Eind SG te hoog

Gestart door Kapau, 12-11-2022 13:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Kapau

Hallo,

Ik wilde net een weizenbock gaan bottelen maar merk bij meten dat deze 12 SG punten boven het beoogde resultaat hangt. Bier staat nu 2 weken te gisten en doet de afgelopen 10 dagen eigenlijk al ogenschijnlijk niks meer (geen activiteit luchtslot)

Natte Asbock
Bamberg-Style Bock Rauchbier

7.0% / 17.8 °P
Recipe by
Kapau

All Grain

Hopcat / Brew Monk 30L
71.9% efficiency

Batch Volume: 21 L
Boil Time: 60 min

Mash Water: 25.15 L
Sparge Water: 8.6 L @ 78 °C
Total Water: 33.75 L
Boil Volume: 27.92 L

Pre-Boil Gravity: 1.060
Vitals
Original Gravity: 1.073
Final Gravity: 1.020

IBU (Tinseth): 27
BU/GU: 0.38
Colour: 48.5 EBC

Mash
Temperature — 50 °C — 15 min
Temperature — 63 °C — 30 min
Temperature — 70 °C — 30 min

Malts (7.24 kg)
3 kg (41.4%) — The Swaen Swaen Munich Light — Grain — 13 EBC
2 kg (27.6%) — Weyermann Oak Smoked Wheat Malt — Grain — 5 EBC
1.5 kg (20.7%) — The Swaen Swaen Ale — Grain — 7.1 EBC
440 g (6.1%) — Weyermann Caramunich II — Grain — 124 EBC
300 g (4.1%) — Weyermann Chocolate Rye — Grain — 650 EBC
Other (200 g)
200 g — Briess Rice Hulls — Adjunct — 0 EBC

Hops (74.5 g)
24 g (10 IBU) — Hallertauer Mittelfrueh 4% — Boil — 60 min
24 g (9 IBU) — Celeia 4.5% — Boil — 30 min
26.5 g (9 IBU) — Northern Brewer 8.5% — Boil — 10 min

Miscs
0.639 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Mash
0.548 g — Epsom Salt (MgSO4) — Mash
1.37 g — Gypsum (CaSO4) — Mash
6.391 ml — Lactic Acid 88% — Mash
0.365 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Sparge
0.32 g — Epsom Salt (MgSO4) — Sparge
0.794 g — Gypsum (CaSO4) — Sparge

Yeast
1 pkg — Mangrove Jack's M20 Bavarian Wheat Yeast 72.5%
Fermentation
Primary — 20 °C — 14 days

Carbonation: 2.5 CO2-vol

Wat kan ik hierbij doen? Nog wat nieuwe gist erbij gooien? Gewoon bottelen? Bottelen zonder suiker? Gemeten SG is momenteel 1.032 ipv beoogde 1.020

biking rebel

Het goede nieuws: er zijn honderden soortgelijke topics op dit forum inclusief mogelijke oplossingen. Had je deze al bekeken?

Hoe heb je je eind sg gemeten? Met hydro meter of refractometer? Bij die laatste moet je de gemeten waarde corrigeren.

Kapau

Gemeten met een hydrometer. Andere topics inderdaad gelezen, maar lees veel verschillende tips. Nieuw gist erbij gooien, startertje maken van huidige bier, startertje maken van huidige sediment, etc.

Ik heb voor nu het vat weer weggezet op een warmer plekje. Hoop dat het nog even een beetje aantrekt, anders denk ik volgende week een zakje US-05 erbij te gooien.

Jacques

Citaat van: Kapau op 12-11-2022  14:10 uGemeten met een hydrometer. Andere topics inderdaad gelezen, maar lees veel verschillende tips. Nieuw gist erbij gooien, startertje maken van huidige bier, startertje maken van huidige sediment, etc.

Ik heb voor nu het vat weer weggezet op een warmer plekje. Hoop dat het nog even een beetje aantrekt, anders denk ik volgende week een zakje US-05 erbij te gooien.

In veel van de topics over dit onderwerp is ook geschreven dat het toevoegen van extra of een andere gist meestal niet het gewenste effect heeft...
Dit komt doordat een gestokte vergisting bijna altijd een gevolg is van het enten van te weinig gist aan het begin van de vergisting. De gist moet dan vaker delen om zich te vermenigvuldigen. Daarbij worden aminozuren, vetzuren, mineralen, vitamines en essentiële sporenelementen verbruikt. Deze zijn dus niet beschikbaar voor de gist die je later toevoegt. Gist leeft van meer voedingsstoffen dan alleen suikers...

Een starter maken met gistvoeding, of alleen (complexe) gistvoeding toevoegen heeft meer effect.
Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=44460.0

Kapau

Lijkt erop dat ik een (her)startertje ga maken dan. Zal ik naast wat extra gistvoeding dan ook bij de starter nog nieuwe gist toevoegen? Heb op zich nog een zakje M20 liggen, anders s-04 of us05...

Snelbier

Er zit 10% donkere mouten in de stort, slecht vergistbaar.  (Toevoeging: SUIKERS slecht vergistbaar)
SG-end zal dus wat (5pt?) hoger uitkomen dan de berekende 1.020.
Scheelt een slok op een borrel, maar je huidige SG lijkt alsnog te hoog.

Extra gist? Zou max een half zakje (5g) doen. Wél gist-voeding.
Succes, Snelbier

Jacques

Citaat van: Kapau op 13-11-2022  08:43 uZal ik naast wat extra gistvoeding dan ook bij de starter nog nieuwe gist toevoegen?

Dat is een keuze. Het is niet noodzakelijk als je een goede en royale starter maakt van de gist onder in je vat.

hansHalberstadt

Met 1 zakje gist op 20 lier voor een niet al te zwaar bier als dit zou voldoende moeten zijn.
Heb je echt het begin SG gemeten of alleen berekend? Wat je kunt doen als test is een klein beetje afhevelen liefst vanaf de bodem en in een potje doen met deksel en daar een schepje kristal suiker bij en dan het dekseltje vastdraaien om te zien of er druk opkomt. Als er binnen een paar uur druk opkomt dan is de gisting niet vastgelopen, maar gewoon de suiker op, dus kun je bottelen. Als er geen druk opkomt dan is de gisting vastgelopen en kun je evt verse gist toevoegen.

Kapau

Citaat van: hansHalberstadt op 13-11-2022  13:03 uMet 1 zakje gist op 20 lier voor een niet al te zwaar bier als dit zou voldoende moeten zijn.
Heb je echt het begin SG gemeten of alleen berekend? Wat je kunt doen als test is een klein beetje afhevelen liefst vanaf de bodem en in een potje doen met deksel en daar een schepje kristal suiker bij en dan het dekseltje vastdraaien om te zien of er druk opkomt. Als er binnen een paar uur druk opkomt dan is de gisting niet vastgelopen, maar gewoon de suiker op, dus kun je bottelen. Als er geen druk opkomt dan is de gisting vastgelopen en kun je evt verse gist toevoegen.

Begin SG is gemeten, kwam 1 punt lager uit dan verwacht, dus 1.032 lijkt me wel wat te hoog. Ben momenteel wort aan het maken voor een startertje. Ga een half zakje US-05 toevoegen, ben bang dat nog een zakje M20 weer moeite gaat krijgen met het restant suikers om te zetten, vooral omdat het beoogde eind-SG tot het maximum van het potentieel van de gist aan ligt.

hansHalberstadt

Citaat van: Kapau op 13-11-2022  13:06 uBegin SG is gemeten, kwam 1 punt lager uit dan verwacht, dus 1.032 lijkt me wel wat te hoog. Ben momenteel wort aan het maken voor een startertje. Ga een half zakje US-05 toevoegen, ben bang dat nog een zakje M20 weer moeite gaat krijgen met het restant suikers om te zetten, vooral omdat het beoogde eind-SG tot het maximum van het potentieel van de gist aan ligt.
Dan weet je dus niet meer of het inderdaad was vastgelopen of max alcohol bereikt. Als je een klein beetje afhevelt en dat apart houdt met wat suiker zoals ik aangaf dan kun je achteraf in ieder geval achterhalen wat de oorzaak was. Het kan best dat het na toevoegen van verse gist nog steeds niet verder gaat. Dan weet je nog steeds niet of het was vastgelopen of dat de suiker op was. 1032 is wel hoog, maar als er iets mis is gegaan met maischen kan dat ok de verklaring zijn.

Kapau

Het zeker weten zit er inderdaad niet in, maar ik denk dat met 5,4% de gist nog niet aan zijn max alcohol zat. Ik heb ook geen manier om uit het huidige vat (30 L speidel) gist van de bodem te halen. Ik gok dat het vat misschien te koud is geworden. De gist heeft een temperatuurbereik van 18-25c en het vat heeft de afgelopen twee weken op de vloer in de aanbouw gestaan. Mogelijk dat het daar 's nachts te koud is geworden.

Ieder geval, de US-05 is nu bezig, het luchtslot is langzaam actief.

Edwin brouwt

Citaat van: Kapau op 15-11-2022  09:11 uIk gok dat het vat misschien te koud is geworden. De gist heeft een temperatuurbereik van 18-25c en het vat heeft de afgelopen twee weken op de vloer in de aanbouw gestaan. Mogelijk dat het daar 's nachts te koud is geworden.

Dan zou ik beginnen met het vat lekker binnen te zetten, op een graad of 20. Daar wordt deze gist een stuk blijer van  :D

Kapau

Citaat van: Edwin brouwt op 15-11-2022  17:33 uDan zou ik beginnen met het vat lekker binnen te zetten, op een graad of 20. Daar wordt deze gist een stuk blijer van  :D

Yes het vat staat nu knus in de keuken rustig door te prutelen. Benieuwd hoe ver hij nog doortrekt. Was nog van plan een deel van deze batch te gaan eisbocken dus zonde als het allemaal weg kan.

Snelbier

Citaat van: Kapau op 15-11-2022  18:00 uYes het vat staat nu knus in de keuken rustig door te prutelen. Benieuwd hoe ver hij nog doortrekt. Was nog van plan een deel van deze batch te gaan eisbocken dus zonde als het allemaal weg kan.
Eisbocken kan altijd, liever zelfs met voor het gevoel minder goed bier.
Je favoriete 'topbier' kan na eisbocken bomvol zitten met 'bijsmaakjes'.
En omgekeerd.  Succes, Snelbier

Kapau

Het luchtslot lijkt weer bijna stilgevallen te zijn, meting nu 1.030, nog steeds een stuk boven de beoogde 1.020. Zou het kunnen zijn dat de mouten te weinig actieve enzymen bevatten om de suikers om te zetten in het maischproces? Ik zit er aan te denken de batch volgende week gewoon te bottelen en hopen dat ik geen granaten heb gemaakt.

Snelbier

Citaat van: Kapau op 17-11-2022  08:00 uHet luchtslot lijkt weer bijna stilgevallen te zijn, meting nu 1.030, nog steeds een stuk boven de beoogde 1.020. Zou het kunnen zijn dat de mouten te weinig actieve enzymen bevatten om de suikers om te zetten in het maischproces? Ik zit er aan te denken de batch volgende week gewoon te bottelen en hopen dat ik geen granaten heb gemaakt.
Enzymen zou je in dit recept genoeg hebben. Die 10% donkere mout moet makkelijk mee-versuikeren (voor zover dat nog mogelijk is).
Laatste SG-puntjes duurt altijd langer. Geduld is het toverwoord..
Elk puntje wat SG nog daalt scheelt 2,5 g bottelsuiker! Kan het verschil zijn tussen goed bier of gushers.
Als je wel bottelt met onverwacht hoog SG zou ik zeker CBC1-killergist gebruiken bij bottelen om te voorkomen dat later de gist alsnog van de restsuikers gaat snoepen.
Succes, Snelbier.

hansHalberstadt

Citaat van: Kapau op 17-11-2022  08:00 uHet luchtslot lijkt weer bijna stilgevallen te zijn, meting nu 1.030, nog steeds een stuk boven de beoogde 1.020. Zou het kunnen zijn dat de mouten te weinig actieve enzymen bevatten om de suikers om te zetten in het maischprocess? Ik zit er aan te denken de batch volgende week gewoon te bottelen en hopen dat ik geen granaten heb gemaakt.
Dat was nu de reden voor mijn advies in #9. nu weet je weer niet genoeg om een goede beslissing te kunnen nemen. Met de info van #9 had je meer info gehad.

Kapau

Citaat van: Snelbier op 17-11-2022  09:35 uEnzymen zou je in dit recept genoeg hebben. Die 10% donkere mout moet makkelijk mee-versuikeren (voor zover dat nog mogelijk is).
Laatste SG-puntjes duurt altijd langer. Geduld is het toverwoord..
Elk puntje wat SG nog daalt scheelt 2,5g bottelsuiker! Kan het verschil zijn tussen goed bier of gushers.
Als je wel bottelt met onverwacht hoog SG zou ik zeker CBC1-killergist gebruiken bij bottelen om te voorkomen dat later de gist alsnog van de restsuikers gaat snoepen.
Succes, Snelbier.

Heb toevallig nog wat CBC-1 liggen, ik wacht het nog even af, thanks voor de tip.

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 17-11-2022  09:35 uAls je wel bottelt met onverwacht hoog SG zou ik zeker CBC1-killergist gebruiken bij bottelen om te voorkomen dat later de gist alsnog van de restsuikers gaat snoepen.

Dat werkt alleen als die killergist alle andere gist doodt en je geen vastgelopen gisting had. bij een vastgelopen gisting is er immers nog onvergiste maar wel vergistbare suiker dus die kan de CBC1 dan ook vergisten neem ik aan, dus heb je alsnog gushers.

biking rebel

Citaat van: hansHalberstadt op 17-11-2022  19:47 uDat werkt alleen als die killergist alle andere gist doodt en je geen vastgelopen gisting had. bij een vastgelopen gisting is er immers nog onvergiste maar wel vergistbare suiker dus die kan de CBC1 dan ook vergisten neem ik aan, dus heb je alsnog gushers.

Mwah, bottelgist is alleen in staat de eenvoudige suikers om te zetten...en die zullen al omgezet zijn.

hansHalberstadt

Citaat van: biking rebel op 17-11-2022  23:49 uMwah, bottelgist is alleen in staat de eenvoudige suikers om te zetten...en die zullen al omgezet zijn.
Het punt was dat het lastig was om te bepalen of de gisting was afgelopen (alle vergistbare suikers vergist) of was vastgelopen (gist heeft het loodje gelegd voordat alle vergistbare suikers vergist waren, dus dan is er nog vergistbare suiker in dat gevbal die dan door de bottelgist vergist gaat worden. Welke van de 2 het was had je via een testje vorige week kunnen nagaan, maar dat testje is niet gedaan. Het is nu dus hopen dat het de eerste optie was.
van 1072 naar 1030 (SVG=59%) betekent dat maar 79% van de vergistbare suikers is omgezet. Het beteft hier een bier met veel donkere mouten dus dan is de vergistbaarheid notmaal gesproken wat lager. bij mij is dat meestal rond 65% SVG. dus het zou kunnen als tijdens het maischen heel veel onvergistbare suikers zijn aangemaakt, maar blijft een gokje nu. 

Kapau

Citaat van: hansHalberstadt op 18-11-2022  08:42 uHet punt was dat het lastig was om te bepalen of de gisting was afgelopen (alle vergistbare suikers vergist) of was vastgelopen (gist heeft het loodje gelegd voordat alle vergistbare suikers vergist waren, dus dan is er nog vergistbare suiker in dat gevbal die dan door de bottelgist vergist gaat worden. Welke van de 2 het was had je via een testje vorige week kunnen nagaan, maar dat testje is niet gedaan. Het is nu dus hopen dat het de eerste optie was.
van 1072 naar 1030 (SVG=59%) betekent dat maar 79% van de vergistbare suikers is omgezet. Het beteft hier een bier met veel donkere mouten dus dan is de vergistbaarheid notmaal gesproken wat lager. bij mij is dat meestal rond 65% SVG. dus het zou kunnen als tijdens het maischen heel veel onvergistbare suikers zijn aangemaakt, maar blijft een gokje nu. 

Ik heb met de starter gezonde nieuwe gist toegevoegd, met voeding en wat onvergiste suikers. Dus als er onvergiste suikers waren zou de us-05 die moeten kunnen oppeuzelen. Als de gist het loodje had gelegd, zelfde verhaal toch?

Zambezi Special

Als je gaat bottelen, doe dan ook een paar pet flesjes (van koolzuur houdende frisdrank)  Dan kan je in elk geval enigszins de carbonatie in de gaten houden (door in het flesje te knijpen)

hansHalberstadt

Citaat van: Kapau op 18-11-2022  16:03 uIk heb met de starter gezonde nieuwe gist toegevoegd, met voeding en wat onvergiste suikers. Dus als er onvergiste suikers waren zou de us-05 die moeten kunnen oppeuzelen. Als de gist het loodje had gelegd, zelfde verhaal toch?
Ja. Dus nu is het een kwestie van wachten tot er geen gisting meer is of tot je zeker weet dat er geen gisting meer komt en dan bottelen.

Kapau

De vergisting is de afgelopen 10 dagen eeeerg langzaam gegaan. Denk 1 bubbeltje per 1-2 minuten in het luchtslot. Heb hem even tijd gegeven en net gemeten, is nu wel geeindigd op 1.020. Lijkt erop dat we deze week kunnen gaan bottelen! Bedankt voor alle informatie iedereen  :groots:

brouwer_paul

Citaat van: hansHalberstadt op 13-11-2022  13:03 uMet 1 zakje gist op 20 lier voor een niet al te zwaar bier als dit zou voldoende moeten zijn.

Hoi Hans, ik heb vanmorgen je tip opgevolgd - waarvoor dank - door het bier dat ik in de maatcilinder had gedaan voor een SG-meting vervolgens in een flesje te doen met wat kristalsuiker. Zojuist geopend met een mooie 'sssch' bij het ontkurken. Mag ik aannemen dat mijn suiker op is? (Betreft een IPA, begin SG 1060 en na 2 weken in vergistingskast al sinds een week op 1020..)

hansHalberstadt

Citaat van: brouwer_paul op 09-12-2022  12:27 uHoi Hans, ik heb vanmorgen je tip opgevolgd - waarvoor dank - door het bier dat ik in de maatcilinder had gedaan voor een SG-meting vervolgens in een flesje te doen met wat kristalsuiker. Zojuist geopend met een mooie 'sssch' bij het ontkurken. Mag ik aannemen dat mijn suiker op is? (Betreft een IPA, begin SG 1060 en na 2 weken in vergistingskast al sinds een week op 1020..)
Volgens mij kun je nu concluderen dat er nog voldoende gist in zat voor de hergisting op de fles. Of je suiker op is, weet ik niet, maar omdat de test oplevert dat het bier was uitgegist en niet vastgelopen neem ik aan dat met en behoorlijke sis nu de suiker voor de hergisting wel bijna vergist zal zijn. Maar dat maakt ook niet heel veel uit want je mag aannemen dat er geen bommen ontstaan. De suiker van de hoofdgisting was in ieder geval wel op als het toen niet meer gistte. 

brouwer_paul

Citaat van: hansHalberstadt op 09-12-2022  19:05 uVolgens mij kun je nu concluderen dat er nog voldoende gist in zat voor de hergisting op de fles. Of je suiker op is, weet ik niet, maar omdat de test oplevert dat het bier was uitgegist en niet vastgelopen neem ik aan dat met en behoorlijke sis nu de suiker voor de hergisting wel bijna vergist zal zijn. Maar dat maakt ook niet heel veel uit want je mag aannemen dat er geen bommen ontstaan. De suiker van de hoofdgisting was in ieder geval wel op als het toen niet meer gistte.

Dank Hans, volgens recept zou start SG 1065 zijn (was bij mij 1060) en eind SG 1012 (bij mij dus op dit moment 1020 en weinig dalend meer, waterslot blijft wel iets open staan (zie foto) dus er gebeurt nog wel wat wellicht, maar heeft geen dalend effect op SG) ik laat het allemaal nog minstens een week staan (laatste vier dagen voor bottelen nog koudhoppen) maar als ik je zo lees, hoef ik ondanks lage vergistingsgraad niet bang te zijn voor bottelbommen?

IMG20221210091727.jpg

brouwer_paul

Citaat van: brouwer_paul op 09-12-2022  12:27 uHoi Hans, ik heb vanmorgen je tip opgevolgd - waarvoor dank - door het bier dat ik in de maatcilinder had gedaan voor een SG-meting vervolgens in een flesje te doen met wat kristalsuiker. Zojuist geopend met een mooie 'sssch' bij het ontkurken. Mag ik aannemen dat mijn suiker op is? (Betreft een IPA, begin SG 1060 en na 2 weken in vergistingskast al sinds een week op 1020..)

foto bij reactie

hansHalberstadt

Citaat van: brouwer_paul op 10-12-2022  09:22 uDank Hans, volgens recept zou start SG 1065 zijn (was bij mij 1060) en eind SG 1012 (bij mij dus op dit moment 1020 en weinig dalend meer, waterslot blijft wel iets open staan (zie foto) dus er gebeurt nog wel wat wellicht, maar heeft geen dalend effect op SG) ik laat het allemaal nog minstens een week staan (laatste vier dagen voor bottelen nog koudhoppen) maar als ik je zo lees hoef ik ondanks lage vergistingsgraad niet bang te zijn voor bottelbommen?
Koudhoppen kan je nog wat risico geven op hopcreep en natuurlijk ook risico op oxidatie als je het vat opent terwijl er geen gisting meer is. (oxidatie is wel nadelig voor dryhopping) wat ik in dit geval denk ik zou doen is voor 20 liter 100 g suiker oplossen/opkoken in 200 ml water dat na afkoelen voorzichtig toevoegen (langs de wand gieten) en dan de dryhop er ook voorzichtig bij. 100g suiker geeft 25 liter koolzuurgas wat dan tijdens het dryhoppen de zuurstof verdrijft. Dan gaat het waterslot weer wat bubbelen en als dat dan is gestopt kun je bottelen.
Bijgaand grafiekje laat een voorbeeldje hiervan zien waarbij op dag 6 nog wat extra suiker is toegevoegd. Je ziet dat de gist dat in een dag of 2 weer heeft vergist.

latrappe.gif

brouwer_paul

Citaat van: hansHalberstadt op 10-12-2022  10:03 uKoudhoppen kan je nog wat risico geven op hopcreep en natuurlijk ook risico op oxidatie als je het vat opent terwijl er geen gisting meer is. (oxidatie is wel nadelig voor dryhopping) wat ik in dit geval denk ik zou doen is voor 20 liter 100 g suiker oplossen/opkoken in 200 ml water dat na afkoelen voorzichtig toevoegen (langs de wand gieten) en dan de dryhop er ook voorzichtig bij. 100g suiker geeft 25 liter koolzuurgas wat dan tijdens het dryhoppen de zuurstof verdrijft. Dan gaat het waterslot weer wat bubbelen en als dat dan is gestopt kun je bottelen.
Bijgaand grafiekje laat een voorbeeldje hiervan zien waarbij op dag 6 nog wat extra suiker is toegevoegd. Je ziet dat de gist dat in een dag of 2 weer heeft vergist.

latrappe.gif

Bedankt wederom Hans. Mijn 'idee' was (om het vat niet geheel te hoeven openen ivm oxidatie) om alleen het waterslot met dop er even af te schroeven en daardoorheen de dryhop (en dus eventueel ook de opgeloste suiker) toe te voegen. Of helpt dat niks en kan ik net zo goed even de hele deksel eraf schroeven.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwer_paul op 10-12-2022  10:09 uBedankt wederom Hans. Mijn 'idee' was (om het vat niet geheel te hoeven openen ivm oxidatie) om alleen het waterslot met dop er even af te schroeven en daardoorheen de dryhop (en dus eventueel ook de opgeloste suiker) toe te voegen. Of helpt dat niks en kan ik net zo goed even de hele deksel eraf schroeven.
Het beste is om zo min mogelijk het vat te openen, dus als het via de opening lukt is dat wel zo handig en heb je al vrijwel geen zuurstoftoetreding. Suiker zou je dan evt nog kunnen verminderen tot bv 50 g. Dan heb je in ieder geval geen risico dat het vat lucht aam gaat zuigen bij temperatuurschommelingen en luchtdruk variaties de komende paar dagen.   

brouwer_paul

Citaat van: hansHalberstadt op 10-12-2022  10:36 uHet beste is om zo min mogelijk het vat te openen, dus als het via de opening lukt is dat wel zo handig en heb je al vrijwel geen zuurstoftoetreding. Suiker zou je dan evt nog kunnen verminderen tot bv 50 g. Dan heb je in ieder geval geen risico dat het vat lucht aam gaat zuigen bij temperatuurschommelingen en luchtdruk variaties de komende paar dagen.

Lijkt me een mooi compromis :-) Ik heb nu hoppellets dus dat gaat zeker lukken. De vorige keer lukte het zelfs, met wat moeite, om hopbloemen met middelgrote knikkers in een hopsok door de opening te duwen. Bedankt Hans, fijn weekend!

Kapau

Voor de geinteresseerden, het bier is ondertussen 12 dagen op de fles en smaakt super. Erg lekker zacht, licht rokerig, klein beetje chocolade in de afdronk.

hansHalberstadt

Citaat van: Kapau op 10-12-2022  18:24 uVoor de geinteresseerden, het bier is ondertussen 12 dagen op de fles en smaakt super. Erg lekker zacht, licht rokerig, klein beetje chocolade in de afdronk.
Dank voor de feedback. Dus de conclusie is dat je gisting was vastgelopen op 1030 en weer vlot getrokken met een nieuwe starter.

brouwer_paul

Citaat van: brouwer_paul op 10-12-2022  10:41 uLijkt me een mooi compromis :-) Ik heb nu hoppellets dus dat gaat zeker lukken. De vorige keer lukte het zelfs, met wat moeite, om hopbloemen met middelgrote knikkers in een hopsok door de opening te duwen. Bedankt Hans, fijn weekend!

Gisteren de IPA gebotteld, altijd een gelukzalig moment, 71 flesjes mogen afvullen  smile Volgende week neem ik de proef op de som  :proost:

ipa-hopbom.jpg

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.