Waterig vs. volle smaak

Gestart door Mark T, 12-05-2022 13:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark T

Wat mij altijd opvalt is dat de meeste bieren een soort 'waterige achtergrond' hebben in de smaak en maar een enkele een zeer volle (niet waterige) smaak. Mijn voorkeur gaat eigenlijk vrijwel altijd uit naar die bieren met die volle smaak.

Afgelopen zaterdag een 4-tal Russian Imperial Stouts van soortgelijke abv geproefd. Slechts eentje daarvan had een zeer volle smaak zonder die waterige achtergrond. Dit was ook de enige RIS met een dikke volle romige schuimlaag. Het schuim op de andere bieren leek (overdreven gezegd) meer op frisdrank schuim met grotere luchtbelletjes.

Ik heb zelf al heel vaak geprobeerd om ook een bier te brouwen met zo'n volle smaak maar dat is me in al die jaren eigenlijk nog nooit gelukt.

Wat me daarbij opvalt is dat als ik tijdens het bottelen mijn bier proef dat die volle smaak er (nog) wel is. Maar dit verdwijnt vervolgens weer zodra het bier een tijdje in de fles zit en op koolzuur is gekomen.   

Heeft deze perceptie van een waterige smaak met koolzuur te maken?

En hoe brouw je zo'n smaakbom zonder waterigheid?

Jacques

Heb je de Google zoekfunctie geprobeerd die je aan de onderkant van de meeste pagina's van dit forum kunt vinden?
Zoek op "body bier".

Er zijn heel veel factoren die de body van je bier beïnvloeden. De belangrijkste zijn:
- begin SG;
- samenstelling storting;
- maischschema;
- hoeveelheid hop;
- gistras;
- hoeveelheid gist;
- de tijd dat je het bier op de gist laat staan;
- koolzuurgehalte van het bier.

Zie ook het artikel Body in bier - veel meer dan alleen restsuikers

Mark T

Ja ik ben me zeker bewust van al deze factoren en heb hier al talloze keren mee gespeeld. Allemaal prima bieren geworden met een goede body maar nooit met de volheid die ik bedoel. Smaken zijn altijd lastig te beschrijven maar waar ik op doel is een 'volledige afwezigheid' van water in de achtergrond. Wat uniek is aangezien bier voor 90-95% uit water bestaat.
 
Ik ben dus eerder van mening dat er bepaalde toevoegingen of bepaalde na-bewerkingen op deze 'extreem volle' bieren worden losgelaten.

Theo Mol

Mark, ik denk dat ik zo ongeveer begrijp wat je bedoelt maar helemaal zeker ben ik er niet van. Kun je verkrijgbare bieren opnoemen waarin je die volheid wel proeft en ook waarin je wel een goede body proeft maar die je toch waterig vindt?

(bier is inderdaad 90 tot 95% alcoholvrij - best gezond!)

seed7

Er zijn commerciële bieren waaraan dikmakers worden toegevoegd. Als je die als referentie neemt ...

Je zou zoiets met natuurlijke middelen kunnen proberen, bijvoorbeeld gemalen psyllium hulsjes (vlozaad). Zal op den duur wel uitzakken, maar dat doen de commerciële middelen ook. Psyllium kun je bij de drogist verkrijgen, maar is dan vaak gezoet. Bij Pit&Pit is er ongezoet verkrijgbaar. Ik heb het nooit in bier gebruikt.

Haver en met name rogge zijn ook dikmakers.

ingo


Bram86

Toevallig gisteren deze serie zitten kijken, zit best interessante informatie in:

Jacques

Citaat van: Mark T op 13-05-2022  09:37 uJa ik ben me zeker bewust van al deze factoren en heb hier al talloze keren mee gespeeld. Allemaal prima bieren geworden met een goede body maar nooit met de volheid die ik bedoel. Smaken zijn altijd lastig te beschrijven maar waar ik op doel is een 'volledige afwezigheid' van water in de achtergrond. Wat uniek is aangezien bier voor 90-95% uit water bestaat.
 
Ik ben dus eerder van mening dat er bepaalde toevoegingen of bepaalde na-bewerkingen op deze 'extreem volle' bieren worden losgelaten.

Bedoel je bieren die je moet wegkauwen? Die meer lijken op vloeibare pudding dan op bier?

Dan moet je het denk ik zoeken in beta-glucanen.

Mark T

Denk dat deze filmpjes zo'n beetje al mijn vragen beantwoorden  :D  :D

Citaat van: Bram86 op 13-05-2022  11:24 uToevallig gisteren deze serie zitten kijken, zit best interessante informatie in:

Wijbrouwers

Waar ik mijzelf de laatste tijd aan erger zijn de  brouwerijen die lactose aan hun bier toevoegen. Ja oke, het geeft een wat voller mondgevoel misschien maar voor mij verpest het de smaak. Ik heb ook het idee dat men steeds gekkere combinaties verzint in het pastry-stout genre. Alles wat maar zoet en eetbaar is wordt omgevormd tot een stout.
caramel-fudge, cooky doug, appeltaart, cheese cake, noem maar op.

Daar tegenover staan dan weer de "stouts" die waterig proeven. Een stout van 6%? Dan weet je al van tevoren dat de smaak waterig is. Altijd een enorme teleurstelling als we weer  een  bier  hebben gevonden die we nog niet kenden en dan een waterige smaak tegenkomen.

Nee geef mij dan maar een gewone stout met een volle body zonder lactose. De black Albert van de Struise is dan toch wel de  lekkerste.

Eric v B

Ik voel met je mee. Ik erger mij ook aan bieren waarin stevia is toe gevoegd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.