Rochefort 10 achtig recept met be-134

Gestart door ChrisB, 22-07-2022 18:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ChrisB

Receptje voor aankomende herfst/winter;

Recept voor 21 L

Maischwater: 18 L ro water
Spoelwater: 9 L ro water

6 kg Dingemans pils
0,5 kg tarwezetmeel
0,05 kg Weyermann carafa special 2
Efficiëntie 73%

Suikerstort
1 kg cassonade extra donker (braumarkt)
0,25 kg witte kristalsuiker

Eventueel wat calcium chloride en melkzuur toevoegen om de pH van de maisch naar beneden te brengen tot pH 5,4.

maischschema:
60 min 66 graden
5 min 78 graden

Hop:
15 gram Herkules 60 min
25 gram Hallertau Hersbrucker     10 min
20 gram korianderzaad gekneusd 5 min

Gist: 10 g Be-134 (gehydrateerd in 100 ml kraanwater 30 graden)

SG totaal volume 21 L 1.090
SG volume 20 L voor suiker stort 1.073
SG na vergisting 1.007


Vergistingstemperatuur: start bij 15-16 graden, vrij op laten lopen bij kamertemperatuur 19 graden.

De suiker voeg ik na 3 dagen vergisting toe, opgelost in een 1,25 L kraanwater, dit om een te grote temperatuur stijging de eerste 2 dagen te voorkomen, i.v.m ontbreken temperatuur controle vergisting.

De gehydrateerde gist geeft volgens mij ook een minder snelle en grote stijging in temperatuur dan wanneer je de gist droog op het wort stort. Mijn ervaring is dat met gehydrateerde gist het wort pas 2-3 dagen na enten zijn hoogste temperatuur bereikt, bij droog enten is het vaak slechts 1 dag.

Ik ga niet met de echte Rochefort gist aan de slag omdat ik het wel leuk vind om uit te vinden wat je met korrel gist kunt bereiken. De be-134 gist vind ik ook erg geschikt voor sterk donker bier.

Ik twijfel er nog aan een klein aandeel special B aan het recept toe te voegen, 100 gram misschien?

Jacques

Waarom koriander in Rochefort 10 recept? 20 g op 21 liter wort maakt dat dit kruid de smaak van het bier overheerst.


Citaat van: ChrisB op 22-07-2022  18:38 uDe gehydrateerde gist geeft volgens mij ook een minder snelle en grote stijging in temperatuur dan wanneer je de gist droog op het wort stort. Mijn ervaring is dat met gehydrateerde gist het wort pas 2-3 dagen na enten zijn hoogste temperatuur bereikt, bij droog enten is het vaak slechts 1 dag.
Dit is een teken dat de gehydrateerde gist minder vitaal is...
Hydrateren is nergens voor nodig. Als je vindt dat de vergisting te snel gaat kun je óf vergisten bij óf een lagere temperatuur of minder gist enten.
Overigens is 10 g gedroogde gist op 21 liter wort met een begin SG van 1090 eerder aan de krappe kant dan dat het te veel is.

Citaat van: ChrisB op 22-07-2022  18:38 uIk twijfel er nog aan een klein aandeel special B aan het recept toe te voegen, 100 gram misschien?
Deze mout is kenmerkend voor de smaak van Rochefort 10. Daar mag je rustig wat meer van gebruiken...
Het zorgt ook voor de roodbruine kleur van dit bier.
Je zou zeker 5% van de storting hieruit kunnen laten bestaan, maar je kunt naar zo'n 10% gaan.


Overigens is Rochefort 10 een bier dat vrij populair is om zelf te brouwen. Op het forum zijn meer recepten te vinden.
Bijvoorbeeld https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=31230.0#gsc.tab=0
 
 

ChrisB

Jacques, je hebt helemaal gelijk, gisteren nog eens een Rochefort 10 geproefd en er was duidelijk karamelmout te proeven, en ook iets boterachtigs, iets wat me eerder niet is opgevallen.

De koriander die ik nog heb is al wat ouder en smaakt inmiddels wat flauw, maar nog wel goed. Vandaar dat ik er wat meer van zou gebruiken.

Met de be-134 gist gaat het er ook niet eens op lijken. Vorig jaar heb ik een bier gebrouwen wat eigenlijk wel een beetje op de Rochefort 10 leek, qua karamel geur en gist karakter.

Er zat een erg groot aandeel caramunich in (+/-10% zo uit m'n hoofd) en had ik de lallemand verdant ipa gist met de fermentis k-97 gecombineerd. Ik denk dat ik deze gisten weer ga gebruiken.


BrouwMout.nl

Citaat van: ChrisB op 22-07-2022  18:38 uIk ga niet met de echte Rochefort gist aan de slag omdat ik het wel leuk vind om uit te vinden wat je met korrel gist kunt bereiken.

De Rochefort gist is sinds kort ook als korrelgist verkrijgbaar: https://www.brouwmout.nl/product/belgian-trappist-ale-yeast-Rochefort/

GvB84

Citaat van: BrouwMout.nl op 01-08-2022  16:02 uDe Rochefort gist is sinds kort ook als korrelgist verkrijgbaar: https://www.brouwmout.nl/product/belgian-trappist-ale-yeast-Rochefort/

Wauw. Dat is even interessant.
Ik ga een mooi biertje inplannen. Wel weer snel schroten na je vakantie hè...  ;D

Sjoerd

Citaat van: BrouwMout.nl op 01-08-2022  16:02 uDe Rochefort gist is sinds kort ook als korrelgist verkrijgbaar: https://www.brouwmout.nl/product/belgian-trappist-ale-yeast-Rochefort/

Dat is mooi nieuws, heb je er al ervaring mee? Doet ie 1 op 1 hetzelfde als de W1762?

Groet Sjoerd

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.