Nick uit Houten

Gestart door Scimitar, 24-06-2022 16:27 u

Vorige topic - Volgende topic

Scimitar

Hoi Hobbybrouwers!

Tijdens mijn vakantie 2 weken terug zat ik in een AirBnB huisje in Noorwegen vlakbij Voss. Het huisje zelf stamde uit eind 18e eeuw en had zijn eigen karakter. Achter het oude huisje echter stond nog een veel ouder hutje dat kennelijk een oude "smokehouse" was. De eigenaar maakte daar nog elke paar dagen op ambachtelijke wijze echt Noors bier door te koken in een gigantische oude ketel boven het haardvuur. Hier kookte hij dan jeneverbes takken in om zo een soort thee te maken waarin hij de mout uiteindelijk zou maischen, wat hij ook weer in die gigantische ketel deed.

Op de vensterbank stond een oud jampotje met daarin een dikke lag drap. Dit bleek uiteindelijk de "kveik" te zijn waarmee hij iedere paar dagen zijn bier brouwde.

Trots als hij was op zijn smokehouse en bier heeft hij ons alles laten zien en vooral laten proeven. We hebben zelfs van zijn laatste brouwsel een flinke lading Kveik meegekregen om zelf mee aan de slag te gaan.

Jaren geleden zijn we al eens gestart met zo'n brouwset van de Hema, dit werkte wel maar was zoveel gehannes met allerlei pannen in de keuken dat we het nooit een tweede keer gedaan hebben.

Geïnspireerd door deze vriendelijke en enthousiaste traditionele brouwer hebben we, nog terwijl we op de ferry terug zaten, een volledige brouwinstallatie besteld die de volgende dag geleverd werd.

Natuurlijk willen we snel eens met Kveik aan de slag, maar omdat het nog allemaal nieuw is zijn we de 1e brouwdag begonnen met iets bekends. Een doornormale 'weizen' waar we de ingrediënten voor gekocht hebben bij de Brouwstore.

Als ik ergens aan begin wil het graag meteen goed snappen dus de afgelopen week bijzonder veel tijd doorgebracht op dit forum en heel veel inspiratie opgedaan. Jullie tips en ervaringen heb ik gebruikt om een gistkast te bouwen van een oude koelkast en dit werkt waanzinnig. Onze schuur schommelt nu tussen 12 en 35 graden en de gistkast houdt het brouwsel desondanks strak op 19 graden met minimale schommelingen.

Het moeilijkste is nu om te wachten tot het klaar en niet nog veel meer apparatuur aan te schaffen. :) zo te zien hebben we weer een hobby erbij die veel tijd en geld kost maar ook veel plezier oplevert.

Ik hoop nog veel te leren hier op het forum en misschien ook nog eens wat te kunnen delen over mijn eigen ervaringen.

proost!

(Mocht je iets meer willen weten over onze Noorse inspiratiebron, of andere Noorse bier tradities: https://eldhuset-dale.no/ )

LAM

Welkom!

Wat enorm interessant! Nooit over nagedacht dat je het maischwater ook al kunt aromatiseren.

Veel succes met de brouwsels!

Hopfenfox

Mooie introductie in het brouwen heb je gehad, leuk zeg!

Jacques

Wat leuk om te lezen hoe je geïnspireerd bent door opnieuw te gaan brouwen.
Ik neem aan dat het bier lekker was.

Scimitar

Citaat van: Jacques op 24-06-2022  20:52 uWat leuk om te lezen hoe je geïnspireerd bent door opnieuw te gaan brouwen.
Ik neem aan dat het bier lekker was.

Dat was het zeker :-)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.