Bathams Best Bitter

Gestart door tdp, 16-11-2022 19:44 u

Vorige topic - Volgende topic

tdp

Zoals aangegeven, zou ik op zoek gaan naar een recept van Bathams Best Bitter @hb-lot . Onderstaand kwam ik tegen in Camra's Brew Your Own Britisch Real Ale, geschaald naar mijn installatie.

Wanneer ik de site van Bathams bekijk, betwijfel ik of er Northdown inzit. Ik zou deze er zelf denk ik uitlaten, en op basis van de Fuggle de bitterheid verkrijgen. Gist is een gok, veilige keuze. Ik weet niet of er een commerciële gist verkrijgbaar is van Bathams.

Het recept opgevoerd op basis van de aantallen die er staan (grammen hop per zoveel liter), en dit soort van in verhouding verhoogd naar de 30 IBU die wordt aangegeven.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkKBxxx
Naam receptBathams Best Bitter
Brouwdatum16-11-2022
BierstijlBitter
Volume7,2 l
Begin SG1,044 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)31 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
6,00 lWater uit Rossum 2020 Q1 t/m Q4
3,51 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
29 mg/l7 mg/l55 mg/l109 mg/l26 mg/l83 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,40 kgFinest Pale Ale Golden PromiseSimpsons Malt7 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust66,0 °C2 min.90 min.4,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
8,0 gFugglebellen5,0%60 min.14,1 IBU
6,0 gNorthdownbellen7,8%60 min.16,5 IBU
2,5 gEast Kent Goldingsbellen4,0%whirlpool0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
0,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
4,0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

hb-lot

Zou gist opkweken uit een fles niet gaan? Of gaat dat niet bij bitters?

(Heb zelf overigens nog nooit enige gist opgekweekt uit welk bier dan ook)

Jacques

Citaat van: hb-lot op 16-11-2022  20:37 uZou gist opkweken uit een fles niet gaan? Of gaat dat niet bij bitters?

(Heb zelf overigens nog nooit enige gist opgekweekt uit welk bier dan ook)

Dat gaat alleen met knetterverse flessen en dan nog lukt dat niet altijd.

Het beste is tijd te nemen voor het opkweken van een gist. Pas als je voldoende gist hebt kun je het wort enten.

hb-lot

Een video uit de brouwerij. Maken toch best een mooi bier met zoveel oude meuk ;-)

Wat betreft het recept weten we in ieder geval dat alle mout van Crisp komt. Dus waarschijnlijk geen Golden Promise. Maris Otter ?

Schanulleke

Zo zijn er nog een paar, bv Hook Norton, Harveys. Altijd leuk om te zien die open vergisting.

tdp

Ga dit jaar naar Zuid Engeland op vakantie. Moet eens een goed onderzoek doen welke brouwerijen er allemaal zitten, dicht bij de plaatsen waar we verblijven. Wel grappig; we verblijven o.a. in een Oast House, waar vroeger de hop werd gedroogd.  smile

Schanulleke

Harveys in Lewes, Sussex boven Brighton.

seed7

Citaat van: Schanulleke op Gisteren om 17:09Harveys in Lewes, Sussex boven Brighton.

Hun Best Bitter MMMMMMMMMMMMMMMMMMmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm!

Om te bezoeken is de brouwer van Hobgoblin een leuke, een conventioneel Engelse brouwerij en een met het double drop systeem. Allemaal smalle houten trappetjes op en neer om ergens te komen.

ingo

seed7

Citaat van: hb-lot op 16-11-2022  20:37 uZou gist opkweken uit een fles

Gewoon in de pub even met een swab door het volle glas. Of, heel wat brouwerijen verkopen daar zakken met bier, daar zit ruim gist in.

ingo

hb-lot

Citaat van: Schanulleke op Gisteren om 17:09in Lewes
The Gardener's arms is een leuke pub in Lewes. In Brighton zou ik de Evening Star een keer bezoeken.

hb-lot

Citaat van: seed7 op Gisteren om 19:03Gewoon in de pub
Dat is precies het probleem met deze brouwerij.

Heel beperkte productie, eigenlijk enkel te krijgen in een klein gedeelte van de Midlands, dus zou je speciaal daarheen moeten. Zo gewoon is het niet.

En dat geld eigenlijk ook voor de flessen, zelfs bier speciaal zaken elders in Engeland kunnen er niet aan komen.

Het is nog net geen Westvleteren. (Zoals tot voor kort)

Schanulleke

Ik heb Bathams wel eens gedronken op het GBBF, de mild dacht ik. Maar dit jaar is t GBBF in Birmingham op een sfeerloze locatie bij het vliegveld, dus dat gaat m niet worden.

hb-lot

Citaat van: Schanulleke op Gisteren om 22:13Ik heb Bathams wel eens gedronken op het GBBF, de mild dacht ik. Maar dit jaar is t GBBF in Birmingham op een sfeerloze locatie bij het vliegveld, dus dat gaat m niet worden.
De mild heb ik nooit gedronken, is volgens mij ook niet op fles beschikbaar, dus moet rondom Dudley gezocht worden. Maar als het GBBF in de Midlands is kan ik me niet voorstellen dat ze daar niet aanwezig zijn met al hun bieren. (Aleen de XXX misschien niet)

Maar, mocht je ooit gezelschap zoeken om naar een GBBF te gaan, laat het maar weten.

tdp

Citaat van: hb-lot op Gisteren om 23:27De mild heb ik nooit gedronken, is volgens mij ook niet op fles beschikbaar, dus moet rondom Dudley gezocht worden. Maar als het GBBF in de Midlands is kan ik me niet voorstellen dat ze daar niet aanwezig zijn met al hun bieren. (Aleen de XXX misschien niet)

Maar, mocht je ooit gezelschap zoeken om naar een GBBF te gaan, laat het maar weten.

Ken jullie alleen via het forum maar ik dring me ook graag op ;)

tdp

Citaat van: Schanulleke op Gisteren om 17:09Harveys in Lewes, Sussex boven Brighton.

Zit op een half uur rijden daar vandaan. Papa ziet mogelijkheden :)

Schanulleke

Citaat van: tdp op Vandaag om 08:55Ken jullie alleen via het forum maar ik dring me ook graag op ;)

Het is dit jaar in Birmingham op een niet al te gezellige locatie. London Olympia is gewoon veel leuker, dus misschien een jaartje uitstellen?

tdp

Citaat van: Schanulleke op Vandaag om 09:54Het is dit jaar in Birmingham op een niet al te gezellige locatie. London Olympia is gewoon veel leuker, dus misschien een jaartje uitstellen?

Lijkt me een goed plan!

Die periode ben ik dit jaar al in Engeland, maar niet echt op fijne rijafstand van Birmingham. Is het volgend jaar dan weer in London?

seed7

Citaat van: hb-lot op Gisteren om 22:00Dat is precies het probleem met deze brouwerij.

Da's een beetje het probleem met de charme  van veel Engelse brouwerijen. Kleine brouwerijen met maar een hand vol "tied houses" en wat losse verkoop, amper tot geen flessenbier.

Als je toch naar de Midlands gaat, Sarah Hughes Brewery

Je kunt ook gewoon brutaal zijn en Bathams vragen wat gist op te sturen.

Een paar blogs van Ron Pattinson waar Bathams in voor komt

ingo

Theo Mol

Citaat van: seed7 op Gisteren om 19:03heel wat brouwerijen verkopen daar zakken met bier

Die kende ik nog niet. Wat is dat?

seed7

Citaat van: Theo Mol op Vandaag om 10:07Die kende ik nog niet. Wat is dat?

Een beetje zoals je 5l wijn bij de buursuper kunt kopen. Een kartonnen doos met daarin een zak bier met een kraantje. Alleen is de zak van een stevigere kwaliteit, vanwege de druk, dan de wijnzakken.

EDIT: ik zie dat Harveys ze niet meer heeft maar nu wel 5l blikken

ingo

Schanulleke

Citaat van: tdp op Vandaag om 09:59Is het volgend jaar dan weer in London?

Tsja, dat moeten we dan maar weer zien. Maar London heeft ook vwb reizen/overnachten betere mogelijkheden en niet per se duurder.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.