Filteren met braumeister

Gestart door Ziglar, 09-11-2022 11:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Ziglar

Hoi allemaal,
tijdje geleden voor mij alweer, maar ik heb toch een vraagje over filteren.
Op dit moment denk ik dat ik niet filter, maar ik kan het verkeerd hebben.

Zodra de maisch klaar is, trek ik de moutpijp uit de pan en laat ik spoelwater vanuit een water-pan (met kraantje) in de spoelpijp lopen, hierbij gebruik ik de achterkant van een grote lepel om het water te breken en te verdelen.
Dit is dan in zo'n 5 a 10 minuten klaar.
Wat ik echter merk is dat het wort nooit helder is.

Wat is de beste manier om te filteren met een all-in-one systeem zoals de Braumeister ?

goom

Filtreren is niet nodig.

Theo Mol

Na de maisch is het wort niet helder; tijdens het koken gaan er eiwitten vlokken maar er komt hop bij en na het koken is het wort nog steeds niet helder, dat herken ik. Geen probleem, tijdens het vergisten (ook dan is het troebel) worden veel stoffen opgenomen door de gist en uiteindelijk slaat het meeste neer. Na het hergisten in de fles wordt je bier vrij helder maar nooit helemaal, bij mij althans.

Als je het zo helder wilt hebben als het meeste bier dat je koopt dan moet je het filteren. Dan ben je wel een paar stappen verder dan de meeste* thuisbrouwers!
Er verschijnen de laatste tijd meer vragen over dit onderwerp, lees de afgelopen maanden nog eens terug.

* of je heet brouwerwaldonck  smile  smile  smile niks kwaads mee bedoeld hoor

Ziglar

Thanks!

Zojuist ook wat zaken gelezen en ik denk dat ik ga beginnen met een trechter filter tussen de pan en het vergistingsvat.
Daarnaast ga ik mijn bierkoelkast leegmaken na de hoofdvergisting en navergisting, dan het gehele vergistingsvat een week of 2 in de koelkast ga stoppen om te cold-crashen.
Even nadenken of ik dan wél bottelgist moet gebruiken wat ik nu niet doe.

De huidige batch doe ik nu na 1 week op fles in de koelkast in de hoop dat het klaart.

BikerEddy

Citaat van: Ziglar op 09-11-2022  13:23 umet een trechter filter tussen de pan en het vergistingsvat

Dat doe ik ook, helpt wel, maar wordt natuurlijk niet meteen helder. Ik gebruik dubbel kaasdoek (linnen).
Bij de 2e vergisting op fles zie je met een paar dagen alles neerslaan, en wordt het bijna helder.
Bottelgist gebruik ik nooit zit voldoende gist nog in het bier bij het bottelen.
bij de hergisting op fles zie je het bier gaandeweg helder worden.

Broewerke

Wort naar gistvat hoeft echt niet helder hoor. Wel zo weinig mogelijk trub meenemen. Mijn bieren zijn helder in de fles enkele weken na de hergisting en amper bezinksel. Na koelen laat ik bezinken en hevel af, na gisting hevel ik af naar bottelvat. Weinig gesol met bier en lekker in glas

Chris71

Wat goed helpt om het wort redelijk helder het vergistingsvat in te krijgen, is na het terugkoelen het wort minimaal een half uur te laten staan. Dan zakt veel trub uit. Werken met een trechter en een doek etc, is onnodig en kan infectie opleveren.
Geduld en zwaartekracht z'n werk laten doen is het best.

Jacques

Citaat van: Ziglar op 09-11-2022  11:49 uZodra de maisch klaar is, trek ik de moutpijp uit de pan en laat ik spoelwater vanuit een water-pan (met kraantje) in de spoelpijp lopen, hierbij gebruik ik de achterkant van een grote lepel om het water te breken en te verdelen.
Dit is dan in zo'n 5 a 10 minuten klaar.
Wat ik echter merk is dat het wort nooit helder is.

Wat is de beste manier om te filteren met een all-in-one systeem zoals de Braumeister ?

Ik heb jarenlang gebrouwen met een Braumeister 20. Mijn bieren waren meestal helder tot kraakhelder afhankelijk van de gebruikte granen.

Om te beginnen: het wort hoeft niet kraakhelder te zijn om kraakhelder bier te krijgen.
Belangrijk is het om de pH tijdens het koken van het wort naar benenden te brengen naar 5,0 tot 5,1. Je krijgt dan een betere uitvlokking van je bier. Verder is het belangrijk brouwzouten te gebruiken waarin calciumionen zitten. Calciumionen zorgen er namelijk voor dat de gistcellen beter samenklonteren waardoor je eerder helder bier krijgt.

Na het koken het wort een tijdje laten staan is een goed idee. Als je het wort koelt met een dompelkoeler kun je die na het koelen uit de ketel halen. Voer vervolgens een whirlpool uit door met een gedesinfecteerde rvs roerspaan te roeren. Alle vaste deeltjes gaan naar binnen. Daarna kun je via de kraan van de Braumeister het wort aftappen. Je kunt een knietje bevestigen aan de binnenkant van de ketel om zo meer liters uit de ketel te halen. Kijk zo nu en dan in de ketel. Als je ziet dat veel vaste deeltjes meekomen stop je met het winnen van je wort.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.