Fruitige IPA

Gestart door Goldin, 22-06-2022 13:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Goldin

Hallo,

Hierbij weer een nieuwe poging tot een recept.
Ik had eerst het plan om een NEIPA te gaan brouwen echter blijkt dat met mijn beperkte ervaring en het bottelen op fles waarbij ik een hevel met droesemkop in een open emmer gebruik geen goed idee volgens diverse bronnen.

Om toch een lekker zomers biertje te brouwen heb ik gepoogd een fruitige IPA te ontwikkelen welke niet erg bitter is met alsnog een redelijk stevige dryhop. (dit zal ook nieuw voor mij zijn). Hiervoor wil ik "The hop sock" aanschaffen om deze rond dag 14 (mits het eind SG stabiel is) te desinfecteren en te vullen met de beschreven pellets voor 3 dagen dry hop en dit op 14 graden te laten trekken.

Ik heb nog wat Perle hop over van mijn vorige brouwsel, daarom heb ik dit als bitterhop toegevoegd. Kan dit of is dit een heel vreemd idee?
Alleen de Perle zijn bloemen, de rest zullen pellets zijn.

Verder is de Pale Ale / Pilsmout verhouding ook gedaan op basis van mijn inventaris.

Is dit recept volgen jullie ook zo gevoelig voor oxidatie als een NEIPA of is dit een "veiligere optie"?

Met de "Hopstand van 80 graden" bedoel ik eigenlijk de vlamuit en whirlpool voor 20 minuten. Om vervolgens terug te koelen naar 20 graden met dompelkoeler. Echter krijg ik deze optie niet in Brewfather.

One hoppy boy
American IPA
6.2% / 14.4 °P
Volmout
Hopcat / Brew Monk 30L
71.9% efficiëntie
Batchvolume: 23 L
Kooktijd: 75 min 60 min
Maischwater: 22.1 L
Spoelwater: 11.86 L @ 78 °C
Totaal water: 33.96 L
Kookvolume: 29.38 L
SG voor koken: 1.050

Kenmerken
Begin SG: 1.058
Eind SG: 1.011
IBU (Tinseth): 40
BU/GU: 0.68
Kleur: 12.4 EBC

Maischen
Temperatuur — 65 °C — 60 min
Temperatuur — 78 °C — 5 min

Mouten (6 kg)
5 kg (83.3%) — Castle Malting Chateau Pale Ale — Graan — 8.5 EBC
1 kg (16.7%) — The Swaen Swaen Pilsner — Graan — 3.7 EBC
6 kg (100%) — Castle Malting Chateau Pale Ale — Graan — 8.5 EBC

Hop (312 g)
12 g (8 IBU) — Perle (Bloemen) 6.8% — Koken — 75 min

15 g (6 IBU) — Citra 12% — Koken — 5 min
15 g (6 IBU) — El Dorado 11.6% — Koken — 5 min
15 g (6 IBU) — Simcoe 13% — Koken — 5 min

25 g (4 IBU) — Citra 12% — Aroma — 20 min hopstand @ 80 °C
25 g (4 IBU) — El Dorado 11.6% — Aroma — 20 min hopstand @ 80 °C
25 g (5 IBU) — Simcoe 13% — Aroma — 20 min hopstand @ 80 °C

60 g — Citra 12% — Koudhop — 3 dagen
60 g — El Dorado 11.6% — Koudhop — 3 dagen
60 g — Simcoe 13% — Koudhop — 3 dagen

Gist
1 pakje — Fermentis US-05 Safale American 81%

Vergisten
Hoofdvergisting — 19 °C — 14 dagen
Dryhop — 14 °C — 3 dagen

Jacques

Citaat van: Goldin op 22-06-2022  13:16 uk heb nog wat Perle hop over van mijn vorige brouwsel, daarom heb ik dit als bitterhop toegevoegd. Kan dit of is dit een heel vreemd idee?

Natuurlijk kan dat. Elke hop kun je gebruiken als bitterhop én aromahop. Alhoewel ik sommige hopsoorten een minder fijn aroma vind hebben.

Waarom brouw je niet met 100% palemout voor net wat meer moutigheid en body in je bier?

De kooktijd kun je beperken tot 45 à 60 minuten.

Je gebruikt veel koudhop. Dat betekent dat je rekening moet houden met hopcreep. Verlaag niet de temperatuur na het toevoegen van de koudhop want daardoor krijg je later meer last van hopcreep. En laat het bier langer staan dan 3 dagen na het toevoegen.
Overigens hoeft het waterslot niet stil te staan voordat je de koudhop toevoegt, beter van niet om de vorming van diacetyl (een stof met een boterachtige smaak) te voorkomen.
 

Goldin

Bedankt voor je reactie Jacques.

Dan ga ik het restje Perle gebruiken voor bitterhop.

De reden voor pilsmout er bij was puur praktisch. Maar ik denk dat ik iets groter ga in inkopen dus dan haal ik ook wat extra palemout.

Ik had een kook van 75 minuten aangehouden omdat ik dit in 2 boeken had gevonden voor een American IPA recept. (Bitterbal in: "Verander water in bier" en Amerikaanse IPA in: "Thuis bier brouwen"). Ik ging er vanuit dat dit in deze recepten staat om DMS smaakjes uit te sluiten.

Zou de volgende volgorde beter zijn? (uiteraard is de gist de baas dus kunnen de dagen verschillen. Dit is op basis van gemiddelden)
- -+ 5 dagen hoofdvergisting (Dag 1-5)
- Daarna dryhop toevoegen (Dag 5-10)
- Dag 10 dryhop er uit halen (dus 5 dagen gedryhopt).
- Als SG stabiel is (vaak na 2 weken wel) nog 3 dagen cold crash voor het bottelen?

Dat zou betekenen dat ik 2 keer de emmer moet openen en dus aardig wat zuurstof kan introduceren. Verwacht je dat dit problemen gaat geven?

En is dit recept (met mijn plastic emmer en afvullen op flesjes) minder gevoelig voor oxidatie ten opzichte van een NEIPA of is de kans groot dat ik na 2 weken ook grijze biertjes in de koelkast heb staan?

Excuses voor de vele vragen. Als beginnend brouwer ben ik nog erg veel informatie aan het vergaren  ;D .

Hopfenfox

Een kook van 75 minuten of zelfs meer is redelijk achterhaald. Je ziet al vaak dat er slechts 30 minuten wordt gekookt. Dat is voldoende om DMS weg te koken. Langer kan wel wenselijk zijn voor donkere bieren waar de maillard-reacties van belang zijn voor kleur en smaak. Ik kook mijn lichte bieren korter, met als bijkomend voordeel dat ik dus meer kan maken in mijn kleine keteltje.

Ik heb net zelf een APA in het vat en na twee dagen al de dryhop gedaan. De iSpindel gaf aan dat het eind SG al bijna (maar niet helemaal) was bereikt, dan kan ik zonder problemen het vat openen en de hop er in doen. Omdat de vergisting nog niet ten einde is wordt de zuurstof vanzelf opgenomen door de gist of verdreven door het CO2 dat nog vrijkomt. De hopzak laat ik vervolgens gewoon een dikke week zitten, dat kan geen kwaad. Ik bottel direct uit het gistvat om oxidatie te voorkomen. Als jij wel overhevelt is er een extra blootstelling aan zuurstof.

Een NEIPA is extra gevoelig omdat de hop daar niet worst gekookt en er allerlei volatiele stofjes rondzwerven. Bij een IPA of APA is er ook hop gekookt, die zijn daarom een stuk minder gevoelig. Maar sowieso is het goed het contact met zuurstof te minimaliseren, het zal je bier altijd ten goede komen.

Ik heb een NEIPA die nu twee maanden op fles zit en die is nog prachtig geel en smakelijk. Een van mijn eerste brouwsels was na enkele weken al bruin, dat was nog met overhevelen naar een bottelemmer en verder een gelijke werkwijze. Dus...

Goldin

Bedankt voor je toevoeging. Ik het recept aanpassen naar 60 minuten koken.

Helaas heb ik geen iSpindel, dus ik zou een andere manier moeten vinden. Ik denk dat ik vanaf high krausen maar begin met dagelijke SG meting. Vanaf hoeveel punten voor beoogde eind SG is een goed moment voor de dry hop? En welke gist heb jij gebruikt?

Ik dacht dat juist het toevoegen van hop tijdens de vergisting voor een hopcreep kon zorgen, maar dan heb ik dat blijkbaar niet goed begrepen.

Ik hevel momenteel nog over na een bottlevat. Wellicht dat ik binnenkort zo'n pistool ga aanschaffen zodat ik die stap ook over kan slaan. Scheelt ook weer poetswerk en inderdaad kans op oxidatie. Voer jij ook nog een cold crash uit?

Als ik het goed begrijp heb jij je APA na ongeveer 10 dagen dus in de fles zitten?

Hopfenfox

Een iSpindel is wel handig omdat je aan de grafiek kan zien dat ie begint af te vlakken. Dat is voor mij het moment om dryhop toe te voegen. Dat is per gist anders, de huidige APA is US-05, de NEIPA was Verdant IPA. Later kan ook, maar dan dus inderdaad meer kans op oxidatie. Aan de andere kant, hoe lang is je vat open? Paar seconden. Niet nog eens openen om hop weer te verwijderen, gewoon laten zitten.

Hopcreep is een ding, maar lang genoeg laten uitgisten (twee weken is prima) en iets conservatiever in de bottelsuiker gaan zitten en dan komt het wel goed.

Ik werk sinds drie brouwsels met een pistool en vind het geweldig werken. Scheelt een stap, minder schoonmaken, minder oxidatie, zeker elke fles gelijk. Cold crash doe ik niet aan, bier wordt vanzelf helder in fles, en een klein beetje troebelheid stoort me niet. Helderheid is geen doel op zich.

APA zit nu drie dagen in het gistvat. Gisteren liep de grafiek al bijna vlak en heb ik drooghop toegevoegd. Ik laat hem nog 10 dagen uitgisten en dan gaat ie op fles. Us-05 met een vrij licht bier (start SG 1.049) is zo klaar.


Goldin

Bedankt, ik ga het dan maar redelijk op de gok doen, een paar puntjes voor het beoogde eind SG zodat het zuurstof nog word weggedrukt.

Ik heb al vaker naar zo'n pistool gekeken dat lijkt mij inderdaad handig. Ik heb zojuist https://www.schippers.nl/eco-matic-injectiespuit-slangaansluiting-M1301803.html van 5 ml besteld. ;D

Als jij vanuit het vat bottelt doe jij dat dan met een hevel of gebruik je zo'n afvulpijpje op het kraantje? Ik heb een hevel met droesemkop (Flow'in - large), lijkt mij ook wel geschikt om rechtstreeks vanuit het vat te bottelen. Echter moet de deksel dan wel van het vat tijdens het bottelen. Ik vraag mij af of dit nog een enorm verschil gaat maken.

Ontwikkelt de dryhop na 10 dagen in het vat niet een grassige smaak of moet het daarvoor nog veel langer zitten?

Jacques

Citaat van: Goldin op 23-06-2022  17:08 uOntwikkelt de dryhop na 10 dagen in het vat niet een grassige smaak of moet het daarvoor nog veel langer zitten?

Doe eens een test. Vul 3 flessen met een inhoud van een liter met 600 ml (twee flesjes) jongbier (nagenoeg uitgegist bier). Doe bij elke fles 10 g hop. Proef het bier van de eerste fles na een week, de tweede na 3 weken en de derde na 3 maanden...


Goldin

Citaat van: Jacques op 23-06-2022  22:07 uDoe eens een test. Vul 3 flessen met een inhoud van een liter met 600 ml (twee flesjes) jongbier (nagenoeg uitgegist bier). Doe bij elke fles 10 g hop. Proef het bier van de eerste fles na een week, de tweede na 3 weken en de derde na 3 maanden...


Goed plan, ga ik zeker doen!

Goldin

Gisteren dit recept gebrouwen. (100% pale mout en 1 uur koken) Tijdens het koken ontdekte ik een vlieg in de schuur die de nodige irritatie en angst verzorgde tijdens het koelen. (Beetje "Breaking Bad "Fly" taferelen)

Het was redelijk warm dus had moeite om verder terug te koelen dan 22 graden.

Bij 22 graden een whirlpool gemaakt en deze met afgesloten deksel 20 min laten rusten.
De enting heeft ook ongeveer rond die temperatuur plaats gevonden.

Daarna de boel in de gistkast gezet en ingesteld op een temp van 19 graden. Vanmorgen was de vergisting rustig begonnen.

Uitgekomen op een begin sg van 1.055. Al een stuk dichterbij het beoogde sg dan mijn vorige brouwsel.

Goldin

Het waterslot begon in activiteit af te nemen, en volgens mij was het high krausen punt geweest want de aangekoekte resten zaten hoger dan het huidige niveau.

Dus 90 uur na het enten mijn eerste dryhop ervaring op gedaan. smile

Omdat de shop waar ik besteld had niet "The hopsock" had heb maar 5 meter hopkookzak gekocht. Hiervan een stuk af geknipt en in een Star san oplossing laten trekken, vervolgens met deze oplossing ook een glas gedesinfecteerd, een knop aan de 1 kant gelegd en de andere kant over het glas gespannen. Zo kon ik mooi de pallets er in gieten. Vervolgens handen weer gedesinfecteerd en er een knoop ingelegd. De pallets hebben nu ongeveer de ruimte om 3x zo groot te worden.

Vervolgens de emmer geopend, er was nog een compacte foamlaag te zien en het zakje er in gelegd. Deze begon nagenoeg gelijk te zinken. Deksel goed afgesloten en zoals verwacht nam de activiteit van het waterslot weer direct toe. Nu hopen dat ik toch niet ergens een infectie heb geintroduceert of teveel zuurstof is binnen geslopen.

@Hopfenfox Eerder noemde je: "iets conservatiever in de bottelsuiker gaan zitten". In welke mate houd jij hier rekening mee? Ik zat zelf te denken aan 5 gram suiker per liter.

Goldin

Ik heb hem uiteindelijk gebotteld met 4 gram per liter middels een repeteerspuit. Wat een pracht uitvinding is dat zeg!

Na 2 weken was het koolzuur nog echt te matig en was er nagenoeg geen schuim. Na de 3e week op de fles en regelmatig schudden heeft zich alsnog voldoende koolzuur gevormd en is er zowaar een schuimkraag.

De volgende keer zou ik hem voor mijn smaak iets bitterder maken en met wat extra bottlesuiker bottelen.

Al met al een prima fruitig biertje geworden. Ook de niet IPA liefhebbers weten dit biertje te waarderen. (Ik denk door de matige bitterheid). Bedankt voor het meedenken.

20220730_162127.jpg


Goldin

Het valt mij zojuist op dat hij een stuk donkerder / roder is geworden na de laatste meting ten opzichte van de fles. Is dit te wijten aan oxidatie? En kan dit al binnen 3 weken gebeuren?

20220709_205858.jpg
20220730_162348.jpg 



Fractus

Ik denk dat het te maken heeft met het schudden van je flessen, dat kun je beter niet doen. Ik begrijp dat het helpt om de hergisting op fles sneller te laten verlopen, maar het kan voor flinke oxidatie zorgen. Kijk eens naar dit filmpje:



Nu weet ik dat er discussie is over zuurstof in de fles en dat deze wordt 'verbruikt' door het gist voordat er oxidatie optreedt, daar zijn hele boekwerken over geschreven hier op het forum. Maar dit filmpje is mij altijd bijgebleven en sindsdien schud ik geen flessen meer.

Jacques

Citaat van: Goldin op 05-08-2022  11:27 uHet valt mij zojuist op dat hij een stuk donkerder / roder is geworden na de laatste meting ten opzichte van de fles. Is dit te wijten aan oxidatie? En kan dit al binnen 3 weken gebeuren?

De gevolgen van oxidatie kunnen zelfs binnen een paar dagen te merken zijn als er ongelimiteerd zuurstof bij je bier kan komen.

Goldin

@Fractus Heel interessant filmpje, bedankt!

Dit heeft mij doen besluiten om zelf ook een test uit te voeren. Ik heb gisteren toevallig nog een tripel gebotteld. (Tot nu toe niet geschud)

Ik heb nu 8 exact de zelfde flesjes apart gezet in de kast. 4 van deze flessen ga ik met enige regelmaat flink schudden, en de andere 4 laat ik gewoon staan als controle.

Vanaf het moment dat deze op druk zijn zal ik elke 2 weken een vergelijking maken.

Jacques

Citaat van: Fractus op 05-08-2022  11:47 uNu weet ik dat er discussie is over zuurstof in de fles en dat deze wordt 'verbruikt' door het gist voordat er oxidatie optreedt, daar zijn hele boekwerken over geschreven hier op het forum. Maar dit filmpje is mij altijd bijgebleven en sindsdien schud ik geen flessen meer.

Zoals ik hierboven schreef gaat oxidatie sneller dan vaak gedacht wordt.


Jacques

Citaat van: Goldin op 05-08-2022  13:41 u@Fractus Heel interessant filmpje, bedankt!

Vanaf het moment dat deze op druk zijn zal ik elke 2 weken een vergelijking maken.

Het wordt door mij zeer gewaardeerd als hiervan verslag doet op het forum.

Goldin

Citaat van: Jacques op 05-08-2022  13:54 uHet wordt door mij zeer gewaardeerd als hiervan verslag doet op het forum.

Ga ik doen. Ik zal na de eerste test een topic openen en daarin de updates toevoegen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.