Te laag begin SG, hoe verhoog ik dit?

Gestart door B.lokBrew, 12-11-2022 12:38 u

Vorige topic - Volgende topic

B.lokBrew

Hoi allen, ik ben een beginnende brouwer. Ik heb van dit forum al veel kennis opgedaan en ook met dit topic doe ik aanspraak op de ervaring van anderen. Ik heb met mijn nieuwe installatie inmiddels twee batches gebrouwen en beide keren ben ik op hetzelfde probleem gestuit, namelijk een (veel) te laag begin SG. Voor beide batches heb ik de brew monk ketel van 30 liter gebruikt. Ik zal hieronder even een toelichting geven over hoe het brouwproces eruitzag, om zo de mogelijke fout op te sporen.

De eerste batch gaat om een tripel biertje. Wat ik uiteindelijk heb overgehouden na het brouwproces is 12 liter. Ik zal voor deze batch niet te diep in gaan op het recept. Dit heeft als reden dat ik meerdere fouten heb gemaakt welke een grote invloed gehad kunnen hebben. De eerste fout welke ik heb gemaakt is het gebruik van een verkeerd maischschema. Hierdoor is de temperatuur te snel boven de 66 °C gekomen, waardoor er hoogstwaarschijnlijk te veel suikers achter zijn gebleven. Ook heb ik extra suiker pas toegevoegd na het afkoelen van het wort. Het uiteindelijke resultaat was een begin SG van maar 1.045. Hierdoor kwam ik ook in de knel met de vergisting. De hoofdvergisting was namelijk al gestopt na 1 - 1,5 dag. Dit heb ik opgelost door extra suiker toe te voegen. Dit resulteert wel in een extra vraag. Voordat ik deze extra suiker toevoegde was het SG gedaald naar ongeveer 1.019. Wat zich vertaalt naar een alcoholpercentage van 3.4-3.6% nadat de hoofdvergisting al klaar is. Na het toevoegen van het suikerwater was dit 1.025. Kan ik deze .006 punten gewoon optellen bij de oorspronkelijke 1.045, wanneer ik een schatting maak van het uiteindelijke alcoholpercentage? In eerste instantie lijkt mij dit logisch, maar ik kan me voorstellen dat hier rekenkundige fouten optreden.

Dat de eerste batch niet helemaal gelukt is door beginnersfouten heb ik mij bij neergelegd. Het brouwen van de tweede batch ging voor mij gevoel echter wel goed en ik vraag mij dan ook af waarom deze 'mislukt' is. Ik zal hiervan het hele brouwproces wel beschrijven. De bedoeling van deze batch was om een sterke blonde te brouwen. Om te beginnen was dit een kleinere batch. Dit in verband met het feit dat ik alleen nog een 5 liter vergistingsemmer had staan. Omdat de 30 liter ketel eigenlijk te groot is om zulke kleine batches te maken heb ik geïmproviseerd met een BIAB zak. Deze heb ik vervangen voor de binnen ketel. Ik ben begonnen met 6 liter water in de ketel. Door gebruik te maken van de zak heb ik ervoor gezorgd dat de mout volledig in het water hing.

Ik heb het volgende mout gebruikt en geschroot op 216mm:
Swaen Pilsmout: 1200 gram
Swaen Hell: 150 gram
Maisvlokken (niet geschroot): 150 gram
Ik heb het volgende maischschema gehanteerd:
Water eerst opgewarmd tot 55 °C.
De ketel welke ik gebruik heeft een pomp. Deze heb ik constant op gematigde snelheid laten pompen. Daarnaast heb ik met tussenposes van 1 tot 4/5 minuten de mout handmatig geroerd.

Mout toegevoegd en 10 minuten op 55 °C laten staan.
Daarna opwarmen tot 62 °C en dit 40 minuten lang. De intentie hiervan was om ervoor te zorgen dat de mout zoveel mogelijk suikers los zou laten.
Hierna 10 minuutjes op 72 °C.
Tot slot 5 minuten uit laten maischen op 76 °C.

Na het maischen heb ik de mout boven het water uitgehangen. Eerst heb ik gespoeld met ongeveer 1,5/ 2 liter van het wort zelf. De intentie hiervan was om zoveel mogelijk suikers uit de mout te spoelen zonder te veel spoelwater te moeten gebruiken. Ik heb uiteindelijke 3 liter spoelwater gebruikt met een temperatuur van +-75 °C. Deze heb ik gelijkmatig over het wort gespoeld. Na het spoelen heb ik het mout voor een paar minuutjes uit laten lekken voor ik dit verwijderde.

Hierna ben ik met het kookproces begonnen. Nadat het kookpunt was bereikt is de timer van 65 minuten gestart. Ik vermoed dat de hop geen invloed heeft op het SG maar ik vermeld het wel even.
11 gram styrian goldings pellets, 65 minuten meekoken.
Kleine beetje Iers mos laatste 15 minuten meekoken.
5 gram aurora bloemen en 5 gram citra pellets alleen de laatste 5 minuten meekoken.
Ook in de laatste 5 minuten heb ik 300 gram suiker toegevoegd.

Na het koken heb ik het wort af laten koelen en in de vergistingsemmer gegoten het eindresultaat was ongeveer 5 liter. Het SG op dit moment was slechts 1.050, graag had ik minimaal 1.075 gezien. Ik ben heel benieuwd wat jullie ideeën zijn. Ook voor wat ik in vervolg beter/ anders kan doen. Mocht er meer info gewenst zijn dan hoor ik dit graag.

Bedankt voor de moeite!
Mitch

Dantel

Hallo Mitch ,

Als eerste  met kleine batches, zul je heel precies qua hoeveelheden moeten werken, en het is aan te raden een refractometer te gebruiken  ipv de beroemde dobber , wegens de hoeveelheden wort die je nodig hebt om te meten .
Een refracto meter met de hoeveelheid suiker die middel  van het breken van licht , een dobber de soortelijke dichte van een medium .
Tweede je kunt prima  met  een een staps maisch van 68-69 C  werken, wat ook kan een twee staps maisch van 64-65C en 72-73 C ( afmaischen bij 78C doe ik zelf nooit maar het kan en het mag)
40 Min bij 62 C vind ik persoonlijk wat aan de krappe kant ik zou eerder naar 64C gaan , en na het maischen een jodium test doen (jodium reageert met zetmeel en het wort , wordt dan zwart een teken dat je nog wat langer moet maischen )
ten Derde bij het spoelen zou ik een hogere temperatuur hanteren  van rond de 80.C tijdens het spoelen heb je tenslotte warmte verlies, het zorgt ervoor dat je de suikers er beter uitspoelt .

Je verhouding Spoel/Maisch water  baart mij wat zorgen op 100% wort heb je 50% spoelwater , vind ik best massief, dat kan op zich maar dan zul je een dikker beslag moeten hebben dan wat je nu hebt (nu heb je 4liter/kg beter zou dan zijn 3.5 /3 Liter/kg .

Bovenal zou ik als beginner veel meer meten, toen ik net begon met brouwen werd na elke maisch stap gemeten (met een refractometer ) misschien wat overdreven , maar vond het proces  erg spannend en interessant.Ook na het maischen  en voor het spoelen meten, daarmee kun je ook je hoeveelheid spoelwater bepalen .
En uiteraard na en tijdens het koken meten .
Zo heb ik daarmals  als beginnend  Brouwer  het in de vingers gekregen.

Laatste tip als je meet , zorg ervoor dat je wort op ongeveer 20C is de meeste meetmiddelen zijn geijkt op 20 C .

Succes

Pieter1954

Zeg eens waar je woont. Mogelijk zijn er ervaren brouwers bij je in de buurt die je kunnen begeleiden of waar je een paar keer kunt meedraaien. De ervaring is dat de meeste brouwers zeer hulpvaardig zijn.
Op die manier heb ikzelf heel veel geleerd en fouten voorkomen.

brouwerwaldonk

Meestal is een te laag begin SG te wijten aan het feit dat je niet genoeg suikers hebt uitgespoeld. Met een BIAB systeem gaat spoelen niet zo goed omdat het spoelwater heel gemakkelijk naast de zak kan wegstromen. Voor het spoelen zou je toch om en bij 18 à 20 brix moeten meten.
Een andere oorzaak kan zijn dat je niet maischt op een correcte pH waaarde. Meten is weten en liefst meten met een goede pH meter die de echte waarde meet, en niet zomaar een getal weergeeft.
Geef de enzymen de tijd en de correcte temperatuur om het zetmeel af te breken.
Tenslotte is de fijnheid/grootte van het schroot ook belangrijk om de enzymen de kans te geven om tot bij het zetmeel te kunnen.

Jacques

Citaat van: B.lokBrew op 12-11-2022  12:38 uWat ik uiteindelijk heb overgehouden na het brouwproces is 12 liter. Ik zal voor deze batch niet te diep in gaan op het recept.

Voor hoeveel liter was het recept?

Citaat van: brouwerwaldonk op 12-11-2022  16:05 uMeestal is een te laag begin SG te wijten aan het feit dat je niet genoeg suikers hebt uitgespoeld.
Een zeer veel voorkomende fout is dat er gespoeld is met te veel water waardoor er meer liters wort in de kookketel zit dan bedoeld is. Dit zorgt voor verdunning en een lagere SG-waarde.

Maar 1050 waar 1075 verwacht werd is wel een hele grote afwijking... Dit kan komen doordat de moutkorf meteen omhoog gehaald is na het brouwen. Je haalt een beter rendement als de langzamer gaat met behulp van een takel. Je spoelwater loopt dan niet meteen weg.

Snelbier

Warmer maischschema heeft weinig invloed op rendement, wél op vergistbaarheid.
Met warmer maischen houd je meer lange suikers, slecht vergistbaar. Geeft wél hoger SG, ze komen gewoon in het wort.
Langer maischen op 72'C, de laatste enzym-stap. Dat is je laatste kans om rendement op te krikken.
Daar dus SG meten. Te laag SG betekent langer maischen, tot SG niet meer stijgt.

Tijdens maischen SG meten met de 'dobber' kan, maar je moet het monster koelen naar 20'C of temperatuur omrekenen. Meeste brouwprogramma's hebben dat ingebouwd.
Monster mag terug de ketel in, wordt toch nog steriel gekookt >> géén verlies.

Suiker kan je op elk moment toevoegen, heeft geen invloed op rendement.
De suiker die je als 'late suiker' in gistvat hebt gedaan kan je in recept zetten als 'extra suiker'.
Theoretisch begin-SG wordt dan automatisch aangepast.
De extra suiker in gistvat tel je dus op bij het SG~1045 na koelen..
Hier een rekenblad van ons forum: https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/lib/exe/fetch.php?media=beginnende_brouwer:rekenblad_blikcursus.xls
Handig als je met extra suikers en SG aan het rommelen bent.
Succes, Snelbier

brouwerwaldonk

Met een hevelfilter kan je perfect spoelen mits een kraantje op de hevel. Daarbij moet het water altijd doorheen de laag bostel om zo de suikers op te lossen en mee te nemen.
Bij gebruik van 20l spoelwater van 80°C. is de spoeltijd een klein uur het minimum. De uitloop laat je op de bodem van je kookpan uitstromen om oxidatie te vermijden 

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 13-11-2022  08:51 uMet een hevelfilter kan je perfect spoelen mits een kraantje op de hevel. Daarbij moet het water altijd doorheen de laag bostel om zo de suikers op te lossen en mee te nemen.
Bij gebruik van 20l spoelwater van 80°C. is de spoeltijd een klein uur het minimum. De uitloop laat je op de bodem van je kookpan uitstromen om oxidatie te vermijden 

De meeste beginnende hobbybrouwers van dit moment gebruiken een brouwautomaat, ook wel all-in-one apparaten genoemd. Die hebben een moutkorf die je omhoog haalt. Bij een dergelijk apparaat kun je niets met een hevelfilter behalve wanneer je een tweede brouwautomaat koopt. Maar dat doet zo goed als niemand...

Theo Mol

Citaat van: Jacques op 13-11-2022  10:13 uDe meeste beginnende hobbybrouwers van dit moment gebruiken een brouwautomaat, ook wel all-in-one apparaten genoemd. Die hebben een moutkorf die je omhoog haalt. Bij een dergelijk apparaat kun je niets met een hevelfilter behalve wanneer je een tweede brouwautomaat koopt. Maar dat doet zo goed als niemand...
Yep, ga ik ook niet doen.
Maar, ik zou het hete wort kunnen opvangen in mijn gistvat want dat is groot genoeg en van staal dus het kan er wel tegen. Als je dat stukje bij beetje doet terwijl je het spoelwater opgiet dan loopt alles door de bostel.
Voor het koken laat je dan het wort weer in de brouwautomaat lopen.

In theorie, want het lijkt me een heel gedoe met die hete vloeistof. Kraantjes en slangen genoeg maar ik brouw in m'n eentje en dan neem ik een klein verlies van rendement maar voor lief.

B.lokBrew

Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken! Ik zal even een terugkoppeling geven zodat jullie moeite niet voor niks is.

Eerst even een globale opmerking, ik maak al gebruik van een refractometer. Deze heb ik geijkt met kraanwater, omdat de ijk-vloeistof een hoger brix percentage had dan wat de refractometer kan meten. Ik heb eerder vernomen dat kraanwater slechts een kleine afwijking kan geven.

Qua tips ben ik allereerst erg blij met de opmerkingen over het maischschema. Mijn vermoeden is dan ook dat dit misschien de stap is waar het misloopt.

De tip wat betreft meer meten tijdens het maischen ga ik zeker ter harte nemen. Zelfs als het dan de volgende batch nog niet goed gaat, dan bestaat er wel een aannemelijke kans dat ik een beter idee heb waar het fout gaat. Ook het testen/gebruik van jodium ga ik mij even in verdiepen.

Daarnaast is de hoeveelheid gebruikt mout tegenover het aantal liters water een puntje van aandacht. Ik heb de hoeveelheid afgeleid aan de hand van bestaande literatuur en extra uitgerekend via een brouwprogramma. Het kan echter zijn dat er toch sprake is van een te hoge hoeveelheid water tegenover hoeveelheid mout. Mag ik aannemen dat naarmate de verhouding tussen liters water en de hoeveelheid mout kleiner wordt, dat dan het SG van de vloeistof toeneemt?
Ook over de gewenste pH-waarde heb ik eerder wat gelezen, echter heb ik mij hier nog niet in verdiept. Ik zal dan ook even achterhalen hoe het pH het SG kan beïnvloeden (en hoe ik dit dien te meten).

Dan over op het spoelproces. Ook hier valt voor mij nog het één en ander te winnen. Ik begrijp dat mijn hoeveelheid spoelwater aan de hoge kant is geweest. Daar heb ik nog een extra vraag over. Bij mijn laatste batch heb ik de hoeveelheid water als volgt uitgerekend:
Hoeveel wort wil ik overhouden (5 liter).
Ik gebruik hiervoor 1,5 kilo mout dit resulteert in ongeveer 1,5 liter water verlies. Ook de hop neemt een klein beetje water op, ongeveer 200 ml.
Tijdens het maischen verlies ik ongeveer 2% en bij het koken tot 3 liter per uur.

Wanneer al deze aparte factoren worden opgeteld kom je tot net over de 9 liter water uit. Ik heb tezamen ongeveer 9 liter gebruikt. Dit is dus verdeeld geweest over het startwater en spoelwater. Dus dit is misschien zelfs wel minder dan dat de bedoeling was. Betekent dit dan alsnog dat de verhouding start- tegenover spoelwater misschien krom was? Stel ik zou begonnen zijn met 7 liter water en had slechts 2 liter gebruikt om te spoelen, zou dit dan invloed kunnen hebben op het SG?
Ook begrijp ik dat de tijd die je de mout uit laat lekken een grote invloed heeft. Ik heb het nu laten uitlekken totdat ik geen druppels meer hoorde vallen, dit duurde ergens tussen de 5-10 minuten. Is het raadzaam om dit langer te laten duren?

Allicht kan ik nog even de link leggen tussen de dikte van het beslag (ratio water tegen over hoeveelheid mout) en de gebruikte hoeveelheid water in totaal. Ik heb de benodigde hoeveelheid mout nu uitgerekend op basis van de hoeveel wort die ik over wil houden (5 liter). Zou het allicht beter zijn om dit niet hierop te baseren, maar juist over de hoeveelheid gebruikt water in totaal (9 liter)? Als dit wel beter is resulteert dit gelijk in een extra vraag neem ik dan ook de maisvlokken op in deze berekening?

Dan nog even de vraag van Jacques, de eerste batch tripel was ook bedoeld om 12 liter over te houden. De totale hoeveelheid gebruikt water was 16,5 liter. Ook dit was gebaseerd op de eerder benoemde punten.
Volgens mij ben ik op deze manier alle punten van aandacht wel bij langs geweest. Ik wil iedereen nogmaals bedanken, ik ga ermee aan de slag. De volgende batch zal pas over een week of twee worden gebrouwen i.v.m. de beschikbaarheid van mijn vergistingsvaten :p.

Er rest mij nog een vraag. Is het raadzaam om gedurende de vergisting (net na de hoofdvergisting) nog suikerwater toe te voegen om het SG toch nog een beetje op te krikken? Ik kan mij voorstellen dat dit (te veel) invloed gaat hebben op de smaak. Als dit wel een goed idee is, moet ik dit dan beperken tot slechts 1 keer? Voor de batch met tripelbier heb ik dit namelijk al een keer gedaan. Kan dit ook voor een tweede keer en is het dan raadzaam om misschien zelfs wel een beetje extra gist toe te voegen?

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 13-11-2022  08:51 uMet een hevelfilter kan je perfect spoelen mits een kraantje op de hevel. Daarbij moet het water altijd doorheen de laag bostel om zo de suikers op te lossen en mee te nemen.

Citaat van: Jacques op 13-11-2022  10:13 uDe meeste beginnende hobbybrouwers van dit moment gebruiken een brouwautomaat, ook wel all-in-one apparaten genoemd. Die hebben een moutkorf die je omhoog haalt. Bij een dergelijk apparaat kun je niets met een hevelfilter behalve wanneer je een tweede brouwautomaat koopt. Maar dat doet zo goed als niemand...

Maar de opmerking van brouwerwaldonk is wel belangrijk en kun je ook vertalen naar brouwautomaten.
Zoals al vaak beschreven kun je de moutkorf langzaam optillen. Een nog verdergaande methode ga ik binnenkort testen met een ander  Triple-W lid om de moutkorf met een constante kracht op te tillen om zo een optimaal en constante waterkolom (drukverschil over het filterbed) te krijgen bij het filteren:
zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=585659
Dan kun je even goed regelen als met hevelfilter en kraantje.

Snelbier

Antwoorden in rood, maakt het even makkelijker..
Citaat van: B.lokBrew op 13-11-2022  11:58 u.. Qua tips ben ik allereerst erg blij met de opmerkingen over het maischschema. Mijn vermoeden is dan ook dat dit misschien de stap is waar het misloopt.
Bijna zeker dat het daar misloopt. Je mist suikers.  Kan alleen door anders maischen en/of spoelen.
.

De tip wat betreft meer meten tijdens het maischen ga ik zeker ter harte nemen. Zelfs als het dan de volgende batch nog niet goed gaat, dan bestaat er wel een aannemelijke kans dat ik een beter idee heb waar het fout gaat. Ook het testen/gebruik van jodium ga ik mij even in verdiepen.

Daarnaast is de hoeveelheid gebruikt mout tegenover het aantal liters water een puntje van aandacht. Ik heb de hoeveelheid afgeleid aan de hand van bestaande literatuur en extra uitgerekend via een brouwprogramma. Het kan echter zijn dat er toch sprake is van een te hoge hoeveelheid water tegenover hoeveelheid mout. Mag ik aannemen dat naarmate de verhouding tussen liters water en de hoeveelheid mout kleiner wordt, dat dan het SG van de vloeistof toeneemt?
 Correct, mits je dezelfde hoeveelheid suikers uitspoelt. Bij hoger SG daalt rendement iets, dus iets minder suikers uit de mout.
Ook over de gewenste pH-waarde heb ik eerder wat gelezen, echter heb ik mij hier nog niet in verdiept. Ik zal dan ook even achterhalen hoe het pH het SG kan beïnvloeden (en hoe ik dit dien te meten).

Dan over op het spoelproces. Ook hier valt voor mij nog het één en ander te winnen. Ik begrijp dat mijn hoeveelheid spoelwater aan de hoge kant is geweest. Daar heb ik nog een extra vraag over. Bij mijn laatste batch heb ik de hoeveelheid water als volgt uitgerekend:
Hoeveel wort wil ik overhouden (5 liter).
Ik gebruik hiervoor 1,5 kilo mout dit resulteert in ongeveer 1,5 liter water verlies. Ook de hop neemt een klein beetje water op, ongeveer 200 ml.
Tijdens het maischen verlies ik ongeveer 2% en bij het koken tot 3 liter per uur.

Wanneer al deze aparte factoren worden opgeteld kom je tot net over de 9 liter water uit. Ik heb tezamen ongeveer 9 liter gebruikt. Dit is dus verdeeld geweest over het startwater en spoelwater. Dus dit is misschien zelfs wel minder dan dat de bedoeling was. Betekent dit dan alsnog dat de verhouding start- tegenover spoelwater misschien krom was? Stel ik zou begonnen zijn met 7 liter water en had slechts 2 liter gebruikt om te spoelen, zou dit dan invloed kunnen hebben op het SG?
 Kleine invloed. Meer spoelen geeft wat hoger rendement. Maar er is wél een minimale hoeveelheid startwater nodig om de mout minstens nat te houden. In een brouw-automaat zal je door de loze ruimte onder de korf méér startwater nodig hebben en dus minder spoelen (en wat lager rendement.
Ook begrijp ik dat de tijd die je de mout uit laat lekken een grote invloed heeft. Ik heb het nu laten uitlekken totdat ik geen druppels meer hoorde vallen, dit duurde ergens tussen de 5-10 minuten. Is het raadzaam om dit langer te laten duren?
 Langer uitlekken kan wat extra wort opleveren. Ik laat meestal de korf boven de ketel hangen tot het wort kookt.
Belangrijker is langzaam spoelen. Suiker heeft tijd nodig om op te lossen.

Allicht kan ik nog even de link leggen tussen de dikte van het beslag (ratio water tegen over hoeveelheid mout) en de gebruikte hoeveelheid water in totaal. Ik heb de benodigde hoeveelheid mout nu uitgerekend op basis van de hoeveel wort die ik over wil houden (5 liter). Zou het allicht beter zijn om dit niet hierop te baseren, maar juist over de hoeveelheid gebruikt water in totaal (9 liter)? Als dit wel beter is resulteert dit gelijk in een extra vraag neem ik dan ook de maisvlokken op in deze berekening?
 Maischvlokken meetellen als mout, is vergistbaar ingredient.
  Mout etc berekenen over hoeveelheid bier die je overhoudt na koken.
  Daarna kan je wort verliezen bij filteren/uitzakken tot gistvat. Dat moet je compenseren met meer wort (mout+water).  Brouwsoftware is daar ideaal voor.

Dan nog even de vraag van Jacques, de eerste batch tripel was ook bedoeld om 12 liter over te houden. De totale hoeveelheid gebruikt water was 16,5 liter. Ook dit was gebaseerd op de eerder benoemde punten.
Volgens mij ben ik op deze manier alle punten van aandacht wel bij langs geweest. Ik wil iedereen nogmaals bedanken, ik ga ermee aan de slag. De volgende batch zal pas over een week of twee worden gebrouwen i.v.m. de beschikbaarheid van mijn vergistingsvaten :p.

Er rest mij nog een vraag. Is het raadzaam om gedurende de vergisting (net na de hoofdvergisting) nog suikerwater toe te voegen om het SG toch nog een beetje op te krikken? Ik kan mij voorstellen dat dit (te veel) invloed gaat hebben op de smaak. Als dit wel een goed idee is, moet ik dit dan beperken tot slechts 1 keer? Voor de batch met tripelbier heb ik dit namelijk al een keer gedaan. Kan dit ook voor een tweede keer en is het dan raadzaam om misschien zelfs wel een beetje extra gist toe te voegen?
 Extra suiker wordt prima verteerd door de gist. Extra gist is zinloos in dit geval.
 Qua smaak kan het alle kanten op gaan, er is geen 'goed of fout'.
 Het bier zal anders worden door meer vergistings-smaakjes en géén rest-suikers uit wort.
 Zou zelf zuinig zijn met de suiker.  Dan maar wat minder alcohol.

Proost, Snelbier

Toevoeging: Bij je biab-brouwsel geef je aan een gewenst SG~1075..
Dat zou een rendement van ~80% betekenen.. Is haalbaar, maar meesten halen dat NIET.
Met mijn Brewmonk zit ik meestal rond 70% BZR.  Kan ook beter, vooral bij spoelen verlies ik nog wat..
Jouw biab-brouw had snel berekend 53% rendement.  Is niet best, maar dat wist je al

brouwerwaldonk

Citaat van: hansHalberstadt op 13-11-2022  12:28 uZoals al vaak beschreven kun je de moutkorf langzaam optillen. Een nog verdergaande methode ga ik binnenkort testen met een ander  Triple-W lid om de moutkorf met een constante kracht op te tillen om zo een optimaal en constante waterkolom (drukverschil over het filterbed) te krijgen bij het filteren:
zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=585659
Dan kun je even goed regelen als met hevelfilter en kraantje.
Eenmaal de korf volledig opgetild is, hoe ga je dan al de suiker uit de bostel krijgen?

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 13-11-2022  15:09 uEenmaal de korf volledig opgetild is, hoe ga je dan al de suiker uit de bostel krijgen?
je blijft wel heet water opschenken, dus dat spoelt nog steeds het beslag uit.

Dantel

Ik bedenk me net , dat ik ook ooit begonnen ben met zulke kleine batches, en ben blij dat dat ik dat gefriemel niet meer heb en nu alleen nog > 200 liter

hansHalberstadt

Citaat van: Dantel op 13-11-2022  17:01 uIk bedenk me net , dat ik ook ooit begonnen ben met zulke kleine batches, en ben blij dat dat ik dat gefriemel niet meer heb en nu alleen nog > 200 liter

wat voor filtersysteem gebruik je dan? Ik heb zelf een max 60 liter beslagketel met een hevelfilter. 

Dantel

Citaat van: hansHalberstadt op 13-11-2022  17:26 uwat voor filtersysteem gebruik je dan? ik heb zelf een max 60 liter beslagketel met een hevelfilter.

Ik had een Braxonia 100 liter, een hele oude brouw automaat uit Duitsland, en daar is onverwacht de besturing in rook op gegaan, een nieuwe besturing zelf maken was een mogelijkheid, maar vanwege de kosten en tijd besloten om een Polisinelli  200 L te kopen.
Ja ik weet het is het goedkoopste van het goedkoopste, maar met wat aanpassingen gaat het eigenlijk best goed.

Het filter is zo'n Halo ring filter, alleen heb ik die aangepast, door een siliconen ring en daarbovenop een RVS klemring te monteren. Feitelijk filtert deze ring alleen nog aan het verticale gedeelte.(Google Polisinelli Halo filter)
Volgende stap is om zelf een nieuw filter te maken (daar ik de beschikking heb over een Mikro water snijd machine met een precisie van 0.003 mm 
Het roerwerk wat veranderd.
Volgende stap is, om de gasbranders temperatuur gestuurd te maken.

Het leuke van Polisinelli is wel, het is heel basic, maar als je de beschikking hebt over RVS en een machinepark kun je er best wat leuks van maken .want laten we eerlijk zijn brouwen is niets anders dan vloeistof verwarmen /koken.

Jacques

Citaat van: Theo Mol op 13-11-2022  11:28 uMaar, ik zou het hete wort kunnen opvangen in mijn gistvat want dat is groot genoeg en van staal dus het kan er wel tegen. Als je dat stukje bij beetje doet terwijl je het spoelwater opgiet dan loopt alles door de bostel.
Voor het koken laat je dan het wort weer in de brouwautomaat lopen.

Zo heb ik heel wat jaren gebrouwen toen ik nog een grote ketel gebruikte die verwarmd werd met een gasvlam.
Het wort verzamelde ik in een meerdere emmers om alles hanteerbaar te houden.
Het nadeel is dat je wort afkoelt en dat je die weer moet opwarmen.

alstro

Citaat van: hansHalberstadt op 13-11-2022  16:46 uje blijft wel heet water opschenken, dus dat spoelt nog steeds het beslag uit.

Zoals ik het lees is er niet met water gespoeld, maar met wort. ( eerste post )

hansHalberstadt

ik zie het . suiker uitspoelen met suikerwater wat dezelfde concentratie suiker heeft, gaat niet werken. Da tis hetzelfde als je vette borden gaat afwassen met vet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.