7 kg limiet Hopfengott 30L

Gestart door Heuvinger brouwerij, 19-06-2022 23:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heuvinger brouwerij

Nu maisch ik alweer een tijdje met de Hopfengott 30L.
Ik loop tegen het feit aan dat om de maisch nog roerbaar te houden ik niet meer dan 7 kg in de moutkorf kan storten.
Resultaat is dat mijn wort amper 1050 is, misschien spoel ik wel te ver door, om toch 1060 te halen voeg ik ruwe rietsuiker tijdens het koken toe.
Nu had ik zo gedacht dat als karamel mouten niet meedoen met de omzetting, ik dezen ook kan storten tijdens de 72°C stap als de moutpap door de omzetting veel vloeibaarder is geworden.
Wie heeft ervaring met een een soortgelijk proces?
Ik vind het niet zo vreemd om 1 kg Avangard Karamel Malz in mijn stort toe te voegen.
Sinds de aanschaf van Viking karamel mouten, 30 ebc, 150 ebc, 300 ebc en 600 ebc gebruik ik de gehele range.
De vorige keer heb ik 2x op een dag gemaischt, voor de tweede maisch heb spoelwater van de eerste maisch gebruikt.
Wort van de eerste maisch heeft tijdens de tweede maisch staan koken, daarna wort van de tweede maisch erbij in.
Resultaat was een sg van 1060.
Morgen wil ik die procdure herhalen, mout is al afgewogen.
Het wordt Helle dreumes met 5 pale Swaen en 2 kg Vienna Swaen.

Hopfenfox

Ik heb de 15 liter versie en inderdaad zit bij zo'n 3,5 kilo mout de max, de ketel zit bij een beetje roerbare dikte dan ramvol. Maar mijn recepten komen uit Brewfather en de ene keer moet ik 1045 halen en de andere keer 1080. De maischdikte en spoelwater stem ik daar op af. Ik zou niet weten waarom je steeds 1060 moet halen, je maakt toch niet steeds hetzelfde bier?

Over je daadwerkelijke vraag heb ik weinig zinnigs te melden ;-)

CeesM

Citaat van: Hopfenfox op 20-06-2022  09:13 uOver je daadwerkelijke vraag heb ik weinig zinnigs te melden ;-)
Ik zie ook geen vraag. ;)

Staple

Is dit dezelfde ketel als de Easybrew 30? Daar gaat 8 kg in. Misschien wat minder dun maischen.

Broewerke

Citaat van: CeesM op 20-06-2022  09:38 uIk zie ook geen vraag. ;)
Tuurlijk wel, hij is alleen het vraagteken vergeten.(dat heeft ie nu nog geplaatst🤣)
-------_
Nu terugkomend op de vraag. Ja ik heb dit wel eens gedaan en kan ook. Was uit nood geboren. Ketel te klein voor hoeveelheid mout . Als je vaker deze truc moet uithalen om meer mout in je korf te krijgen dan is een grotere ketel veel beter. Incidenteel vrij op het eind andere mout toevoegen kan maar of je dan ook alles uit deze mout haalt in kortere tijd blijft de vraag. Ik ben overgestapt op andere ketel. Lekker alles compact in 1 keer

Snelbier

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 19-06-2022  23:06 u... Nu had ik zo gedacht dat als karamel mouten niet meedoen met de omzetting, ik dezen ook kan storten tijdens de 72°C stap als de moutpap door de omzetting veel vloeibaarder is geworden.
Wie heeft ervaring met een een soortgelijk proces?...
Zie eerdere reacties, voordat ik iemand tekort doe..
Volgens mij is de vraag nog steeds open, en er staat wél een vraagteken in de openingspost  ;)
Je vraag is NIET hoe je meer dan 7 kg mout in de ketel kan vrotten, Topic-titel is wat misleidend :weetniet:
VRAAG:?!! Kan je caramelmouten later toevoegen in de maisch. En wie heeft daar ervaring mee.
Mijn antwoorden:
- GEEN ervaring met later toevoegen van cara-mout, en gevolgen.
WEL met CaraFA's, die gebrande mouten.  Later toevoegen geeft minder rendement, zowel qua smaak als kleur.
- Cara(mel)-mouten voor zover ik het ervaar geven deels vergistbaar suiker, dus niet zomaar wegvlakken  :police:
- Korter maischen (zie mijn ervaring met gebrande mouten) geeft minder rendement, niets meer of minder.
Dus wat mij betreft is het idee om Cara's korter te maischen een dikke vette NoGo  :brouwen:
En dat vind ik ook van gebrande mouten Carafa etc.  Coldsteeping geloof ik niet in om bovenbeschreven redenen..
Proost, Snelbier

Spyro

Citaat van: Snelbier op 21-06-2022  16:02 uColdsteeping geloof ik niet in om bovenbeschreven redenen..
Ik heb dit reeds toegepast bij een stout, 24 uur gemalen geroosterde mouten en gemalen koffiebonen laten weken en dan einde kook het gezeefde goedje toegevoegd, super lekkere zachte stout is dat geworden, dus het kan...  :brouwen:

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Hopfenfox op 20-06-2022  09:13 uIk zou niet weten waarom je steeds 1060 moet halen, je maakt toch niet steeds hetzelfde bier?
Ik wil graag een sg van 1060 halen, want dan krijg ik een een biertje tussen de 6 en 7%.
Precies 2x hetzelfde bier brouwen is mij nog nooit gelukt, ik varieer nogal met verschillende mouten en hoppen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.