Bevroren gist

Gestart door Kapau, 21-12-2022 15:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Kapau

Zojuist kwam ik er achter dat na mijn laatste aankoop ik wat gist in mijn auto heb laten liggen. Ik denk dat de gist er wel ruim een week heeft gelegen, dus ook tijdens de vorst van vorige week.

Mijn vraag is, zou de gist nog levensvatbaar zijn of kan ik beter wat nieuwe S-04 scoren en deze inzetten als voeding?

Broewerke

Citaat van: Kapau op 21-12-2022  15:32 uZojuist kwam ik er achter dat na mijn laatste aankoop ik wat gist in mijn auto heb laten liggen. Ik denk dat de gist er wel ruim een week heeft gelegen, dus ook tijdens de vorst van vorige week.

Mijn vraag is, zou de gist nog levensvatbaar zijn of kan ik beter wat nieuwe S-04 scoren en deze inzetten als voeding?
Gewoon korrelgist? Geen probleem hoor.

Jacques

Citaat van: Broewerke op 21-12-2022  15:46 uGewoon korrelgist? Geen probleem hoor.

Inderdaad. Door het drogen is er geen vocht in de verpakking. Bij een aangebroken verpakking is het een ander verhaal.

Zambezi Special

Ik bewaar al mijn gist in de vriezer (bier korrelgist & bakkersgist). Geen probleem.
Even op temperatuur laten komen voor je het gebruikt, maar dat duurt maar een paar minuten

Kapau

Top, dan ga ik hem binnenkort gewoon gebruiken, bedankt voor de antwoorden!

hansHalberstadt

Citaat van: Zambezi Special op 22-12-2022  06:48 uIk bewaar al mijn gist in de vriezer (bier korrelgist & bakkersgist). Geen probleem.
Even op temperatuur laten komen voor je het gebruikt, maar dat duurt maar een paar minuten
Dan vries je hem dus 1 x in. het betreffende pakje is waarschijnlijk een aantal keren door de 0 graden grens gegaan vorige week. Dus even de vraag of je dat op dezelfde manier mag bekijken. Bij elke keer invriezen zal een klein deel van de cellen het begeven. Geen idee hoeveel dat daadwerkelijk is.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 21-12-2022  22:16 uInderdaad. Door het drogen is er geen vocht in de verpakking. Bij een aangebroken verpakking is het een ander verhaal.
Als er helemaal geen vocht meer is dan zal er niet veel gebeuren. Maar is het vochtpercentage echt zo laag in gedroogde gist?
Heeft iemand al eens een testje gedaan? 2 zakjes zelfde gist en dan 1 zakje 10 x invriezen en weer op kamertemperatuur brengen en dat van beide het verschil in activiteit bepalen via een starter maken.

Broewerke

Bij alle leveranciers ligt de gist in koeler.
In vriezer kan weinig kwaad maar is nergens voor nodig. Lekker droog en koel is prima. Ik stop mijn korrelgisten met originele verpakking in glazen potje en staat in de koelkast. Koop meestal 1 x per jaar in maar langer is geen probleem.
Een geopende pakje, als dat al gebeurd, direct sluiten en dichtplakken en ook in glazen potje. Nog nooit opstartproblemen gehad.

Arthur B

Citaat van: Broewerke op 22-12-2022  10:03 uEen geopende pakje, als dat al gebeurd, direct sluiten en dichtplakken en ook in glazen potje. Nog nooit opstartproblemen gehad.

Eens. Ik gebruikt tegenwoordig van die vacuümbakjes (met pompje - Blokker / Hema / etc) voor mijn halve zakjes. Dan in de koelkast. Houdbaar tot over de datum...

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-12-2022  09:39 uAls er helemaal geen vocht meer is dan zal er niet veel gebeuren. Maar is het vochtpercentage echt zo laag in gedroogde gist?

Gedroogde gist heeft een vochtgehalte dat onder de 8% ligt. Door dat lage vochtgehalte kunnen er gaan ijskristallen gevormd worden die de celwanden beschadigen.

Jan de Graaff

Wij bakken al jaren iedere dag ons eigen brood met een broodbakmachine. De gedroogde gist gaat uit de 500 gram vacuümverpakking in een glazen weckpotje (circa 125 gram), het restant gaat in de originele verpakking met een clip erop terug in de voorraadkast en het glazen weckpotje in de keuken. Iedere dag zo'n 6, 7 gram van nodig.

De gist staat niet in de koelkast en is niet vacuüm verpakt. Dat gaat al jaren goed. De hele zomervakantie onaangeroerd laten staan, geen probleem.

Nou is dit broodgist, maar ik kan mij niet voorstellen dat het met biergist heel anders is.
Als je gist gaat lijken op Marmite, dan is het gevoegelijk passé..

hansHalberstadt

Citaat van: Broewerke op 22-12-2022  10:03 uBij alle leveranciers ligt de gist in koeler.
In vriezer kan weinig kwaad maar is nergens voor nodig. Lekker droog en koel is prima.
Koel kun je het jaren bewaren. Ik heb zelfs wel eens een 'vergeten' zakje van een bierpakket van 15 jaar oud gebruikt. geen enkel probleem. Maar het topic ging over per ongeluk (meerdere malen) invriezen. Dus het gaat er in dit geval om of dat kwaad kan en niet of het nodig is.

Broewerke

Citaat van: hansHalberstadt op 23-12-2022  16:19 uKoel kun je het jaren bewaren. Ik heb zelfs wel eens een 'vergeten' zakje van een bierpakket van 15 jaar oud gebruikt. Geen enkel probleem. Maar het topic ging over per ongeluk (meerdere malen) invriezen. Dus het gaat er in dit geval om of dat kwaad kan en niet of het nodig is.
Meerdere malen invriezen kan ik nergens uit het topic halen. Wel dat hij meerdere malen onder 0 is geweest. Was een dichte verpakking en kan zeker geen kwaad.
Steeds opnieuw invriezen daarentegen is niet verstandig. Een geopend pakje bevat altijd iets vocht en zal de gist achteruit doen gaan. Zeker met invriezen.
Zo droog mogelijk in koelkast is voldoende. Liefst ongeopend, maar geopend geweest, direct dichtmaken.

hansHalberstadt

Citaat van: Broewerke op 23-12-2022  16:29 uMeerdere malen invriezen kan ik nergens uit het topic halen. Wel dat hij meerdere malen onder 0 is geweest.
Meerdere malen onder 0 geweest daar ging het om. maar onder 0 is toch hetzelfde als invriezen? Het evt probleem bij invriezen treedt namelijk op als er ijskristallen ontstaan, dus als je door de grens gaat waarbij het bevriest. (maar die kristallen zijn er dus niet bij gedroogde gist).

Broewerke

Citaat van: hansHalberstadt op 23-12-2022  16:37 uMeerdere malen onder 0 geweest daar ging het om. maar onder 0 is toch hetzelfde als invriezen? Het evt probleem bij invriezen treedt namelijk op als er ijskristallen ontstaan, dus als je door de grens gaat waarbij het bevriest. (Maar die kristallen zijn er dus niet bij gedroogde gist).
Tsja nu gaat het lijken op wie er gelijk wil hebben en das niet mijn bedoeling. Meerdere malen invriezen kun je opvatten als pakje uit diepvries halen er iets uithalen en dan weer invriezen.
In dit geval is een ongeopend pakje inderdaad onder 0 geweest en kan volgens mij absoluut geen kwaad. Ik probeer aan te geven dat invriezen niet verstandig is en koel en droog bewaard het beste is. Ik wil graag iets toevoegen aan dit forum voor lezers die er hun voordeel mee  kunnen doen. Zo krijg ik nog dagelijks info waar ik blij mee ben. Zodra ik iets plaats wat niet klopt dan hoor ik dat ook graag.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.