Klimaatkast - vochtprobleem

Gestart door Josss, 09-08-2022 12:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Josss

Ik heb een koelkast op 14 graden die ik als opslaggebruik. Door het weer is hij zo vochtig dat er schimmel in zit. Van het weekend ga ik het schoon maken. In de planken ga ik gaten boren, was ik nog niet aan toegekomen en ik heb een usb ventilator gekocht die ik laat draaien als de koeling aanslaat Hopelijk is het hiermee dan opgelost. Heeft iemand anders hier ook last van met dit weer.

Jos

Micha

Maak je de koelkast vaak open toevallig? Als je bij het open maken steeds warme en vochtige lucht binnen de kast trekt, zal deze bij afkoelen het vocht lossen.
In de meeste koelkasten zit hiervoor een gootje onderin waar het vocht weg kan.
Zou het kunnen zijn dat dat verstopt is?

Josss

Er staat geen vocht in het gootje, maar ik zal het checken met schoonmaken. De achterwand is wel altijd beslagen, het is een oude miele met een  plaat tegen de achterwand. De kast gaat wel een paar keer in de week open. Al is het alleen maar om ze moed toe te spreken, binnenkort ben je aan de beurt,

Jos

Micha

Citaat van: Josss op 09-08-2022  14:00 uEr staat geen vocht in het gootje, maar ik zal het checken met schoonmaken. De achterwand is wel altijd beslagen, het is een oude miele met een  plaat tegen de achterwand. De kast gaat wel een paar keer in de week open. Al is het alleen maar om ze moed toe te spreken, binnenkort ben je aan de beurt,

Jos


 ;D Dat klinkt meer als angst inboezemen dan moed inspreken.

Check ook even het afvoer gaatje in het gootje. Soms komt daar prut in en kan het vocht niet weglopen.

Josss

Ik heb via internet een STC-3028 besteld, kan ik een ventilator laten draaien als de vochtigheid te hoog wordt.
Leuk projectje voor nu, pas met heel warm weer zal ik hier weer problemen mee krijgen.


CeesM

Citaat van: Josss op 22-11-2022  15:20 uIk heb via internet een STC-3028 besteld, kan ik een ventilator laten draaien als de vochtigheid te hoog wordt.
Leuk projectje voor nu, pas met heel warm weer zal ik hier weer problemen mee krijgen.
Een ventilator kan de luchtvochtigheid in een gesloten ruimte niet verlagen. :-\

Josss

Citaat van: CeesM op 22-11-2022  16:34 uEen ventilator kan de luchtvochtigheid in een gesloten ruimte niet verlagen. :-\

Lucht die verplaatsen wordt kan toch meer vocht opnemen? Anders moet ik een andere oplossing verzinnen. Lucht uit de koelkast verplaatsen is ook geen oplossing. Krijg je alleen maar meer condens

guest15461

Waarom zet je hem niet gewoon kouder? Zeker om die ipa's te bewaren...

Josss

Citaat van: Antony op 22-11-2022  19:48 uWaarom zet je hem niet gewoon kouder? Zeker om die ipa's te bewaren...

Ik heb nu geen probleem, het is in de zomer als het erg warm is. Ik heb een houten plank weggooid omdat hij behoorlijk onder de schimmel zat, alle flessen schoon moeten maken. Ik ga de planken van metaal plaat met gaatjes maken en dan een ventilator er in. Misschien dat de snoeren via de deur hiervoor zorgen. Met de Stc's ga ik via de zijwand of bovenkant.

Josss

Citaat van: Josss op 22-11-2022  19:55 uIk heb nu geen probleem, het is in de zomer als het erg warm is. Ik heb een houten plank weggooid omdat hij behoorlijk onder de schimmel zat, alle flessen schoon moeten maken. Ik ga de planken van metaal plaat met gaatjes maken en dan een ventilator er in. Misschien dat de snoeren via de deur er voor zorgen dat er steeds wat warme lucht naar binnen gaat. Met de Stc's ga ik via de zijwand of bovenkant.

hansHalberstadt

Silicagel erin leggen helpt ook.

Frits1980

Rijst is ook een goede vochtvanger.

Jaap W

Wat te denken van huis- tuin- en keukenzout. Mogelijkheden genoeg, maar of ze allemaal het gewenste resultaat zullen opleveren? :proost:  :brouwen:  :beersmiley:

hansHalberstadt

Silicagel is er in ieder geval speciaal voor bedoeld en kun je ook weer regenereren zonder afval. 

Josss

Ik rookte in het verleden sigaren, nu alleen nog sporadisch, als ik naast het bier nog een paar doosje op de juiste luchtvochtigheid kan bewaren zou dat leuk zijn. Maar het heeft geen haast. Is pas project nummer drie

Wijbrouwers

Als je het op de juiste luchtvochtigheid en temperatuur wil bewaren dan zal je een klimaatkast voor wijn moeten kopen. Voor sigaren hebben ze ook aparte klimaatkasten. Echter heb je dan geen interessant projectje meer.

Josss

Citaat van: Wijbrouwers op 25-11-2022  12:33 uAls je het op de juiste luchtvochtigheid en temperatuur wil bewaren dan zal je een klimaatkast voor wijn moeten kopen. Voor sigaren hebben ze ook aparte klimaatkasten. Echter heb je dan geen interessant projectje meer.

Klopt, en daarnaast hangt er ook een heel ander prijskaartje aan.

thepsych

Citaat van: Josss op 22-11-2022  19:55 uIk heb nu geen probleem, het is in de zomer als het erg warm is. Ik heb een houten plank weggooid omdat hij behoorlijk onder de schimmel zat, alle flessen schoon moeten maken. Ik ga de planken van metaal plaat met gaatjes maken en dan een ventilator er in. Misschien dat de snoeren via de deur hiervoor zorgen. Met de Stc's ga ik via de zijwand of bovenkant.
Natuurlijk zijn er in de zomer meer vochtproblemen: de koeling achterin de kast moet harder werken en er is dus achterin meer condensatie zeker als er vochtiger lucht is.Als de afvoer achterin niet voldoende is wordt de koelkast echt te vochtig, terwijl normaal gesproken het in de koelkast droog is, groenten en vleeswaren drogen uit. Dus kijk nog eens goed naar de afvoer van de gecondenseerde vochtigheid. Afvoer, of dat via de schappen de vocht afvoer belemmerd wordt

Spyro

Citaat van: Josss op 25-11-2022  15:36 uKlopt, en daarnaast hangt er ook een heel ander prijskaartje aan.
Misschien een goedkopere "tip", potje met kattenbakvulling of een vochtvreter mee in de koelkast zetten, zal ook wel wat vocht opslorpen uit de lucht in je koelkast....  :weetniet:

hansHalberstadt

Citaat van: Spyro op 25-11-2022  18:23 uMisschien een goedkopere "tip", potje met kattenbakvulling of een vochtvreter mee in de koelkast zetten, zal ook wel wat vocht opslorpen uit de lucht in je koelkast....  :weetniet:
zie #10,11,12 ;)

Spyro

Citaat van: hansHalberstadt op 25-11-2022  19:28 uzie #10,11,12 ;)
Ah, sorry, ik kan blijkbaar niks goed doen hier, zal het dan ook nooit meer doen...  ::) :engel:

Josss

De Stc's zijn geplaatst, was een leuk klusje en oogt ook een stuk beter. Twee gaten geboord in de bovenkant, dus geen snoeren meer via de deur.

IMG-20221225-WA0005.jpeg

hansHalberstadt

Citaat van: Josss op 27-12-2022  00:08 uDe Stc's zijn geplaatst, was een leuk klusje en oogt ook een stuk beter. Twee gaten geboord in de bovenkant, dus geen snoeren meer via de deur.
Maar hoe ga je nu het vochtprobleem oplossen? Een fan gaat niet helpen zoals CeesM ook al opmerkte. Houten planken met schimmel was het bewijs dat er teveel vocht in de kast ontstond. Hout eruit zal dat voorkomen, maar dan krijg je toch nog vocht en schimmel op de koudste delen.

hansHalberstadt

Citaat van: Josss op 22-11-2022  16:55 uLucht die verplaatsen wordt kan toch meer vocht opnemen?
Nee dat is niet zo. Het is wel zo dat verplaatsende lucht sneller vocht op kan nemen, maar niet als de maximale luchtvochtigheid is bereikt. 

Josss

Citaat van: hansHalberstadt op 28-12-2022  22:05 uMaar hoe ga je nu het vochtprobleem oplossen? Een fan gaat niet helpen zoals CeesM ook al opmerkte. Houten planken met schimmel was het bewijs dat er teveel vocht in de kast ontstond. Hout eruit zal dat voorkomen, maar dan krijg je toch nog vocht en schimmel op de koudste delen.

Ik heb een keukenrol in de koelkast gezet, daar ging hij een paar procent van naar beneden, ik kan de ventilator laten blazen door een bak met rijst. Het probleem ontstaat pas weer in de zomer als het warm wordt, zat tijd om van alles uit te proberen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.