Nieuwe IPA poging

Gestart door Bvk1983, 16-06-2022 13:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bvk1983

Nu met het mooie weer komt toch de behoefte weer boven om een poging te wagen de voor mij ultieme fruitige IPA te brouwen. Tot nu toe zijn mijn IPA's "prima" maar de fruit kick die ik in sommige commerciële bieren proef heb ik zelf nog niet gehaald.

Ik twijfel over de hoeveelheid en moment van koudhop, en de gistsoort. Tot op heden heb ik met hopzakjes gekoudhopt maar ik wilde nu de pellets eens los in het vat gooien. De eerste toevoeging zal dan dus niet verwijdert kunnen worden bij de tweede toevoeging. De reden dat ik London Ale III heb geselecteerd is omdat deze nieuw voor mij is en ik deze in diverse commerciële (NE)IPA's terug zie komen. Met US-05, Kveik Voss en Verdant IPA heb ik eerder IPA's gebrouwen maar niet met het resultaat wat ik zocht.

Heeft iemand tips, do's/don't's?


Fruitige IPA
7.4% / 17.4 °P

All Grain
BIAB (No sparge)
65.4% efficiency
Batch Volume: 23 L
Boil Time: 60 min
Mash Water: 34.35 L
Total Water: 34.35 L
Boil Volume: 28 L
Pre-Boil Gravity: 1.058

Vitals
Original Gravity: 1.071
Final Gravity: 1.015
IBU (Tinseth): 41
BU/GU: 0.57
Color: 11.2 EBC

Mash
Strike Temp — 68.9 °C
Temperature — 65 °C — 60 min

Malts (7.47 kg)
4.6 kg (58.5%) — Dingemans Pale Ale — Grain — 6.5 EBC
1.15 kg (14.6%) — Dingemans Pilsen MD — Grain — 3.2 EBC
860 g (10.9%) — Briess Barley, Flaked — Grain — 3.3 EBC
860 g (10.9%) — Briess Oats, Flaked — Grain — 2.8 EBC

Other (400 g)
400 g (5.1%) — Sugar, Table (Sucrose) — Sugar — 2 EBC

Hops (405 g)
25 g (28 IBU) — El Dorado 11.6% — Boil — 60 min
30 g (12 IBU) — El Dorado 11.6% — Boil — 10 min
125 g — Mosaic 12.25% — Dry Hop — day 4
125 g — Citra 12% — Dry Hop — day 8
100 g — Idaho #7 12.5% — Dry Hop — day 8

Miscs
4.945 g — Calcium Chloride (CaCl2) 33% — Mash
3.105 g — Epsom Salt (MgSO4) — Mash
4.945 g — Gypsum (CaSO4) — Mash
8.05 ml — Lactic Acid 80% — Mash

Yeast
1 pkg — Wyeast Labs 1318 London Ale III 75%
2.4 L starter
236 g DME / 288 g LME
417 billion yeast cells
1.04 million cells / ml / °P

Fermentation
Primary — 20 °C — 14 days
Carbonation: 4.7 g/L

Water Profile
Ca2+ 94
Mg2+ 14
Na+ 14
Cl- 32
SO42- 104
HCO3- 220

Hopfenfox

Je dryhop is wel erg aan de hoge kans als ik de g/l bereken. Heeft dat wel zin? Misschien beter een deel daarvan gebruiken in de whirlpool of wat meer toevoegingen einde kook? Dus met 15-10-5-0 minuten en whirlpool?

Ik herken wel wat je zegt, in commerciële bieren proef ik vaak afzonderlijke hopsoorten, in de mijne een fruitmand. Of zoals ik het eerder omschreef, in commercieel herken ik rood en blauw, bij mij is het paars. De laatste fruitige die ik heb gebrouwen was een NEIPA met Jacques. Die heb ik rechtstreeks uit het gistvat gebotteld en bovendien is er wat Brewtan-B toegevoegd tijdens de brouw. Of het daaraan ligt weet ik niet, maar hij smaakt afgetekender dan mijn vorige brouwsels. Gist was de Verdant IPA.

Bvk1983

Klopt, het komt uit op 15 g/L wat bijna het dubbele is van wat Brewfather adviseert. Er zijn commerciële bieren die hier nog ver overheen gaan, er zijn ook berichten dat meer dan 8g/L zinloos is. Wat de waarheid is weet ik niet. Ik heb tot nu toe altijd max. 8gr/L aangehouden en wil eens kijken wat een hogere koudhop met de smaak/aroma doet.

Brewtan-B zou wellicht een goede toevoeging zijn. Waar heb je deze kunnen kopen? Ik zie hem namelijk alleen bij Brouwmaatje á € 60,- voor 500 g staan.

LAM

Citaat van: Bvk1983 op 16-06-2022  13:45 uBrewtan-B zou wellicht een goede toevoeging zijn. Waar heb je deze kunnen kopen? Ik zie hem namelijk alleen bij Brouwmaatje á € 60,- voor 500 g staan.
Misschien iemand die dit net als bij de tetrahop een tijdje terug zou willen oppakken? Bijvoorbeeld in zakjes van 10 of 20 gram verdelen.

Hopfenfox

Ik lees net mijn aantekeningen terug en het was Antioxin dat Jacques had meegenomen. En dat is per 100 gram te verkrijgen: https://www.brouwmaatje.nl/stabiliserende-producten/6395-antioxin-sbt-100-gr-2500005817897.html

Nogmaals, of dat het verschil heeft gemaakt weet ik niet, maar is het proberen waard.

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 16-06-2022  14:12 uIk lees net mijn aantekeningen terug en het was Antioxin dat Jacques had meegenomen.

Er is toen zowel Brewtan B als Antioxin toegevoegd. Een combinatie die ik vaker gebruik en waardoor mijn bieren veel frisser van smaak zijn geworden.

Het is jammer dat deze middelen niet in kleine hoeveelheden verkocht worden.
 

Bvk1983

Heeft iemand nog tips of opmerkingen qua moutstort/hop giften?

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 17-06-2022  21:01 uHeeft iemand nog tips of opmerkingen qua moutstort/hop giften?

Daar lijkt mij niet zo veel mis mee...

wdelau

ik zou persoonlijk 60 min boil hop weg laten en zeker een whirlpool uitvoeren. Ook zou ik de maisch met 1 grade verhogen. 15 g/l is zeker niet mis en zul je zeker proeven. tegenwoordig is 20 g/l beetje het gemiddelde. Heb zelf de vorige brouwsel met alleen cryo hop gebruikt. Echter was dit ''nog'' geen succes en had ik te maken met een flinke hopburn ookal heb 50% minder gebruikt dan met t-90 hopkorrels.

Arthur B

Goed punt inzake de 60 minuten. Ik zou voor een IPA ook meer later in de kook toevoegen. Geeft vaak extra fruitige nuances.

Bvk1983

Citaat van: wdelau op 18-06-2022  23:31 uik zou persoonlijk 60 min boil hop weg laten en zeker een whirlpool uitvoeren. Ook zou ik de maisch met 1 grade verhogen. 15 g/l is zeker niet mis en zul je zeker proeven. tegenwoordig is 20 g/l beetje het gemiddelde. Heb zelf de vorige brouwsel met alleen cryo hop gebruikt. Echter was dit ''nog'' geen succes en had ik te maken met een flinke hopburn ookal heb 50% minder gebruikt dan met t-90 hopkorrels.

Zou je dan het aantal IBU's primair uit de 10 minuten halen of uit de whirlpool?

Hopburn ben ik ook een beetje huiverig voor dus ik ga nog even goed lezen hoe ik dat risico kan verminderen.

Arthur B

Je kan ook overwegen om bijvoorbeeld extra hop op 30 / 15 / 10 / 5 minuten te doen (één of meerdere). Geeft iedere keer net andere (extra?) nuances en natuurlijk bitterheid...

Bvk1983

Vandaag gebrouwen en nu vraag ik me af of ik het wel goed heb aangepakt.

De Wyeast 1318 een paar dagen geleden gesmackt en dat ging niet helemaal lekker. Had veel pogingen nodig tot het binnenzakje brak en had het gevoel het binnenzakje daarna leeg te moeten knijpen. Bolde wel strak op in 3 dagen dus leek me weinig aan de hand.

Vandaag opengemaakt om te pitchen en toen zag ik dat het binnenzakje uit 2 delen bestond. Het ene deel was kapot, het andere niet. Ik heb toen alles ontsmet (handen, schaar) en dat 2e deel opengeknipt en toegevoegd.

Later bedacht ik me dat ik geen idee had of dat wel goed was. Ik ging er vanuit dat dit ook gist was (donker bruinig) maar misschien is het wel iets anders? Weet iemand dit?

Het recept is overigens aangepast naar OG van 1.054, zodoende zou 1 smackpack zonder starter voldoende zijn.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 29-06-2022  22:50 uDe Wyeast 1318 een paar dagen geleden gesmackt en dat ging niet helemaal lekker. Had veel pogingen nodig tot het binnenzakje brak en had het gevoel het binnenzakje daarna leeg te moeten knijpen. Bolde wel strak op in 3 dagen dus leek me weinig aan de hand.

Vandaag opengemaakt om te pitchen en toen zag ik dat het binnenzakje uit 2 delen bestond. Het ene deel was kapot, het andere niet. Ik heb toen alles ontsmet (handen, schaar) en dat 2e deel opengeknipt en toegevoegd.

Later bedacht ik me dat ik geen idee had of dat wel goed was. Ik ging er vanuit dat dit ook gist was (donker bruinig) maar misschien is het wel iets anders? Weet iemand dit?

Dit is in het verleden diverse keren aan de orde geweest.

De gist zit in de buitenzak. De gistvoeding (verrijkte wort) in het binnenzakje...
 

Bvk1983

Even benieuwd of ik nu een fout heb gemaakt of niet.

Ik heb de hoppellets (300 gram) los in het gistvat gegooid. Een week laten staan en daarna een coldcrash gedaan. Gisteren een sample genomen (vanuit de bovenste kraan op de Brewtech Fermenter) en hier zat duidelijk een deel hop gruis bij. Moet ik langer wachten om de hop uit te laten zakken, of blijft altijd een deel "los" zweven?

De onderste kraan voor gist aflaten zit overigens potdicht. Daar komt met geen mogelijkheid gist of hop doorheen. Ik vermoed dat de hop hem verstopt heeft.

Snelbier

Citaat van: Bvk1983 op 11-07-2022  16:02 uEven benieuwd of ik nu een fout heb gemaakt of niet.
Ik heb de hop pellets (300 gram) los in het gistvat gegooid. Een week laten staan en daarna een coldcrash gedaan. Gisteren een sample genomen (vanuit de bovenste kraan op de Brewtech Fermenter) en hier zat duidelijk een deel hop gruis bij. Moet ik langer wachten om de hop uit te laten zakken, of blijft altijd een deel "los" zweven?

De onderste kraan voor gist aflaten zit overigens potdicht. Daar komt met geen mogelijkheid gist of hop doorheen. Ik vermoed dat de hop hem verstopt heeft.
In dit geval geen kwestie van 'goed of fout'.
Meer een gevalletje kennis van je grondstoffen, makkelijker gezegd dan gedaan, zeker met hoppellets.
Hoppellets reageren per batch, serie, of fabrikant verschillend. En wisselend per oogstjaar.
Denk je het een beetje door te hebben, krijg je weer andere hop, met ander gedrag. Nieuwe oogst, veranderd pelletproces, verzin het maar.
=====
Meestal zijn na een paar dagen (een paar=2) alle pellets en gruis bezonken.
Soms niet. Zoek de oorzaak, indien mogelijk. En oplossing. En dat elke hop batch weer, elk jaar opnieuw.
Onbegonnen werk voor ons hobbybrouwers..
Ik worstel nu zelf met Citra-koudhop.. Jaren probleemloos, en sinds eind vorig jaar hopcreep tot aan het plafond.  Laatste testbatches ga ik komende dagen bottelen..In de wetenschap dat nieuwe oogst er aan komt, + andere leveranciers, dus 0,0 garantie dat ik de oplossing heb gevonden.
Succes, Snelbier

Toevoeging:  Filteren van dat fijne gruis is lastig, bijna onmogelijk voor ons.
Reken er op dat er wat in de flessen gaat en hoop dat het daar neerslaat.

Arthur B

Hoe lang zat er tussen de cold crash en proeven?

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 11-07-2022  16:02 uIk heb de hoppellets (300 gram) los in het gistvat gegooid. Een week laten staan en daarna een coldcrash gedaan. Gisteren een sample genomen (vanuit de bovenste kraan op de Brewtech Fermenter) en hier zat duidelijk een deel hop gruis bij. Moet ik langer wachten om de hop uit te laten zakken, of blijft altijd een deel "los" zweven?

Bij de experimenten die ik gedaan heb in het kader van hopcreep heb ik gezien dat hopbloemen altijd bovenop blijven drijven. Hoppellets zakken uiteindelijk naar beneden. Dat kan wel eens een tijdje duren.

Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=40858.0#gsc.tab=0


Bvk1983

Citaat van: Arthur B op 11-07-2022  17:02 uHoe lang zat er tussen de cold crash en proeven?
3 dagen. Ik dacht dat dat genoeg zou zijn.

Thomas97

Citaat van: Bvk1983 op 11-07-2022  16:02 uEven benieuwd of ik nu een fout heb gemaakt of niet.

Ik heb de hoppellets (300 gram) los in het gistvat gegooid. Een week laten staan en daarna een coldcrash gedaan. Gisteren een sample genomen (vanuit de bovenste kraan op de Brewtech Fermenter) en hier zat duidelijk een deel hop gruis bij. Moet ik langer wachten om de hop uit te laten zakken, of blijft altijd een deel "los" zweven?

De onderste kraan voor gist aflaten zit overigens potdicht. Daar komt met geen mogelijkheid gist of hop doorheen. Ik vermoed dat de hop hem verstopt heeft.

Herkenbaar probleem hier. Wat ik altijd doe is de hop via de onderste kraan weg laten lopen, maar daar is meestal wat hulp voor nodig. Meestal dus ik een gedesinfecteerde siliconen slang door die kraan naar binnen. Als er eenmaal wat beweging in de massa zit, komt het er door de druk vanzelf wel uit.

Ik heb ook wel eens een batch hop gehad, Amarillo was dat geloof ik, die echt niet wilde uitzakken. Toen had ik uiteindelijk wat hopdeeltjes in mijn bier zitten, en dat zorgde voor behoorlijke gushers omdat er dan ruwe oppervlakken zijn, waar CO2 makkelijk gasbelletjes vormt (dezelfde reden als waarom veel glazen voor Belgische bieren een klein beeldmerkje aan de binnenkant van het glas hebben gegraveerd), en er zat überhaupt al wat te veel koolzuur op omdat ik ook last had van hop creep. Mijn tip zou dus wel zijn om echt alleen maar helder bier te bottelen.

Arthur B

Citaat van: Bvk1983 op 11-07-2022  18:06 u3 dagen. Ik dacht dat dat genoeg zou zijn.

Klinkt niet verkeerd. Het meeste gruis zakt wel snel weg, maar ik zie (op 5C) ook na die tijd nog behoorlijk wat 'spul' dalen. Waar dat exact uit bestaat is natuurlijk lastig te zeggen.

Zou de gist ook verschil kunnen maken in dit opzicht (mijn gevoel zegt van wel)?

Jacques

Citaat van: Arthur B op 12-07-2022  08:52 uWaar dat exact uit bestaat is natuurlijk lastig te zeggen.

Gemalen hopdeeltjes...  smile

Arthur B

Citaat van: Jacques op 12-07-2022  20:32 uGemalen hopdeeltjes...  smile

Nou, ik vermoed dat er ook nog wel wat gist en moutdeeltjes tussen zitten. Ik gebruik tot nu toe geen mos of gelatine bijvoorbeeld, dus er zweeft nog wel het een en ander in mijn bier...

Snelbier

Citaat van: Arthur B op 13-07-2022  09:58 uNou, ik vermoed dat er ook nog wel wat gist en moutdeeltjes tussen zitten. Ik gebruik tot nu toe geen mos of gelatine bijvoorbeeld, dus er zweeft nog wel het een en ander in mijn bier...
Mijn ervaring (n=1) zegt HOPDEELTJES.
Ik heb vandaag een proefbatch van 3 vaten gebotteld. Basiswort verdeeld over 3 vaten, maar koudhop op verschillende manieren en tijdstip gedoseerd.
Alle batches waren bijna helder vóór koudhop.
- Batch-1 kreeg koudhop na hoofdgisting, na 2 dagen hopsock verwijderd. Na 2 weken nagisting helder gebotteld.
- Batch-2 koudhop 2 dagen voor bottelen, pellets los op het bier. Bijna helder vóór hop. Troebel bij bottelen.  Dikke pellet-drab op het jongbier.
- Batch-3 'koudhop' overgoten met kokend water, 2 dagen voor bottelen. Bijna helder vóór hop. Bij bottelen troebel, maar pellets leken bezonken..
======
Mijn test betreft vooral hopcreep, dus even afwachten wat ik (wij) daar mee kan.
Wat ik wél durf te stellen, is dat hop-pellets (afhankelijk van fabrikant etc) véél gruis+troebel kunnen geven.  En dat slaat soms wel, soms niet neer na x aantal dagen.
Proost, Snelbier.

Jacques

Citaat van: Arthur B op 13-07-2022  09:58 uNou, ik vermoed dat er ook nog wel wat gist en moutdeeltjes tussen zitten. Ik gebruik tot nu toe geen mos of gelatine bijvoorbeeld, dus er zweeft nog wel het een en ander in mijn bier...

Dat er wat gistcellen tussen zitten sluit ik niet uit.
Moutdeeltjes is nagenoeg uitgesloten. Die zakken snel uit.
 

Jacques

Citaat van: Snelbier op 13-07-2022  17:37 uWat ik wél durf te stellen, is dat hop-pellets (afhankelijk van fabrikant etc) véél gruis+troebel kunnen geven.  En dat slaat soms wel, soms niet neer na x aantal dagen.

Mijn ervaring met tests waarbij verschillende hopsoorten gebruikt zijn is dat op termijn de zwaartekracht zijn werk doet bij hoppellets. Bij hopbloemen is dat wat anders. Tussen de hopblaadjes blijven koolzuurbelletjes gevangen zitten waardoor hopbloemen ook na maanden niet volledig willen uitzakken.
 

Arthur B

Citaat van: Snelbier op 13-07-2022  17:37 uWat ik wél durf te stellen, is dat hop-pellets (afhankelijk van fabrikant etc) véél gruis+troebel kunnen geven.  En dat slaat soms wel, soms niet neer na x aantal dagen.

Als ik koudhop na de gistdump (op bijvoorbeeld 10C) krijg ik prima hazy IPA's. Als ik het eerder doe wordt het bier na verloop van tijd (kan wel weken duren hoor) altijd helder.

Een paar keer getest, tot nu toe gaat die vlieger op.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.