Vergisten zonder klimaatkast

Gestart door HS65, 16-05-2022 17:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HS65

Hoi allemaal.

Ooit heb ik in de jaren 90 gebrouwen en man man wat is er veel veranderd. Eind vorig jaar heb ik mij aangesloten bij een net opgericht brouwgilde en heb ik eerst de tijd genomen om te kijken wat ik zoal aan wilde schaffen. Het is een Brew Monk geworden omdat ik graag een (semi)automatische ketel wilde i.p.v. een ketel op het vuur. Het liefst had ik een kleine ketel omdat ik tot 10 liter wil brouwen (liever meerdere smaken dan veel van hetzelfde), maar er is nagenoeg niets kleiner dan 30 liter ketels. Nou ja de Braumeister 10l dan, maar dat loopt in de papieren. Ik heb zo'n beetje alles in een koop via Marktplaats van een afhaker kunnen afnemen, maar ik zit een beetje met het vergisten. Om nu gelijk een koelkast aan te schaffen om in te zetten als klimaatkast gaat mij wat te ver. Je moet er ook maar de ruimte voor hebben...

De vraag is dus hoe ik het beste de temperatuur bij een plastic gistingsvat van Speidel 12l in bedwang kan houden zonder klimaatkast? In een cementkuip gevuld met water wat ik met een aquariumverwarmier op temperatuur hou bijvoorbeeld? In de jaren 90 deed ik dat met zo'n bolfles met waterslot.

oneman

Als je een koele ruimte hebt onder de 20°C, dan zou je met een warmtematje of band en thermostaat kunnen werken. Die zijn te koop bij de diverse (online) brouwwinkels. Maar in de zomer wordt het dan moeilijk als je geen echte koude kelder hebt. Je kunt ook vergisten met een kveik gist, die kunnen rustig op 35°C vergisten. Dat kan met zo'n verwarmingsband of -matje, maar het gaat zelfs alleen maar door het vat te isoleren al aardig. De gist produceert zelf warmte genoeg om een goed geïsoleerd vat (ik gebruik een oud dekbed) op zo'n 35°C te krijgen. Dan kun je ook in de zomer zonder koeling goed vergisten.

oneman

Jacques

Citaat van: HS65 op 16-05-2022  17:27 umaar ik zit een beetje met het vergisten. Om nu gelijk een koelkast aan te schaffen om in te zetten als klimaatkast gaat mij wat te ver. Je moet er ook maar de ruimte voor hebben...

Een tweedehandse koelkast kun je voor weinig geld aanschaffen. Het is de beste investering die je kunt doen als hobbybrouwer. Het is tijdens de vergisting dat wort omgezet wordt tot bier. Het mooie van een koelkast is dat als de temperatuur te hoog is de warmte actief wordt afgevoerd door de koeling. Via een temperatuurregeling kun je er voor zorgen dat de vergisting bij een gelijke temperatuur verloopt. Dat vindt de gist prettig.
Talloze hobbybrouwers hebben ontdekt dat ze een veel beter bier kregen na de overstap van temperatuurgecontroleerd vergisten. Ja, je moet de ruimte voor een koelkast hebben. Het mooie is dat een koelkast van boven plat is en dat je er allerlei dingen op kunt zetten...
 

HS65

Dank heren. Ik heb de schuur opgeruimd er er staat nu een koelkast  smile

Jacques

Citaat van: HS65 op 20-05-2022  16:02 uDank heren. Ik heb de schuur opgeruimd er er staat nu een koelkast  smile

Goede actie!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.