Bockbier wat te doen...

Gestart door Michiel8012, 21-06-2022 14:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michiel8012

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptherfstbok
Brouwdatum03-01-2020
BierstijlBockbier
Volume24,0 l
Begin SG1,062 SG
Eind SG1,009 SG
Schijnbare vergistingsgraad85,5%
Alcoholgehalte6,9 vol.%
Berekende kleur (Morey)52 EBC
Berekende bitterheid (Rager)35 IBU
Brouwzaalrendement71,5 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,60 lWater uit Zutphen
10,53 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,50 kgSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC34,7 %
2,50 kgVienna moutWeyermann7 EBC34,7 %
1,20 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC16,7 %
0,50 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC6,9 %
0,50 kgSpecial BDingemans350 EBC6,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
maischen67,0 °C1 min.60 min.3,1 l/kg
uitmaischen67,0 °C5 min.1 min.3,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
23,0 gHallertau Traditionpellets5,9%60 min.19,2 IBU
23,0 gStyrian Goldingspellets4,8%60 min.15,6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
20,0 gNottingham ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting15,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting17,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,009 SG
Schijnbare vergistingsgraad85,5%
Temp. nagisting17,0 °C
Temp. lagering0,0 °C

Anderhalve week geleden heb ik bovenstaand recept gebrouwen. Ik vergist in een klarstein (net niet) CCT. Normaliter heb ik geen moeite met het aflaten van gist omdat ik tijdens de hoofdvergisting al wat aflaat. Nu ben ik een week op vakantie geweest en kan ik geen gist meer aflaten. Ik ga ervanuit dat de gist al redelijk is gezakt en de gistaflaat verstopt.

Nu heb ik eergisteren het SG gemeten en ondertussen heb ik de temperatuur wat opgeschroefd. Vandaag weer gemeten en het SG is nog gelijk. Het SG is inmiddels 1,011 dus een stuk lager dan BrouwHulp had verwacht. Ik dacht al wel dat hij er iets onder zou gaan omdat ik op relatief lage temperatuur vergist (ik hou niet van te zoete bockbieren). p.s uitmaischen was wel op 78 graden.

Nu wil ik het bier eigenlijk niet te lang op de gist laten staan (ondanks de ietwat conische bodem). Is het naar jullie idee verstandig om over 2 dagen nogmaals het SG te meten en indien deze gelijk is direct te bottelen? (is dan wel binnen 2 weken na brouwen).

Groeten,
Michiel

Hopfenfox

Twee weken op de gist is echt geen probleem hoor, ik denk dat het flink langer moet wil je er last van krijgen. Je hebt dan geen gist afgelaten, het zal wel een conisch vat zijn dus het contact tussen bier en gist is al klein. Ik zou me geen zorgen maken.

CeesM

Citaat van: Michiel8012 op 21-06-2022  14:00 uNormaliter heb ik geen moeite met het aflaten van gist omdat ik tijdens de hoofdvergisting al wat aflaat. Nu ben ik een week op vakantie geweest en kan ik geen gist meer aflaten. Ik ga ervanuit dat de gist al redelijk is gezakt en de gistaflaat verstopt.
De gistdepot zal nu wat stijf zijn, maar je moet wat geduld hebben om het af te laten. Het bier drukt het dan langzaam naar buiten.

Snelbier

Je vraag is eigenlijk of je het bier niet te lang op gist laat staan. Dat wordt een leuke..
Totale vergisting+lageringtijd? Of tijd na hoofdgisting? Halve forum staat er vol van.
Met dit recept en GIST durf ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat 3 weken op gist geen probleem is, en waarschijnlijk 4 weken ook niet.

Nottingham is een snelle en robuuste gist, doet het werk en gaat 'slapen'..
Vormt binnen 2 weken een vaste koek in gistvat, dus véél bottelbier afhevelen..
Door eerder gist te dumpen zou je een frisser/cleaner bier krijgen?
Kan zijn, maar het is een BOCK, stevige jongen. FRIS maak ik me dan weinig zorgen over.

Morgen bottelen? NEE, tenzij..
- SG meerdere dagen stabiel?
- Nagisting temperatuur? Danstar stelt dat Notty boven 18'C moet uitgisten..
- SG-end volgens verwachting? (Jouwe of brouw-software?).
Indien 3x Ja, dan durf ik na 2 weken te bottelen. Maar het is jouw bier  >:D
Proost, Snelbier.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 21-06-2022  16:45 uMet dit recept en GIST durf ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat 3 weken op gist geen probleem is, en waarschijnlijk 4 weken ook niet.

Je bier gaat naar 3 à 4 weken op de gist niet naar gist smaken. Maar toch krijg je een net frisser bier en ook een betere schuimhoudbaarheid als het bier overhevelt of gist aflaat als je die mogelijkheid hebt. Niet voor niets wordt bij veel commerciële brouwerijen tussentijds gist afgelaten.
 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.