Suikers toevoegen na hoofdvergisting

Gestart door Chris k, 06-08-2022 19:20 u

Vorige topic - Volgende topic

Chris k

Beste allemaal,
Vandaag een kloon gebrouwen volgens een online recept. Alles ging goed (zover ik bekend ben met de stappen en processen, ben nogal een beginner) totdat ik de sg ging meten nadat het wort gekoeld was (achteraf had ik meer moeten meten ipv alleen op het einde) efin, het had 1052 moeten zijn, ik eindigde op 1040. Dus snel gegoogled en op t forum gekeken en ik zou dit nog kunnen corrigeren door na de hoofdgisting suikers bij toe te voegen, (de discussie droog of in een siroop vorm daargelaten)

Mijn vraag(en); is volgens het recept zou de eind SG moeten uitkomen op 1010, waardoor het bier nu (in potentie?) 4% zou moeten uitkomen. Klopt de bewering dat ik na de hoofdgisting suikers kan toevoegen? En is deze bewering juist; (Via Google) " Voor 10% alcohol heb je 195 g suiker per liter nodig. In 10 liter moet dus 1950 g suiker aanwezig zijn"

Dus mijn batch is uitgekomen op 18.5 liter, met 4%, dan zou ik ongeveer 360 gram (kristal) suiker moeten toevoegen voor 1% extra alcohol?

Bij voorbaat dank voor uw antwoorden!

Mvg Chris

Snelbier

Je stellingen kloppen. Of die van internet  :groots: .
- Suiker toevoegen na hoofdgisting werkt prima, gist smult er van. Is binnen enkele dagen verteerd.
- Waarschuwing: Kristalsuiker is 100% vergistbaar.  Moutsuikers slechts voor een 80%
Moutsuiker geeft daardoor en wat 'voller' gevoel.
Met meer kristalsuiker zal je een lager SG-eind krijgen, en minder 'vol' bier.
Hoeft niet slecht te zijn, is een keuze, maar moet je wél meenemen in je recepten..

Suiker toch toevoegen? Is een keuze, denk niet dat het hier veel uitmaakt voor smaak.
  Als je het wel doet: opkoken in 1 deel water, beetje afkoelen en in je jongbier gieten. Roeren niet nodig, gist vindt het wel.
Succes, Snelbier

Toevoeging: voor dit soort missers heb ik altijd wat droog mout-extract liggen.  Beter dan suiker, heeft dezelfde eigenschappen als wort.

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 07-08-2022  00:53 uvoor dit soort missers heb ik altijd wat droog mout-extract liggen.  Beter dan suiker, heeft dezelfde eigenschappen als wort.
Als ik droog moutextract oplos in water dan wordt het compleet troebel omdat de kookstap met eiwituitvlokking ontbreekt. Geeft je dat geen troebel bier dan?

Snelbier

Citaat van: hansHalberstadt op 07-08-2022  13:10 uAls ik droog moutextract oplos in water dan wordt het compleet troebel omdat de kookstap met eiwituitvlokking ontbreekt. Geeft je dat geen troebel bier dan?
Nooit echte troebeling opgemerkt, maar mijn bier is niét altijd glashelder, dus misschien valt het niet op.
DME opkoken in 1 deel water, koelen, en in gistvat.
Op dat moment is het extract wat troebel, maar vaak beter dan mijn wort voor vergisting  :huilen:
Bij bottelen meestal helder.
Groet, Snelbier

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 07-08-2022  13:10 uAls ik droog moutextract oplos in water dan wordt het compleet troebel omdat de kookstap met eiwituitvlokking ontbreekt. Geeft je dat geen troebel bier dan?

Nee. Bij heel wat tests die ik uitgevoerd heb heb ik moutextractpoeder gebruikt. Na het koken was de oplossing altijd troebel. Na een tijdje doet de zwaartekracht zijn werk en wordt het bier na beëindiging van de vergisting helder. Het bier wordt wat helderder als een heel klein beetje calciumzouten zijn toegevoegd. Ik heb gemerkt dat het beter flocculeren van gistcellen door calcium een veel belangrijkere factor is voor helder bier dan het uitfilteren van eiwitten uit het wort.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 07-08-2022  15:15 uNee. Bij heel wat tests die ik uitgevoerd heb heb ik moutextractpoeder gebruikt. Na het koken was de oplossing altijd troebel. Na een tijdje doet de zwaartekracht zijn werk en wordt het bier na beëindiging van de vergisting helder. Het bier wordt wat helderder als een heel klein beetje calciumzouten zijn toegevoegd. Ik heb gemerkt dat het beter flocculeren van gistcellen door calcium een veel belangrijkere factor is voor helder bier dan het uitfilteren van eiwitten uit het wort.
Maar we hebben het hier over iets anders nl toevoegen zonder te koken.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 07-08-2022  20:49 uMaar we hebben het hier over iets anders nl toevoegen zonder te koken.
Ook dan doet de zwaartekracht zijn werk en geldt ook dat calciumionen zorgen voor beter flocculeren.

Maar ik heb nergens gelezen dat de moutextract-oplossing niet gekookt wordt gebruikt.
Snelbier heeft er in ieder geval niet over
Citaat van: Snelbier op 07-08-2022  00:53 uAls je het wel doet: opkoken in 1 deel water, beetje afkoelen en in je jongbier gieten.

Koken is niet per se noodzakelijk maar verkleind wel dat kans op infecties aanzienlijk.

hansHalberstadt

Even opkoken om het op te lossen en steriel te krijgen is wel iets anders als een uur koken om eiwituitvlokking te krijgen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 08-08-2022  23:14 uEven opkoken om het op te lossen en steriel te krijgen is wel iets anders als een uur koken om eiwituitvlokking te krijgen.

Ook als je even opkookt wordt het bier helder. Heel wat keren heb ik dat gezien bij tests die ik heb uitgevoerd...
Wel kan het wat langer duren voordat het bier helder is. Maar op termijn doet de zwaartekracht bijna altijd zijn werk.

Emile

Citaat van: Chris k op 06-08-2022  19:20 uis volgens het recept zou de eind SG moeten uitkomen op 1010, waardoor het bier nu (in potentie?) 4% zou moeten uitkomen.
Chris, ik vind het altijd makkelijker om SG om te rekenen naar Plato. Een Plato is namelijk het aantal gram opgeloste stoffen per 100 gr wort. Ik gebruik de Grainfather calculators hiervoor.

1.052 SG = 12.86 P, 1.010 SG = 10 P, alcohol wordt dan 5.51 % ABV.
1.040 SG = 10.0 P, als FG = 1.010 SG, dan krijg je  3.94 % ABV. Een verschil dus van 1.57 % ABV met je recept.
Je hebt dus een verschil van 2.86 P, dat is dus 28.6 gram suiker per L. Met jouw 18.5 L kom ik uit op 530 gram suiker om het te lage SG van je recept te compenseren.

Als je met die Google waarde rekent en je compenseert voor die 1.57 % ABV verschil, dan kom ik uit op 19.5 * 1.57 * 18.5 = 566 gram suiker. Dat klopt dus heel aardig met die 530 gram suiker, die ik hiervoor uitrekende.

Jacques

Voor een grove omrekening kun je de factor 4 gebruiken

12,5 P = 12,5 * 4 = 50 = SG 1.050

Chris k

Mega bedankt eenieder voor de gegeven antwoorden en tips!  :groots:

Maar als ik 1 vraag nog mag stellen, is dat dan 530 gram (ik rond het maar even mooi af) zo los of is dan beter om het op te lossen in een half litertje water?

Snelbier

Citaat van: Chris k op 10-08-2022  14:18 uMaar als ik 1 vraag nog mag stellen, is dat dan 530gram (ik rond het maar even mooi af) zo los of is dan beter om het op te lossen in een half litertje water?
Suiker los in het vat (waar ook al CO2 in zit) is als suiker in een glas cola.  Kan heftig opschuimen omdat de CO2 in 1 keer loskomt (nucleatie-punten van de suikerkristallen).
Dat schuimprobleem heb je niét als de suiker is opgelost.
Of de suiker heel voorzichtig beetje bij beetje door het wort roeren, vat moet toch al open.
Succes, Snelbier

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 10-08-2022  14:36 uOf de suiker heel voorzichtig beetje bij beetje door het wort roeren, vat moet toch al open.
Succes, Snelbier
Zolang het bier nog gist is het altijd beter om zoveel mogelijk koolzuur in het bier te laten ter bescherming van het bier tegen oxidatie. Zolang er gisting is is er een overconcentratie aan CO2. (dat is de drijvende kracht om CO2 te laten ontsnappen) door kristalsuiker neem je die overconcentratie weg en moet zich daarna weer een nieuw evenwicht instellen. Dat zie je dan omdat het dan lijkt dat het bier niet meer gist, maar het gist nog wel alleen is de koolzuur dan bezig om het bier weer te oververzadigen en komt daarna pas weer vrij en door je waterslot. Tijdens dat gedeelte ben je dus ook extra gevoelig voor temperatuurverandering en hogedrukgebieden die opbouwen in de atmosfeer met kans op aanzuigen van lucht in je waterslot. Een hogedrukgebied van bv 1000 (10 meter warerkolom) naar 1030 (10.3 meter ) kan al snel 30 cm waterkolom meer geven terwijl je waterslot maar 1-2cm kan tegenhouden als er geen koolzuur in je kopruimte bijkomt. dus dan gaat je waterslot de andere kant op borrelen   

Heuvinger brouwerij

Citaat van: hansHalberstadt op 10-08-2022  23:37 udus dan gaat je waterslot de andere kant op borrelen.
Dat heb ik nog nooit mee gemaakt.
In het verleden voegde ik het suiker droog toe, even opletten daar het nog wel schuimen in het begin.
Over het algemeen is hier er na 4 uur al een doorlopende stroom van gas door het waterslot.

hansHalberstadt

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 12-08-2022  21:50 uDat heb ik nog nooit mee gemaakt.
In het verleden voegde ik het suiker droog toe, even opletten daar het nog wel schuimen in het begin.
Over het algemeen is hier er na 4 uur al een doorlopende stroom van gas door het waterslot.
De kans dat je een zo snel opkomen hogedrukgebied hebt precies op het moment dat jij de suiker erbij gooit is ook heel klein denk ik. Dus zal in de praktijk wel meevallen. 4 uur is geen probleem. maar denk sowieso beter om de suiker opgelost toe te voegen. ik heb wel degelijk een keer meegemaakt dat het er overheen schuimde met suikerkristallen en dan hou je het echt niet tegen. 

Ron H

Heb zelf een keer suiker (onopgelost) toegevoegd aan mijn CCT. De suiker verzamelde zich boven mijn aftapkraan als een dikke brei. Suiker werd niet omgezet en gist aftappen was niet mogelijk.

Nog een reden om de suiker eerst op te lossen in water.

Ron

Jacques

Citaat van: Ron H op 15-08-2022  09:58 uHeb zelf een keer suiker (onopgelost) toegevoegd aan mijn CCT. De suiker verzamelde zich boven mijn aftapkraan als een dikke brei. Suiker werd niet omgezet en gist aftappen was niet mogelijk.

Als je lang genoeg wacht doet diffusie zijn werk en lost de suiker op. Daarna wordt deze vergist.
Maar vooraf oplossen is zeker aan te bevelen, al is het alleen al voor de schuimvorming zoals hiervoor ook al gemeld is door andere forumleden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.