Onderwerpen Veel gestelde vragen

Gestart door Jacques, 23-12-2022 17:05 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Een nieuw onderdeel van de site Hobbybrouwen.nl is Veel gestelde vragen. Voor alle duidelijkheid: dit is geen onderdeel van het forum, maar via het forum kan wel feedback worden gegeven.

Suggesties voor onderwerpen die regelmatig voorbij komen op het forum hoor ik graag. En als je wilt, kun je ook teksten aanleveren voor een artikel.

Recept

Wat is een eenvoudig recept voor een beginnende hobbybrouwer?
    Hoe verschaal ik een recept van 20 liter naar 5 liter? Of van 10 naar 20?

Schroten

Is mijn schrootresultaat goed?

Verstijfselen

Moet je haver vooraf verstijfselen?
    Wat zijn de verstijfselingstemperaturen van brouwgranen?
    Hoe voer je het verstijfselen van ongemoute granen uit?

Gedroogde gist

Wat is gedroogde gist?
    Is droogde gist gelijkwaardig aan vloeibare gist?
    Is het maken van een giststarter nodig bij gedroogde gist?
    Hoe bepaal je de hoeveelheid benodigde gedroogde gist?
    Hoe lang kun je gedroogde gist bewaren?
    Dosering per zakje of per gram?
    Is het nodig om gedroogde gist te hydrateren?
    Hoe bepaal ik welke gedroogde gist ik het beste kan gebruiken?

Giststarter

Waarom maak je een giststarter?
    Hoe maak ik een giststarter?
    Hoe krijg je zo veel mogelijk gistcellen bij het maken van een starter?
    Waarom is hygiĆ«ne zo belangrijk bij het maken van giststarter?
    Hoe gaat het maken van een starter in zijn werk?
    Kun je gist opkweken van elk bier met hergisting op de fles?
    Op welke moment moet je een giststarter gebruiken?
    Kan ik een giststarter bewaren?
    Welke gistcalculators zijn beschikbaar voor vloeibare gist?

Vergisting

Mijn vergisting start niet, wanneer moet ik extra gist toevoegen?
    Kan het water uit het waterslot kwaad?
    Heb ik een gestokte vergisting?
    Ik heb het eind SG van het recept niet gehaald, wat nu?
    Wat drijft er op mijn bier?
    Hoe zorg ik dat een heel zwaar bier goed uitgist?

Nagisting

Wat is nagisten?
    Wanneer begint de nagisting?
    Wanneer is de nagisting afgelopen?
    Hoe kan ik de vergisting volgen?
    Wat gebeurt er tijdens de nagisting?
    Wel of niet overhevelen?
    Wat is lageren?

Bottelgist

Is het noodzakelijk om bottelgist te gebruiken?

Bewaren gist

Hoe bewaar je gist
    Kun je gist invriezen

Reinigen

Welk reinigingsmiddel is het beste
    Moet je een brouwketel desinfecteren?
    Hoe maak ik flessen schoon

Oxidatie

Wat moet ik doen om oxidatie van mijn bier te voorkomen

Zambezi Special

Hoe ga ik om met een refractometer?
En vervolgens uitleg hoe het ding werkt en vooral dat een correctie plaats moet vinden als er alcohol in het spel is.
Ook een koppeling naar onderwerpen als : waarom heb ik mijn FG niet gehaald etc

hansHalberstadt

Goed plan om een keer de laatste stand van zaken goed samengevat op een rijtje te zetten. dat voorkomt uren tijdverlies om alle topics die daarover gaan met alle tegenstrijdigheden en ontwikkelende inzichten eerst door te moeten worstelen.
Voor de refractometer heb ik een tijdje geleden een presentatie gegeven voor Triple-W. Daarbij zat een ppt van 68 slides met inhoud:
Belangrijke metingen bij bierbrouwen
definities
Hydrometer en refractometer principe
Temperatuur invloed (hydro en refracto)
Rekendemo en refractometer tooltje
Intermezzo hydrometer en refractometer calibreren
SG tijdens de vergisting
Verschil tussen hydrometer en refractometer tijdens de gisting
SG en brix meten tijdens de vergisting
Alternatieven (tilt, Anton Paar, weegmethode, bellenteller)
Vragen
Backup slides
Brix,Plato
alcoholbepalingen

misschien kunnen we daar wel wat mee.

Jacques

Citaat van: Zambezi Special op 24-12-2022  08:55 uHoe ga ik om met een refractometer?
En vervolgens uitleg hoe het ding werkt en vooral dat een correctie plaats moet vinden als er alcohol in het spel is.
Ook een koppeling naar onderwerpen als : waarom heb ik mijn FG niet gehaald etc

Dat zit allemaal in het artikel gestokte vergisting. Ik zit er over te denken om pagina's aan te maken met verwijzingen naar dat artikel.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 24-12-2022  11:12 uGoed plan om een keer de laatste stand van zaken goed samengevat op een rijtje te zetten. dat voorkomt uren tijdverlies om alle topics die daarover gaan met alle tegenstrijdigheden en ontwikkelende inzichten eerst door te moeten worstelen.
Voor de refractometer heb ik een tijdje geleden een presentatie gegeven voor Triple-W. Daarbij zat een ppt van 68 slides met inhoud:
Belangrijke metingen bij bierbrouwen
definities
Hydrometer en refractometer principe
Temperatuur invloed (hydro en refracto)
Rekendemo en refractometer tooltje
Intermezzo hydrometer en refractometer calibreren
SG tijdens de vergisting
Verschil tussen hydrometer en refractometer tijdens de gisting
SG en brix meten tijdens de vergisting
Alternatieven (tilt, Anton Paar, weegmethode, bellenteller)
Vragen
Backup slides
Brix,Plato
alcoholbepalingen

misschien kunnen we daar wel wat mee.

Een uitgebreid artikel met als onderwerp "Hoe te meten met een refractometer?" is een goed idee. Maak jij een voorzet? Ik kan ook een verhaal maken aan de hand van jouw presentatie, maar dan moet ik die natuurlijk wel hebben.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 24-12-2022  11:37 uEen uitgebreid artikel met als onderwerp "Hoe te meten met een refractometer?" is een goed idee. Maak jij een voorzet? Ik kan ook een verhaal maken aan de hand van jouw presentatie, maar dan moet ik die natuurlijk wel hebben.
Ik zal de presentatie voorzien van wat begeleidende text en dan een compleet verhaal van maken dan zal ik hem jou wel sturen. Dat verhaal zit dan natuurlijk wel copyright op dus mocht iemand het dan ooit commercieel willen gebruiken dan is wel toestemming nodig.     

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 24-12-2022  12:19 uIk zal de presentatie voorzien van wat begeleidende text en dan een compleet verhaal van maken dan zal ik hem jou wel sturen. Dat verhaal zit dan natuurlijk wel copyright op dus mocht iemand het dan ooit commercieel willen gebruiken dan is wel toestemming nodig.     

Formeel valt alles wat je schrijft onder auteursrecht en is toestemming vereist.
Bij het onderdeel Veel gestelde vragen is het mijn bedoeling dat daar artikelen komen die goed leesbaar en niet te moeilijk zijn zodat ze toegankelijk zijn voor een groot publiek. Dat is best wel een uitdaging heb ik gemerkt.

Bij het onderdeel BrouwEncyclopedie is het doel veel informatie te geven over het brouwproces en aanverwante zaken. Een compleet verhaal is daar meer op zijn plaats. En ook daar geldt natuurlijk copyright. De naam van de schrijver zal bij die artikelen vermeld worden als het artikel niet van mij is.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 24-12-2022  15:20 udat daar artikelen komen die goed leesbaar en niet te moeilijk zijn zodat ze toegankelijk zijn voor een groot publiek.
Ik zal het dan zo proberen te doen dat de lastiger zaken in een bijlage staan en de hoofdlijnen in het verhaal zodat je daar in eerste instantie niet druk over de details hoeft te maken.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 24-12-2022  16:09 uIk zal het dan zo proberen te doen dat de lastiger zaken in een bijlage staan en de hoofdlijnen in het verhaal zodat je daar in eerste instantie niet druk over de details hoeft te maken.
Dat kan zeker een oplossing zijn.

Jacques

Het eerste bericht aangepast naar aanleiding van het artikel over gedroogde gist.

Jacques

Het eerste bericht aangepast naar aanleiding van het artikel over giststarters.

Jacques

Het eerste bericht aangevuld met de vraag
"Hoe zorg ik dat een heel zwaar bier goed uitgist?"

Jacques

Het eerste bericht is aangepast naar aanleiding van het publiceren van het artikel Nagisten - lageren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.