Schoonmaakmiddelen

Gestart door HS65, 31-08-2022 20:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HS65

Ik heb een vraag over schoonmaakmiddelen.
Momenteel gebruik ik OXI om flesjes schoon te maken. Dat zijn altijd flesjes die al schoon op de kop worden bewaard.
Voor het bottelen leg ik ze in een rvs pan wat vol staat net lauw warm water voorzien van OXI.

Moet ik deze flesjes ook nog naspoelen met schoon water of is uitlekken voldoende.

Voor mijn braumeister en rvs gistvat gebruik ik 5 star. Na afloop spoel ik goed na met warm water. Dat lijkt mij voldoende toch?

Verder lees ik dat men ook starsan gebruikt. Klopt het dat dit vooral geschikt is voor siliconen slangen, kunststof onderdelen/ vaten is?
Bijvoorbeeld als je na een monster aftappen om je SG te meten even het kraantje inspuit om te ontsmetten?

Hoe lang kun je OXI of starsan in je spuitbus laten zitten voordat je deze moet verversen?

Dank alvast voor jullie antwoorden.


Broewerke

Oxi is een schoonmaakmiddel voor licht vuil. Starsan voor ontsmetten.
Ik spoel na gebruik flesjes schoon. Maak met oxi pro alle flesjes schoon en op kop in krat. Op botteldag ontsmetten met starsan en ofschoon het niet hoeft spoel ik na met schoon koudwater. Schuim op bier is fijn maar niet van starsan

Eriks

Ik spoel flesjes onder de kraan schoon, voordat ik ze bewaar. Bij bottelen gaan ze eerst in de vaatwasser op het hoogste strandje. Daarna vul ik de flessen spoeler met oxi, 3 pompjes en dan suiker erin plus het jonge bier
Gisting vat na gebruik eerst uitspoelen, dan met afwasmiddel schoonmaken voor opslag. Voor gebruik volgende gisting volledig gevuld met warm water en flink wat oxi. Half uurtje laten staan, leeg gieten en klaar voor gebruik!
Ketel is enkel afwasmiddel na gebruik. En voor gebruik niks meer

Goldin

Citaat van: HS65 op 31-08-2022  20:36 uVerder lees ik dat men ook starsan gebruikt. Klopt het dat dit vooral geschikt is voor siliconen slangen, kunststof onderdelen/ vaten is?
Bijvoorbeeld als je na een monster aftappen om je SG te meten even het kraantje inspuit om te ontsmetten?

Hoe lang kun je OXI of starsan in je spuitbus laten zitten voordat je deze moet verversen?

Dank alvast voor jullie antwoorden.



Starsan kan je heel goed gebruiken voor het desinfecteren van flesjes. Dus als laatste behandeling voor het bottelen. In combinatie met een flessenspoeler (zoals monster cleaner) gaat dit erg gemakkelijk. Zelf spoel ik de flessen daarna nog even na met water, dit schijnt niet persee nodig te zijn maar is meer een gevoelskwestie. (Moet ik nog een keer mee gaan expirimenteren of ik verschil proef. Zou weer een stap schelen).

Een Oxi oplossing is vrij beperkt houdbaar, volgens mij is het beste er na 2 uur wel vanaf.

Een Starsan oplossing kan zolang het pH onder de 3 blijft erg lang houdbaar zijn (meer dan een jaar).

Vaak word aangeraden om het met 3 a 4 week wel te vervangen als je gewoon water gebruikt.

Jacques

Citaat van: HS65 op 31-08-2022  20:36 uVoor mijn braumeister en rvs gistvat gebruik ik 5 star. Na afloop spoel ik goed na met warm water. Dat lijkt mij voldoende toch?

Verder lees ik dat men ook starsan gebruikt.

5 Star is de producent van Star San...

Welk product van 5 Star bedoel je?


Overigens raad ik je aan om de zoekfunctie te gebruiken van het forum. Over schoonmaken en reinigingsmiddelen is ongelofelijk veel geschreven op dit forum.
 

Eriks

Citaat van: Goldin op 31-08-2022  23:48 uEen Oxi oplossing is vrij beperkt houdbaar, volgens mij is het beste er na 2 uur wel vanaf.


Ik neem aan dat je bedoelt wanneer opgelost in water toch. In droog vorm jaren.

Goldin

Citaat van: Eriks op 01-09-2022  23:00 uIk neem aan dat je bedoelt wanneer opgelost in water toch. In droog vorm jaren.

Dat klopt ik bedoel wanneer je dit oplost in water. Droog gaat dit lang mee.

brouwerwaldonk

Ik maak mijn flessen schoon in een oplossing van 15 ml caustic soda + 50 ml javel + 1 eetlepel trisoda in 15 L warm water. Ik laat de flessen 15 minuten weken waarna ze worden  gespoeld in kraanwater en als laatste een badje met 100ml oxonia op 15 L koud water om ze te ontsmetten.
Dan laten uitlekken en opbergen in kratten tot ze gevuld worden met bier. 
De soda haalt het biersteen en de eventuele schimmels uit de flessen en de oxonia maakt ze bijna steriel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.