Mede / Mead "bier"

Gestart door Noordzij_1, 19-07-2022 17:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Noordzij_1

Hoi mede brouwers (pun intended).
Ik heb op Bruny island een honingbiertje (mede) gedronken bij een imker, en besloot hier zelf een gooi naar te doen.
Het is dus "honingwijn" maar dan een biervariant.
Om het hele principe nog eens extra door de war te gooien heb ik vergist met broodgist (dat stond ook nog op mijn lijstje om een keer te doen).
En gedry-hopt gewoon omdat het kan.

Nu begon ik met een soortelijk gewicht van slechts 1.054 omdat ik geen idee heb wat de alcoholtolerantie van broodgist is en om een beetje rond de 5 of 6% uit te komen.
Hij is na een goede twee weken klaar met gisten, maar nu blijkt;
0.992 ???
Kan iemand mij uitleggen waarom water, honing en gist samen uitgisten onder het soortelijk gewicht van water ?!?
En de alcoholtolerantie van broodgist (gewoon AH; 2 zakjes) is nu ook wel een dingetje aangezien ik nog wil nagisten op de fles...

Alvast bedankt !


Jacques

Citaat van: Noordzij_1 op 19-07-2022  17:55 uKan iemand mij uitleggen waarom water, honing en gist samen uitgisten onder het soortelijk gewicht van water ?!?

Dat komt doordat alcohol gevormd wordt. Alcohol heeft een lager soortelijk gewicht (0,789) dan water.


CiteerEn de alcoholtolerantie van broodgist (gewoon AH; 2 zakjes) is nu ook wel een dingetje aangezien ik nog wil hergisten op de fles...
Geen idee wat de alcoholtolerantie is van broodgist van AH. Bronnen op het internet hebben het over 8 tot 10% voor broodgist. Je zit nu op zo'n 8% vol alcohol. Voor de zekerheid zou je bottelgist kunnen toevoegen maar ik vermoed dat het niet nodig is.

De Hopman

Honing vergist sowieso een stuk verder uit dan bier, dus de SG komt bij mede sowieso vrij laag uit. Eigenlijk hetzelfde als bij de meeste vruchtenwijn, appelcider kan ook gerust dicht tegen de 1.000 uitkomen.
Wat dit nog extra versterkt is de soort honing die je hebt. Supermarkthoning is vrijwel nooit 100% zuivere honing, maar een mengsel van honing en suikerwater. Dit kun je controleren door de herkomst op te zoeken op het etiket: 'gemengde EU en niet-EU honing' is vrijwel altijd aangelengd, '100% EU-honing' zou dat niet mogen zijn. En aangezien suikerwater nóg beter vergistbaar is kom je met die 'foute' honing dus ietsje lager uit.

seed7

Citaat van: Jacques op 19-07-2022  21:50 uVoor de zekerheid zou je bottelgist kunnen toevoegen maar ik vermoed dat het niet nodig is.

Bij mede, daar mee oppassen. De bottelgist heeft wel een veel hogere alcohol tolerantie, maar gebruikt alleen simpele suikers. Dat is precies wat overblijft in een gestokte mede gisting.

Het lastige punt bij mede is het gebrek aan voedingsstoffen voor de gist. Bij zwaardere versies dan deze is het dan ook gebruikelijk een aantal keer voeding te geven.

Noordzij_1

Citaat van: Jacques op 19-07-2022  21:50 uAlcohol heeft een lager soortelijk gewicht (0,789) dan water.

Tsja, logisch eigenlijk nu je dat zo zegt.
Bedankt !

Jacques

Citaat van: seed7 op 20-07-2022  07:32 uBij mede, daar mee oppassen. De bottelgist heeft wel een veel hogere alcohol tolerantie, maar gebruikt alleen simpele suikers. Dat is precies wat overblijft in een gestokte mede gisting.

Volgens mij is er geen sprake van een gestokte vergisting...  smile
 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.