HOP van in de tuin

Gestart door bello, 01-09-2022 13:48 u

Vorige topic - Volgende topic

bello

Hallo,

Ik heb hop staan in de tuin maar ken de naam niet, komt uit tuincentrum jaren geleden en zaait zich spontaan uit.
De alfa en beta zijn dus niet bekend , is dat soms te meten?

tdp

Daar hebben we als hobbybrouwers niet de juiste apparatuur voor, helaas.

Waarschijnlijk is het Nordbrau (Northern Brewer) hop. Je kan de waarden daarop een beetje gokken, dat is wat ik met mijn eigen hoppen ook op die wijze doe.

Fractus

En als het zaait, klinkt het alsof bevruchte hopbellen hebt. Bevruchte hopbellen schijnen niet geschikt te zijn voor brouwen

tdp

Citaat van: Fractus op 01-09-2022  14:57 uEn als het zaait, klinkt het alsof bevruchte hopbellen hebt. Bevruchte hopbellen schijnen niet geschikt te zijn voor brouwen

Ik brouw er al jaren mee, ook commercieel gekochte hop die bevrucht is. Ik heb nog geen negatieve effecten waargenomen...

Fractus

Waarom dan al die verhalen over bevruchte bellen? Is dat dan een legende? Ik weet eigenlijk zelf ook niet waar het vandaan komt

joenedu

Dat dacht ik ook altijd, je krijgt dan wel een wrange bitterheid.

CiteerHet is een tweehuizige plant : er bestaan mannelijke en vrouwelijke hopplanten. Alleen de onbevruchte bloemen van de vrouwelijke planten zijn geschikt om te brouwen. Als bloemen bevrucht zijn, dan wordt er zaad gevormd dat een onaangename, harde bitterheid veroorzaakt. Het zaad is nadelig voor aroma en bitterstoffen die gebruikt worden in het brouwproces.
Bron.

Ook op de site van de bier brouwer staat dit.

Edit: dat maakt natuurlijk niet dat je er niet mee kunt brouwen.

brouwerwaldonk

Citaat van: Fractus op 01-09-2022  15:39 uWaarom dan al die verhalen over bevruchte bellen? Is dat dan een legende? Ik weet eigenlijk zelf ook niet waar het vandaan komt
Bevruchte hopbellen bevatten zaden, en die zaden bevatten olie, als die zaden meekoken komt de olie in het wort wat nefast is voor de schuimstabiliteit

tdp

Het zal vast wat uitmaken, maar ik heb niet het idee dat ik het terug proef in mijn bieren, of dat het de schuimstabiliteit aantast. En ik brouw zoveel mogelijk met eigen hop.

Jan de Graaff

Ik voel een vergelijkend onderzoek opkomen?!?  >:D

bello

Volgens mij geeft elke hopbel zaad, elke plant wil zich toch voortplanten.
Maar voor mij is voor lambiek, dus ik zal die toch twee jaar moeten laten liggen.
Maar hoe zie je dat hij plukrijp is ?

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 01-09-2022  16:24 uBevruchte hopbellen bevatten zaden, en die zaden bevatten olie, als die zaden meekoken komt de olie in het wort wat nefast is voor de schuimstabiliteit

Een klein beetje olie in je wort is geen probleem. Sterker nog: de gist heeft vetzuren nodig voor de opbouw van celmembranen. Je krijgt dus wat gezondere gistcellen door een beetje olie.

Het wordt een ander verhaal na de vergisting. De vetzuren worden niet meer verbruikt door de gist. Dan is een beetje olie wel funest voor je schuimhoudbaarheid.

Bij commerciële hopteelt is hopzaad  niet gewenst omdat dit de opbrengst van de hop drukt.

bello

Blijft moeilijk ook om te weten wat er in zit van alfa en beta of is dat na twee jaar niet van belang?

EBC

Zaad in hop is geen enkel probleem. Zaad geeft pas olie af wanneer het geperst wordt.
Zaad geeft wel extra gewicht en dus minder alfazuur per kg, daarom liever niet. Maar voor de kwaliteit van je bier heeft zaad geen enkel effect. Er zijn diverse onderzoeken gedaan die dit bevestigen. En nee, Engels bier heeft niet minder schuim vanwege zaad in de hops. Engels bier heeft net zoveel schuim als Belgisch bier.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 02-09-2022  22:13 uZaad in hop is geen enkel probleem. Zaad geeft pas olie af wanneer het geperst wordt.
Zaad geeft wel extra gewicht en dus minder alfazuur per kg, daarom liever niet.
Dat lijkt mij een goede redenatie. blijkbaar als met zoveel zingen er zaken rond door de wereld die zich zelf in stand houden omdat niemand precies weet hoe de discussie ontstaan is. Wat je dan ziet is dat mensen proberen redenaties te bedenken om de gedachte aan te vullen met wat zij denken om het kloppend te maken.  Op die manier heb je dus een mechanisme om dat soort redenaties in stand te houden. Ik heb wel ooit gelezen dan voor de Engelse bieren hop met zaad geen probleem is omdat die toch al niet moeten schuimen, maar geen idee waar die redenatie ooit ontstaan is en waarom.

bello

En voor lambiek moet het niet schuimen, maar mag niet bitter zijn. Ik denk dat ik het toch niet ga gebruiken als ik niet weet hoe bitter hij is.

Jacques

Citaat van: bello op 03-09-2022  14:20 uIk denk dat ik het toch niet ga gebruiken als ik niet weet hoe bitter hij is.

Dat er geen cijfertje aan het alfazuurgehalte gehangen kan worden wil nog niet zeggen dat je de hop niet kunt gebruiken. In verleden toen er nog geen analyseapparatuur bestond wist men het alfazuurgehalte ook niet en toch werd er gebrouwen met hop...

bello

Ja klopt , maar ik weet niet hoe het te gebruiken in hoeveelheid, voor lambiek

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 03-09-2022  16:00 uIn verleden toen er nog geen analyseapparatuur bestond wist men het alfazuurgehalte ook niet en toch werd er gebrouwen met hop...

Onze mond heeft immers ook een mooie isoalphazuur detector. Dus die kun je ook gebruiken om de bitterheid van je bier te vergelijken met een bier met bekende bitterheid (en soortgelijk recept). m.a.w proeven en evt 2x hetzelfde bier maken en 2e bier hop aanpassen om het verschil met het eerste bier te corrigeren en dan mengen is ook een optie.

bello

Ja kan ik proberen, maar bij lambiek proef je niet echt bitter.

Fractus

Je kunt een hopbel nemen met bekend alfazuur en hier een 'hopthee' van maken, oftewel laten trekken in wat heet water. Doe hetzelfde met je eigen hop en je kunt een beetje inschatten hoe bitten de hop is?

bello

Bedankt voor de info.

bello

Ik zal dan wel twee jaar moeten wachten totdat hij dezelfde veroudering heeft.

brouwerwaldonk

Citaat van: Fractus op 04-09-2022  18:33 uJe kunt een hopbel nemen met bekend alfazuur en hier een 'hopthee' van maken, oftewel laten trekken in wat heet water. Doe hetzelfde met je eigen hop en je kunt een beetje inschatten hoe bitten de hop is?
Al 20 jaar maak ik bier met hop uit de tuin. Na het oogsten van de hop brouw ik met een hoeveelheid hop zoals ik het vorige jaar deed. Na het bottelen van dat bier proef ik na 1 week wat de bitterheid mij verteld en pas ik het aan naar boven of beneden voor de volgende brouwsels van dat jaar.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 12-09-2022  15:35 uAl 20 jaar maak ik bier met hop uit de tuin. Na het oogsten van de hop brouw ik met een hoeveelheid hop zoals ik het vorige jaar deed. Na het bottelen van dat bier proef ik na 1 week wat de bitterheid mij verteld en pas ik het aan naar boven of beneden voor de volgende brouwsels van dat jaar.
Brouw je dan een soort standaard bier waarvan je weet hoe het moet smaken? Op zich natuurlijk een prima methode om je eigen geur en smaak in te zetten als IBU meter en het mooie is ook dat het gerelateerd is aan wat in de praktijk van belang is namelijk hoe het bier smaakt.

bello

Hoe zie je eigenlijk wanneer hij plukrijp is?

tdp

Citaat van: bello op 13-09-2022  00:58 uHoe zie je eigenlijk wanneer hij plukrijp is?

Wanneer je de hopbel tussen de vingers hebt, moet het papierig aanvoelen. De tipjes van de blaadjes van de hopbellen mogen wat bruin zijn. Wanneer je de hopbel doormidden snijdt, zie je de lupuline, deze moet donkergeel/oranje zijn.

Northern Brewer heeft wel goede filmpjes op Youtube staan, daar kun je wel e.e.a. uit herleiden.

brouwerwaldonk

Een rijpe Cascade hopbel Die zijn bij mij nu bijna plukrijp.
De puntjes van de hopblaadjes mogen een bruin randje hebben.

Spyro

Citaat van: brouwerwaldonk op 13-09-2022  11:42 uEen rijpe Cascade hopbel Die zijn bij mij nu bijna plukrijp.
Dat ziet er smakelijk uit....  ;D :biersmile:

middelaersch

Citaat van: bello op 02-09-2022  13:40 uBlijft moeilijk ook om te weten wat er in zit van alfa en beta of is dat na twee jaar niet van belang?

Van elk hopras is bekend wat zo ongeveer de minimum en maximum percentages alfazuur zijn.
Als je daar het gemiddelde van neemt zit je redelijk in de buurt, en kun je je al geen buil meer vallen.

Realiseer je ook dat de meeste mensen een verschil van minder dan 5 IBU niet kunnen proeven, dus zo nauw komt het niet. En als je vindt dat je bier te bitter of juist niet bitter genoeg is dan gebruik je de volgende keer een beetje meer of minder.

tdp

Citaat van: brouwerwaldonk op 13-09-2022  11:42 uEen rijpe Cascade hopbel Die zijn bij mij nu bijna plukrijp.

Hoe houd je het blad zo mooi groen? Ik las op het VHBF dat je de planten naast een composthoop hebt staan? De planten bij mij vertonen uiteindelijk wel bruine en/of gele randjes namelijk!

brouwerwaldonk

Citaat van: tdp op 20-09-2022  09:24 uHoe houd je het blad zo mooi groen? Ik las op het VHBF dat je de planten naast een composthoop hebt staan? De planten bij mij vertonen uiteindelijk wel bruine en/of gele randjes namelijk!
Die onderste foto met die mooie grote bellen, de Cascade staat niet naast de composthoop maar die krijgt wel elk jaar een volle emmer overjaarse compost rond de voet van de plant.
Dit jaar met die grote droogte heeft die zelfs heel zelden een emmer water gekregen. 
Nu donderdag 22/9 beloofd een zonnige dag te worden en ga ik daarvan plukken.
Drogen doe ik in een kruidendroger waarna ik per 100 g tot een schijf pers van 5 - 8 mm en vacuum verpakt invries

tdp

En dan praten we over 10 liter emmers? En alleen compost, of ook bijvoorbeeld koemest?

brouwerwaldonk

Persen doe ik in een stevige buis van 10cm doormeter en een kleine 20cm lang. Die vul ik met 100g gedrooogde hop. vooraan en achteraan een houten schijf en een balkje er achter. Dan tussen de bankvijs 30 minuten onder spanning laten staan. Dan in een vacuum zakje en dichtlassen.   

brouwerwaldonk

Citaat van: tdp op 20-09-2022  10:10 uEn dan praten we over 10 liter emmers? En alleen compost, of ook bijvoorbeeld koemest?
Een grotere emmer iets van 13 of 15 L compost. Geen koemest.
Compost wordt gemaakt van alle keukenafval, tuinafval, verhakseld snoeihout, af en toe bestrooid houtasse en beendermeel, en vochtig houden.

tdp

Dank!

Ik ben hier in fases al aan het plukken, vanochtend ook weer een halve kilo Smaragd. Begon het wel net te regenen... Naja, moet het maar wat langer drogen.

brouwerwaldonk

Citaat van: tdp op 20-09-2022  10:29 uIk ben hier in fases al aan het plukken, vanochtend ook weer een halve kilo Smaragd. Begon het wel net te regenen... Naja, moet het maar wat langer drogen.
Hoe bepaal je dan wanneer de bellen genoeg gedroogd zijn?

tdp

Droog laat zich niet in tijd/warmte vangen maar ik droog meestal 500 gram per keer (100 gram per tray) op 50 graden, 10u. Volgens mij was dat de gulden middenweg die @EBC ooit aangaf. Droog bepaal ik door te voelen, door een steeltje tegen mijn bovenlip aan te houden. Hiermee kun je erg goed bepalen of je hop echt droog is.

bello

Hier wat verder staat een nieuw hopveld met verschillende soorten hop, ook hop die vroeger meteen kon gebruikt worden voor lambiek.

Die is ondertussen geoogst, maar er staan nog stukken van 40 cm , zou ik daar een stek kunnen van nemen, nog nooit geprobeerd, zal niet houterig genoeg zijn denk ik.

brouwerwaldonk

Citaat van: tdp op 20-09-2022  13:09 uDroog laat zich niet in tijd/warmte vangen maar ik droog meestal 500 gram per keer (100 gram per tray) op 50 graden, 10u. Volgens mij was dat de gulden middenweg die @EBC ooit aangaf. Droog bepaal ik door te voelen, door een steeltje tegen mijn bovenlip aan te houden. Hiermee kun je erg goed bepalen of je hop echt droog is.
Dat weet je enkel door een tray met hop voor en na te wegen. Meten is weten, uw lip kan dat niet.

tdp

Het wegen is maar een indicatie, je weet immers het vochtgehalte van de geplukte hop niet. Is de hop dan droog wanneer het 25% van het natte gewicht heeft bereikt? Of pas op 20%? Het geeft een indicatie, maar de liptest werkt echt goed, probeer het maar eens @brouwerwaldonk

Eric v B

Citaat van: brouwerwaldonk op 29-09-2022  09:58 uDat weet je enkel door een tray met hop voor en na te wegen. Meten is weten, uw lip kan dat niet.

Vroeger brouwden ze bier zonder thermometer....

Jacques

Citaat van: Eric v B op 29-09-2022  12:24 uVroeger brouwden ze bier zonder thermometer....

Maar deden ze wel wel op een alternatieve wijze aan het beheersen van de temperatuur tijdens het maischen...
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=33445.msg508554#msg508554

bello

Ik heb vandaag mijn hop in de tuin geplukt.
Ik heb zoals hier gezegd een thee gemaakt van hop die ik heb gekocht vorig jaar en deze van de tuin.
Deze die ik kocht is bitterder dan deze van de tuin. Ook donkerder van kleur.
Maar deze die ik kocht is geperst en moeilijk de hoeveelheid te bepalen, deze van de tuin nam ik 4 hopbellen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 29-09-2022  21:19 uMaar deden ze wel wel op een alternatieve wijze aan het beheersen van de temperatuur tijdens het maischen...
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=33445.msg508554#msg508554
Leuke methode. Gebruik maken van de tijdsconstante van het opwarmen van je vinger tot je net geen brandwonden krijgt. Kan best nauwkeurig werken denk ik. Er is een vrij nauwkeurig verband tussen temperatuur van de vloeistof en de tijd die het duurt om je vinger op te warmen tot je een pijnprikkel krijgt bij een vrij goed gedefinieerde temperatuur. Kan zelfs met koken water, maar dan heb je dus een hele korte tijd.   

brouwerwaldonk

Citaat van: bello op 30-09-2022  01:59 uIk heb vandaag mijn hop in de tuin geplukt.
Ik heb zoals hier gezegd een thee gemaakt van hop die ik heb gekocht vorig jaar en deze van de tuin.
Deze die ik kocht, is bitterder dan deze van de tuin. Ook donkerder van kleur.
Maar deze die ik kocht, is geperst en moeilijk de hoeveelheid te bepalen, deze van de tuin nam ik 4 hopbellen.
Door te wegen kan je met de regel van 3 exact bepalen hoeveel je moet gebruiken in beide gevallen.

bello

Ja ik heb dan het glas met water en hop gewogen en was hetzelfdde, de nieuwe hop van tuin ,was maar iets bitterder en is vers ,de andere twee jaar.

bello

Hop kun je stekken dacht ik, kan ik een stekje gaan nemen op het veld.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.