Leidingen en koolzuur

Gestart door Fainceir, 14-12-2022 22:51 u

Vorige topic - Volgende topic

Fainceir

Goedenavond!

na bijna een jaar brouwen heb ik er vier drankbrouwsels maar toch ook acht bierbrouwsels opzitten. Ik had niet verwacht dat ik het bier brouwen ook zo leuk zou vinden, maar het smaakt zeker naar meer.
Voor de eerste stap ben ik in september overgestapt van een simpele pan op gas naar een elektrische ketel met een pomp. Behalve dat ik nog wat ruzie heb met mijn veel te goedkope PID controller gaat het als een trein en ik kan duidelijk een verbetering in mijn brouwsels zien.

Dan naar het topic: hoewel ik veel plezier heb in het brouwen, vind ik het schoonmaken en vullen van flesjes met een vulpijpje maar een stom karwei. Bij de drankbrouwsels maakt dat natuurlijk niet uit 8) maar voor bier wil ik een andere oplossing zoeken. Nu heb ik wat vaatjes gekocht om het bier vanuit de vergister in op te slaan. Nu nog een koolzuur cilinder en wat... ja wat eigenlijk. Er zijn meerdere topics hier op het forum, maar velen zijn toch wat ouder en wie weet zijn de adviezen in 2022 weer anders.

De vraag is dan alsvolgt: waar koop je voordelig een koolzuur cilinder, zodanig dat het ook makkelijk in de buurt bij te vullen is als nodig? Heeft iemand tips voor de omgeving Twente (Enschede helemaal mooi!) ?
Dan zijn er allerlei soorten en maten leidingen en daar snap ik zowat nog minder van. Wat is een goede maat om eens mee te beginnen?

tdp

Een CO2 cilinder zou ik bij de slijter ophalen, op basis van statiegeld. Denk dat Berendsen die wel heeft. Wanneer je de cilinder dan leeg hebt, ruil je hem gewoon weer om.

Wil je verder echt een tap, of bijv. een picnictapje en dan vanuit de koelkast gaan tappen?

Zelf heb ik een droogkoelertap, volgens mij deze.

Overigens zijn de adviezen niet heel veel anders dan zeg 10 jaar geleden ;)

Dantel

Citaat van: Fainceir op 14-12-2022  22:51 uGoedenavond!

Na bijna een jaar brouwen heb ik er vier drankbrouwsels maar toch ook acht bierbrouwsels opzitten. Ik had niet verwacht dat ik het bier brouwen ook zo leuk zou vinden, maar het smaakt zeker naar meer.
Voor de eerste stap ben ik in september overgestapt van een simpele pan op gas naar een elektrische ketel met een pomp. Behalve dat ik nog wat ruzie heb met mijn veel te goedkope PID controller gaat het als een trein en ik kan duidelijk een verbetering in mijn brouwsels zien.

Dan naar het topic: hoewel ik veel plezier heb in het brouwen, vind ik het schoonmaken en vullen van flesjes met een vulpijpje maar een stom karwei. Bij de drankbrouwsels maakt dat natuurlijk niet uit 8) maar voor bier wil ik een andere oplossing zoeken. Nu heb ik wat vaatjes gekocht om het bier vanuit de vergister in op te slaan. Nu nog een koolzuurcilinder en wat... ja wat eigenlijk. Er zijn meerdere topics hier op het forum, maar velen zijn toch wat ouder en wie weet zijn de adviezen in 2022 weer anders.

De vraag is dan als volgt: waar koop je voordelig een koolzuurcilinder, zodanig dat het ook makkelijk in de buurt bij te vullen is als nodig? Heeft iemand tips voor de omgeving Twente (Enschede helemaal mooi!) ?
Dan zijn er allerlei soorten en maten leidingen en daar snap ik zowat nog minder van. Wat is een goede maat om eens mee te beginnen?

Hallo Fainceir,

Aan adressen voor flessen kan ik je niet helpen daar ik in het buitenland woon.
Het één na het andere, wat voor vaatjes zit je aan te denken?
Zoiets
https://www.brauundrauchshop.ch/keg-5-liter-2
of zoiets
https://www.brauundrauchshop.ch/keg-occ-12-liter-cc
of zoiets.
En dat is slechts een kleine keuze.

Neemt niet weg dat je bijna altijd een reduceerventiel nodig hebt
zoiets
https://www.brauundrauchshop.ch/druckminderer-f%C3%BCr-offenausschank

Qua tapsystemen zou ik in ieder geval een compensatorkraan aanraden je hebt ze die je direct op je vat kunt aansluiten,
https://www.brauundrauchshop.ch/direktzapfset-f%C3%BCr-keg-nc.
Maar je hebt ook wat TDP al zei een 'durchlaufkühler' (excuus geen flauw idee hoe dat ding in het Nederlands heet)
https://www.brauundrauchshop.ch/25k-exclusive-green-line-1x-hahn.

Kortom legio mogelijkheden .
Bepalend is denk ik hoe vaak je brouwt  en hoeveel Bier je uit je vergistingsvat haalt ,en niet geheel onbelangrijk wat je budget is, en of je uit je vaatje uiteindelijk ook nog wilt gaan afvullen in flesjes .

Fainceir

Citaat van: tdp op 15-12-2022  13:02 uEen CO2 cilinder zou ik bij de slijter ophalen, op basis van statiegeld. Denk dat Berendsen die wel heeft. Wanneer je de cilinder dan leeg hebt, ruil je hem gewoon weer om.

Dat klinkt als een goed idee, dat kan ik wel proberen. Wat voor prijs zou een beetje redelijk zijn nu?

Citaat van: tdp op 15-12-2022  13:02 uWil je verder echt een tap, of bijv. een picnictapje en dan vanuit de koelkast gaan tappen?

Zelf heb ik een droogkoelertap, volgens mij deze.

Overigens zijn de adviezen niet heel veel anders dan zeg 10 jaar geleden ;)
Ik wil voorlopig gebruik maken van een picnic tapje, of eventueel iets in mijn koelkast schroeven.
De leidingen is hetgene waar ik het meest mee zit, allerlei maten en soorten en materialen bij verschillende leveranciers, en dat deel doe ik liever in een keer goed.

Citaat van: Dantel op 15-12-2022  18:50 uHallo Fainceir,

Aan adressen voor flessen kan ik je niet helpen daar ik in het buitenland woon.
Het één na het andere, wat voor vaatjes zit je aan te denken?
Hoi :-)
Ik heb al een aantal 9 liter frisdrankvaatjes in huis. Mijn batches zijn tot op heden 20 liter, dus dat zou mooi in twee stuks moeten passen. Ik heb die ook gebruikt voor het opslaan van ruwstook, maar nog nooit gebruik gemaakt van de twee koppelingen zie daar opzitten.

Fainceir

Een koolzuurfles is gelukt. Dank tdp voor de tip  :D

Nu moet ik nog leidingen regelen.

tdp

Met een picnictapje is dat volgens mij allemaal niet zo spannend. Anders kijk je ff op de websites van de brouwwinkels. Die verkopen wel standaard setjes hiervoor. Dan weet je in ieder geval de lengte van de leidingen ;).

Succes

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.