie bespaart, maar alleen meer winst gemaakt.

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 18-10-2023  14:24 uDe mouters hebben al zo veel van het werk van de brouwer in gepikt, dat ik me afvraag waarom we nog moeten maischen.....
Omdat het SG van het vocht in het beslag aan het begin vrijwel 1000 is en aan het einde een waarde heeft volgens de extractspecificatie. Dus al je niet maischt haal je vrijwel 0% rendement. Dus 99% van de energie die in het mout- en eestproces is gestopt gooi je dan in de vuilnisbak. Dat is, lijkt mij pas echt energieverspilling.

EugèneBoon

Ik heb ook zonnepanelen genomen, scheelt enorm in de kosten!

Chris71

Ik wil gewoon goed bier hebben, dus het kost wat het kost.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.