Vergelijking brouwwinkels

Gestart door Michiel8012, 15-09-2022 20:56 u

Vorige topic - Volgende topic

Michiel8012

Goedenavond allen,

Ik ben bezig met het plannen van 3 brouwsels en daarvoor heb ik natuurlijk grondstoffen nodig. Doorgaans bestel ik naar tevredenheid bij braumarkt maar ik dacht ik ga eens kijken wat ik nou voor hetzelfde mandje aan spullen bij de "concurrent" kwijt ben.

Ik heb een aantal goederen (lijst onderaan deze post) in mijn winkelwagens gegooid en kwam (inclusief verzendkosten) uit op de volgende bedragen:

Braumarkt: 94,85 euro
Van der Kooy: 103,78
Brouwland: 119,85 euro

Ik vond de site van Braumarkt en Brouwland soepel werken. Ik had af en toe moeite met het vinden van de juiste spullen bij van der Kooy. Bij Van der Kooy werd het automatisch iets duurder omdat ik daar geen 25 KG zak mout kan kopen en derhalve er twee losse items moest selecteren (20 + 5 kg). Bij van der Kooy vond ik het daarentegen wel erg fijn dat je ook kan kiezen voor 0.25 kg in speciaal mouten. Vaak ben ik maar 100 gram nodig en dan duurt zo'n zak van 1000 gram toch best even...

Lijst met spullen:
25 kg pale ale
5 kg pils
100 gram magnum
100 gram citra
100 gram Cascade
100 gram simcoe
2x nottingham
1 kg chocolademout
1 kg zwarte mout
2x us05
1 kg tarwe (licht)
1x mangrove m21

Uiteraard is dit absoluut geen compleet onderzoek maar vond de onderlinge verschillen toch opmerkelijk.

Eriks

Dit zat wel in de lijn der verwachtingen
Maar wat als je nu eens de 25 kg en gist bij Braumarkt doet, en de rest van de mout en hop bij twoj browar. Ik gok dat je dan nog veel goedkoper uit bent

peterw

Ter aanvulling: zelfde lijstje bij Brouwstore € 95.46

Wolter

Citaat van: peterw op 16-09-2022  09:13 uTer aanvulling: zelfde lijstje bij Brouwstore €95.46

Dan zou ik het wel weten. Te vaak bij Braumarkt leveringen laat of niet compleet ontvangen. Bij Brouwstore altijd goede communicatie en snelle levering ervaren..

Wijbrouwers

Wij bestellen zelf alleen bij Brouwmaatje of  Van der Kooy(Unibrew). Vaak draait dit uit op een combi naar gelang de voorraad van de webshops.
Van der Kooy heeft op bepaalde mouten een korting als je die ophaalt in de winkel.

Bij Brouwstore en Brauland bestellen wij nooit. Omdat wij ook bij elke bestelling weer flessen bestellen zijn wij goedkoper uit bij Brouwmaatje en Van der Kooy. Die laatste heeft ook als enige BNR flessen in het assortiment.

Het loont dus om te vergelijken tussen diverse shops maar vaak is het ook het gevoel wat je bij een winkel hebt.

CeesM

Citaat van: Eriks op 15-09-2022  21:57 uDit zat wel in de lijn der verwachtingen
Maar wat als je nu eens de 25 kg en gist bij Braumarkt doet, en de rest van de mout en hop bij Twoj Browar. Ik gok dat je dan nog veel goedkoper uit bent
Dan is het bedrag onder de 70 euro, dus komt verzendkosten bij. Heb je dat meegerekend?

Eriks

124 bij twoj browar als je daar alles besteld

25kg bij braumarkt 38 euro
Rest twoj browar 74 euro
112 euro

Ik kom toch niet goedkoper uit ;D Met wat beter vergelijken kan het wat centen schelen, maar niet de moeite waard

Michiel8012

Wat ik vooral belangrijk vind is dat de webshop een beetje makkelijk werkt en dat ze alles op voorraad hebben. Normaliter bestel ik wel redelijk van te voren dus als het een dag of 3 langer duurt vind ik zelf minder belangrijk. En ach voor een tientje ga ik niet moeilijk doen maar voor 3 tientjes op nog geen 100 euro is het wel de moeite waard om te vergelijken.

Spyro

Citaat van: Wijbrouwers op 16-09-2022  10:16 uBij Brouwstore en Brauland bestellen wij nooit. 
Brauland? Deze shop kon ik nergens vinden, is deze bvb in Duitsland...?

Jan de Graaff

Ter aanvulling: Hetzelfde lijstje bij Brouwmaatje:
Verzenden: € 115,90
Ophalen:    € 91,71

En bij SBI4Homebrew.com:
Verzenden: € 89,78
Ophalen:    € 71,63

SBI4Homebrew is dan tot nu toe het goedkoopst van allemaal.

Pieter1954

Wat een verschillen. De laatste én goedkoopste kende ik niet. Dat biedt perspectief!
Het loont dus best wel de moeite om te shoppen. 25% verschil is best veel, dat zie zelfs bij de supermarkten niet.
Waarschijnlijk gaan er zich een paar grote jongens achter te oren krabben en de prijzen omlaag aanpassen.

Het lijkt me in elk geval de moeite waard om dit marktonderzoek elke maand te herhalen.

Wijbrouwers

Citaat van: Spyro op 17-09-2022  01:41 uBrauland? Deze shop kon ik nergens vinden, is deze bvb in Duitsland...?

Braumarkt bedoelde ik. Brouwland/braumarkt horen volgens mij bij elkaar.

Jan de Graaff

Citaat van: Pieter1954 op 17-09-2022  09:36 uWaarschijnlijk gaan er zich een paar grote jongens achter te oren krabben en de prijzen omlaag aanpassen.
Niet als de inflatie, energieprijzen en het werknemerstekort ook een impact gaat krijgen op de hele hobbybrouwketen, ben ik bang...

TimW

Citaat van: Wijbrouwers op 17-09-2022  14:16 uBraumarkt bedoelde ik. Brouwland/braumarkt horen volgens mij bij elkaar.

Waar baseer je dat op?

Jan de Graaff

Citaat van: Wijbrouwers op 17-09-2022  14:16 uBrouwland/braumarkt horen volgens mij bij elkaar.
Ik denk dat je Brouwmarkt en Braumarkt bedoelde.
Brouwmarkt.nl verwijst door naar Braumarkt.com.

Brouwland is echt een andere entiteit en heeft niks van doen met Braumarkt/Brouwmarkt anders dan dat het conculegas zijn...

Jacques

Citaat van: Wijbrouwers op 17-09-2022  14:16 uBraumarkt bedoelde ik. Brouwland/braumarkt horen volgens mij bij elkaar.

Absoluut niet! Dat zijn echte concurrenten.

Brouwmarkt was de vroegere naam van Braumarkt.

Wijbrouwers

Concurrenten?  Nooit  geweten.  Altijd gedacht dat ze bij  elkaar hoorden vanwege de op  elkaar lijkende namen en de vrijwel identieke logo's (alleen  kleur is anders).

Weer wat geleerd.

Jacques

Citaat van: Wijbrouwers op 20-09-2022  11:04 uConcurrenten?  Nooit  geweten.  Altijd gedacht dat ze bij  elkaar hoorden vanwege de op  elkaar lijkende namen en de vrijwel identieke logo's (alleen  kleur is anders).

Brouwland is ouder dan Braumarkt en viert dit jaar hun 50 jarig bestaan. Het lijkt een beetje op dat Braumarkt destijds als jong bedrijf imitatiegedrag vertoonde. Lange tijd is Braumarkt de grootste afnemer geweest van Brouwland (Brouwland is ook een groothandel). Daar is op een bepaald moment een einde aan gekomen nadat er een zakelijke onenigheid was ontstaan.

LAM

Citaat van: Eriks op 16-09-2022  16:06 u124 bij twoj browar als je daar alles besteld

25 kg bij Braumarkt 38 euro
Rest Twoj Browar 74 euro
112 euro

Ik kom toch niet goedkoper uit ;D Met wat beter vergelijken kan het wat centen schelen, maar niet de moeite waard
En is dit met of zonder € 18,89 verzendkosten?

jooprules

Ik bestel altijd bij SBI4Hombrew. Als ik een grote zak (25 kg) wil bestellen, ga ik het ophalen. Tot 25 kg zijn de verzendkosten maar 5,99 dus dan laat ik het opsturen. Ik heb ook wel eens bij Twoj Browar besteld, maar die zijn volgens mij alleen echt veel goedkoper als ze een aanbieding hebben (black friday bijvoorbeeld).

Snelbier

Alle bekendere (grotere?) brouwhandelaren vergeleken scheelt het max 20% op een bestelling van € 100.
Verzendkosten niet meegerekend.. Die zijn tijdens Corona-crisis/gebeuren/griepje en daardoor méér thuis besteld goed op de schop gegaan.  TantePos gaat NIET meer met 50 kg mout naar 5 hoog sjouwen, dat mag je namelijk op je 'werk' ook al jaren niet :weetniet: Verzendkosten vertekent het beeld nu nogal, maar zal snel weer stabiliseren.

Probleem dat ik heb met goedkoopste brouwmarkten (zal geen naam noemen) is dat vaak iets niet leverbaar is, en dan ook slecht communiceren. Je moet het letterlijk zelf uitzoeken.
Mijn favoriete Brouwmaatje.nl zit aan de duurdere kant, maar ben ik meestal in 1 bestelling klaar, en bellen ze zélf als er een mogelijk probleem is, vaak 1 uur na bestellen.  Hulde aan dat team.
Ik ga NIET meer trutten om een 30-60 euro per jaar te besparen, maar kan me ook voorstellen dat anderen dat wél doen.
Proost, Snelbier.

Bvk1983

Citaat van: jooprules op 20-09-2022  14:18 uIk bestel altijd bij SBI4Hombrew. Als ik een grote zak (25 kg) wil bestellen, ga ik het ophalen. Tot 25 kg zijn de verzendkosten maar 5,99 dus dan laat ik het opsturen. Ik heb ook wel eens bij Twoj Browar besteld, maar die zijn volgens mij alleen echt veel goedkoper als ze een aanbieding hebben (black friday bijvoorbeeld).

Het is jammer dat het assortiment van SBI niet groter is, anders zou ik daar nog veel meer kopen. Ik mis daar vooral vloeibare gist maar ook door het ontbreken van apparatuur en accessoires moet ik vaker uitwijken dan ik zou willen.

Jan de Graaff

Citaat van: Bvk1983 op 20-09-2022  20:48 uIk mis daar vooral vloeibare gist maar ook door het ontbreken van apparatuur en accessoires moet ik vaker uitwijken dan ik zou willen.
Dat van die vloeibare gist begrijp ik wel, ondanks dat ik precies het omgekeerde heb: Ik brouw het liefst met gedroogde gist.

Wat ik niet zo goed begrijp in jouw commentaar is het tweede stukje over apparatuur en accessoires. In principe heb je op een gegeven moment je installatie op orde en dan hoef je niet meer élke keer iets in de categorie "apparatuur en accessoires" mee te bestellen, toch?

Ik denk dat de meesten van ons voornamelijk bestellingen plaatsen in de categorieën Mout, Hop en Gist. En over die vergelijkingen gaat het primair in dit draadje. Dat was ook het "boodschappenlijstje" op basis waarvan de vergelijkingen tussen de webwinkels gemaakt werden. En dan is SBI Homebrew een prima webwinkel voor ons thuisbrouwers (op de vloeibare gist voor sommigen na)

Bvk1983

Citaat van: JanDeGraaff op 20-09-2022  21:32 uDat van die vloeibare gist begrijp ik wel, ondanks dat ik precies het omgekeerde heb: Ik brouw het liefst met gedroogde gist.

Wat ik niet zo goed begrijp in jouw commentaar is het tweede stukje over apparatuur en accessoires. In principe heb je op een gegeven moment je installatie op orde en dan hoef je niet meer élke keer iets in de categorie "apparatuur en accessoires" mee te bestellen, toch?

Ik denk dat de meesten van ons voornamelijk bestellingen plaatsen in de categorieën Mout, Hop en Gist. En over die vergelijkingen gaat het primair in dit draadje. Dat was ook het "boodschappenlijstje" op basis waarvan de vergelijkingen tussen de webwinkels gemaakt werden. En dan is SBI Homebrew een prima webwinkel voor ons thuisbrouwers (op de vloeibare gist voor sommigen na)

Misschien zal ik dan een uitzondering zijn maar ik koop met enige regelmaat spullen ter verbetering en uitbreiding van mijn brouw opstelling. Een aantal zaken heeft alles, zowel ingrediënten als hardware en ik vind het jammer dat het bij SBI niet het geval is.

Niettemin vind ik het gemis van vloeibare gist het grootst. Overigens moet ik voor bepaalde grondstoffen ook uitwijken. Hop, Mout, gist en dan houdt het wel op.

Wat ze doen, doen ze goed bij SBI maar als het assortiment groter was zou het nóg beter zijn.

Eriks

Citaat van: LAM op 20-09-2022  13:38 uEn is dit met of zonder € 18,89 verzendkosten?
Met, voor beide winkels

Dus als je puur naar ingrediënten kijkt zijn ze verre weg goedkoper. De verzendkosten nekken hem. Met name hop is echt goed bij ze

Wijbrouwers

Citaat van: Bvk1983 op 20-09-2022  21:48 uMisschien zal ik dan een uitzondering zijn maar ik koop met enige regelmaat spullen ter verbetering en uitbreiding van mijn brouw opstelling. Een aantal zaken heeft alles, zowel ingrediënten als hardware en ik vind het jammer dat het bij SBI niet het geval is.

Daar ben je zeker geen uitzondering  in. Onze HERMS werkt prima maar er zijn nog heel veel upgrades die we zouden kunnen  uitvoeren. En dus blijft hardware zeer belangrijk.

Jan de Graaff

Citaat van: Wijbrouwers op 20-09-2022  23:39 u
Citaat van: Bvk1983 op 20-09-2022  21:48 uMisschien zal ik dan een uitzondering zijn maar ik koop met enige regelmaat spullen ter verbetering en uitbreiding van mijn brouw opstelling. Een aantal zaken heeft alles, zowel ingrediënten als hardware en ik vind het jammer dat het bij SBI niet het geval is.

Daar ben je zeker geen uitzondering  in. Onze HERMS werkt prima maar er zijn nog heel veel upgrades die we zouden kunnen  uitvoeren. En dus blijft hardware zeer belangrijk.

Tsja, er is inderdaad niet voor niks een goedlopend draadje 'Het Zwarte Gat'... Ik snap het wel. Ik probeer wel altijd minstens 3, 4 keer te brouwen na een verandering aan mijn opstelling voor ik een nieuwe wijziging maak. Anders kun je echt niet meer bijhouden wat de gevolgen zijn voor het bier als je weer iets veranderd. Tenzij de uitwerking echt dramatisch is, maar dan is het geen wijziging maar teruggaan naar de voorgaande situatie.

Het toont wel aan dat het vergelijken van brouwwinkels erg persoonlijk is, omdat iedereen andere wensen en/of eisen heeft. Een objectieve vergelijking, zoals in dit draadje op basis van een vast boodschappenlijstje, is mogelijk maar het is maar de vraag of je met de uitkomst iets kunt. Velen wel, anderen weer niet.

jhazenberg

Kokkebil

Citaat van: Wijbrouwers op 16-09-2022  10:16 uW Omdat wij ook bij elke bestelling weer flessen bestellen zijn wij goedkoper uit bij Brouwmaatje en Van der Kooy.

Kan iemand mij uitleggen waarom men flessen besteld bij een webwinkel?
Als ik de prijzen zie van de gewone standaard bierflesjes dan zijn die volgens mij van kristal!
Gewoon effe bij bijv. de Mitra langs voor lege flesjes ( ook de Belgische dikbuikjes) en je betaald alleen statiegeld!
Scheelt veel geld voor het prijsverschil koop je een zak mout!

HS65

Ik lees nauwelijks iets over de gebruikersvriendelijkheid van de websites. Die van Van der Kooy (ubibrew) levert bij een zoekopdracht van alles op en ergens tussen die lijst hopelijk dat wat je zoekt. Als je dan een lijstje wil bestellen pfff.

Een tip: stel je wilt een bepaalde mout van Dingemans, ga dan via het menu naar "mouten Dingemans", klik op "toon alle" (dus niet een rijtje van 30 items per pagina), en zoek vervolgens met de Windows zoek functie (Ctrl + f) op een deel naam van de mout die je wil hebben. Dat gaat een stuk sneller.

Wijbrouwers

Citaat van: Kokkebil op 21-09-2022  19:07 uKan iemand mij uitleggen waarom men flessen besteld bij een webwinkel?
Als ik de prijzen zie van de gewone standaard bierflesjes dan zijn die volgens mij van kristal!
Gewoon effe bij bijv. de Mitra langs voor lege flesjes ( ook de Belgische dikbuikjes) en je betaald alleen statiegeld!
Scheelt veel geld voor het prijsverschil koop je een zak mout!

Ik weet niet in welke hoeveelheid jij brouwt maar wij brouwen minstens 50 liter per keer. Om dan elke maand 150 flesjes te kopen en om te  spoelen is dan veel werk (het drinken is geen probleem). Vandaar dat wij ze elke maand aanschaffen. Wij kopen ze wel in grote getale zodat de kosten vrijwel gelijk zijn aan het statiegeld.

De goedkoopste optie is een pallet te kopen. Dan betaal je 9 cent per flesje.

Kokkebil

Citaat van: Wijbrouwers op 22-09-2022  15:27 uIk weet niet in welke hoeveelheid jij brouwt maar wij brouwen minstens 50 liter per keer. Om dan elke maand 150 flesjes te kopen en om te  spoelen is dan veel werk (het drinken is geen probleem). Vandaar dat wij ze elke maand aanschaffen. Wij kopen ze wel in grote getale zodat de kosten vrijwel gelijk zijn aan het statiegeld.

De goedkoopste optie is een pallet te kopen. Dan betaal je 9 cent per flesje.

25 ltr. per keer en steeds voldoende flessen in voorraad voor een volgend brouwsel.
Waar blijven die flessen iedere maand, of zijn jullie (semi) professioneel en verkopen jullie?
Hier blijft het in de familie en vriendenkring en komen de flesjes retour.

Wijbrouwers

Hier blijft het ook in de vriendenkring en familie maar wij gebruiken de BNR statiegeldflesjes zodat niet iedereen zich verplicht voelt om ze te retourneren. En zo hoeven we minder flessen schoon te maken.

Onze zwaardere bieren (10%+) bottelen we ook altijd op een aantal 0,75, 1,5 en 3 liter flessen. Deze hergebruiken we wel altijd.

Ach zo heeft ieder weer zijn eigen dingen waar die voorkeur voor heeft.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.