Welke korrelgist zou ik hier voor kunnen gebruiken

Gestart door karel62, 27-05-2022 20:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

karel62

Beste medebrouwers.
Ik wil een nieuw brouwsel gaan maken maar in het recept
gebruikt men Wyeast 1388 belgian strong ale
Dit is een vloeibare gist en ik zou liever een korrelgist gebruiken gezien
ik nog niet zo veel ervaring heb met bier brouwen.
Is er een korrelgist die de smaak van bovengenoemd gist benadert?
BVD
Karel

LAM

Hey Karel! Je zou eventueel de gisten van Mangrove Jack's kunnen proberen. De M41 bijvoorbeeld. Die is voor strong Belgian Ales, maar heeft wel een wat hogere vergistingsgraad (meer alcohol, minder zoet biertje). Je kunt ook de M47 proberen. Dit is mijn favoriet omdat hij een (heel erg) fruitig boeket aan smaken meelevert bij de vergisting. Maar het is natuurlijk net aan jou of jij dit zoekt in jouw biertje. Dan hebben we ook M42 nog. Die is wat meer naturel en kan een hoog alcoholpercentage verdragen (12% ABV!). Bij deze gist komen de aroma's van jouw hop en mouten wat meer naar boven in plaats van de aroma's die de gist produceert. Met deze gist ben ik niet bekend, maar misschien is het wat voor jou.

Wat voor biertje wil je gaan brouwen?

karel62

Dank voor je reactie LAM
De bedoeling is een sterk blond bier te brouwen.
De M47 zou dan wel de moeite zijn om te proberen.
Bedankt voor je reactie :beersmiley:  :beersmiley:  :beersmiley:

Spyro

De M47: Een blond biertje mee brouwen en met wat Cascade als bitterhop en Saaz als aromahop ga je daar een "Chouffe-achtig" biertje mee brouwen....  :brouwen:

karel62


Spyro

Citaat van: karel62 op 28-05-2022  17:44 uLekker toch Spyro

Inderdaad, heb die ook al op keg/tap gehad, super lekker biertje was het...  :beersmiley:

Fractus

Hou rekening met de alcoholtolerantie van de M47, die is uit m'n hoofd slechts 8% dus daar kun je niet een heel zwaar biertje mee brouwen.

biking rebel

Citaat van: Fractus op 28-05-2022  22:45 uHou rekening met de alcoholtolerantie van de M47, die is uit m'n hoofd slechts 8% dus daar kun je niet een heel zwaar biertje mee brouwen.

Klopt, net na de 8% houdt ie ermee op. M41 gaat dan weer lang door. Tussendoor overhevelen en in totaal 4 weken laten staan voordat je die gaat bottelen. En dan nog iets terughoudend zijn met bottelsuiker.

LAM

Citaat van: Spyro op 28-05-2022  13:07 uDe M47: Een blond biertje mee brouwen en met wat Cascade als bitterhop en Saaz als aromahop ga je daar een "Chouffe-achtig" biertje mee brouwen....  :brouwen:
Dat is een biertje dat ik graag brouw. Binnenkort een feestje en heb daarvan 60 liter op fust klaar staan. Als dat geen leuke avond wordt :)

LAM

Citaat van: LAM op 31-05-2022  15:03 uDat is een biertje dat ik graag brouw. Binnenkort een feestje en heb daarvan 60 liter op fust klaar staan. Als dat geen leuke avond wordt :)
En het wás een leuke avond :nut:

Jan de Graaff

Citaat van: LAM op 28-05-2022  10:34 uDe M41 bijvoorbeeld. Die is voor strong Belgian Ales, maar heeft wel een wat hogere vergistingsgraad (meer alcohol, minder zoet biertje).
Citaat van: biking rebel op 29-05-2022  20:14 uM41 gaat dan weer lang door. Tussendoor overhevelen en in totaal 4 weken laten staan voordat je die gaat bottelen. En dan nog iets terughoudend zijn met bottelsuiker.
Voor het nageslacht:
M41 is een diastaticus..

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.