Aanzuren tijdens het maischen en koken

Gestart door Jacques, 29-11-2022 15:07 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

BrouwEncyclopedie is een nieuw onderdeel van deze site. Het is de bedoeling dat dit een verzameling wordt van artikelen over het brouwen van bier waarnaar verwezen kan worden op het forum. Feedback afkomstig van het forum zal aanleiding zijn om de artikelen aan te passen.

Het tweede artikel gaat over pH-controle tijdens het maischen en koken. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/site/brouwencyclopedie/aanzuren/

Op deze plek van het forum kun je discussiëren over de inhoud.

Even voor alle duidelijkheid. Er komt nog een artikel over de invloed van mineralen in het brouwwater.

Eric v B

Citaat van: Jacques op 29-11-2022  15:07 uBrouwEncyclopedie is een nieuw onderdeel van deze site. Het is de bedoeling dat dit een verzameling wordt van artikelen over het brouwen van bier waarnaar verwezen kan worden op het forum. Feedback afkomstig van het forum zal aanleiding zijn om de artikelen aan te passen.

Het tweede artikel gaat over pH-controle tijdens het maischen en koken. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/site/brouwencyclopedie/aanzuren/

Op deze plek van het forum kun je discussiëren over de inhoud.

Even voor alle duidelijkheid. Er komt nog een artikel over de invloed van mineralen in het brouwwater.

Leuke manier van info delen!  :duimop:

Kort en krachtig antwoord "veel gestelde" vragen.  :duimop:

Ik ben benieuwd naar andere onderwerpen.

Jacques

Citaat van: Eric v B op 30-11-2022  12:28 uIk ben benieuwd naar andere onderwerpen.

Dat is een hele waslijst. Er is jammer genoeg iets misgegaan bij het versiebeheer van het overzicht van onderwerpen.
Ik heb weer het een en ander te doen...

Aeronsje

Van de ideale pH tijdens het koken wist ik eigenlijk niet. Dus na het spoelen nog eens meten en melkzuur toevoegen!

Wel goede lay out om snel informatie te verwerken zo. Top.

Jacques

Citaat van: Aeronsje op 03-12-2022  10:33 uVan de ideale pH tijdens het koken wist ik eigenlijk niet. Dus na het spoelen nog eens meten en melkzuur toevoegen!

Wel goede lay out om snel informatie te verwerken zo. Top.

Het aanzuren tijdens het koken zorgt voor een betere uitvlokking van de eiwitten waardoor je een betere helderheid van je bier krijgt. Ook zorgt het voor een verfijndere hopbitterheid. Bepaalde bitterstoffen, die een wrange smaak geven, zijn minder goed oplosbaar bij een lagere pH.

De lay-out ga ik op de nieuwe site vaker toepassen. Het maakt informatie wat toegankelijker. Het is wel een andere wijze van schrijven dan ik gewend ben.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.