Partij overjarige honing te koop

Gestart door e, 05-11-2022 15:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

e

Uit onze eigen imkerij hebben wij een partij overjarige honing te koop:
~85 kg uit 2014
~88 kg uit 2017

De honing is grotendeels gekristalliseerd en donker van kleur. Door de leeftijd is de honing karamellig van smaak.

Van nature ontwikkelt zich bij kamertemperatuur in honing HMF. De honing is nooit verhit geweest, maar gezien de leeftijd bestaat de kans dat de HMF gehaltes giftig zijn voor bijen en andere insecten (niet voor mensen). Om deze reden kunnen wij het niet terugvoeren aan de bijen en mag het (zonder labtests om het HMF gehalte aan te tonen) niet voor rechtstreekse consumptie worden verkocht. Voor verwerking in andere producten is het nog wel geschikt, ik hoop dat iemand hier een lekker biertje mee kan brouwen!

Totaal hoeveelheid ca. 170 kg
Vraagprijs: € 600

PXL_20221105_145627758.MP.jpg

seed7

ter info:

HMF: 5-(hydroxymethyl)-2-furfural Een Maillardprodukt.

Gezien het kookpunt kook je het er in een normaal brouwproces niet uit, als je dat wilt. Als je de honing karameliseert wel, maar dan maak je ook weer andere stoffen. Denk aan een Bochet of een Bochet gebaseerde Braggot.


ingo

e

Bedankt voor de toevoeging @Ingo!
Om eea in perspectief te zetten: HMF neemt bij normale opslag (kamer temperatuur) met 5-10mg/kg per jaar toe, en Nederlandse honing bevat bij het oogsten tussen de 1-5mg/kg. In Europa mag honing van tropische herkomst max 80mg/kg bevatten om als honing verkocht te worden, en van niet-tropische herkomst 40mg/kg. Honing die deze waardes overschrijdt wordt verhandeld als bakkershoning of industriele honing.

Hebben maillardproducten een negatief effect op de brouwprocessen?

De Hopman

Waar is de honing te koop? En verkoop je ook kleine oplages?
Ik zou eventueel wel een paar kilo willen kopen om mede mee te maken, mocht het in de buurt zijn, maar 170 kg is een beetje veel  ;D

e

Nijmegen, maar mijn voorkeur gaat uit naar alles in 1 koop

De Hopman

Snap ik, maar 170 kg is wel erg veel, een emmertje van 5 of 10 kilo is voorlopig wel weer genoeg  ;)

Mocht je het niet kwijtraken dan laat maar weten. Heeft wat mij betreft geen haast, dus kijk maar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.