Terugkoelen

Gestart door Edsalute, 10-08-2022 20:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edsalute

Wat is de beste manier om wort terug te koelen?
Wat weinig water gebruikt en nog betaalbaar is (en niet te veel ruimte in neemt)
Ben verhuisd naar een appartement met weinig ruimte

Jos Duurland

In Australië hebben ze weinig water. Daar doen ze het wort heet in het gistvat (is het gelijk steriel) zetten ze het 's nachts buiten om af te koelen. 's morgens de gist erbij.
Je zou het gistvat op het balkon kunnen zetten.

Fractus

Een platenkoeler verbruikt in ieder geval minder water dan een dompelkoeler. Verder kun je misschien een deel van je koelwater hergebruiken als afwaswater? Je kunt zo'n grote speciekuip bij de bouwmarkt kopen voor een paar tientjes, daar passen heel wat liters in. Dan kun je het opvangen om daarna opnieuw te gebruiken.

hansHalberstadt

Citaat van: Jos Duurland op 10-08-2022  20:53 uIn Australië hebben ze weinig water. Daar doen ze het wort heet in het gistvat (is het gelijk steriel) zetten ze het 's nachts buiten om af te koelen. 's morgens de gist erbij.

Dat kan maar dan ben je wel een compromis aan het sluiten tussen kosten van koelen en kwaliteitsverlies door lang op hoge temperatuur. Daardoor kan er weer DMS in je bier komen en je krijgt onnodige oxidatie wat een nadeel is voor de houdbaarheid en smaak.

hansHalberstadt

Proberen buiten de warme en droge maanden te brouwen. dan is het leidingwater kouder en koelt dus met minder water en je kunt evt regenwater opvangen om mee te koelen.

BillieGroothuizen

Citaat van: Jos Duurland op 10-08-2022  20:53 uIn Australië hebben ze weinig water. Daar doen ze het wort heet in het gistvat (is het gelijk steriel) zetten ze het 's nachts buiten om af te koelen. 's morgens de gist erbij.
Je zou het gistvat op het balkon kunnen zetten.

Ik heb hier filmpjes van bekeken op Youtube. Ik neem aan dat je dan extreem ¨schoon¨ moet werken?

tdp

Je zou kunnen koelen met ijs, door ijsblokjes te maken, deze in een emmer/brouwpan te doen, en dit water door een dompelkoeler pompen. Aanzuigen van onderuit, terug laten lopen van bovenaf. Ik kan het niet weervinden op het Duitse forum, wellicht weet @seed7 nog waar dit staat?

Ik ga mij er in ieder geval in verdiepen. Een aflopend energiecontract op 30-08-2022 doet beseffen dat ik wel wat mag/moet minderen qua energieverbruik en gas ;). De koel/vriescombi staat toch al constant aan, dan maar ijsblokjes maken met zonne-energie!

oneman

Ik houd rekening met het aanlengen van mijn wort met 1l. per +/-10l. wort. Die voeg ik toe als ijs, direct uit de vriezer. Daarmee daalt de temperatuur meteen tot onder de 80 graden. Daarna laat ik het verder afkoelen tot de gewenste temperatuur voor de gist. Eigenlijk de Australische methode met een jump start.

oneman

guest15461

Ik denk echt wel dat je met andere dingen meer geld gaat kunnen uitsparen dan die 1€? a 2€? water dat je verbruikt om te koelen ...

tdp

Citaat van: Antony op 11-08-2022  08:58 uIk denk echt wel dat je met andere dingen meer geld gaat kunnen uitsparen dan die 1€? a 2€? water dat je verbruikt om te koelen ...

Eens hoor, maar ik ben al langer aan het kijken naar een andere manier van koelen. Ik vind het gewoon zonde om zoveel water te gebruiken om te koelen, wanneer er ook alternatieven zijn. Ik zit ook nog te kijken naar het gebruik van mijn waterbadkoeler (oude Gamko waterbadkoeler). Weet alleen niet welke temperaturen de CCT aankan, anders zou je de hete wort in je gistvat kunnen pompen, en dat daar dan afkoelen.

We hebben in ieder geval weer een paar projectjes, anders wordt de hobby ook zo saai ;)

guest15461

Of je nu water of elektriciteit gaat verbruiken, ik denk dat het niet veel verschil maakt  ;D

CeesM

Citaat van: Edsalute op 10-08-2022  20:22 uWat is de beste manier om wort terug te koelen?
Wat weinig water gebruikt en nog betaalbaar is (en niet te veel ruimte in neemt)
Ben verhuisd naar een appartement met weinig ruimte
Mijn beste ervaring is een tegenstroomkoeler die ik bij Ali heb gekocht.
Met een doorloopsnelheid van 2 liter/min. heb ik in 10 minuten mijn wort van 100 naar 25 graden gebracht.
Dus hoe korter het duurt, hoe minder waterverbruik. Helaas zijn ze in een half jaartje wat duurder geworden van € 84,-- naar ca. € 120,-- incl. verzending.

tdp

Citaat van: Antony op 11-08-2022  11:03 uOf je nu water of elektriciteit gaat verbruiken, ik denk dat het niet veel verschil maakt  ;D

Het idee bij voorbaat afschieten maakt in ieder geval niet het verschil ;-). Probleem is dat water nu nog goed voor handen is, en niet wat kost, in verhouding tot energie. Gaat nog wel anders worden, ben ik bang.

BillieGroothuizen

We hebben hier nog geen klagen. Ik las laatst ergens dat ze in België 4 euro voor een kuub water betalen. In dat geval word je vanzelf zuiniger.

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 11-08-2022  08:45 uijsblokjes maken met zonne-energie!
smeltwarmte ijs=334 kJ/kg
warmte capaciteit wort=4.2 J/g/grC
warmtecapaciteit ijs=2.2 J/g/grC
Dus als je 1 liter wort wilt koelen van 100 naar 20 graden dan heb je 336 kJ nodig
1 kg ijs van -18 levert aan koelenergie: 18*1000*2.2 = 39.6 kJ + 334 kJ = 374 kJ.
Dus om 20 liter wort te koelen naar 20 graden heb je 336/374 x 20 =18 kg ijsblokjes nodig. (het ijs blijft dan nog net 0 graden) Dat kun je dus doen met een tegenstroomkoeler en rondpompen. Dat idee heet een ijsbank koeler.

PS : Als je daarna de koeler nog even door laat gaan dan wordt zowel ijs als wort ca 10 graden.
De energie die je nodig hebt van je zonnepanelen is dan ca 6.7 MJ/Copwaarde = ca 6.7 MJ / 4 = 1.68 MJ =ca 0.5 kWH.

hansHalberstadt

Met een vriezer van 75 Watt aansluitwaarde (bv deze: https://www.keukenloods.nl/whs10212.html) en Cop van 4 heb je dan 300 Watt koelvermogen, dus 0.3 kWh/uur = 1.1MJ per uur 18 liter ijs kost 18 x 37 4kJ = 6.7 MJ=kost dus ca 6 uur om dat ijs te maken (0.4 5kWh uit het net). in de spec staat een invriescapaciteit van 6 kg/uur en dat zou een Cop van 8 betekenen. Lijkt me wat optimistisch. maar ook al doe je dat niet uit je zonnepanelen, dan blijft het een dubbeltjes kwestie. 1.5 uur koken met 2 kW is 3 kWh + 2 kWh om het op 100 graden te krijgen dus samen 5 kWh. Dus je kunt beter ook nog eens elektrisch gaan brouwen dan op een zonnige dag lijkt mij. Brouwen kost dan 10 x zoveel energie als dezelfde hoeveelheid koelen met ijs. 

hansHalberstadt

Citaat van: BillieGroothuizen op 11-08-2022  12:10 uWe hebben hier nog geen klagen. Ik las laatst ergens dat ze in België 4 euro voor een kuub water betalen. In dat geval word je vanzelf zuiniger.
Speciaalbier kost in de winkel 6000 euro per kuub Dus dan kun je nog wel even vooruit met die 4 euro.

tdp

Citaat van: hansHalberstadt op 11-08-2022  13:00 usmeltwarmte ijs=334 kJ/kg
warmte capaciteit wort=4.2 J/g/grC
warmtecapaciteit ijs=2.2 J/g/grC
Dus als je 1 liter wort wilt koelen van 100 naar 20 graden dan heb je 336 kJ nodig
1 kg ijs van -18 levert aan koelenergie: 18*1000*2.2 = 39.6 kJ + 334 kJ = 374 kJ.
Dus om 20 liter wort te koelen naar 20 graden heb je 336/374 x 20 =18 kg ijsblokjes nodig. (het ijs blijft dan nog net 0 graden) Dat kun je dus doen met een tegenstroomkoeler en rondpompen. Dat idee heet een ijsbank koeler.

PS : Als je daarna de koeler nog even door laat gaan dan wordt zowel ijs als wort ca 10 graden.
De energie die je nodig hebt van je zonnepanelen is dan ca 6.7 MJ/Copwaarde = ca 6.7 MJ / 4 = 1.68 MJ =ca 0.5 kWH.

Dankjewel Hans! Zou het niet met minder ijs, maar met een soort van ijsbad kunnen? Dus 5/10 kg ijs, en 5/10 kg water?

Sowieso probeer ik overdag te brouwen, om zo zoveel mogelijk eigen energie te gebruiken.

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 11-08-2022  13:36 uZou het niet met minder ijs, maar met een soort van ijsbad kunnen? Dus 5/10 kg ijs, en 5/10 kg water?

Uit de gegevens blijkt dat door de hoge smeltwarmte van ijs je veel meer kunt koelen met een liter ijs (374 kJ) dan met een liter water van bv 0 graden naar 20 graden (4200 * 20 = 84 kJ). dus elke liter ijs moet je vervangen door 4.4 liter water om met rondpompen via een tegenstroomkoeler hetzelfde effect te krijgen.

Koelwater daarna nog de kans geven om verder op te warmen naar bv 80 graden als al het ijs gesmolten is helpt wel. (Dan niet meer rondpompen, maar het 80 graden water afvoeren omdat anders je koelwater al snel te warm wordt om nog te kunnen koelen) levert een extra 60 graden *4200 joule=250 kJ op. Het loont dus wel de moeite om nadat het ijs helemaal gesmolten is over te gaan op de 2e stap. dan kun je met iets meer dan de helft van het ijs toe 374/(374+250)=60% en hou je water van 80 graden over (als je de tegenstroomkoeler goed afstelt) aan de uitgang van de tegenstroomkoeler of platenkoeler.       

Jos Duurland

Citaat van: BillieGroothuizen op 11-08-2022  06:16 uIk heb hier filmpjes van bekeken op Youtube. Ik neem aan dat je dan extreem ¨schoon¨ moet werken?

Niet meer als bij ons. Door het wort heet in de fermenter te doen, is alles al steriel. Punt is wel het aanzuigen van lucht tijdens het afkoelen. Voor zover ik weet wordt hier een filter voor geplaatst, tenminste dat begreep ik van een Australische brouwvriend. Ze brouwen ook met minder water, en doen koud (gekookt?) water bij de hete wort in de fermenter. Nachtkoelen begint dan rond 75°C. 's morgens de gist erbij.

Dus watervrij koelen, waar de ts om vroeg.

Lijkt mij wel leuk om eens te proberen. Na brouwen 1 helft heet in de gistfles + toevoeging koud water, na afkoeling enten met gist. Andere helft koelen + toevoeging water en direct enten met gist.  beide zelfde sg. Vergisten met dezelfde gist in 1 vergistingskast. Eens kijken of en welke verschillen er zijn.


Jos Duurland

Citaat van: tdp op 11-08-2022  13:36 uDankjewel Hans! Zou het niet met minder ijs, maar met een soort van ijsbad kunnen? Dus 5/10 kg ijs, en 5/10 kg water?

Sowieso probeer ik overdag te brouwen, om zo zoveel mogelijk eigen energie te gebruiken.

Ga er van uit dat dat opgewekte elektrische energie is. Zolang er nog wordt gesaldeerd maakt dat niet uit, na 2023 wordt dat inderdaad anders. Saldering wordt dan in stappen afgebouwd naar een veel ongunstiger regeling teruglevering. .

hansHalberstadt

Alles wat te goed werkt zoals zonne-energie terugleveren wordt daarna vanzelf aan banden gelegd. (Hopelijk duurt dat nog even voor zelf bierbrouwen).
Maar betekent wel: energie verbruiken op het moment dat het wordt opgewekt. Dat is dus ook het doel van elektrisch brouwen en koelen. Dus ipv op het strand gaan liggen: bierbrouwen :proost:     

CeesM

Citaat van: Jos Duurland op 11-08-2022  20:40 uGa er van uit dat dat opgewekte elektrische energie is. Zolang er nog wordt gesaldeerd maakt dat niet uit, na 2023 wordt dat inderdaad anders. Saldering wordt dan in stappen afgebouwd naar een veel ongunstiger regeling teruglevering. .
Grote kans dat daarna een soort zonnepanelenbelasting op komt.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 11-08-2022  22:01 uGrote kans dat daarna een soort zonnepanelenbelasting op komt.
Er is een soort natuurlijke drijfveer die ervoor zorgt dat alles wat aantrekkelijk is zichzelf uiteindelijk opheft door maatregelen die er gaan komen.
in ieder geval zodanig dat je er net nog een schij(n)tje aan over houdt. met alle risico's voor jou zoals schade.
Het moet immers wel zo blijven dat mensen nog zonnepanelen nemen anders haalt Nederland zijn milieudoelstellingen niet in 2030. Dus zoals al gezegd, zelf bierbrouwen is een betere investering dan alles wat heel Nederland al doet als standaard want daar is de aandacht van het belasten of gelijksoortige maatregelen op gericht. Dat is blijkbaar nog niet groot genoeg om dit mechanisme in werking te stellen voor ons. en het is nog leuk ook om te doen. Dus zit hobbybouwend Nederland wel in een hele unieke positie. Slim zonne-energie inzetten om de algemene regelgeving te slim af te zijn wordt dan een leuke uitdaging.   
 

Timdehart

Ik heb een aquarium pomp gekocht. Deze heb ik aangesloten op mijn dompelkoeler.
De pomp plaats ik in de afwasbak met heel veel icepacks.
Het warme water laat ik terug circuleren in de wasbak.
Gemiddeld heb ik maar 2 wasbakken met water nodig.
Koelen duurt ongeveer 20/30 min.

Edsalute

Bedankt, zijn er nog meer creatieve oplossingen ?
Die met ijs ga ik nader onderzoeken, misschien met een platenkoeler ?

hansHalberstadt

Citaat van: Edsalute op 12-08-2022  15:33 uBedankt, zijn er nog meer creatieve oplossingen ?
Die met ijs ga ik nader onderzoeken, misschien met een platenkoeler ?
Bedoel je dan iets anders als wat al in #17 was aangegeven?

Edsalute

Zo iets dacht ik

Koeling.png

CeesM

Citaat van: Edsalute op 13-08-2022  18:21 uZo iets dacht ik

Koeling.png
Dat is de duurste oplossing. ::)

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 15-08-2022  10:08 uDat is de duurste oplossing. ::)
Wat is het punt dat je wilt maken? Bedoel je dat het duur is omdat het principe simpeler en goedkoper kan met dezelfde performance? 

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 15-08-2022  18:21 uWat is het punt dat je wilt maken? Bedoel je dat het duur is omdat het principe simpeler en goedkoper kan met dezelfde performance? 

Citaat van: Edsalute op 10-08-2022  20:22 uWat is de beste manier om wort terug te koelen?
Wat weinig water gebruikt en nog betaalbaar is (en niet te veel ruimte in neemt)
Ben verhuisd naar een appartement met weinig ruimte

Het is niet bekend hoeveel wort hij moet koelen.
Een appartement met weinig ruimte. Hoeveel ruimte heeft hij voor een vrieskist waar hij voldoende ijs mee kan maken om zijn wort te koelen. Dat bakje ijs op de foto is in een mum van tijd gesmolten.
Platenkoeler en getoonde pomp is samen al € 200,--. Wat bedoelt hij met betaalbaar?

hansHalberstadt

ik weet niet of het een principe schets is of een aan te schaffen opstelling. De koeler zit er als het goed is ook al bij. bv de grainfather heeft al een prima tegenstroomkoeler die je zo kunt gebruiken.

In mijn eigen situatie heb ik een 2 ketelsysteem op gelijke hoogte, dus gebruik ik sowieso al pompjes.
-2x  12v caravan pompje antiserie + complementaire PWM control om filersnelheid te regelen bij spoelen.
-12v caravan pompje voor spoelwater verwarmen en toedoenen
-230V chuggerpomp 120 graden voor koelen en overpompen van het bier naar het bottelvat en om te bottelen zonder hoogteverschil
ik gebruik een platenkoeler voor het koelen.

Wat ik vooral merk is dat in de zomer als het kraanwater warmer is (op dit moment is het hier na eerst de leiding doorstromen met 10 liter water nog steeds 21 .5 graden)
Dat betekent dus dat er geen koelcapaciteit is als je verder wilt koelen dan 21 graden en als je daar in de buurt komt ook nog eens het koelwaterverbruik explosief stijgt.

Dus je koelwater verder afkoelen met ijs helpt sowieso al heel veel in de zomer om het waterverbruik te beperken en de tijdsduur van het koelen sterk terug te brengen.

Edsalute

Goedendag,

De tekening is een voorbeeld, heb een 30 liter ketel, waar ik maximaal 25 liter in brouw.
Heb wel een dompler koeler.
Dus misschien de platenkoeler vervangen voor de dompler, en dan wel met ijs en een pomp ?
Wil alleen geen half uur water weglaten lopen
Je kan toch ook ijs in grote zakken kopen bij een supermarkt of zo

Scooby228

Citaat van: Jos Duurland op 10-08-2022  20:53 uIn Australië hebben ze weinig water. Daar doen ze het wort heet in het gistvat (is het gelijk steriel) zetten ze het 's nachts buiten om af te koelen. 's morgens de gist erbij.
Je zou het gistvat op het balkon kunnen zetten.
Duitse hobbybrouwers doen dit ook heel veel,  maar dan in de kelder.

BillieGroothuizen

Citaat van: Scooby228 op 16-08-2022  20:16 uDuitse hobbybrouwers doen dit ook heel veel,  maar dan in de kelder.
Dus in een klimaatkast zou ook kunnen? (wanneer je die van te voren instelt op laten we zeggen 10 graden?) Zo´n Inkbird kun je instellen op een bepaalde waarde waarop deze een signaal geeft.

Ik ben helemaal nieuw in de brouwwereld, vandaar dat ik hierin geïnteresserd ben.

hansHalberstadt

Citaat van: BillieGroothuizen op 16-08-2022  22:14 uDus in een klimaatkast zou ook kunnen? (wanneer je die van te voren instelt op laten we zeggen 10 graden?) Zo´n Inkbird kun je instellen op een bepaalde waarde waarop deze een signaal geeft.

Ik ben helemaal nieuw in de brouwwereld, vandaar dat ik hierin geïnteresserd ben.
Maar kijk wel  uit dat je hierdoor niet in een richting gestuurd wordt die je misschien niet wilt vanwege nadelige compromissen. zoals al eerder opgemerkt heb je meer warmste stress als je niet snel koelt dus een nadeel. Dat gaat dus ten koste van de smaak en houdbaarheid. nog afgezien van het feit dat je bij het koelen heel veel energie moet afvoeren en  met het beperkte koelvermogen van een koelkast kan dat heel lang duren en kan zelfs te hoge temperaturen opleveren in je koelkast en warmteoverbelasting van de compressor omdat die niet is ontworpen om er wort van 100 graden in te zetten.

hansHalberstadt

Zie deze link: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=671082 voor een simulatie die je zelf kunt doen om inzicht te krijgen in het effect van oa koelwater temperatuur bij een tegenstroomkoeler.
De plaatjes geven de temperatuur aan van wort en koelwater als je de koeler in gedachten opsplitst in 25 segmentjes en voor elk segmentje beide berekend.
Wort stroomt van segmentje 1 naar 25. koelwater stroomt van segmentjes 25 naar sementje 1 (tegenstroomkoeler)
Bijgaand voorbeeld laat zien wat het effect is van gebruik van koelwater van 18grC of 0grC. (waar is het graden Celsius symbool gebleven?)
Een lagere temperatuur van het koelwater zorgt ervoor dat je met dezelfde hoeveelheid koelwater sneller kunt koelen.
eea is nog in de testfase, dus er kunnen nog bugs inzitten. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 17-08-2022  12:58 u(waar is het graden Celsius symbool gebleven?)

Dat is er nog gewoon...

Het is echter bij de optie 'snel beantwoorden' niet zichtbaar.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 17-08-2022  16:19 uDat is er nog gewoon...

Het is echter bij de optie 'snel beantwoorden' niet zichtbaar.
Als ik een bericht citeer dan kom ik blijkbaar in de modus 'snel beantwoorden', maar ik zie ook geen optie om dan in de modus 'uitgebreid beantwoorden' te komen. Maar dat kan aan mij liggen want ik ben een beetje knopjesblind.

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 11-08-2022  13:00 uDe energie die je nodig hebt van je zonnepanelen is dan ca 6.7 MJ/Copwaarde = ca 6.7 MJ / 4 = 1.68 MJ =ca 0.5 kWH.

Voor het geld wat die elektriciteit kost kun je heel wat water kopen....  ;D

Maar even serieus:
- voordeel dompelkoeler: simpel en goedkoop, en eenvoudig schoon te houden
- voordeel tegenstroomkoeler / platenkoeler: iets efficienter m.b.t. waterverbruik

Over de voor en nadelen van dompelkoelers versus tegenstroomkoelers is al heel veel gediscussieerd op dit forum.

Beide zijn efficiënter, nemen minder ruimte in en zijn goedkoper dan allerlei creatieve 'eis-constructies'.

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 17-08-2022  18:11 uBeide zijn efficiënter, nemen minder ruimte in en zijn goedkoper dan allerlei creatieve 'eis-constructies'.
'ijs-constructies' neem ik aan?
Maar wat doe je dan 's zomers als je kraanwater 21 graden is zoals hier en je wilt koelen naar 18 graden?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 17-08-2022  17:42 uAls ik een bericht citeer dan kom ik blijkbaar in de modus 'snel beantwoorden', maar ik zie ook geen optie om dan in de modus 'uitgebreid beantwoorden' te komen. Maar dat kan aan mij liggen want ik ben een beetje knopjesblind.

Dat kun je instellen in je profiel.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 17-08-2022  21:41 uDat kun je instellen in je profiel.
Even gekeken maar zie niet wat je bedoelt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 17-08-2022  22:07 uEven gekeken maar zie niet wat je bedoelt.

Ik vergis me. Ik dacht dat dit in het profiel geregeld wordt.

Maar ook bij de optie Snel beantwoorden in plaats van te klikken op de knop reageer zie ik in het venster de knop voor graden Celsius.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 18-08-2022  23:39 uIk vergis me. Ik dacht dat dit in het profiel geregeld wordt.

Maar ook bij de optie Snel beantwoorden in plaats van te klikken op de knop reageer zie ik in het venster de knop voor graden Celsius.
dit is wat ik zie.

Jacques

Even naar wat instellingen gekeken. Als het goed is zie je het nu wel.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 18-08-2022  23:54 uEven naar wat instellingen gekeken. Als het goed is zie je het nu wel.
klopt. °C

seed7

Citaat van: tdp op 11-08-2022  08:45 uJe zou kunnen koelen met ijs, door ijsblokjes te maken, deze in een emmer/brouwpan te doen, en dit water door een dompelkoeler pompen. Aanzuigen van onderuit, terug laten lopen van bovenaf. Ik kan het niet weervinden op het Duitse forum, wellicht weet @seed7 nog waar dit staat?

https://hobbybrauer.de/forum/viewtopic.php?f=4&t=12496&p=195384#p195384

ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 19-08-2022  09:35 uhttps://hobbybrauer.de/forum/viewtopic.php?f=4&t=12496&p=195384#p195384

ingo
https://hobbybrauer.de/forum/viewtopic.php?p=195384&sid=a0f64c4d444b3e0403de26f8d6b61559#p195384
Um 40 Liter Würze von 20°C (soweit kommt man gut mit Leitungswasser) auf 10°C Anstelltemperatur herunterzukühlen, sollte die Schmelzwärme von 5,0 kg Eis ausreichen. Nächste Woche mehr, ob bzw. wie es sich bewährt hat.

Dat is bijna 1:10 terwijl mijn berekeningen aangaven dat het ca 1:1 zou moeten zijn of ca 1:2 als je het ijswater ook nog op laat warmen  met een tegenstroom koeler tot ca 80 graden.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=670917

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 19-08-2022  14:20 uDat is bijna 1:10 terwijl mijn berekeningen aangaven dat het ca 1:1 zou moeten zijn of ca 1:2 als je het ijswater ook nog op laat warmen  met een tegenstroom koeler tot ca 80 graden.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=670917


Ik snap niet wat je wilt zeggen Hans, wat is 1:10? Hoezo 80°C als zij van 20°C naar 10°C koelen. Het gaat voor hun alleen om het laatste stukje.

ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 19-08-2022  14:44 uIk snap niet wat je wilt zeggen Hans, wat is 1:10? Hoezo 80°C als zij van 20°C naar 10°C koelen. Het gaat voor hun alleen om het laatste stukje.

ingo
dan had ik het verkeerd gelezen inderdaad. ik dacht kokende wort koelen met ijs. maar hij koelt eerst met water tot 20 °C en dan de rest met ijs. dat zou wel kunnen. en zelfs nog wel slim want dan heb je het minste ijs nodig.

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 17-08-2022  18:58 u'ijs-constructies' neem ik aan?
Maar wat doe je dan 's zomers als je kraanwater 21 graden is zoals hier en je wilt koelen naar 18 graden?

Potverdorie, betrap je me nog op een taalfout ook  :echtboos:  ;)
Maar je hep inderdaad goet gebrepen wat ik ermee bedoelt.

In de zomer brouw ik niet, dus dat probleem heb ik niet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.