Bottelen met DeAik

Gestart door Jacques, 16-05-2022 23:07 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Vanmiddag foto's gemaakt terwijl forumlid DeAik (Waldo Aikema) aan het bottelen was.

Het bloed kruipt waar het niet heen kan gaan.  Het kon natuurlijk niet anders dat de zoon van Hans Aikema (forumlid Drents Hopbier) ook geïnfecteerd raakte met het brouwvirus. Hans is al heel lang lid van dit forum en is één van de pioniers van het hobbybrouwen in Nederland. Hans heeft lange tijd een website gehad waar veel technische informatie over het brouwen van bier te vinden was.

Waldo woont met zijn gezin in het midden van het land. Hij brouwt met een Brewster waarbij hij de maischstappen handmatig verhoogd. Vergisten doet hij in een Ss Brewtech Bucket.

De flessen had Waldo eerder schoongemaakt in zijn vaatwasser. Voor het desinfecteren gebruikt hij Star San. Daar is hij heel kwistig mee. Alles wordt ingespoten met een oplossing van dit middel: kraantje, emmer, slangetje enz. Ook de flessen worden na de vaatwasser nog eens gedesinfecteerd door de flessen één voor één onder te dompelen in een Star San oplossing. Hierna worden de flessen niet nagespoeld.
Alle flessen die Waldo gebruikt heeft hij nieuw gekocht. Na de aanschaf spoelt hij de flessen uit en laat hij ze drogen op een flessenboom.

Voor het bottelen gebruikt hij een bottelemmer. Een ding wat mij opviel was dat er erg veel luchtbellen meegevoerd werden in de slang bij het overhevelen. De slang aan het kraantje is net wat te breed waardoor lucht werd aangezogen. Dit is iets wat je niet wilt omdat dit tot oxidatie kan leiden. Beter is het een slangenklem te gebruiken of een slankere siliconen slang te gebruiken die met wat moeite over het kraantje schuift.
Aan de bottelemmer wordt suiker toegevoegd. Hiervoor gebruikt hij 6,5 g suiker per liter. Een eenvoudig rekensommetje leerde dat voor 18 liter te bottelen bier 117 g suiker afgewogen moest worden. De suiker is opgelost in zo'n 250 ml water dat gekookt heeft. Vervolgens is de suikeroplossing gemengd met het bier door te roeren met een gedesinfecteerde rvs roerspaan.

Het bottelpijpje is vastgemaakt aan het kraantje van de bottelemmer. Door de flessen omhoog te duwen wordt het pinnetje van het bottelpijpje ingeduwd en loopt het bier in de fles. Na het vullen worden de flessen met een statiefkroonkurkapparaat afgesloten met een kroonkurk.

Waldo gebruikt longnecks flessen. Voor zijn vader vult Waldo ook altijd een paar Steinie flessen (Duvel). Daarvoor gebruikt hij een hefboomkroonkurkapparaat.

De flessen gaan in houten kratten en worden vervolgens afgedekt met een deken. Op die manier kan er geen licht bij het bier en staan ze warm.

Hierbij dank ik Waldo en zijn vrouw voor het gastvrije ontvangst en het feit dat ik foto's mocht maken.

Voor meer foto's gemaakt tijdens het bottelen van bier zie
Bottelen met forumlid broeder
Stadsbrouwerij Dordrecht - Bottelen

Jacques

Vervolg foto's 1

Jacques

Vervolg foto's 2

Jacques

Vervolg foto's 3

Jacques

Vervolg foto's 4

DeAik

Heel leuk om het zo te zien en te lezen. En leuk om je op bezoek te hebben gehad Jacques!

Het slangenklemmetje (of een iets nauwere slang) gaat bij de volgende keer bottelen gebruikt worden.

Jacques

Citaat van: DeAik op 16-05-2022  23:19 uHet slangenklemmetje (of een iets nauwere slang) gaat bij de volgende keer bottelen gebruikt worden.

De Ali link voor slangenklemmentjes.
https://nl.aliexpress.com/item/1005002384807559.html

Met dank aan @florisvanbier

Broewerke

Dat ziet er mooi uit. Zodra je wat ouder gaat worden komt er een tafeltje bij ipv te bukken. Verder een opvulblokje onder je kurkapparaat zodat je de Streinies ook kunt bottelen zonder te verstellen. Ja ik weet dat het met handdopper ook gaat😃

Hopfenfox

Mijn laatste bottelsessie heb ik een wat langere slang aan het vat gemaakt met het bottelpijpje aan het eind. Daarmee kon ik de flesjes in de krat op de grond laten staan en in plaats van een flesje opduwen, het bottelpijpje naar beneden duwen. Veel prettiger werken, had ik eerder moeten doen!

DeAik

Citaat van: Broewerke op 17-05-2022  14:03 uDat ziet er mooi uit. Zodra je wat ouder gaat worden komt er een tafeltje bij ipv te bukken. Verder een opvulblokje onder je kurkapparaat zodat je de Streinies ook kunt bottelen zonder te verstellen. Ja ik weet dat het met handdopper ook gaat😃

Zo'n blokje is wel hanfig inderdaad, maar ach het gaat maar om 2 of 3 flesjes voor mijn vader die het liefst met Steinies werkt.
En een krukje, ben inderdaad aan het nadenken hoe dat wat makkelijker kan, voel nu na uurtje bottelen inderdaad mijn knieën wel  ;D

DeAik

Citaat van: Hopfenfox op 17-05-2022  14:10 uMijn laatste bottelsessie heb ik een wat langere slang aan het vat gemaakt met het bottelpijpje aan het eind. Daarmee kon ik de flesjes in de krat op de grond laten staan en in plaats van een flesje opduwen, het bottelpijpje naar beneden duwen. Veel prettiger werken, had ik eerder moeten doen!

Oh dat lijkt me ook wel wat.

DeAik

Citaat van: Jacques op 17-05-2022  13:08 uDe Ali link voor slangenklemmentjes.

Met
Citaat van: Jacques op 17-05-2022  13:08 uDe Ali link voor slangenklemmentjes.

Met dank aan @florisvanbier

Dank beide!

Snelbier

Citaat van: DeAik op 17-05-2022  14:54 uOh dat lijkt me ook wel wat.
Ideaal. Kratjes op de vloer, vat op tafel, en met bottelpijp+slang over de flessen.
Wel dikwandige siliconeslang nemen, anders gaat die knikken en dat werkt voor geen meter.
Silicone 10x16 past op alle emmer-kraantjes, geen klemmen nodig.
Van bottelpijpje het witte bovenstuk afslopen, en slang past op de bottelpijp.
Overigens leuk om te zien hoe anderen het doen.
Proost, Snelbier

broeder

Ah weer een bottelsessie.
Leuk om te zien dat iedereen toch een "afwijkend gedrag" vertoont bij het bottelen.
Iets wat je zeker verwacht bij de vele manieren tijdens het brouwen.
Maar dat bottelen ook toch verschillende werkstijlen kent sta je niet zo gauw bij stil.
Groet, broeder Willem

Oscar

Leuk om te zien, ik verbaas mij altijd weer wat brouwers allemaal doen tijden hun brouw/bottel sessie... Leuke stof voor discussie... >:D  ;D  ;D 

DeAik

Citaat van: Oscar op 17-05-2022  16:08 uLeuk om te zien, ik verbaas mij...

Dat verbaast mij dan weer niet.   :beersmiley:

DeAik

Citaat van: broeder op 17-05-2022  15:58 uAh weer een bottelsessie.
Leuk om te zien dat iedereen toch een "afwijkend gedrag" vertoont bij het bottelen.
Iets wat je zeker verwacht bij de vele manieren tijdens het brouwen.
Maar dat bottelen ook toch verschillende werkstijlen kent sta je niet zo gauw bij stil.
Groet, broeder Willem

Heeft denk ik ook met, in willekeurige volgorde, ruimte, ervaring, investeringsmogelijkheden, andere werkzaamheden, locatie te maken. En hoe het geleerd is of 'erin' geslopen. Dat ook.

DeAik

Nu met slangklemmetje...
20220630_181859.jpg

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.