Hop toevoegen voor de kook

Gestart door Pendelaar, 26-09-2022 13:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pendelaar

Wat zou er gebeuren als je de eerste hop al voor het koken in het wort toevoegt ? Zijn er dan merkbare/proefbare verschillen. En waarom voegen we het pas toe bij de kook ?

Pendelaar

tdp

Zie bijvoorbeeld https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=43836.msg658298#msg658298.

Zoek maar eens op FWH of First Wort Hopping, leuk avondje leesvoer. :)

Pendelaar

Citaat van: tdp op 26-09-2022  13:54 uZie bijvoorbeeld https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=43836.msg658298#msg658298.

Zoek maar eens op FWH of First Wort Hopping, leuk avondje leesvoer. :)


Dank voor je reactie. Ik zal vanavond wat tijd vrij maken.....

tdp

Citaat van: Pendelaar op 26-09-2022  14:47 uDank voor je reactie. Ik zal vanavond wat tijd vrij maken.....

Prima besteding met dit weer :)

hansHalberstadt

Bij Triple-W werd al vanaf het begin (rond 1995) geadviseerd om je hop al gelijk toe te voegen als je wat wort hebt opgevangen met filteren en dan ook gelijk opwarmen naar het kookpunt. Dan kan de isomerisatie al op gang en hoef je minder lang te koken om de maximale bitterheid te krijgen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 26-09-2022  20:16 uBij Triple-W werd al vanaf het begin (rond 1995) geadviseerd om je hop al gelijk toe te voegen als je wat wort hebt opgevangen met filteren en dan ook gelijk opwarmen naar het kookpunt. Dan kan de isomerisatie al op gang en hoef je minder lang te koken om de maximale bitterheid te krijgen.

Tja, dat was de tijd dat we hop alleen zagen als een bitterstof en niet als een smaakmaker...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 26-09-2022  23:14 uTja, dat was de tijd dat we hop alleen zagen als een bitterstof en niet als een smaakmaker...
Ja dit geldt natuurlijk alleen voor bitterhop.  Aromahop die je in de kookketel doet doe je juist op het einde. (Maar ook dat deden we toen al) dryhop is pas iets van de laatste tijd met de IPA's en NIEPA's. Althans ik kan me niet herinneren dat dat we dat in de jaren 90 ook al deden. 

jooprules

Omdat ik vaak korter kook (meestal 45 minuten ongeveer) voeg ik de hop direct toe als ik de brouwzak uit het wort heb getrokken. Dan zet ik de timer op 60 minuten. Ik ging er altijd vanuit dat dit tot de dezelfde bitterheid zou leiden als 60 minuten koken, of klopt dat niet?

brouwerwaldonk

Citaat van: jooprules op 27-09-2022  10:13 uOmdat ik vaak korter kook (meestal 45 minuten ongeveer) voeg ik de hop direct toe als ik de brouwzak uit het wort heb getrokken. Dan zet ik de timer op 60 minuten. Ik ging er altijd vanuit dat dit tot de dezelfde bitterheid zou leiden als 60 minuten koken, of klopt dat niet?
Eigenlijk klopt dat niet, want pas als het wort kookt wordt de bitterstof geïsomeriseerd in het wort.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 27-09-2022  10:48 uEigenlijk klopt dat niet, want pas als het wort kookt wordt de bitterstof geïsomeriseerd in het wort.
De isomerisatie gebeurt ook onder het kookpunt, maar gaat dan veel langzamer. Ik heb de getallen niet in mijn hoofd, maar als het bv bij elke 10 graden 2 x zo langzaam gaat dan gaat het bij 70 graden 8 x zo langzaam, dus zou je een soort effectieve kooktijd moeten gaan hanteren. bv 10 minuten bij 90°C is dan gelijk aan 5 minuten 100 etc.
Maar nogmaals, dan zou je eerst die getallen moeten hebben.

jooprules

Ik neem het mee voor de volgende keren. Vond de bitterheid af en toe al wat lafjes.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 27-09-2022  03:06 uJa dit geldt natuurlijk alleen voor bitterhop.  Aromahop die je in de kookketel doet doe je juist op het einde. (Maar ook dat deden we toen al) dryhop is pas iets van de laatste tijd met de IPA's en NIEPA's. Althans ik kan me niet herinneren dat dat we dat in de jaren 90 ook al deden. 

Heel lang is alle hop aan het begin van het koken toegevoegd. Ik kan mij nog een lezing van de Belgische professor Gilbert Baestlé herinneren waarbij het liet merken dat hij vond dat een latere aromagift weinig toevoegde. Dat deed hij terwijl veel hobbybrouwers al hadden ontdekt dat je meer hoparoma krijgt als je op een laat moment hop bij het kokende wort voegt.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 27-09-2022  10:48 uEigenlijk klopt dat niet, want pas als het wort kookt wordt de bitterstof geïsomeriseerd in het wort.

Zoals Hans ook al schrijft is koken niet noodzakelijk voor isomerisatie. Ook als je koudhopt is er sprake van isomerisatie, zij het dat het dan zeer langzaam verloopt.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-09-2022  17:12 uDat deed hij terwijl veel hobbybrouwers al hadden ontdekt dat je meer hoparoma krijgt als je op een laat moment hop bij het kokende wort voegt.
Ben wel benieuwd wat de 'hop professor'
prof. Denis de Keukeleire hierover gezegd zou hebben.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=436306
Triple-W was zijn tijd aan het eind van de vorige eeuw blijkbaar al ver vooruit.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 27-09-2022  20:02 uBen wel benieuwd wat de 'hop professor'
prof. Denis de Keukeleire hierover gezegd zou hebben.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=436306
Triple-W was zijn tijd aan het eind van de vorige eeuw blijkbaar al ver vooruit.

Hoe de Dennis de Keukeleire er destijds over dacht weet ik niet.
Ook bij De Roerstok hadden we destijds daar andere gedachten over. De uitspraken van Baetslé vielen daarom des te meer op.

hansHalberstadt

Ik weet niet waar Baetslé zich vooral mee bezig hield? Als dat pils was of andere bieren waar vooral bitterhop een rol speelt dan is dat wel een verklaring.
Het leuke is dat de amateurs juist heel breed georiënteerd zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.